وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه با استعفای همکار خود کنار بیاییم؟

هنگامی که یکی از همکاران شما تیم و شرکت را ترک می‌کند، تغییر بزرگی در کار و شرکت رخ می‌دهد و این انتقال، حجم کار افراد را بسیار زیاد خواهد کرد. طرز فکر شما در این موقعیت است که تعیین می‌کند که چگونه سریع خود را با شرایط وفق دهید و از پس این تغییرات به بهترین شکل بر بیایید.

بنابراین چگونه می‌توانید با استعفای همکار خود کنار بیایید و چگونه می‌توانید از ذهنیت رشد خود بهره‌مند شوید و برای رشد برنامه ریزی کنید؟ در این مقاله مواردی را برای رفتار در این شرایط آورده‌ایم که بهتر است آنها را در نظر داشته باشید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

روابط جدید را قوی‌تر کنید

وقتی در شرکت در تیمی کار می‌کنید که در آن افراد با شخصیت‌های متنوع حضور دارند، کاملا طبیعی است که به سمت برقراری ارتباط با افرادی بروید که شباهت‌ها و نقاط مشترک زیادی با هم دارید. زمانی که در شرکت همکار خود را به دوست تبدیل کنید، به آسان می‌توانید به او در مواردی اتکا کنید و از او کمک بخواهید و در جلسات طوفان فکری و حتی رویدادهای اجتماعی، به او رجوع کنید و با او مشورت کنید.

با این حال، داشتن یک رابطه نزدیک با برخی از همکاران می‌تواند باعث شود شما از افراد دیگر تیم خود که ممکن است نتوانید خیلی زود با آنها ارتباط برقرار کنید، غافل شوید. با رفتن یکی از همکاران شما از تیم و یا شرکت، راه برای ایجاد روابط جدید باز می‌شود. شما انگیزه پیدا خواهید کرد که دامنه روابط خود در شرکت و تیم را گسترش دهید و در رویدادهایی شرکت کنید که ممکن است قبلاً به آنها نه گفته باشید.

با همکاران خود وقت بگذرانید و برای نوشیدن قهوه با سایر اعضای تیم خود برنامه ریزی کنید. به آنها این اطمینان را بدهید که می‌توانند روی کمک شما در هر کاری حساب کنند و اینکه این همکاری را دو طرفه قلمداد کنید. هرچه شبکه دوستان شما در شرکت و کار بزرگ‌تر باشد، موفقیت بیشتری پیدا خواهید کرد و افراد بیشتری در محل کار با شما آشنا خواهند شد.

مدیریت زمان خود را بهتر کنید

متأسفانه وقتی کسی تیم را ترک می‌کند، کار یا مسئولیت خود را با خود نمی‌برد. این بدان معنی است که شما و بقیه اعضای تیم باید مسئولیت کارهای خود و او را، همزمان به عهده بگیرید. این قبول مسئولیت در ابتدا می‌تواند کاری طاقت فرسا باشد، اما در نهایت می‌تواند شما را به جایی برساند که هر چه زمان می‌گذرد، بهره وری شما بالاتر برود و شما را به سطح بالاتری از کارایی برساند. به قول معروف: “اگر می‌خواهید کاری انجام شود، آن را به شلوغ‌ترین فرد بسپارید!”

مطمئنا شما نمی‌توانید و قادر به انجام تمام کارها نخواهید بود، اما بدانید که این موقعیت می‌تواند برای شما خوب باشد! قبل از اینکه از حجم بالای کار و مسئولیت‌هایی که به شما واگذار شده است، خسته شوید، تمام پروژه‌های بزرگ و کوچک و همچنین برنامه زمان بندی و تاریخ سررسید آنها را جایی یادداشت کنید. در ابتدای هر هفته، این یادداشت را بردارید و آنها را برای یک ربع بررسی کنید و روز خود را بر اساس مهم‌ترین و فوری‌ترین موارد برنامه ریزی کنید. به هیچ عنوان در این مواقع سعی نکنید که کارها را بدون برنامه ریزی و کورکورانه پیش ببرید.

رهبری کارهایی را بر عهده بگیرید

وقتی کسی شرکت و تیم شما را ترک می‌کند، پویایی و سازماندهی گروه تغییر می‌کند. این پیشامد این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا وارد عمل شوید و به پروژه‌هایی کمک کنید و برای آنها استراتژی بچینید که تا به آن روز اجازه حضور در آنها را نداشتید. این موقعیت زمان مناسبی برای به نمایش گذاشتن خود و قابلیت و توانایی شما در رهبری، جهت دهی و پشتیبانی از افراد اطراف شما است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در زمان تغییر در شرکت، می‌توانید با کمک به دیگران توانایی خود در رهبری را نشان دهید و بیشتر از قبل خود را ثابت کنید. قدم به قدم پیش بروید و مسئولیت‌های جدیدی را به عهده بگیرید که به تیم شما کمک می‌کنند به سمت جلو در حرکت باشد.

مهارت‌های جدید بسازید

طبیعی است که افراد تیم در این شرایط به سمت کارهایی بروند که انجام آنها برای آنها آسان‌تر است و با استفاده از نقاط قوت خود می‌توانند به حل آنها کمک کنند. به عنوان مثال، ممکن است فردی در نوشتن بسیار قوی باشد و مهارت بالایی داشته باشد در حالی که فرد مقابل و همکار او در طراحی و ترسیم نقاط قوت بسیاری داشته باشد. در پروژه‌های جدید، متن و اسکریپت را فرد با قابلیت نوشتاری بالا تنظیم می‌کند، در حالی که فرد مقابل و همکار او مسئولیت طراحی را بر عهده می‌گیرد. گرچه این نوع تقسیم وظایف از نظر زمانی بسیار کارآمد است، اما به هیچ کدام از این دو نفر این اجازه را نمی‌دهد تا مهارت‌های خود را ارتقا دهند. با این حال، وقتی یکی از این دو نفر شرکت را ترک کند، فرد دیگر مجبور به انجام کارهای مانده‌ی طرف مقابل می‌شود و گرچه ممکن است یادگیری انجام کارهای او کمی زمان‌بر باشد، اما این فرصت را به او می‌دهد تا مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرد و آنها را توسعه دهد.

از این فرصت استفاده کنید و از روش تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید و به این فکر کنید که چه مهارتی را خود و در این زمانی که تغییر در شرکت و تیم رخ داده است، تقویت کنید.

مهم نیست که این تغییر در ابتدا برای شما و تیم شما استرس آور باشد، همیشه در هر شرایط سخت امید وجود دارد و می‌تواند به شما کمک کند که از پس مشکلات و سختی‌ها بر بیایید. خداحافظی با افرادی که آنها را دوست دارید و با آنها کار می‌کنید بسیار ناراحت کننده است، اما حتماً به او این امید را بدهید که بعد از هر جدایی می‌تواند فرصت‌های بهتری برای استخدام و کار جدید در انتظار او باشد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.