وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا کارمندان شغل‌شان را ترک می‌کنند؟

ترک شغل کارمندان دلایل متفاوتی دارد. آن‌ها یا برای همراهی با همسران‌شان از شهری به شهر دیگر نقل مکان می‌کنند، یا تصمیم می‌گیرند در کنار فرزندان خود و در خانه بمانند، یا شغل و کسب و کار خود را عوض می‌کنند و یا تصمیم به تحصیل دوباره می‌گیرند. این دلایل به قدری متنوع هستند که تشخیص آن‌ها برای کارفرمایان بسیار مشکل خواهد بود.

جالب است بدانید موارد بالا تنها بخش کوچکی از دلایل ترک شغل در کارمندان است و بیش‌تر دلایل به کارفرمایان مرتبط است. در واقع، هر عنصری مربوط به محیط کار، فرهنگ سازمانی آن، برداشت کارمند از شغل خود و فرصت‌های موجود در آن، همه و همه در اختیار کارفرماست.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اما بهترین روش برای کارفرمایان به منظور حفظ کارمندان این است که در کنار آن‌ها بوده و از تفکرات‌شان مطلع باشند. به طور مثال بدانید آیا آن‌ها از شغل خود رضایت کامل دارند یا خیر؟ آیا انتظارات و نیازهایشان به طور مثال برای چالش‌برانگیز بودن کار، تعلق به سازمان و پیشرفت شغلی برآورده می‌شود؟ آیا آن‌ها ارتباط لازم را با رئیس‌شان دارند؟ آیا رئیس‌شان به اندازه کافی آن‌ها را شناخته و آیا به عمل‌کردشان به اندازه کافی بازخورد می‌دهد؟

اگر به عنوان یک مدیر، مدام در کنار همکاران خود باشید، بسیاری از مشکلات بالقوه در زمینه حفظ کارمندان برطرف خواهد شد. اما نکته مهم این است که باید هر روز به حفظ و نگهداشت کارمندان خود فکر کنید. باید همواره به این فکر باشید که آیا امکانات سازمان برای کارمندان‌تان کافی است؟

آیا امکانات سازمان نیازهای اساسی همکاران‌تان را تامین می‌کند؟ آیا این امکانات باعث می‌شود که آن‌ها در شرکت شما ماندگار شوند؟ در ادامه دلایل اصلی کارمندان برای ترک شغل‌ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

رابطه با رئیس اگر منفی باشد می‌تواند به ترک شغل بینجامد

نیاز نیست کارمندان با رئیس خود دوست باشند، اما باید با یکدیگر رابطه‌ای حداقلی داشته باشند. رابطه با رئیس شرکت بخش جدایی‌ناپذیر از شغل روزانه یک کارمند است. رئیس شرکت باید به همکاران خود علاوه بر نشان دادن راه و روش صحیح کار، به هر کارمند زمانی کافی و مناسب اختصاص دهد.

برای داشتن رابطه بد میان رئیس و کارمند نیاز نیست اتفاق عجیبی بیفتد؛ کافی است که رئیس تعلق کارمند به شرکت را نادیده بگیرد، برای تعهد او اهمیتی قائل نباشد و به او اعتماد نداشته باشد.

براساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده مهم‌ترین دلیل ترک شغل کارمندان مدیران بد هستند.

نبود چالش و هیجان کافی نیز یکی از مهم‌ترین دلایل برای ترک شغل است

هیچ‌کس به شغلی بدون چالش و بدون هیجان علاقه‌ای ندارد. اگر شما هم چنین کارمند بی‌هدف و ناراضی دارید، به او کمک کنید تا به دنبال میل و اشتیاق خود برود. کارمندان نیاز دارند تا از شغل خود لذت ببرند. آن‌ها بیش از یک سوم وقت خود را در محل کار، در راه رسیدن به محل کار و یا آماده شدن برای رفتن به محل کار می‌گذرانند.

بنابراین اگر شغل‌شان جالب، چالش‎برانگیز و جذاب نباشد، شغل خود را ترک می‌کنند و به سراغ شغلی خواهند رفت که این نیاز درونی‌شان را برطرف کند.

