وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

در زمان بحران اقتصادی چگونه استخدام کنیم؟

کسب و کارهای مختلف در دوره‌های زمانی متفاوت شرایط خاص خود را دارند و برنامه‌های استخدامی آن‌ها نیز با توجه به شرایط، دستخوش تغییراتی می‌شود. گاهی اوقات، شرایط طوری است که فرصت سر خاراندن هم ندارید، و گاهی اوقات هم شرایط کسب و کار به گونه‌ای رقم می‌خورد که احساس بیکاری می‌کنید و گذر زمان را کاملاً حس خواهید کرد.

استخدام در زمان بحران اقتصادی هم یکی از موقعیت‌هایی است که کسب و کارها مجبورند با آن روبرو شوند؛ مخصوصاً که این بحران در حال حاضر گریبان اقتصاد کشورمان را گرفته است. تمام این روزها دیر یا زود می‌گذرند و مهم این است که با بهترین نتیجه ممکن از این وضعیت خارج شوید. با این حال، تحقق این هدف در گروی این است که در تک‌تک بخش‌های سازمان خود، ابزار منابع انسانی مناسبی در اختیار داشته باشید.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

در این مقاله سعی داریم با بیان چند نکته، نحوه استخدام در زمان بحران اقتصادی را به شما گوشزد کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین فرد را در این مقطع حساس استخدام کنید.

استخدام نکردن در زمان بحران اقتصادی، لزوماً بهترین رویکرد ممکن نیست!

معمولاً اولین واکنش هر کسب و کار به بحران اقتصادی، قطع فرآیند استخدام نیروی جدید و یا حتی تعدیل نیرو خواهد بود. با این حال، در زمان بحران اقتصادی وضعیت بازار کار برای کارفرمایان بهتر شده و شانس‌های بیشتری را در برابر خود خواهند دید.

در چنین شرایطی، استعدادهای فوق‌العاده‌ به دلیل نبود شرایط مناسب، گاهاً مجبور به ترک شغل خود شده و آمادۀ کار در مجموعه‌های دیگر می‌شوند. به همین دلیل ممکن است درخواست‌های استخدامی که در زمان بحران اقتصادی به دستتان می‌رسد بسیار بیشتر و متنوع‌تر از قبل باشند. اما چطور باید با این درخواست‌ها برخورد کنیم؟

در بعضی از سازمان‌ها، بخش‌ها و دپارتمان‌هایی وجود دارد که حتی در زمان بحران اقتصادی هم به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهند. همین شرایط پیش آمده، بهترین زمان ممکن برای استخدام یکی از استعدادهای مهم بازار با حقوق دریافتی کاملاً منطقی است.

اگر سازمان شما در زمان بحران اقتصادی نیز در حال توسعه است، به هیچ‌وجه این استعدادهای فوق‌العاده را از دست ندهید.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

برای استخدام در زمان بحران اقتصادی، اهداف خود را بازنگری کنید

اگر شرایط اقتصادی تغییر یافته و به مرحله بحران رسیده است، شما هم باید سیاست‌های استخدامی مجموعه خود را با توجه به وضع موجود تغییر دهید.

اعضای واحد منابع انسانیِ مجموعه باید جهت ایجاد استراتژی جدید در زمان بحران اقتصادی تمرکز کرده و فرآیندهای استخدام را با توجه به شرایط موجود، به بهترین شکل ممکن بهینه کنند. برای مثال، هزینه هر استخدام، مدت زمان آن و طول همکاری هر شخص را با وضعیت جدید بازار کار در زمان بحران اقتصادی مقایسه کنند و مزیت و برتری استراتژی جدید خود را نسبت به رقبا بسنجند.

از روش‌های استخدامی مطمئن استفاده کنید

برای اینکار، بهتر است استراتژی‌های استخدامی پیشین خود را مرور کنید. کدام یک بهترین نتیجه را برایتان به دنبال داشتند؟ در زمان بحران اقتصادی باید از روش‌های استخدامی که آزمون خود را پس داده‌اند استفاده کنید تا با کمترین هزینه به بهترین نتایج دست یابید.

دوران بحران اقتصادی زمان مناسبی برای آزمون و خطا نیست. در این دوران تا جای ممکن از آزمون و خطاهای استخدامی دست بردارید، مگر آنکه مطمئن هستید که این روش‌ها هزینه چندانی برایتان به دنبال ندارند.

