وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا آداب و رسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران را می‌دانید؟

همه نیروهای انسانی با هزار و یک آرزو وارد یک سازمان، شرکت و محیط کاری جدید می‌شوند. هیچ‌کس در شروع کار به دل کندن و خداحافظی فکر نمی‌کند. گذر کردن از فیلترهای مختلف و گذشتن از مراحل مصاحبه، اگر به اندازه آتش ابراهیم پیامبر! ترسناک نباشد، زمان‌بر و دلهره‌آور بوده است. پس منطقی است که در شروع کار صندلی را سفت بچسبیم و حرفی از خداحافظی نزنیم. اما خوشبختانه یا متاسفانه مسیر زندگی کاری بسیاری از ما تنها به مقصد یک شرکت ختم نمی‌شود. فرصت‌های شغلی جدید، جایگاه‌های کاری بهتر و حتی مسائل مالی و عاطفی گاهی باعث می‌شود دوباره عزم خود را جزم کنیم و مسیر جدیدی را برای ادامه انتخاب کنیم.

البته که همه‌چیز به این سادگی‌ها هم نیست. خداحافظی از یک شرکت، سازمان و محیط کار آداب خودش را دارد. آیا این آداب را می‌دانید؟ ما هم می‌دانیم که می‌شود زیر میز زد و با یک دکمه بلاک، با تمام همکاران و مدیران خداحافظی کرد. اما آیا اولین راه بهترین راه است؟ معلوم است که خیر!  اگر قصد خروج از محیط کاری فعلی خود را دارید، پیشنهاد ما را برادرانه و خواهرانه بپذیرید. باور کنید در آن روی سکه اتفاق‌های بهتری پیش روی همه است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

آیا می‌توان برای همه یک نسخه خداحافظی پیچید؟

ترک شغل، شما را برای ماجراجویی بعدی خود بسیار هیجان‌زده می‌کند. از طرفی ندیدن همکاران، دوستان و حتی مدیران گاهی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. حتی گاهی اوقات دل کندن از همکاری که در ابتدا قدرت تحملش را نداشتید، برایتان سخت می‌شود. البته که پاسخ دادن به این پرسش ” چطور از مدیران و همکاران خداحافظی کنیم؟” راحت نیست. زیرا افراد ممکن است عملکرد و سلیقه متفاوتی داشته باشند. مثلا برخی از افراد در خداحافظی‌های حضوری موفق‌تر عمل می‌کنند و برخی ترجیح می‌دهند یک خروج رسمی و دورادور داشته باشند. در برخی شرکت‌ها نیز مصاحبه خروج انجام می‌شود.

انتخاب با شماست. ما در ادامه به بیان راهکارهایی برای یک خداحافظی خوب و تاثیرگذار پرداخته‌ایم.

استعفا و یک خروج حرفه‌ای

آداب و رسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران

اولین قدم حرفه‌ای برای خروج، اطلاع دادن به کارفرما است. اگر قصد شما از خروج جدی است، زمان خود را به نوشتن یک نامه استعفا اختصاص دهید که جزئیات را در بر بگیرد. مثلا این‌که تا چه زمانی می‌توانید پروژه‌های فعلی را انجام دهید یا آخرین روز  پیشنهادی شما برای فعالیت در آن شرکت چه زمانی است، از اجزای اصلی نامه استعفا محسوب می‌شوند. سعی کنید در صلح و صفا مدیرتان را از خروج و قطع همکاری‌تان آگاه کنید و نگذارید او از طریق دوستان و همکاران شایعات مبتنی بر خروج شما را بشنود. دقیقه نودی عمل نکنید و اجازه دهید مدیرتان زمان کافی برای پیدا کردن جایگزین و پذیرش نبودتان داشته باشد. پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید و به این فکر کنید که ممکن است روزی دوباره با یکدیگر هم‌مسیر شوید.

ارسال پیام خداحافظی به همکاران

بعد از اعلام استعفا به بهترین شکل و صحبت کردن با کارفرما نوبت خداحافظی با همکاران است. از آنجایی که همه از رفتن شما آگاه هستند، نیازی نیست که ایمیل خداحافظی خود را تا یکی دو روز قبل از آخرین روز خود ارسال کنید. ارسال زودتر از موعد ممکن است باعث شود نتوانید برای تحویل کار تمرکز کافی داشته باشید. این‌که شما زمان زیادی است که در آن محیط کاری فعالیت داشته‌اید و ترک محیط و همکاران مثل ترک خانواده است، یا این‌که مدت کوتاهی را در آن سازمان گذرانده‌اید و ارتباطی بین شما و همکارانتان ایجاد نشده‌ است، در لحن پیام خداحافظی شما تاثیرگذار است.