روابط کارمندان با همکاران‌شان هم می‌تواند عامل ماندگاری یا ترک شغل باشد

بعد از مدیر شرکت مهم‌ترین عامل برای ترک شغل یا ماندن در یک شغل همکاران هستند. هم‌بستگی، دوستی و رابطه صمیمی با همکاران می‌تواند عاملی برای ماندن طولانی مدت در یک شرکت باشد. بنابراین به عنوان مدیر یک شرکت باید سعی کنیم محیطی را در شرکت تدارک ببینیم که در آن دوستی و روابط صمیمی بیش از پیش شکل گیرد.

تحقیقات موسسه گالوپ نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی رضایت شغلی، داشتن دوست خوب در محل کار است. روابط مثبت می‌تواند کارمندان را در شرکت حفظ کند.

شانس استفاده از استعدادها و توانایی‌ها را به کارمندان بدهید

وقتی کارمندان از استعدادها و توانایی‌های خاص خود در به موفقیت رساندن شغل‌شان بهره می‌برند، احساس غرور، پیروزی و اعتماد به نفس خواهند داشت. همه افراد دوست دارند در فعالیت‌هایی شرکت کنند که در انجام آن دستی دارند و می‌توانند با استعداد و توانایی خاص خود افق‌های روشن‌تری را به ارمغان آورند.

انسان‌ها دوست دارند توانایی‌های خود را رشد و بهبود داده و اگر شغل‌شان این موقعیت را برایشان فراهم نکند، آن‌ها شغل خود را ترک کرده و شغلی پیدا می‌کنند که این خصوصیات را داشته باشد.

به عنوان مدیر سعی کنید با همکاران خود صحبت کنید و از بیم‌ها و امید‌ها و رویاهایشان اطلاع داشته باشید تا با فرآهم آوردن موقعیت پیش‌رفت آنان، احتمال ترک شغل را به حداقل برسانید. سعی کنید به آن‌ها کمک کنید تا مسیر پیش‌رفت دقیق و تعریف‌شده‌ای برای خود ترسیم نمایند.

برای جلوگیری از ترک شغل کارمندان از تلاش و مشارکت‌شان قدردانی کنید

مدیران باید با تک‌تک کارکنان خود در جلسات خصوصی نشسته، سهم مشارکت و تلاش آن‌ها را در رسیدن به اهداف کلان سازمان تعریف کرده و از تلاش‌هایشان قدردانی کنند. همه کارمندان دوست دارند تا از مدیر خود بشنوند که آنان سهمی در  تلاش‌های بزرگ‌تر از شغل‌شان در سازمان دارند.

بسیاری از مدیران بر این باورند که کارمندان اجرایی سازمان توانایی درک رویکردها و ماموریت‌های کلان سازمان را ندارند، اما باید بدانید این باور کاملاً اشتباه است. تک‌تک کارمندان باید از استراتژی‌های کلان سازمان اطلاع دقیق داشته و شغل خود را با آن‌ها ارتباط دهند. اگر کارمندان ما فکر کنند جزئی از برنامه کلان شرکت نیستند، انگیزه‌ای برای ادامه نداشته و شرکت را ترک خواهند کرد.

عدم اختیار و استقلال شغلی می‌تواند یکی از دلایل ترک شغل در کارمندان باشد

سازمان‌ها مدام از توانمندسازی کارمندان، اختیار و استقلال آن‌ها صحبت می‌کنند، اما در عمل نشانه‌ای از این کلمات وجود ندارد. کارمندان نیاز دارند این صفات را کسب کنند و وظیفه هر مدیر است تا چنین شرایطی را مهیا کند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

مدیران باید فرهنگ حساب کردن روی تمام افراد را با صدای بلند فریاد زده و سرلوحه کار خود قرار دهند تا کارمندانی توانمند داشته باشند. در چنین شرایطی است که کارمندان به شرکت وفادار شده و به ترک شغل فکر نمی‌کنند.