یک روش بسیار عالی برای شناخت افراد و آشنایی و آگاهی از نوع رفتار و ویژگی‌های آنها،‌ استفاده از تست MBTI است. این تست به عنوان کم هزینه‌ترین و در عین حال بهترین تست‌های شخصیت شناسی در منابع انسانی در تمام دنیا استفاده می‌شود و با کمک آن می‌توان افراد با توجه به توانایی که دارند برای فرصت‌های شغلی انتخاب کرد.

آماده دریافت تعداد زیادی رزومه باشید

اگر در زمان بحران اقتصادی قصد استخدام کارمند جدید دارید، باید آماده دریافت رزومه‌های بسیار زیادی باشید و زیرساخت بررسی همه رزومه‌ها را فراهم کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

اگر نتوانید همه رزومه‌ها را بررسی کنید، مطمئن نخواهید بود که آیا بهترین فرد را استخدام کرده‌اید یا خیر. در زمان بحران اقتصادی معمولاً تعداد افراد شایسته و واجد شرایط بسیار بالا خواهد بود. پس باید در فرآیند استخدام هوشمندانه عمل کنید.

به کارجویان اطمینان دهید که در مجموعه شما از امنیت و ثبات شغلی برخوردارند

در زمان بحران اقتصادی، بیشتر کارجویان به دنبال کار در مجموعه‌ای هستند که امنیت و ثبات شغلی‌شان را تضمین کند. بنابراین اگر قصد استخدام بهترین استعدادهای بازار کار را دارید، باید به آن‌ها اطمینان دهید که وضعیت‌شان در مجموعه شما محکم خواهد بود و جایگاهشان به راحتی دچار تزلزل نخواهد شد.

بسیار پیش آمده که در زمان بحران اقتصادی، اشخاص به مجموعه‌های جدید وارد شده‌اند و بدون آنکه حتی دوران آزمایش را سپری کنند، پس از مدتی عذرشان خواسته شده است.

کارمندان جدیدتان، فارغ از بحران موجود، باید اطمینان یابند که شرایط خوبی در سازمان شما انتظارشان را می‌کشد و امنیت شغلی همکاران یکی از دغدغه‌ها و ارزش‌های سازمان شماست. پیشنهادی که در این برهه مطرح می‌شود این است که در جلسات مصاحبه حتماً توضیحاتی راجع به آخرین موارد رشد و توسعه سازمان خود را برای کارجو بیان کنید. همچنین، طی مصاحبه به برنامه‌های توسعه‌ سازمان خود نیز اشاره کنید تا حس اعتماد و پیشرفت، اولین حسی باشد که به سازمان شما پیدا می‌کنند. تنها در این صورت می‌توانید امیدوار باشید که کارجویان با استعداد به همکاری با شما تمایل دارند.

استخدام در زمان بحران اقتصادی و اصل سوءاستفاده از وضعیت بازار کار

یکی از اشتباهات شرکت‌ها هنگام استخدام در زمان بحران اقتصادی این است که تصور می‌کنند به دلیل شرایط به وجود آمده می‌توانند بهترین کارشناسان را با هر شرایطی استخدام کنند. بسیاری از شرکت‌ها از کارمند جدید خود انتظار دارند که وظایف چند نفر را بر عهده بگیرد.

این موضوع باعث می‌شود کارمندانی که در این برهه استخدام می‌شوند به سازمان و ارزش‌های آن پایبند نباشند و اگر فشار کار و شرایط سخت موجود آن‌ها را وادار به ترک آنی سازمان شما نکند، در اولین فرصت و یا پس از پایان بحران اقتصادی، اولین افرادی هستند که مجموعه شما را ترک خواهند کرد.

در پایان …

اگر سازمان شما برنامه‌ای برای استخدام در زمان بحران اقتصادی ندارد یا توانایی این کار را در این برهه زمانی ندارد نا امید نشوید، هنوز هم می‌توانید به توسعه منابع انسانی در مجموعه خود کمک کنید. به عنوان مثال می‌توانید با جابه‌جایی‌های درون سازمانی تعادل را میان دپارتمان‌های مختلف برقرار کنید.

سعی کنید عوامل مختلف در اطرافتان را تحلیل کنید تا بتوانید بحران اقتصادی بعدی را پیش‌بینی کنید. این کار باعث می‌شود همین الان برای آن برنامه‌ بریزید و اثرات آن روی کسب و کار خود را به حداقل برسانید. اما چطور؟ در جواب باید بگوئیم هرگز تسلیم نشوید!

در زمان بحران اقتصادی همیشه یک جمله را در ذهن داشته باشید: «با کمترین منابع، بیشترین کار را انجام دهید و آن کار را به بهترین شکل انجام دهید.» این جمله را در فرآیند استخدام در زمان بحران اقتصادی نیز در ذهن خود داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.