وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور مهندس برق شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

کار مهندس برق

مهندسی برق (Electrical Engineering) به طور خاص با برق، انرژی مغناطیسی و الکترونیک سروکار دارد. این حیطه همچنین با توان، سیستم‌های کنترل، ارتباطات از راه دور و پردازش سیگنال نیز مرتبط است. یک مهندس برق از فیزیک و ریاضیات، مغناطیس و الکترونیک برای طراحی و توسعه تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی جدید، حل مشکلات و آزمایش تجهیزات استفاده می‌کند.

مهندسان برق می‌توانند در پروژه‌های مختلف از طراحی لوازم خانگی گرفته تا طراحی سیستم‌های مخابراتی و الکتریکی در مقیاس بزرگ، ایستگاه‌های برق و سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای کار کنند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

مهندس برق کیست؟

مهندس برق با در نظر گرفتن اصول و شیوه‌های مهندسی، کار توسعه تجهیزات الکتریکی و طراحی آنها را برعهده دارد. این موارد شامل تجهیزات موجود در اتومبیل و هواپیما، تولید برق، سیستم‌های ارتباطی، موتورها و سیستم‌های راداری و ناوبری می‌شود. از دیگر وظایف مهندس برق این است که بر ساخت این تجهیزات نظارت کند و برای اینکه از درست عمل کردن آنها مطمئن شود، آزمایشاتی انجام دهد.

کار مهندسی برق

چطور مهندس برق شویم

قدمت مهندسی برق به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد و یکی از شاخه‌های جدید مهندسی است. رشته الکترونیک با اختراع لوله خلا در سال ۱۹۰۴ توسط جان آمبروز فلمینگ متولد شد و تا اواسط قرن بیستم پایه و اساس کلیه کارها الکترونیک از جمله رادیو، تلویزیون و رادار بوده است.

برخی از مهم‌ترین پیشگامان مهندسی برق شامل توماس ادیسون (لامپ الکتریکی)، جورج وستینگهاوس (جریان متناوب)، نیکولا تسلا (موتور القایی)، گوگلیمو مارکونی (رادیو) و فیلو تی فارنزورث (تلویزیون) هستند. ایده‌ها و مفاهیم ابتکاری توسط این افراد به دستگاه‌ها و سیستم‌های کاربردی تبدیل شدند که راه را برای آنچه امروز داریم و استفاده می‌کنیم هموارتر کرده‌اند.

مهندسان برق در پروژه‌های مختلفی مانند رایانه‌ای، رباتیک، تلفن همراه، راداری، سیستم ناوبری، سیم کشی و روشنایی در ساختمان‌ها و انواع دیگر سیستم‌های الکتریکی کار می‌کنند.

مهندسان برق برای طراحی سیستم‌های برق کشی و رادارها به سیستم‌های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) اعتماد می‌کنند و آنها از کامپیوترها برای شبیه سازی عملکرد دستگاه‌ها و سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌کنند.

مهندسان برق در صنایع مختلف کار می‌کنند و هر صنعت به مهارت‌های خاصی از مهندسان برق نیاز دارد. این مهارت‌ها می‌تواند از ساخت مدار اولیه تا مهارت‌های مورد نیاز برای مدیر پروژه متغیر باشد. ابزارها و تجهیزات مورد نیاز یک مهندس برق نیز متغیر است و این ابزارها می‌توانند از یک ولت متر ساده تا یک آنالیزور سطح بالا گرفته و نرم افزار پیشرفته طراحی و ساخت در میان این ابزارها قرار بگیرند.

وظایف مهندس برق به طور روزمره، کارهای مختلف مهندسی مانند انجام محاسبات برای اطمینان از رعایت استانداردهای جهانی ایمنی و همکاری با تکنسین‌ها و برنامه نویسان رایانه برای حل مسائل جدید را، انجام می‌دهند. آنها همچنین می‌توانند در مورد فرآیندهای مربوط به تولید تحقیق کنند و داده‌ها و ترندها را برای ایجاد محصولات جدید تجزیه و تحلیل کنید.

