وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

راهنمای جامع برای موفقیت در مصاحبه شغل فروش

شغل فروش به شما این امکان را می‌دهد که نگرانی‌های مشتری را حل کنید، تأثیر مثبت یک محصول یا خدمات را به اشتراک بگذارید و به طور بالقوه بر اساس عملکرد فردی خود درآمد کسب کنید. در یک مصاحبه فروش، مهم است که مهارت های ارتباطی، حل مسئله، تفکر انتقادی و سازماندهی خود را نشان دهید. مصاحبه اولین فرصت واقعی شما برای نشان دادن مهارت‌های فروش است. با برجسته کردن مهارت‌های خاص و استفاده فعالانه از آنها در مصاحبه، می‌توانید شانس خود را برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما و پیشنهاد موقعیت فروش افزایش دهید. در این مقاله به چند نکته مهم می پردازیم که می تواند به شما در موفقیت در مصاحبه شغلی فروش کمک کند.

چرا مصاحبه برای موقعیت فروش بسیار مهم است؟

هنگام جست‌وجوی کار در صنعت فروش، مصاحبه بخش مهمی از فرایند استخدام کارشناس فروش است. از آنجایی که مسئولیت اصلی شما در این نوع موقعیت، فروش محصولات یا خدمات شرکت خواهد بود، مهم است که بتوانید خودتان را نیز به درستی ارائه کنید و اصطلاحا بفروشید. مصاحبه‌کننده در یک مصاحبه فروش اغلب از مصاحبه‌شونده انتظار دارد که مهارت‌های فروش خود را در حین پاسخ دادن به سوالات به نمایش بگذارد. مصاحبه فروش همچنین به شما این شانس را می‌دهد که با دادن پاسخ‌هایی که واقعا مهارت‌های فروش شما را نشان می‌دهد، در میان سایر نامزدهای بالقوه متمایز شوید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

نکاتی برای موفقیت در مصاحبه فروش

می‌توانید از این نکات کلیدی، برای نشان دادن توانایی‌های خود به عنوان یک فروشنده و استفاده کنید:

از قبل درباره شرکت اطلاعات کسب کنید

موفقیت در مصاحبه شغل فروش

قبل از اینکه بخواهید محصول یا خدماتی را بفروشید، احتمالا زمان زیادی را صرف یادگیری درباره تمام جزئیات هر آنچه می‌توانید در مورد آن محصول می‌کنید. این شامل هدف محصول و همچنین هرگونه مشکلی است که آن را حل می‌کند. شما باید همان مقدار زمان را صرف آماده سازی برای مصاحبه فروش خود کنید. تا جایی که می‌توانید درباره شرکت و اهداف آن بیاموزید و سپس این اطلاعات را در مصاحبه خود پیاده کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آنها یا شبکه‌های اجتماعی، در مورد محصولات و خدمات شرکت موردنظر اطلاعات کسب کنید.

مهارت‌های فروش خود را پر رنگ کنید

در مصاحبه به جای پرداختن به جزئیات بیش از حد در مورد سابقه تحصیلی یا کاری قبلی خود، از این فرصت برای برجسته کردن مهارت‌های فروش خود بیش از هر چیز استفاده کنید. مهارت‌هایی مانند گوش دادن فعال، ارتباط، مدیریت زمان و متقاعدسازی را نشان دهید. هنگام تلاش برای فروش یک محصول، یک فروشنده ممکن است از داده‌های عددی نیز برای نمایش کیفیت یک محصول استفاده کند. شما نیز می‌توانید همین مهارت را در مصاحبه خود پیاده کنید. از نتایج کمی (یا قابل اندازه‌گیری) حاصل از تجربه گذشته خود برای نشان دادن مهارت‌های فروش استفاده کنید. این می‌تواند شامل افزایش درصد قابل توجهی در فروش پس از پیوستن به یک تیم یا دریافت جایزه برای انجام بیشترین فروش در یک ماه باشد.

مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را بفروشید!

از مهارت‌های فروش خود برای فروختن توانایی‌های خود استفاده کنید. این نه تنها منجر به یک مصاحبه خوب می‌شود، بلکه مهارت‌های فروش شما را نیز به صورت حضوری و ملموس نشان می‌دهد. وقتی که بر فروش خود و مهارت‌های خود تمرکز می‌کنید، همان روشی را نشان می‌دهید که در آن محصولات یا خدمات برند را می‌فروشید. هنگام پاسخ دادن به سوالات مصاحبه از جزئیات زیادی استفاده کنید، درست مانند زمانی که سعی می‌کنید یک محصول را بفروشید. همچنین می‌توانید از مصاحبه‌گر بپرسید که آیا سؤال دیگری در مورد مهارت‌های شما دارند، همانطور که از یک مشتری بالقوه می‌پرسید که آیا به اطلاعات بیشتری در مورد محصول نیاز دارد.

صادق باشید

یک فروشنده خوب در مورد یک محصول نیز صادق است. اگر یک فروشنده به مزایا و معایب یک محصول اشاره نکند، اعتماد مصرف‌کنندگان از دست خواهد رفت. شما می‌توانید همین صداقت را با صحبت کردن نه تنها در مورد نقاط قوت خود در فروش، بلکه در زمینه‌هایی که می‌توانید در آنها پیشرفت کنید، نیز نشان دهید. همه کارفرمایان انتظار دارند که کارکنان نقاط ضعفی داشته باشند. درک اینکه این نقاط ضعف چیست و کارمند برای بهبود آنها چه کاری انجام می‌دهد، بسیار مهم است.

