وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

شغل‌های مناسب برای مدرک مهندسی صنایع

قبل از ورورد به رشته مهندسی صنایع و حوزه کاری صنایع، لازم است درباره تنوع شغلی و مشاغلی که امکان کار در آنها را دارید تحقیق کنید. مشاغل مهندسی صنایع چندین حوزه تخصصی را در بر می‌گیرند. هنگام تحقیق در مورد مشاغل مختلف برای دنبال کردن در مهندسی صنایع، می‌توانید به این نتیجه برسید که کدام‌یک از این مشاغل برای شما مناسب است و علاقه شما بیشتر به کدام نزدیک‌تر است. با این کار، می‌توانید در زمان کاریابی روی مهم‌ترین گزینه‌ها تمرکز کنید.

در این مقاله، ابتدا به معرفی مهندسی صنایع می‌پردازیم، سپس درباره اینکه چرا باید این حیطه را برای کار انتخاب کنید، صحبت خواهیم کرد و در نهایت درباره مشاغل مهندسی صنایع خواهیم گفت.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع بخشی از رشته مهندسی است که در آن متخصصان بر اطمینان از کارایی فرایندهای صنعتی تمرکز دارند. فرآیندهای صنعتی شامل خطوط مونتاژ و تولید، برنامه‌ریزی برای تولید و سیستم‌های دفع زباله می‌شوند. هدف مهندسان صنایع به حداقل رساندن ضایعات مواد در طول فرآیند تولید است.

به طور معمول، افرادی که به دنبال ورود به حیطه مهندسی صنایع هستند، باید مدرک لیسانس بگیرند. اما با این حال، با اخذ مدرک لیسانس در رشته‌های ساخت‌وساز، مکانیک یا برق نیز می‌توانند در حوزه صنایع کار کنند. برخی شرکت‌ها برای استخدام مهندس صنایع در نقش‌های مدیریتی و ارشدتر، مدرک ارشد و یا بالاتر را درخواست می‌کنند که ممکن است در شاخه‌های مختلف صنایع باشند.

چرا باید به دنبال کار در مهندسی صنایع باشیم؟

شغل‌های مناسب مدرک مهندسی صنایع

فرصت‌های شغلی ارائه شده در رشته مهندسی صنایع بسیار متنوع و منحصربه‌فرد هستند. این فرصت‌های شغلی شامل مشاغلی در تجزیه و تحلیل داده، عملیاتی، تولیدی، مدیریت پسماند، ایمنی شغلی، مشاوره و اتوماسیون می‌شوند. این تنوع شغلی به شما این امکان را می‌دهد، دانش مهندسی خود در صنایع را به حوزه‌های مختلف منتقل کنید و همچنین امکان توسعه دیگر مهارت‌ها را نیز داشته باشید.

مشاغل مهندسی صنایع

در ادامه برخی از مهم‌ترین مشاغل حوزه مهندسی صنایع را نام خواهیم برد و درباره آنها توضیح خواهیم داد. با بررسی این مشاغل، می‌توانید به این موضوع پی ببرید که کدام‌یک از آنها برای شما مناسب‌تر است و با نیازها و علایق شغلی شما همخوانی دارند. البته، در کنار بررسی این مشاغل و شرح شغلی آنها، می‌توانید سراغ تست MBTI بروید و با به‌دست آوردن نقاط قوت و ضعف خود، مناسب‌ترین مشاغل را برای خود پیدا کنید.

۱. تکنسین ساخت

فردی که به عنوان تکنسین ساخت فعالیت می‌کند، استانداردهای تولید را در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی تضمین می‌کند. آنها از دانش خود در ماشین‌آلات و تجهیزات تولید برای تنظیم و بهینه کردن تجهیزات استفاده می‌کنند و این کارها را بر اساس نیاز صنایع و شرکت‌های مختلف انجام می‌دهند. آنها همچنین تمام مستندات و داده‌های مربوط به تولید را نگه می‌دارند و در صورت نیاز تعمیر و نگهداری اولیه تجهیزات را نیز انجام می‌دهند.