وظایف مهندس برق

هر مهندس برق به طور کلی باید وظایف زیر را انجام دهد:

  • ارزیابی سیستم‌های الکتریکی، محصولات، اجزا و برنامه‌های کاربردی
  • طراحی و اجرای برنامه‌های تحقیقاتی
  • استفاده از دانش برق و مواد
  • تأیید قابلیت‌های سیستم و مؤلفه‌های هر سیستم با طراحی روش‌ها و آزمایش آنها
  • تولید محصولات الکتریکی مطابق با نیاز مشتری
  • تحقیق و آزمایش بر روی روش‌های ساخت و مونتاژ و مواد
  • توسعه فرآیندهای تولید با طراحی و اصلاح تجهیزات
  • اطمینان از کیفیت محصول با آزمایش‌های پیشرفته روی آنها
  • آزمایش محصولات نهایی و قابلیت‌های آنها
  • تهیه گزارش از تولید و طراحی محصول با تجزیه و تحلیل و جمع بندی اطلاعات و روندها
  • ارائه اطلاعات مهندسی با پاسخ دادن به سؤالات و درخواست‌ها
  • تهیه پایگاه داده محصول با نوشتن برنامه‌های رایانه‌ای و وارد کردن داده‌ها در آن
  • توسعه و بهبود محصولاتی که از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند
  • کمک به توسعه استانداردهای ساخت، طراحی و نصب محصولات الکتریکی
  • ارزیابی محصولات الکتریکی، اجزای آن و برنامه‌های کاربردی برای اطمینان از رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های خاص
  • نظارت بر انجام آزمایشات بر روی عملکرد، قابلیت اطمینان و موفقیت
  • کمک به فرآیند عیب‌یابی تجهیزات

مهندسان برق اغلب برای انجام کارها و وظایف خود از نرم افزار و تجهیزات مهندسی و طراحی استفاده می‌کنند. آنها بعضاً به عنوان بخشی از یک تیم بزرگ روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند. رشته‌های فرعی زیادی در مهندسی برق وجود دارد. برخی از مهندسین برق منحصراً در یک زیرشاخه تخصص دارند و برخی دیگر در ترکیبی از زیرشاخه‌ها تخصص دارند. این زیرشاخه را در ادامه بیان خواهیم کرد.

زیرشاخه‌های مهندسی برق

چطور مهندس برق شویم

مهندس الکترونیک

مهندسان الکترونیک سیستم‌ها و اجزای الکترونیکی را مورد تحقیق، طراحی، تولید و آزمایش قرار می‌دهند تا در حیطه‌هایی مانند ارتباطات از راه دور یا همان مخابرات، صوتی، هوافضا و ابزارها و کنترل دستگاه‌های برقی مورد استفاده قرار گیرند. این حرفه بسیار شبیه به حرفه مهندس برق است و ممکن است در شرکت‌ها از این دو رشته برای کارهای مربوط به مهندس برق کمک گرفته شود. تفاوت اصلی در تخصص این دو است. در حالی که مهندسان برق از کل سیستم‌های الکتریکی مراقبت می‌کنند، مهندسان الکترونیک قطعات کوچکتر مانند کامپیوترهای شخصی، مدارهای الکترونیکی، مقاومت‌ها، خازن‌ها، ترانزیستورها و سیم کشی‌ها را کنترل می‌کنند و از دانش خود در مورد تئوری الکترونیک و خصوصیات مواد برای این کارها استفاده می‌کنند.

مهندس میکرو الکترونیک

میکروالکترونیک یکی از زیرشاخه‌های الکترونیک است و مربوط به مطالعه و ساخت طرح‌های الکترونیکی بسیار کوچک و اجزای مدار است که به طور معمول از مواد نیمه هادی ساخته می‌شوند. بسیاری از اجزای طراحی الکترونیکی نیز در معادل میکروالکترونیک موجود است که می‌تواند شامل ترانزیستورها، خازن‌ها، مقاومت‌ها، سیم کشی‌ها و محصولات هادی شود. مهندسان میکروالکترونیک از تجهیزات ویژه و تکنیک‌های سیم کشی منحصر به فرد مانند اتصال سیم در قطعات کوچک استفاده می‌کنند.