به خاطر داشته‌ باشید که همکاران و مدیران شما ممکن است روزی همکار شما شوند یا یک مرجع قوی برای پرسش از نحوه همکاری شما برای کارفرماهای آینده باشند. پس این ایمیل را با توجه به نوع ارتباط و همکاری‌تان ارسال کنید. پیشنهاد ما این است که این ایمیل را حتی برای مشتریان مستقیم خود نیز ارسال کنید و آن‌ها را از قطع همکاری فعلی آگاه سازید. یک پیام یا ایمیل خداحافظی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • کوتاه و مختصر است: متن خداحافظی را کوتاه و شیرین بنویسید و از زیاده‌روی بپرهیزید. نیازی به ارائه اطلاعات بیش‌ازحد در مورد دلیل عزیمت شما نیست.
  • اطلاعات تماس دارد: اطمینان حاصل کنید که همکارانی که باید بدانند با آن‌ها خداحافظی می‌کنید، اطلاعات مربوط به نحوه تماس شما را دارند. این اطلاعات را می‌توانید در ایمیل یا نامه خداحافظی درج کنید. همچنین می‌توانید در روزهای آخر ارتباط‌سازی خود را در لینکدین با همکاران قوی کنید.
  • گله‌گذاری ندارد: همه به دلایلی خاص شرکت را ترک می‌کنند. اگر دلیل شما منفی است، سعی کنید از نشان دادن آن در ایمیل خودداری کنید. می‌توانید به طور مثبت پیشنهادات یا انتقادات خود را ارائه دهید. حتی اگر روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اید، در متن نامه خود گله‌گذاری نکنید. اگر دوست دارید از تجربه کاری خود صحبت کنید، لینکدین گزینه مناسب‌تری برای این موضوع است.
  • همگانی نیست: اگر شرکت شما پرسنل زیادی دارد، لزومی به ارسال پیام یا نامه برای تمام سازمان نیست.
  • شامل قدردانی است: در متن نامه خود اوقات خوش را به خاطر بسپارید و از پرو‌ژه‌های مشترکی که با یکدیگر داشتید، نام ببرید. بهتر است پیام‌های خداحافظی‌تان را شخصی و متناسب با رابطه همکاری خود ارسال کنید.

در انتهای متن خداحافظی خود را بازبینی کنید. اگر مطمئن نیستید که در نامه خداحافظی خود چه چیزی بنویسید‌، نمونه نامه‌های استعفا، پیام‌های ایمیل استعفا و نامه‌های خداحافظی را مرور کنید تا دید بهتری برای نوشتن داشته باشید.

اطلاع رسانی به همکاران نزدیک و دوستان

آداب و رسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران

ارسال ایمیل یا پیام به افرادی که با آن‌ها کار کرده‌اید، بهترین گزینه برای خداحافظی است. اما بهتر است با کسانی که با آن‌ها همکاری نزدیکی داشته‌اید، گفت‌وگوی شخصی داشته باشید. به خصوص اگر خارج شدن شما تاثیر قابل توجهی در زندگی کاری آ‌ن‌ها داشته باشد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

ارائه کارت ویزیت به همکاران

یک کارت ویزیت شامل توانایی‌ها، شماره تماس و مهارت‌ها را در اختیار همکاران خود قرار دهید. به آن‌ها این اطمینان را بدهید که در آینده مایل به همکاری و کمک به آن‌ها هستید.

مهمانی خداحافظی

مهمانی خداحافظی در صورت ریشه‌کن شدن کرونا، یک راه عالی برای خداحافظی با همکاران است. در این مهمانی افراد از حضور کنار یکدیگر لذت می‌برند، اوقات خوشی را می‌گذارنند و خاطره خوشی را در قلبشان ثبت می‌کنند. البته که ممکن است افرادی از مهمانی گریزان باشند. این انتخاب با شماست.

درهای ارتباط با باز بگذارید

بعد از خداحافظی با مدیران و همکاران، لینکدین خود را بروز رسانی کرده و اگر انتقاد یا پیشنهادی دارید، اعلام کنید. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که درهای ارتباط بین شما و همکاران و مدیرانتان باز است. به افراد اطمینان دهید که می‌توانند با شما تماس بگیرند. این ارتباط می‌تواند در دورهمی‌ها باشد یا تماس‌های کاری؛ شما قرار است یک خانه و خانواده که مدتی با آن‌ها زندگی کرده‌اید را ترک کنید. با ترک حرفه‌ای، فرصت‌های شغلی آینده را برای خودتان تضمین کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه با استعفای همکار خود کنار بیاییم؟

 

منبع zippia topresume thebalancecareers
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.