وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چه چیزی باعث می‌شود تا نیروها شرکت را ترک نکنند؟

زمانی که شرکت‌ها تعداد زیادی از کارمندان استعفا می‌دهند، مدیران از خود می‌پرسند چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا تا به حال شده که با افرادی که استعفا دادند گفتگویی داشته باشند و از آنها دلیل استعفای خود را بپرسند و البته که راه‌حلی برای مشکلات آنها بیابند. بی‌توجهی به استعفای کارمندان می‌تواند برای شرکت‌ها و مدیران آنها عواقبی بسیاری را به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آنها از دست دادن افراد با استعداد و متخصص در حوزه‌های مختلف است. این کارمندان، زمانی که نادیده گرفته می‌شوند، ممکن است علاقه و اشتیاق خود را از دست دهند و خود را جدا از تیم تلقی کنند.

این اتفاق برای تمام شرکت‌ها مشکل‌ساز است و مدیران باید به دنبال راه‌هایی باشند که از آن جلوگیری کنند. وقتی بدانیم چه چیزی افراد را به محل کار فعلی خود وابسته نگه می‌دارد، می‌توانیم از این اطلاعات برای اتخاذ شیوه‌های پیش‌گیرانه استفاده کنیم.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

یکی از راه‌های به دست آوردن بینش درباره انگیزه ماندن کارکنان در شرکت، این است که به صورت ماهانه و با فصلی با کارکنان جلسه بگذارید. این جلسات نه تنها بینش خوبی از میزان رضایت کارمندان در شرکت به شما می‌دهد، بلکه در جذب کارمندان جدید و جلوگیری از از دست دادن کارمندان با استعداد نیز بسیار کمک کننده است.

اما در ادامه مقاله قصد داریم تا درباره راه‌هایی صحبت کنیم که می‌توانید برای جلوگیری از خروج کارکنان از سازمان خود انجام دهید.

۱. در پرداختی‌ها سخاوتمند باشید

جلوگیری از خروج کارکنان از سازمان

حس رضایت و خوشحالی از پرداخت دستمزد کمتر به کارمند، خیلی طولانی نخواهد بود. اکثر کارمندان به دنبال رضایت شغلی هستند که یکی از عوامل آن به دست آوردن پولی است که لیاقتش را دارند و در صورتی که شما دستمزدی کمتر از عرف بازار و لیاقت به او بدهید، مطمئنا رقبا آنها را به سمت موقعیت‌های شغلی خود جذب می‌کنند و شما کارمندان خوب خود را از دست خواهید داد.

۲. در مورد روابط خود با کارمندان شفاف باشید

از برگزاری منظم جلسات بازخورد با کارمندان خود مطمئن شوید. مسئله این است که اگر از قبل بدانید که در حال حاضر کارمند شما با چه چالش‌هایی روبرو است، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید از رفتن او از شرکت جلوگیری کنید. مثلا:

  • ممکن است مدت زیادی از زمانی که کارمند شما به مرخصی رفته یا ارتقاء یافته، گذشته باشد.
  • کارمند ممکن است از محل کار راضی نباشد یا با همکارانش رابطه خوبی نداشته باشد، که همین موضوع باعث ایجاد احساس کم ارزش شدن در او می‌شود.
  • به کارمندتان یک موقعیت شغلی سطح ابتدایی پیشنهاد می‌دهید و به او از آینده این موقعیت شغلی می‌گویید در صورتی که، کارمند شما استحقاق سمتی بالاتر از آن را دارد.

اگر می‌بینید که چیزی آنها را آزار می‌دهد، تلاش کنید تا بفهمید آن موضوع چیست. اگر با آن فرد صمیمی نیستید، می‌توانید از یکی از اعضای تیم خود کمک بخواهید. بدون ارتباطات شفاف و مداوم، نمی‌توانید اعضای تیم خود را به خوبی بشناسید. علاوه بر این، تا زمانی که وضعیت بحرانی و غیرقابل کنترل شود، آنها چیزی به شما نمی‌گویند.

۳. کارمندان برتر را برای تعیین اهداف چالش‌برانگیز تشویق کنید

جلوگیری از خروج کارکنان از سازمان

تقریبا می‌توان گفت که بیشتر کارمندان از کارها و وظایف خود بی‌اطلاع هستند، تا زمانی که به آنها توضیح داده شود. این بدان معنا است که شما باید با کارمندان خود صحبت کنید و سعی کنید از جاه‌طلبی و برنامه‌های آینده به آنها بگویید. سپس، نقش آنها را نیز در تیم مشخص کنید.

در اینجا باید در نقش یک منتور عمل کنید و کاری کنید که کارمند حضور شما را در پیشرفت در کنار خود حس کند. بدون ترس از واگذاری وظایف پیچیده، اهداف چالش برانگیزی برای آنها تعیین کنید. اگر در این امر درست عمل کنید، کارمند به شما اعتماد می‌کند و حضور شما را در تک تک مراحل کار در کنار خود حس می‌کند.