مهندس پردازش سیگنال

مهندس پردازش سیگنال، سیگنال‌های دیجیتالی را تجزیه و تحلیل و تغییر می‌دهد تا دقیق‌تر و قابل اعتمادتر شوند. مسئولیت‌های افراد در این حیطه شامل توسعه، مدیریت و بروزرسانی سیگنال‌های دیجیتال و ایجاد الگوریتم‌هایی برای پردازش موثرتر آنها است. یک مهندس پردازش سیگنال می‌تواند در زمینه‌هایی مانند پردازش تصویر، پردازش گفتار، تشخیص الگو، طراحی تراشه، طراحی فرکانس رادیویی، پردازش سیگنال پزشکی و برنامه‌های فضایی و نظامی از جمله ارتباطات ماهواره‌ای و موبایل کار کند. استفاده کارآمد از سیگنال‌ها ناشی از اجرای الگوریتم‌های دقیق کدگذاری شده در بسته‌های نرم افزاری است. در واقع این نوع مهندسی ارتباط مستقیمی با کدنویسی و برنامه نویسی دارد.

مهندس برق قدرت

یک مهندس برق قدرت، از دیگر زیرشاخه‌های مهندسی برق است که حیطه کاری آنها شامل تولید، انتقال، توزیع و استفاده از نیروی الکتریکی، همراه با تجهیزات الکتریکی مرتبط با این سیستم‌ها (مانند ترانسفورماتورها، ژنراتورها و موتورها) می‌شود. اگرچه بیشتر تمرکز یک مهندس برق قدرت در مورد مواردی است که با برق سه فاز AC روبرو هستند، اما دیگر کارهای آنها مربوط به تبدیل بین برق AC و DC و تکامل سیستم‌های قدرت خاص مانند سیستم‌های مورد استفاده در هواپیما یا قطارهای برقی می‌شود. مهندسان قدرت بیشتر روی مبانی نظری خود را اتکا می‌کنند و از آن در کار خود استفاده می‌کنند.

مهندس کنترل

گرایش کنترل یا مهندسی سیستم‌های کنترل، معمولاً همراه با مهندسی برق در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و به طور خاص بر اجرای سیستم‌های کنترلی به دست آمده با مدل سازی ریاضی تمرکز دارد. این نوع رشته مهندسی از تئوری کنترل خودکار برای طراحی کنترل کننده‌ها استفاده می‌کند که باعث می‌شوند سیستم به روشی خاص رفتار کند. با استفاده از ردیاب‌ها و حسگرها می‌توان اندازه گیری عملکرد خروجی فرآیند کنترل شده و ارائه بازخورد اصلاحی، را انجام داد و به نتیجه دلخواه رسید.

مهندس مخابرات

مهندسی مخابرات نیز از زیرشاخه‌های برق است که سعی در کمک و بهبود سیستم‌های مخابراتی دارد. کار یک مهندس مخابرات انجام طراحی اولیه مدار، ارائه خدمات انتقال داده با سرعت بالا و نظارت بر نصب تجهیزات مخابراتی (مانند سیستم‌های سوئیچینگ الکترونیکی، کابل‌های فیبر نوری، شبکه‌های IP و سیستم‌های انتقال مایکروویو) خواهد بود. آنها از تجهیزات خاص برای طراحی زیرساخت‌های شبکه و ارائه راه حل‌هایی برای ارتباطات بی سیم و انتقال اطلاعات، مانند خدمات تلفن بی سیم، پهنای باند، رادیو و ماهواره استفاده می‌کنند.

مهندس کامپیوتر

بیشتر دانشگاه‌ها مدرک مهندسی کامپیوتر را به صورت مجزا به فارغ التحصیان ارائه می‌دهند، اما این رشته از زیرشاخه‌های برق نیز محاسبه می‌شود. مهندسان کامپیوتر، سیستم‌ها و اجزای رایانه‌ای مانند پردازنده‌ها، مدارهای رایانه‌ای، حافظه، شبکه‌ها و روترها، ریز تراشه‌ها و سایر قطعات الکترونیکی را مورد بررسی، طراحی، توسعه و آزمایش قرار می‌دهند. آنها در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های دیجیتال، سیستم عامل‌ها، شبکه‌های رایانه‌ای و غیره تخصص دارند. مهندسی کامپیوتر تلاش می‌کند تا نیازهای علمی، فناوری و اداری تجارت و صنعت را برآورده کند.

محیط کار

چطور مهندس برق شویم

کار مهندسان برق معمولا در دفترها است، اما آنها برای بررسی مشکلات یا جمع آوری اطلاعات برای کارهای جدید، از انواع سایت‌ها دیدن می‌کنند و از آنها گزارش تهیه می‌کنند.

