وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در طول مصاحبه کاری نقاط قوت خود را برجسته کنیم؟

نقاط قوت در مصاحبه

مصاحبه‌های شغلی فرصتی برای این است که به کارفرما ثابت کنید، بهترین فرد برای آن موقعیت شغلی هستید. برای اینکه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید، خوب است قبل از مصاحبه خود درباره نقاط قوت خود بیشتر فکر کنید و بر روی حقایقی تمرکز کنید که باعث موفقیت شما در آن موقعیت شغلی می‌شود. در این مقاله، به روش‌هایی خواهیم پرداخت که با کمک آنها می‌توانید یاد بگیرید که چگونه روی نقاط قوت در مصاحبه شغلی خود تمرکز کنید و آنها را در پاسخ‌های سوالات مصاحبه شغلی بگنجانید.

نقاط قوت خود را شناسایی کنید

برای آماده کردن خود برای مصاحبه شغلی، چند کار است که باید از قبل انجام دهید. یکی از مهمترین مراحل بررسی نقاط قوت، مهارت‌ها و کیفیت کار شما در رابطه با شرح وظایفی است که برای آن مصاحبه دعوت شدید. هدف شما در طول مصاحبه شغلی این است که توضیح دهید مهارت‌ها و نقاط قوت شما برای نیازهای آن کسب و کار بهترین هستند، چرا شما برای شرکت و تیم آنها مناسب هستید و چه چیزی شما را برای موفقیت در این موقعیت شغلی منحصر به فرد می‌کند. اگر در مورد نقاط قوت در مصاحبه شغلی خود مطمئن نیستید، چند تمرین فکری برای شما داریم که ممکن است به شما در شناسایی آنها کمک کند:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.
  • مواردی را که از آنها لذت می‌برید، یادداشت کنید. چند دقیقه وقت بگذارید تا فعالیت‌هایی را که بیشتر از انجام آنها لذت می‌برید و به طور طبیعی با شخصیت شما جور هستند را، شناسایی کنید، سپس به مؤلفه‌های اساسی آنها فکر کنید که این فعالیت‌ها را لذت بخش می‌کند. در مورد مهارت‌ها یا الگوهای مشترک بین آنها تصمیم بگیرید. به عنوان مثال، اگر برای رفع استرس از حل کردن جدول لذت می‌برید، ممکن است فردی متفکر با توانایی حل مسئله و انتقاد پذیر باشید.
  • بازخوردی که در مورد خود از دیگران گرفتید را در نظر بگیرید. به زمان‌هایی فکر کنید که اطرافیان شما به دلیل کاری که در آن مهارت داشتید شما را تحسین کردند و از شما تعریف کردند، مانند مهارت‌های ارتباطی یا اینکه میزان توانایی بالای شما در سازماندهی و رهبری یک تیم. همچنین سراغ مهارت‌هایی بروید که باعث شدند در مشاغل قبلی خود پاداش، ترفیع و یا تشویقی‌های دیگری دریافت کنید.
  • یک آزمون آنلاین انجام دهید. وب‌سایت دانشگاه‌ها و همچنین کسب و کارهایی که به شما در یافتن شغل کمک می‌کنند، اغلب دارای آزمون‌های آنلاین برای شناسایی مهارت‌ها و استعداد هستند و به کمک آنها می‌توانید نقاط قوت خود را شناسایی کنید.
  • به نقاط قوت خود در الگوهای حرفه‌ای خود فکر کنید. به الگوهای شخصی و حرفه‌ای خود فکر کنید. بررسی کنید که نقاط قوت شما در این الگو که دارید چگونه خود را نشان می‌دهند و آیا این توانایی را دارید که این نقاط قوت را در کار نشان دهید.

شناسایی نقاط قوت در مصاحبه شغلی، به شما این امکان را می‌دهد که لیستی از بهترین گزینه‌ها برای صحبت درباره آنها در مصاحبه شغلی و قانع کردن کارفرما برای گرفتن آن شغل داشته باشید.

چگونه هنگام مصاحبه نقاط قوت خود را برجسته کنیم

هنگامی که تمام نقاط قوت خود را شناسایی کردید، باید یاد بگیرید چگونه آنها را در مصاحبه شغلی بیان کنید و برای این کار باید تمرین کنید. در این قسمت دو استراتژی تأثیرگذار در پاسخ دادن به سوالات مصاحبه شغلی به روش STAR (وضعیت، شرح وظیفه، اقدامات، نتیجه) آورده شده است.

در حالی که این متد پاسخ دادن به سوالات را می‌توان تقریباً در هر مصاحبه کاری استفاده کرد، موارد زیر می‌تواند پاسخی به سوال “بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟” باشد.

بیشتر بخوانید: متد مصاحبه STAR چیست؟

روی کیفیت تمرکز کنید، نه کمیت

سه تا پنج نقطه قوت خود را برای تمرکز و استفاده در پاسخ‌های سوالات مصاحبه شغلی، انتخاب کنید. مهارت‌های مورد نیاز صنعت خود را در نظر بگیرید و نقاط قوت خود که مکمل آنها هستند را، شناسایی کنید.