شغل هر کارمند اهمیت دارد

همه انسان‌ها دوست دارند کاری متفاوت انجام دهند، اما بدین معنی نیست که دوست داشته باشند کاری پردردسر را انجام دهند. منظورِ این جمله، شغلی اشتیاق‌آور و قابل‌انجام است، نه شغلی که هیچ‌کس نمی‌تواند از پس آن بربیاید.

مدیران باید به کارمندان کمک کنند تا به شغل خود به عنوان شغلی که قادر است جهان را تغییر دهد نگاه کنند. اگر چنین حسی را به کارمندان خود ندهید، ریسک ترک شغل آن‌ها بیش‌تر خواهد شد.

کارمندان باید راجع به ثبات یا عدم ثبات مالی شرکت اطلاع دقیق داشته باشند

نبود فروش به میزان مناسب، تعدیل نیرو، مرخصی اجباری و بدون حقوق، عدم پرداخت به موقع حقوق، همه این‌ها به کارمندان حس عدم ثبات مالی می‌دهد. اگر از وضعیت مالی شرکت هم بی‌اطلاع باشند، حس عدم اعتماد و غریبگی هم به آن اضافه خواهد شد.

در این مواقع شفافیت بسیار مهم و کلیدی خواهد بود، تمام همکاران باید از وضعیت مالی سازمان، نحوه مقاومت در برابر مشکلات مالی و همین‌طور نحوه بازیابی شرکت پس از بحران اطلاع داشته باشند.

فرهنگ سازمانی نامناسب هم می‌تواند دلیلی برای ترک شغل باشد

این عامل معمولاً از عوامل اصلی مورد نظر کارمندان به شمار نمی‌رود، اما به هر حال یکی از عوامل تاثیرگذار در ترک شغل یا ماندن کارمندان خواهد بود. آیا در سازمان شما، از تلاش کارمندان تقدیری می‌شود؟ آیا با آن‌ها با احترام رفتار می‎شود؟ آیا برای تلاش آن‌ها سازمان پاداشی قائل می‌شود؟

آیا در سازمان شما برای رضایت کارمندان و تعلق‌شان به سازمان تلاشی صورت می‌گیرد؟ آیا به کارمندان حس اینکه سازمان شما جایی مناسب برای کار کردن است منتقل می‌شود؟

شناخت درست کارفرما از عملکرد کارمندان

برخی از کارمندان، شناخت اشتباه و نامناسب کارفرما از خود را در بالای لیست علل ترک شغل خود قرار می‌دهند. اما تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این عامل یکی از کم‌اهمیت‌ترین عوامل در ترک شغل کارمندان است.

تحقیقات نشان داده، عدم وجود شناخت درست می‌تواند اثرات نامناسبی در محیط کار به وجود آورد، اما نمی‌تواند آن‌چنان هم بر تصمیمی مبنی بر ترک شغل اثرگذار باشد. توصیه می‌شود به عنوان مدیر، شناخت مناسبی از کارمندان خود کسب کرده تا بتوانید در نهایت بهترین کارمندان خود را حفظ نمایید.

اگر به این ده عامل توجه کنید، ترک شغل به کم‌ترین میزان خود خواهد رسید و بهترین همکاران شما هم ماندگار خواهند شد. با این حال، اگر به این ده فاکتور توجه نداشته باشید، بدون اینکه بخواهید از ترک شغل کارمندان خود استقبال کرده‌اید.

همان‌طور که می‌دانید استخدام نیروی جدید به صرفه نخواهد بود، بنابراین بهتر است نیروهایی که با بیش‌ترین هزینه و زحمت استخدام شده‌اند را به خوبی حفظ کنید.

به نظر شما دلایل اصلی ترک شغل کارمندان چیست؟منبع: the balance

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. کارمند می‌گوید

    بی لیاقتی مدیران از جمله قدر ندانستن ، توانایی ها را ندیدن و کارهای بی ربط و صفر کیلومتر را به کارمندان با تجربه و متخصص دادن
    کسی که کار بلد نیست که کار رو ترک نمی کنه انسانها توانمند تاب بی احترامی و کار بی ربط ندارن.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.