۲. بازرس تضمین کیفیت

کارِ بازرسان تضمین کیفیت در کارخانه‌ها است و آنها قبل از ارسال محصولات به انبارها یا فروشگاه‌های خرده فروشی، کیفیت محصول را بررسی می‌کنند. آنها بر روند تولید نظارت دارند و محصولات را به صورت تصادفی، برای آزمایش کردن انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، آنها گزارش‌های مربوط به بررسی کیفیت را برای تعیین اینکه تمام فرآیندها به درستی پیش رفتند، بررسی می‌کنند.

۳. مکانیک صنعتی

یک مکانیک صنعتی از دانش خود در مورد ماشین‌آلات و فرآیندهای تولیدی برای عیب‌یابی مسائل مکانیکی، تنظیم تجهیزات و جایگزین کردن ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌کند. آنها همچنین، مسئول آزمایش کردن ماشین‌آلاتی هستند که به‌تازگی نصب می‌شوند.

۴. برقکار صنعتی

شغل‌های مناسب مدرک مهندسی صنایع

برق‌کارهای صنعتی در مکانی‌هایی که کارهای ساخت‌وساز انجام می‌شود، کارخانه‌های کشتی‌سازی و کارخانه‌های تولیدی کار می‌کنند تا مطمئن شوند که سیستم‌های الکتریکی به طور موثر کار می‌کنند. آنها از نزدیک با مدیر پروژه برای ترسیم نقشه‌های الکتریکی، به‌روزرسانی دستگاه‌های الکترونیکی و نصب سیستم‌های سیم‌کشی همکاری می‌کنند. علاوه بر این، آنها توصیه‌های لازم برای سیستم روشنایی در مکان‌های ساخت‌وساز را به مدیران پروژه ارائه می‌دهند.

۵. طراح صنعتی

طراح صنعتی فردی است که مسئولیت طراحی محصول، قبل از مرحله تولید را بر عهده دارد. آنها نمونه‌های اولیه را توسعه می‌دهند، نقشه‌ها را ترسیم می‌کنند، مواد لازم را تعیین می‌کنند و هزینه‌های نسبی تولید را محاسبه می‌کنند. آنها همچنین با متخصصان تولید همکاری نزدیکی دارند تا به میانگین زمان تولید هر محصول برای اطمینان از کیفیت و در عین حال برآورده کردن نیازها، برسند.

۶. ناظر تولید

ناظران تولید، بر تمام فرآیندهای تولیدی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها نظارت دارند. مسئولیت تقسیم وظایف میان کارکنان را بر عهده دارند، سوابق تولید را بررسی می‌کنند و نحوه تنظیم تجهیزات برای رسیدن به نتایج بهتر را بر عهده دارند.

۷. تحلیل‌گر زنجیره تامین

فردی در شغل تحلیل‌گر زنجیره تامین از گزارش‌ها و داده‌ها در هر مرحله از زنجیره تامین، از جمله از مرحله برنامه‌ریزی تا حمل‌ونقل کالا استفاده می‌کند تا این فرآیندها را بهتر کند. داده‌هایی که آنها تجزیه و تحلیل می‌کنند، می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند که به این پی ببرند که استانداردهای فعلی تولید و حمل‌ونقل به خوبی کار می‌کنند یا خیر. آنها یافته‌های خود را به مدیران زنجیره تامین ارائه می‌دهند تا به آنها کمک کنند بهترین راه‌ها را برای بهبود فرآیند زنجیره تامین انتخاب کنند.

۸. مدیریت منابع انسانی و مالی

شغل‌های مناسب مدرک مهندسی صنایع

افرادی که مدیریت منابع انسانی و مالی را بر عهده دارند، از دانش خود برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی بهره می‌برند. آنها بر اساس میزان زمان، نیروی کار و مواد مورد نیاز، هزینه کلی و واقع بینانه‌ای از نیازهای مشتری برای دستیابی به اهداف تجاری ارائه می‌دهند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۹. طراح مکانیک

برای کار در شغل طراحی مکانیک، افراد باید طرح‌هایی را برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات ارائه دهند. آنها مسئولیت طراحی نقشه را بر عهده دارند، تعیین می‌کنند از چه مواد خامی استفاده شود و آزمایش‌هایی را روی نمونه‌های اولیه انجام می‌دهند. آنها همچنین مدل‌های قبلی را بررسی کرده و آنها را برای حداکثر کارایی دوباره طراحی می‌کنند. طراحان مکانیک همچنین ممکن است به آموزش کارکنان تولیدی برای استفاده و تنظیم تجهیزات کمک کنند.