بیشتر مهندسان برق در صنایع زیر فعالیت می‌کنند:

خدمات مهندسی، تولید برق، انتقال و توزیع برق، تولید محصولات نیمه هادی و دیگر قطعات الکترونیکی و ساخت ابزارهای پیمایش، اندازه گیری، الکترومکانیکی و کنترلی.

برنامه و ساعت کاری

کسانی که به عنوان مهندس برق در شرکت‌ها و سازمان‌ها کار می‌کنند، معمولا به طور تمام وقت استخدام هستند. ساعت کاری برای مهندسان برق کاملا بستگی به خواست کارفرما دارد، اما به طور معمول در بیشتر شرکت‌ها ساعت کاری برابر با همان ساعتی است که وزارت کار اعلام کرده است.

حقوق مهندس برق

ارقام زیر از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، به دست آمده است که آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اشخاصی که که به عنوان مهندس برق در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۱۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس برق در ایران از ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

درآمد مهندس برق در ایران بسته به موقعیت، تجربه و کارفرما می‌تواند متفاوت باشد. 

درآمد مهندس برق با سابقه کار

مسلما افزایش سابقه کار در افزایش حقوق نقش بسیار زیادی دارد. این مورد در مورد مهندس برق هم صدق می‌کند و در برخی شرکت‌ها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت می‌شود.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۲۰,۰ میلیون تومان

میانگین: ۸,۱ میلیون تومان

کمترین: ۳,۱ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۲۱,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۲,۰ میلیون تومان

کمترین: ۶,۸ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۲۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۳,۱ میلیون تومان

کمترین: ۷,۲ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

یشترین: نامشخص

میانگین: ۲۵,۰ میلیون تومان

کمترین: نامشخص

برای اینکه از میزان حقوق و دستمزد مهندس برق به طور کامل با جزئیات بیشتر باخبر شوید، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری مراجعه کنید.

چگونه می‌توان مهندس برق شد؟

در این بخش قرار است تا راهنمای کامل مسیر شغلی مهندس برق را با هم مرور کنیم.

گام اول: آیا مهندس برق شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب شغل برق و همچنین شرایط ورود به این رشته، این است که مطمئن شوید واقعاً مایل هستید برای این کار متعهد شوید. کار با وسایل الکتریکی و برق نیاز به علاقه و پشتکار فراوان دارد و به همین خاطر باید از تصمیم خود قبل از هر کاری مطمئن شوید.

آیا هنوز مطمئن نیستید که برق شغل مناسب شما است؟ در تست MBTI ایران تلنت به صورت رایگان شرکت کنید تا متوجه شوید که چه مشاغلی برای شما و تیپ شخصیتی شما مناسب است. شاید شما برای تبدیل شدن به یک مهندس برق یا یک حرفه مشابه دیگر بسیار مناسب باشید و یا حتی اصلا از لحاط شخصیتی با این حیطه همخوانی ندارید!

با انجام این تست شخصیت شناسی به اطلاعات جالبی دسترسی خواهید داشت که شما را در مورد انتخاب شغل شگفت زده خواهد کرد.

گام دوم: مدرک کارشناسی

مهندسان برق علاوه بر تحصیلات و آنچه در موسسات یاد می‌گیرند، می‌توانند با کسب تجربه بالا از طریق کار عملی، کارآموزی و یا برنامه‌های مشابه، خود را برای دریافت موقعیت‌های شغلی عالی آماده کنند.

به طور کلی مهندسان برقی که در حال حاضر در بازار کار مشغول به کار هستند، مدرک لیسانس دارند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند سراغ افرادی بروند که در مهندسی برق مدرک کارشناسی ارشد دارند. از آنجایی که این موقعیت شغلی، کار مدیریت پروژه و نظارت بر ساخت و ساز تجهیزات الکتریکی را بر عهده دارد، تجربه بالای کاری یکی از فاکتورهای مهم استخدام برای کسانی که قصد دارند در این مسیر مشغول به کار شوند. بسیاری از مهندسان برق علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، سراغ دیگر مدارک و گواهینامه‌ها می‌روند تا خود را هر چه بیشتر در این رشته قوی کنند.