مثال: “من معتقدم که قریحه ایده پردازی، همراه با مهارت‌های ارتباطی و سازمانی، از بزرگترین نقاط قوت من هستند. در حالی که تابستان گذشته دوره کارآموزی خود را می‌گذراندم، توانستم در کسب و کاری در مدیریت چند شبکه اجتماعی کمک کنم. آنچه مد نظر من این بود که تمام تیم استراتژی کار را درک کنند و در مورد لحن و پیامی که می‌خواستیم ارائه دهیم، با هم توافق داشته باشند. در مورد تمام حساب‌های شبکه اجتماعی، ایمیلی هفتگی برای تمام اعضای تیم ارسال می‌کردم و آنها را در جریان روند کارها قرار می‌دادم و در مورد کارشان به آنها بازخورد می‌دادم. ارسال این مدل ایمیل‌ آنقدر برای آنها مفید بود که آنها این روند را ادامه دادند و آن را به یکی از فعالیت‌های روزانه خود تبدیل کردند. “

با روایت داستان‌های شخصی از نقاط قوت خود حمایت کنید

سراغ داستان‌هایی بروید که از تجربیات قبلی شما در مشاغل قبلی بگویید و نقاط قوت شما را برجسته کنند. پاسخ سوالات را به صورت مستقیم بدهید، بعد برای تایید صحبت‌های خود سراغ این داستان‌ها بروید.

مثال: ”کنجکاوی یکی از بزرگترین نقاط قوت من است. هنگام شروع یک پروژه جدید، من از پرسیدن سوالاتی در مورد سرگرمی‌ها و سوابق مشتری خود لذت می‌برم. این امر به من کمک می‌کند علاوه بر برقراری آسان ارتباط با کسب و کار، بتوانم به صورت شخصی با مشتریان رابطه نزدیکی برقرار کنم. مطمئنا می‌دانم که ایجاد روابط با کیفیت با مشتریان در فروش بسیار مهم است و به طور کلی چقدر در هر شغلی مهم است و احساس می‌کنم به خوبی می‌توانم خود را با هر شرایطی وقف دهم. “

برای پاسخ به سوال “نقاط قوت” زمان بگذارید تا بتوانید به خوبی به آن پاسخ دهید. برای جواب دادن به سوالات چندین مدل جواب را در نظر داشته باشید و بعد بهترین آن را انتخاب کنید.

پاسخ به سوالات متداول مصاحبه شغلی

نقاط قوت در مصاحبه
نقاط قوت در مصاحبه

در حالی که هر مصاحبه شغلی  شرایط و سوالات خاص خود را دارد، اما با این حال برخی سوالات در مصاحبه‌های شغلی مشابه هستند و کارفرمایان از آنها برای شناخت بهتر متقاضیان استفاده می‌کنند. فکر در مورد این‌گونه سوالات و رسیدن به نکات کلیدی مصاحبه شغلی در این سوالات، شما را در مصاحبه آرام‌تر و اعتماد به نفس شما را بیشتر می‌کند. در زیر چند نمونه از سوالات مصاحبه با پاسخ آورده شده است:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • کمی در مورد خودتان بگویید.
  • بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟
  • بزرگترین نقاط ضعف شما چیست؟
  • چگونه درگیری و نزاع را مدیریت می‌کنید؟
  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟

۱- کمی از خودتان بگویید

این اغلب اولین سوال در مصاحبه شغلی و اولین فرصت شما برای معرفی نقاط قوت خود به شخصی است که با شما مصاحبه می‌کند. جوابی آماده کنید که مختصراً به تاریخچه شغلی، دستاوردهایی که بیشتر از همه به آنها افتخار می‌کنید و اهداف شغلی شما مربوط شود. مصاحبه کننده رزومه شما را مطالعه کرده است، بنابراین اطلاعاتی به او ارائه دهید که آن را در رزومه ندیده باشد.

۲- بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

وقتی مصاحبه کنندگان از بزرگترین نقاط قوت شما سوال می‌کنند، آنها می‌خواهند بدانند که نقاط قوت شما چگونه می‌توانند به موفقیت سازمان آنها کمک کنند. وقت بگذارید و لیست شرح وظایف آن موقعیت شغلی را جمع آوری کنید تا بتوانید پاسخ‌هایی متناسب با آنها ارائه دهید.

۳- بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

مصاحبه کنندگان احتمالاً در مورد بزرگترین نقطه ضعف شما نیز سوال می‌کنند. در مورد این سوال صداقت داشته باشید و در مورد مشکلات و نقطه ضعفی که در راه بهبود آن قدم برمی‌دارید، بگویید.

۴- چگونه درگیری و نزاع را مدیریت می‌کنید؟

وقتی فرد مصاحبه کننده از شما در مورد چگونگی کنترل درگیری‌ها، کار تیمی یا رهبری سوال می‌کند، آنها به دنبال جواب‌هایی خاص و کاربردی هستند تا بتوانند شما را در مورد وقوع موردی مشابه در سازمان ارزیابی کنند. در مورد تجربیاتی که مجبور شدید در کسب و کارهای قبل با درگیری کنار بیایید، به آنها بگویید. درباره شرایط و چگونگی مدیریت آن توضیح دهید و نتیجه نهایی را نیز در آن بگنجانید.

۵- چرا باید شما را استخدام کنیم؟

به طور کلی، این یکی از آخرین سوالاتی است که مصاحبه کنندگان می‌پرسند و فرصتی است که در آن می‌توانید تاثیرگذاری بسیار زیادی از خود نشان دهید. از مهارت‌های خاصی که در شرح موقعیت شغلی آمده است استفاده کنید و با استفاده از بیان نقاط قوت در مصاحبه شغلی نشان دهید که توانایی انجام کارها در این موقعیت شغلی را دارید.

برای برنامه ریزی پاسخ برای سوالات معمول مصاحبه زمان بگذارید، این کار باعث می‌شود که اعتماد به شما در طول مصاحبه بیشتر شود و به شما کمک می‌کند از اشتباهات رایج مصاحبه شغلی جلوگیری کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.