وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

صنایعی که هر مهندس مکانیک می‌تواند در آن کار کند

مهندسان مکانیک می‌توانند در هر جایی که نوآوری در آن اتفاق می‌افتد استخدام شوند و توسط کارفرمایان در صنایع مختلف مانند هوا فضا، خودرو سازی، شیمی، ساخت و ساز، دفاعی، الکترونیک و برقی، کالاهای مصرفی، دریایی، مواد و فلزات، داروسازی، راه آهن و آب و برق به کار گرفته شوند.

مهندسان مکانیک همچنین می‌توانند در انواع مشاغل غیر مهندسی، چه در داخل و چه در خارج از صنعت مهندسی کار کنند و بازار کار مهندس مکانیک در ایران محدود به مشاغل مهندسی نیست. این مشاغل می‌توانند در زمینه‌هایی مانند امور مالی، مدیریت، حقوق، ارتش، دولت، پزشکی، تحقیقات، فروش، مشاوره فنی، نشر فنی و یا روزنامه نگاری علمی و تدریس باشد. شاید باور کردنی نباشد اما مهندسان مکانیک می‌توانند در صنایعی مربوط به ساخت اسباب بازی کار کنند و دامنه بازار کار آنها به صنایعی مانند ساخت پای مصنوعی هم برسد.

استخدام مهندس مکانیک
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام مهندس مکانیک هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی مهندسین مکانیک به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

به همین خاطر می‌توان به مهندسان مکانیک (mechanical engineer) لقب آچار فرانسه را دارد و می‌توان در هر صنعتی از وجود آنها بهره برد. در این مقاله تنها برخی از صنایعی را عنوان می‌کنیم که می‌توانید به عنوان مهندس مکانیک در آنها فعالیت کنید.

هوافضا

کار اصلی مهندسان هوافضا بیشتر به پرواز و این موارد مربوط می‌شود؛ که این حیطه می‌تواند در زمینه ساخت و طراحی هواپیما، موشک و یا فضاپیما باشد. کار اصلی آنها این است که سراغ طراحی هواپیماهای کم مصرف بروند که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند، زیرساخت را برای تولید و طراحی ماهواره‌ها و موشک‌ها را فراهم کنند که از فناوری مدرن GPS را پشتیبانی می‌کنند و نسل بعدی فضاپیماها را برای مأموریت‌های مریخ و فراتر از آن تولید کنند.

خودرو

می‌توان با اطمینان این را گفت که مهندسان مکانیک هستند که صنعت خودرو را پیش می‌برند. از طراحی و ساخت اتوبوس‌های ۸۰ نفره گرفته تا اتومبیل‌های یک نفره F1، همه را مهندسان مکانیک انجام می‌دهند. ساخت بدنه خودروها در انواع مختلف، چرخ‌های آنها و سیستم‌های ضد احتراق برای هر نوع وسیله نقلیه را این مهندسان خبره طراحی می‌کنند.

در طراحی خودروها، آنها تنها دنبال استفاده از سوخت‌های معمول مانند گازوئیل و بنزین نیستند. خلاقیت و نوآوری آنها در سوخت به جایی رسیده است خودروها را با صفحات خورشیدی، سلول‌های هیدروژن و سایر فناوری‌ها طراحی می‌کنند تا بتوانند مردم را در استفاده از خودرو به سمت فناوری‌های نوین و مناسب محیط زیست ببرند.

پزشکی

مهندسان مکانیک که در صنعت زیست پزشکی کار می‌کنند، توانسته‌اند تا زندگی مردم را با کارهایی که انجام داده‌اند، تغییر دهند. آنها به طراحی و ساخت اندام‌های مصنوعی بهتر و واقعی‌تری مشغول هستند تا با ارائه این وسایل به بازار، کیفیت زندگی افراد آسیب دیده و معلول را بهبود دهند. ضربان سازهای قلب، دریچه‌های مصنوعی و حتی ربات‌های دستیار در جراحی همگی نوآوری‌ها و کارهای آنها در صنعت پزشکی است که می‌توانید به آنها به عنوان شغل آینده خود فکر کنید.

ساخت و ساز و ساختمان

تمرکز بر روی جزئیات در ساخت و سازها و ساختمان سازی‌های کلان همان‌طور که کار مهندس عمران است بر عهده مهندسان مکانیک است. کار آنها در این صنعت می‌تواند در زمینه طراحی سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه برای یک هتل ۲۸ طبقه، یا انتخاب بهترین روش برای انتقال گاز اصلی به کل یک واحد مسکونی باشد و یا در فضای شهری از انجام صحیح ساخت تونل‌ها و همچنین مترو در شهر اطمینان حاصل کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

طراحی و ساخت

مهندسان مکانیک در صنعت طراحی و ساخت حرف اول را می‌زنند. چه کالاهای تولید انبوه، چه تجهیزات فوق پیشرفته تخصصی، آنها در طراحی و ساخت ماشین آلات و فناوری می‌توانند کار کنند و سراغ کالاهایی بروند که مردم به آنها بیشتر اعتماد کنند و برای مصرف کننده بسیار خوشایند باشد.

قدرت

کار مهندسان مکانیک به دنیا قدرت می‌بخشد. تولید و رساندن انرژی مورد نیاز هر مصرف کننده به آنها بستگی دارد. مهندسان مکانیک می‌توانند کار مهندس برق را انجام دهند به آنها کمک کنن. مهندسان مکانیک در طراحی نیروگاه‌های هسته‌ای یا دیگ‌های بخار، برنامه ریزی اتصالات جدید شبکه از راه دور، ذخیره نیرو در سلول‌های ذخیره خورشیدی و “باتری‌های” برق آبی غول پیکر حضور داشته باشند و این موقعیت را برای بشریت فراهم کنند که از قدرت و نیرو به خوبی بهره ببرند.

پروژه‌های مهندسی

حضور در پروژه‌های مهندسی برای مهندسان مکانیک امری عادی است. آنها فرایندهای مکانیکی هر پروژه را ارزیابی می‌کنند و راهی برای کارایی بهتر، ایمن‌تر و ارائه کیفیت بهتر پیدا می‌کنند و ارائه می‌دهند. این بدان معناست که آنها تقریباً بر روی هر صنعتی در جهان که زیرساخت آن مکانیکی است تأثیر می‌گذارند، از تأمین آب و نفت و گاز گرفته تا داروسازی و تولید مواد غذایی.

راه آهن

تقریباً می‌توان عنوان کرد که تمام جوانب راه آهن به مهندسی مکانیک متکی است. از مسیر خطوط راه آهن گرفته تا خود قطارها و تونل‌ها همگی به حضور مهندسان مکانیک حرفه‌ای نیاز دارند. حتی کنترل دقیق سیستم‌های راه آهن نیز به عهده مهندسان مکانیک است. برای مقابله با کاهش تعداد مسافران در سراسر جهان، ساخت هزاران مایل راه آهن سریع السیر و توسعه سریع قطارها از کارهایی است که مهندسان مکانیک انجام می‌دهند.

این صنایع که عنوان کردیم تنها بخش کوچکی از صنایعی هستند که مهندسان مکانیک می‌توانند برای کار در آنها خود را آماده کنند. مشاهده آگهی‌های شغلی استخدام مهندس مکانیک می‌تواند بر این حرف ما مهر تأیید بزند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.