گام سوم: یک دوره کارآموزی بگذرانید

تقریبا همه دانشجویان در دوره میان ترم‌ها در تابستان زمان برای گذراندن دوره‌های کارآموزی بسیار زمان دارند. شما اگر به دنبال این هستید که در آیند در این حیطه بسیار موفق عمل کنید و حتی برای موقعیت‌های شغلی راحت‌تر استخدام شوید، بهتر است کارآموزی را در برنامه‌های خود قرار دهید.

گام چهارم: استخدام

پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی و پایان دوره تحصیلی و گرفتن مدرک، زمان آن رسیده که رزومه خود را برای استخدام به عنوان مهندس برق آماده کنید تا که سراغ پیدا کردن کار بروید. تجربه کار و همچنین دانش از مهم‌ترین فاکتورهای استخدامی بسیاری از کارفرمایان به شمار می‌آیند که شما باید آنها را در رزومه خود برجسته کنید.

مسیرهای شغلی برق بسیار زیاد است و افراد می‌توانند با فکر و آینده‌نگری در آنها قدم بردارند. علاقه و هدف از کار است که می‌تواند بهترین انتخاب را برای مهندسان برق رقم بزند. در ادامه مقاله به مسیرهای شغلی دیگری غیر از مهندسی برق خواهیم پرداخت.

چگونه مهندس برق شویم؟

تمام شرکت‌ها و حتی زندگی روزمره ما به برق و الکترونیک وابسته است و مطمئنا استخدام مهندس برق نیز در همه شرکت‌ها مورد توجه است و به این افراد و مهارت‌های آنها همیشه نیاز بوده است.

اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های نصب/ راه اندازی/ اجرا مشغول به کار هستند، می‌توانید در صفحه مسیر شغلی فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف، به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد نصب/ راه اندازی/ اجرا این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک مهندسی برق و مهندسی مکانیک مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی مهندسی برق را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام مهندس برق به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت info در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی برق شرح شغلی به شرح زیر است:

  • راه‌اندازی خدمات برای مشتریان، نصب، برقراری ارتباط، تست و تنظیم تجهیزات
  • مراجعه به محل استقرار مشتریان برای نصب ، حفظ و یا تعمیر مسائل درخواستی.
  • تست تجهیزات برای اطمینان پیدا کردن از عملکرد مناسب آنها.
  • داشتن قدرت بدنی مناسب برای استفاده از دست‌ها در نصب و راه‌اندازی تجهیزات
  • حفظ و بهبود سرویس و گزارشات برای مشتریان از طریق شنیدن دقیق صحبت‌های آنها و شناسایی مشکلات، پاسخگویی به سوالات آنها و حل مشکلات آنها از طریق تشخیص، عیب‌یابی، تعمیر و جایگزین کردن تجهیزات.
  • آشنایی با موارد استفاده از تجهیزات و ایمنی محل کار.

چطور مهندس برق شویم

چطور مهندس برق شویم

در نهایت برای اینکه مهندس برق شوید باید یک سری از مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص را داشته باشید. همچنین باید خود را در مورد این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به علم روز دنیا وابسته است. به طور خلاصه باید بتوانید در کار با برق و الکترونیک ماهر باشید، از دستورالعمل‌های سازه‌های الکترونیکی به خوبی سر دربیاورید، بتوانید به خوبی تیم‌ها را مدیریت کنید و همچنین در نظارت بر کار دیگر افراد پروژه مهارت داشته باشید.

مسیرهای شغلی مهندس برق

عنوان شغلی معمولاً شامل یک اصطلاح عمومی می‌شود، که در کنار هر موقعیت شغلی می‌آید. اصطلاح عمومی عنوان شغلی، موقعیت شما در هر سازمان را مشخص می‌کند و با آن عنوان همه شما را می‌شناسند. وظایف مهندس برق، سطح تجربه، میزان تحصیلات و کارهای مفیدی که در هر سازمان انجام دادید، به شما این عنوان شغلی را می‌دهد. نمونه‌هایی از عناوین شغلی مهندس برق عبارت‌اند از:

مهندس برق

الزامات شغلی

مدرک کارشناسی برق

 

مهندس ارشد برق

الزامات شغلی

مدرک کارشناسی برق و الکترونیک

 

مهندس برق (با مهارت Revit)