۱۰. مهندسی صنایع

یک مهندس صنایع، مسئولیت طراحی استراتژی‌هایی برای بهبود تولید و کاهش ضایعات ناشی از تولید، را بر عهده دارد. آنها این کار را با به‌روزرسانی تجهیزات تولید، نظارت بر رویه‌های مونتاژ و پیاده‌سازی تجهیزات جدید انجام می‌دهند.

۱۱. مهندسی کیفیت

مهندسان کیفیت یکی از مهم‌ترین افراد کارخانه‌های تولیدی هستند که کار آنها اطمینان از کیفیت محصولات است. آنها این کار را با ایجاد رویه‌های جدید در تولید و تجدید نظر در ساختار سیستم‌های تولید انجام می‌دهند. علاوه بر این، آنها بر روند کار کارمندان در طول فرآیند مونتاژ محصول نظارت می‌کنند و به آنها آموزش می‌دهند که چگونه بررسی کیفیت را انجام دهند.

۱۲. مهندسی تولید

فردی که به عنوان مهندس تولید کار می‌کند، کارآمد بودن تمام فرآیندهای تولید در کارخانه‌ها را تضمین می‌کند. وظایف آنها شامل نظارت بر فرآیند تولید، استفاده از نرم افزار CAD برای طراحی سیستم‌های جدید و همچنین تنظیم سیستم‌های تولید مطابق با نیازها است. مهندسان تولید ممکن است بسته به صلاحیت خود به نصب یا تعمیر تجهیزات کمک کنند.

۱۳. مهندسی بهره‌وری انرژی

شغل‌های مناسب مدرک مهندسی صنایع

در شغل مهندسی بهره‌وری انرژی، افراد خبره به شرکت‌ها و کارخانه‌ها به استفاده بهینه از انرژی کمک می‌کنند. آنها معمولا با سازندگان ساختمان‌های تجاری یا مسکونی، کارخانه‌های تولیدی و مکان‌های صنعتی همکاری می‌کنند تا به آنها کمک کنند اتلاف انرژی خود را کاهش دهند. آنها همچنین به نصب یا ارتقای سیستم‌های انرژی مطابق با بودجه مشتری کمک می‌کنند.

۱۴. مهندسی فرایند

افراد استخدام شده در شغل مهندسی فرایند از دانش خود در مورد مواد اولیه و تجهیزات ساخت، برای کمک به تولید کالا با استفاده از مواد خام استفاده می‌کنند. آنها با تنظیم تجهیزات تولیدی به تولید انواع محصولات کمک می‌کنند. این محصولات شامل ابزارهای ساختمانی، داروها، محصولات غذایی و منابع انرژی می‌شوند.

۱۵. مدیر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

مدیران ایمنی در شرکت‌ها و کارخانجات برای اطمینان از درست بودن ایمنی کار می‌کنند. آنها خطرات بالقوه در مورد تجهیزات، فرآیندها و روش‌های استفاده شده را شناسایی می‌کنند. از این رو، آنها برنامه‌هایی را برای به حداقل رساندن خطرات بهداشتی و ایمنی ارائه می‌دهند. آنها همچنین، آموزش‌هایی در مورد نحوه کار با تجهیزات و واکنش‌های به‌موقع در موقعیت‌های خطرناک ارائه می‌دهند.

۱۶. مدیریت محصول

یکی دیگر از مشاغل حوزه صنایع و البته از مهم‌ترین مشاغل این حوزه، مدیریت محصول است. بسیاری از آگهی‌های استخدام در شهر تهران به این فرصت شغلی مربوط می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها، برای مدیریت روند تولید و طراحی محصول، به افراد خبره در این زمینه نیاز دارند. مدیران محصول، وظیفه مدیریت تمام فرآیندهای طراحی و تولید محصول را بر عهده دارند و در این کار، روی کار تک تک افراد تیم نظارت دارند.

برای کار در هر کدام از این مشاغل، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها و نیازمندی‌های هر کدام را داشته باشید و البته که به دنبال بهبود مهارت‌های نرم نیز باشید.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.