روی مهارت حل مسئله تمرکز کنید

موفقیت در مصاحبه شغل فروش

بسیاری از فروش‌ها بر حل یک مشکل برای یک تجارت یا یک مصرف‌کننده متمرکز است. قبل از مصاحبه، نوع مشکلی را که کسب‌و‌کار احتمالا تجربه می‌کند را پیدا کنید و در مصاحبه عنوان کنید چگونه مهارت‌های شما می‌تواند آن مشکل را حل کند. این ممکن است شامل ناتوانی در دستیابی به مخاطبانی خاص یا کاهش فروش باشد. با نشان دادن توانایی خود در حل این مشکل، مهارت‌های حل مسئله خود را برجسته می‌کنید. شما می‌توانید با پرسیدن سوالات مختلفی در طول مصاحبه، در مورد مشکلات کسب‌وکار مورد نظر اطلاعات بیشتری کسب کنید و در ادامه راهکارتان را برای حل مسئله ارائه دهید.

مصاحبه را با یک برداشت خوب به پایان برسانید

شما قبل از پایان دادن به جلسه فروش، سعی می‌کنید تأثیر خوبی از خود به جا بگذارید و پروژه فروش را ببندید. هدف مصاحبه هم همین است؛ سوال بپرسید و مصاحبه‌کننده را با برداشتی مثبت از خود تمام کنید. به طور خلاصه مهارت‌های خود و آنچه که می‌توانید به شرکت ارائه دهید، را بیان کنید و سوالا‌ت‌تان را مطرح کنید و مشتقانه جواب آنها را بشنوید. در صورت امکان، مشکلی که شرکت با آن مواجه است را به مصاحبه‌کننده یادآوری کنید و اینکه چگونه مهارت‌های فروش شما دقیقا همان چیزی است که آنها برای حل آن مشکل نیاز دارند.

سوالات متداول مهم در مصاحبه فروش

قبل از مصاحبه، تهیه چند پاسخ برای برخی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه می‌تواند به شما تا حد زیادی کمک کند و شما را برای شرکت در جلسه مصاحبه آماده کند. در ادامه چند نمونه سوال و پاسخ وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا خود را به بهترین شکل برای مصاحبه شغل فروش آماده کنید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

از تجربیات سخت فروش‌تان یک مورد مثال بزنید

هدف این سؤال، کسب اطلاعات بیشتری در مورد نحوه برخورد شما با اهداف دشوار فروش است. مطمئن شوید که با استفاده از روش STAR و بحث در مورد مهارت‌های فروش خاصی که دارید، می‌توانید به غلبه بر چالش‌هایی که هنگام فروش‌های دشوار تجربه کرده‌اید، پاسخ کامل بدهید.

مثال: «در سمت قبلی خود، وظیفه فروش آپگریدهای اختیاری روی محصولی را داشتم که قبلا گران بود. یاد گرفتم که برای فروش محصولی با ارزش و هزینه بالا، ابتدا باید یک رابطه اعتماد با مشتریان خود ایجاد کنم. خوشبختانه به طراحی و پیاده‌سازی یک استراتژی توانستم به منبعی قابل اعتماد برای نزدیکترین مشتریانم تبدیل شوم، که برای خرید فقط به من مراجعه می‌کنند. در نتیجه، من اهداف فروش در این بخش را تنها در شش ماه ۲۸ درصد افزایش دادم.»

بزرگترین نقطه ضعف شما در زمینه فروش چیست؟

موفقیت در مصاحبه شغل فروش

مهم است که در مورد نقاط ضعف خود صادق باشید، اما زمانی از نقطه ضعف خود صحبت کنید که می‌توانید راهکاری را برای برطرف یا بهبود آن پیشنهاد دهید. همچنین ایده خوبی است که به طور خاص در مورد یک ضعف مربوط به صنعت فروش بحث کنید.

مثال: «در ۱۰ سالی که به عنوان فروشنده کار می‌کردم، متوجه شدم وقتی «نه» می‌شنوم، مسئله را به نوعی شخصی می‌کنم و تحمل پاسخ «نه» برایم دشوار است. اما از طرفی یاد گرفتم که رد شدن و نه شنیدن بخشی از فرایند فروش است و اتفاقا می‌تواند نکات بسیاری را برای فروش‌های بعدی به شما بیاموزد.»

از چه چیزی در فروش لذت می‌برید؟

این یک سوال شخصی است، بنابراین پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. مهمترین چیز این است که صادق باشید و به جزئیات بپردازید که چرا از فروش لذت می‌برید. این همچنین فرصت خوبی برای برجسته کردن یک مهارت فروش است که هنوز به آن اشاره نکرده‌اید.

مثال: «موضوع مورد علاقه من در مورد فروش، فرصت ایجاد روابط با افراد در تمام صنایع است. من این شانس را دارم که بزرگترین مشکلاتی را که مشتریانم با آن روبرو هستند درک کنم، و سپس می توانم به مسئله ورود کنم و راه حل‌هایی برای آن مشکلات ارائه دهم.»

در چه نوع محیط کاری راحت‌تر هستید؟

این یک سوال دیگر در مورد ترجیحات شما است. مصاحبه‌کنندگان اغلب از این برای تعیین اینکه آیا سبک کاری شما برای کسب‌وکارشان مناسب است یا خیر، استفاده می‌کنند. می‌توانید از این سوال برای برجسته کردن اولویت خود برای کار در یک محیط فروش استفاده کنید.

مثال: «من از یک محیط کاری سریع لذت می‌برم که به من امکان می‌دهد به طور مستقل برای رسیدن به اهداف کار کنم. همچنین دوست دارم فرصتی برای رسیدن به اهداف فروش و غلبه بر چالش‌ها داشته باشم.»

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.