الزامات شغلی

مدرک کارشناسی برق، الکترونیک و مکانیک

 

مهندس طراحی برق

الزامات شغلی

مدرک کارشناسی برق و الکترونیک

 

مهارت‌های مورد نیاز برای هر مهندس برق

آموزش و یادگیری در هر شغلی امری واجب و ضروری است. مهندسی برق نیز نیاز به آموزش و یادگیری دارد و هر مهندس برق باید در موارد زیر مهارت داشته باشد:

  • ارتباطات: به عنوان مهندس برق برای برقراری ارتباط و دادن ایده به همکاران و مشتریان، به مهارت گفتاری و نوشتاری بسیار خوبی نیاز دارید. اینکه بتوانید به خوبی گوش دهید، به شما امکان درک نیازهای مشتری و دریافت بازخورد از آنها و همکاران را می‌دهد.
  • حل مسئله: شما به عنوان یک مهندس برق، باید بتوانید مشکلات را شناسایی کنید و راه حل‌های ممکن را بیابید. سپس انتخاب بهترین گزینه‌ها از میان راه حل‌ها، باید از مهارت تفکر و تجزیه تحلیل خود استفاده کنید و بهترین مورد را انتخاب کنید.
  • یادگیری مداوم: به عنوان یک مهندس برق، شما توانایی این را دارید که اطلاعات جدیدی بدست بیاورید و آن را در کار خود به کار بگیرید و استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل: شما باید بتوانید عملکرد خود و دیگران و همچنین محصولات الکتریکی، قطعات و برنامه‌های کاربردی را ارزیابی کنید و در صورت لزوم اقدامات لازم برای پیشرفت آنها را انجام دهید.
  • طراحی وسایل الکتریکی: از آنجایی که نقش مهندس برق در طراحی سیستم‌های الکتریکی و اجزای سازنده آنها نقش اصلی است، بنابراین باید در طراحی سیستم‌های الکتریکی مهارت بالایی داشته باشید.
  • رهبری تیم: مهندسان برقی باید بتوانند در پروژه‌ها پیمانکاران و سایر پرسنل را راهنمایی و هدایت کنند، تا کار به موفقیت برسد.
  • مدیریت پروژه: هر مهندس برق باید توانایی برنامه ریزی و اجرای پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ را داشته باشد و بتواند به راحتی با دیگر تیم‌ها همکاری کند.
  • مهارت در تهیه بودجه: هر مهندس برق، باید بتواند هزینه مواد و نیروی انسانی برای پروژه‌ها را تخمین بزند و برای آنها بودجه مشخص کند.

الزامات

  • خبرگی خود را به عنوان یک مهندس برق ثابت کند.
  • تجربه بالایی در استفاده از نرم افزار طراحی و محاسبه داشته باشد.
  • دانش بسیاری در مورد فرآیندهای تولید برق داشته باشد.
  • در مورد کدهای مهندسی برق و استانداردهای ایمنی شناخت خوبی داشته باشد.
  • توانایی های حل مسئله داشته باشد.
  • به جزئیات توجه کند.
  • در سازمان مهارت برقراری ارتباط داشته باشد تا بتواند به خوبی با همکاران خود کار کند.
  • مدرک مهندسی برق، در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد داشته باشد.

چشم انداز شغلی

پیش بینی شده است که اشتغال مهندسین برق تا سال ۲۰۲۶ چیزی در حدود ۷ درصد رشد خواهد کرد که این رقم برابر با متوسط رشد برای همه مشاغل است.

مهندس برق شویم؟

مهندسین برق عمدتا افراد تحقیقاتی هستند، به این معنی که آنها افراد کاملاً کنجکاو و پیگیری هستند که اغلب دوست دارند وقت خود را به تنهایی با افکار خود سپری کنند. آنها همچنین واقع بین هستند، به این معنی که آنها اغلب از کار در فضای باز یا بودن در یک پروژه عملی لذت می‌برند.
اگر شما در میان این دسته افراد با این مدل علاقه‌مندی ها خصوصا نسبت به برق هستید، ممکن است برای مهندس برق بودن مناسب باشید. با این حال، اگر فردی اجتماعی و برونگرا هستید، این حیطه کاری احتمالاً برای شما خب نباشد.

اگر مهندس برق هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.