۴. امیدهای کاذب را شناسایی کنید

فقدان صراحت در شرکت‌ها باعث بی‌انگیزگی می‌شود که در نهایت به بهره‌وری آسیب می‌زند. دیدگاه خود را از توسعه شرکت و برنامه‌های خود برای آینده کارمند پنهان نکنید. فرض کنید شما واقعا برای کارمند خود ارزش قائل هستید، اما شاید نتوانید در این مقطع زمانی به آنها ترفیع یا افزایش حقوق بدهید. در این صورت، باید این موضوع را با آنها در میان بگذارید، زیرا این کار از ایجاد امیدهای کاذب و احساس نارضایتی در کارمندان جلوگیری می‌کند.

۵. فرصت‌های پیشرفت شغلی را تعیین کنید

جلوگیری از خروج کارکنان از سازمان

کارمندان شما باید ایده روشنی از آینده شغلی خود در شرکت داشته باشند، زیرا هر شغلی تا زمانی جذاب است که به فرد اجازه بدهد به طور حرفه‌ای پیشرفت کند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

هنگامی که هیچ ارتباط روشن و قوانینی مشخصی وجود نداشته باشد، شما محکوم به استفاده غیرمنطقی از منابع خود هستید. کارمندان امیدوار همچنان به وظایف خود در سازمان عمل می‌کنند، غافل از اینکه از نحوه پیشرفت خود در موقعیت شغلی خود آگاه باشند. در نتیجه، آنها شرکتی را پیدا می‌کنند که گزینه‌های بیشتری برای ارتقای شغلی آنها داشته باشد.

بهترین راه برای حل این مشکل این است که مهارت‌های کلیدی کارمند خود را بشناسید و مسئولیت‌های جدیدی به آن‌ها اختصاص دهید.

۶. درون سازمان خود ارتباطات قوی بسازید

در یک تیم موفق، همه باید به یکدیگر اعتماد و کمک کنند و این اغلب، بدون اعتماد بین همکاران غیرممکن است. وظیفه شما به عنوان یک رهبر این است که روابط کارکنان خود را از طریق فعالیت‌های تیم سازی و مواردی از این قبیل تقویت کنید.

در مورد نگرش خود نسبت به کارمندان خود فکر کنید. به کارمندان خود نزدیک‌تر شوید و پی به این موضوع ببرید که آیا میان کارکنان مشکلی وجود دارد یا خیر. به افراد اجازه دهید که از مشکلات خود بگویند و همچنین تلاش کنید تا در سازمان جوی مثبت به وجود آورید.

اگر فردی خود را در محیطی راحت و در محاصره افرادی بیابد که دوستشان دارند و به آنها اعتماد دارند، با بهره‌وری بیشتری کار خواهد کرد و تمایلی به ترک تیم ندارد.

۷. برای انجام درست کارها پاداش تعیین کنید

جلوگیری از خروج کارکنان از سازمان

این کار باعث به وجود آمدن راقبت سالم در سازمان می‌شود، تیم را متحد می‌کند و به کارکنان موفق نشان می‌دهد که چقدر برای شرکت مهم هستند.

توجه داشته باشید که پول، تنها مشوق کارکنان برای افزایش بهره‌وری آنها نیست. اگر بتوانید با چند روز تعطیلی یا فرصتی برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی یا کنفرانسی در شهر دیگری، شرایطی را برای قدردانی فراهم کنید، با میزان رضایت و خوشحالی بالایی از سمت کارمندان مواجه خواهید شد.

۸. فضا را برای رشد کارمندان جوان خود فراهم کنید

از گوش دادن به ایده‌های کارمندان جوان نترسید. در عوض، به آنها فرصت آزمایش و اثبات خود را بدهید. شاید شخصی از تیم شما بارها و بارها راه‌حل‌های خود را برای حل مشکلات شرکت ارائه داده باشد، اما این راه‌حل‌ها از سمت هیچ فردی شنیده نشده باشد. سعی کنید برای نظرات هر کارمند ارزش قائل شوید.

علاوه بر این، مدیران را برای کار و مشاوره دادن به افراد آینده‌دار خود در تیم‌ها تشویق کنید، زیرا آنها هستند که فرهنگ سازمانی را در شرکت شما به وجود می‌آورند که به کاهش آسیب‌های ناشی از ترک کارمندان کمک می‌کند.

۹. رها کردن را یاد بگیرید

در پایان، باید رها کردن افراد را یاد بگیرید. اگر تمام فرآیندهای شرکت خود را مستند کنید، یک پایگاه دانش برای همه کارمندان جدید خود ایجاد کنید، مشکلی برای یافتن جایگزین نخواهید داشت.

منبع zippia hbr
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.