وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه یک کارآموز با انگیزه را شناسایی کنیم؟

استخدام کارآموز با انگیزه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی کسب‌و‌کارتان داشته باشد. با استخدام کارآموز، شخصی را در کنار خود خواهید داشت که در پایان رساندن پروژه‌های ناتمام شما را یاری می‌کند. به این ترتیب، در طول روز قادر خواهید بود که ساعاتی را به پروژه‌ها و ایده‌های بزرگ خود اختصاص دهید. همچنین، استخدام کارآموز به شما کمک می‌کند تا بتوانید به عنوان مربی و راهنما فعالیت کنید و مهارت‌های رهبری و مدیریت خود را ارتقا بخشید.

از طرف دیگر، بیشتر افرادی که تجربه کار با یک کارآموز با انگیزه نداشتند به شما خواهند گفت که استخدام نکردن کارآموز، بهتر از استخدام یک کارآموز بی‌مسئولیت است. با این حال، تشخیص و شناسایی کارآموز خوب از کارآموز بد آسان نیست؛ به خصوص اگر او تجربه کاری یا مهارت خاصی نداشته باشد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

سوال اساسی اینجاست که استخدام کارآموز باید چگونه انجام شود؟ چگونه می‌توان با طرح سوالات درست در جلسه مصاحبه، استعدادها و پتانسیل‌های کارآموزان را شناسایی کرد؟

مطمئناً زمانی که کارآموز هیچ تجربه کاری ندارد، مصاحبه شغلی بهترین روش برای شناخت استعدادهای او است. پس فراموش نکنید که هدف از انجام مصاحبه با کارآموز، با سایر مصاحبه‌های شغلی تفاوتی ندارد و شما باید با مهارت‌ها و توانایی‌های او آشنا شوید، به میزان علاقه‌اش به کار در مجموعه‌تان پی ببرید و در نهایت، درباره استخدام او تصمیم بگیرید.

در ادامه پرسش‌هایی که می‌توانید در زمان مصاحبه با کارآموز بپرسید را فهرست کرده‌ایم:

آیا کارآموز مهارت‌ها و توانایی‌های لازم را دارد؟

نکات مهم برای استخدام کارآموز

این پرسش خود شامل پرسش‌های دیگری می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

آیا تحصیلات شما با موقعیت شغلی ما ارتباطی دارد؟

حتی خسته‌کننده‌ترین رشته‌های تحصیلی نیز مزایا و منافع حرفه‌ای برای کارجو دارند. برای مثال اگر به دنبال یک کارآموز برای روابط عمومی هستید، بهتر است کارآموزی را استخدام کنید که در رشته‌های روابط عمومی یا بازاریابی تحصیل کرده و تجربه کار کردن بر روی پروژه‌های مشابه با شرکت شما را دارد.

با این حال، دانشجویان دیگر رشته‌های تحصیلی نیز می‌توانند به شما کمک کنند. برای مثال نوشتن گزارش یا مقاله از تحقیقات، ساماندهی امور، مدیریت زمان و توانایی ویرایش متون نیازمند برقراری ارتباط موثر در محیط‌های متنوع است. به همین دلیل اگر دانشجویی چنین قابلیت‌ها و مهارت‌هایی را داشته باشد، مطمئناً می‌تواند در موقعیت شغلی مد نظر شما فعالیت کند.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

آیا تجربه کار به صورت داوطلبانه را دارید؟

تجربیاتی مانند کار داوطلبانه در سازمان‌های غیر انتفاعی و فعالیت مستمر در انجمن‌های دانشجویی در به دست آوردن مهارت‌های حرفه‌ای بسیار ارزشمند هستند.

ممکن است که کارآموز مورد نظر تا به حال تجربه کار واقعی (در ازای حقوق) را نداشته باشد، اما رزومه او شامل کارهای داوطلبانه متعددی باشد. برای مثال اگر کارآموز مورد نظر تجربه ۳ سال کار داوطلبانه در یک بیمارستان یا سازمان خیریه داشته باشد یا به صورت داوطلبانه در مدرسه‌ای کار کرده باشد، نشان می‌دهد که او فردی مسئولیت‌پذیر و رهبر است و توانایی برنامه‌ریزی برای رویدادهای بزرگ را دارد.

در زمان مصاحبه از کارآموزان بخواهید که تجربیات خود از کارهای داوطلبانه‌شان را بیان کند. به این ترتیب خواهید دانست که او در شرکت شما می‌تواند چه کارهایی را انجام دهد.

با کار در مجموعه ما قصد یادگیری چه مهارت‌هایی را دارید؟

گاهی اوقات پرسیدن سوال به صورت مستقیم بهترین روش است. شاید بسیاری از کاندیداها تجربه کار به صورت داوطلبانه را نداشته باشند، اما به مهارت‌های کاربردی و خوبی مسلط هستند یا شاید حتی به توانایی‌های خود آگاهی ندارند. کارآموزی در شرکت شما می‌تواند سایر مهارت‌های دیگر آن‌ها را ارتقا بخشد.

به هر صورت، در زمان استخدام کارآموز به دنبال شخصی باشید که کاملاً درباره کار در شرکت شما فکر کرده‌ و از ارزش‌هایی که برای شما می‌آورد یا از مجموعه شما طلب می‌کند، مطلع است.

آیا به کار کردن در مجموعه شما علاقه دارد؟

نکات مهم برای استخدام کارآموز

این پرسش خود شامل پرسش‌های دیگری می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

 چرا می‌خواهید دوران کارآموزی خود را اینجا بگذرانید؟

گاهی اوقات دانشجویان فقط می‌خواهند دوران کارآموزی خود را بگذرانند و فارغ از علایق خود، هر پیشنهادی را می‌پذیرند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

اما بهترین کاندیداها، یعنی آن‌ دسته از دانشجویان سخت‌کوشی که مشتاق یادگیری هستند، کارآموزی در شرکت شما را انتخاب کرده‌اند زیرا ماموریت و اهداف شرکت شما را باور دارند و به آن‌ احترام می‌گذارند. در زمان استخدام کارآموز به دنبال افرادی باشید که به کار کردن در شرکت شما علاقه دارند.

از شرکت ما چه می‌دانید؟

دقیقا مانند هر مصاحبه شغلی، شما به دنبال شخصی هستید که به خوبی تحقیقات خود را انجام داده است. با طرح چند سوال خواهید فهمید که آیا کارآموز اطلاعات لازم را پیش از مصاحبه به دست آورده است یا خیر. برای مثال، آیا به پروژه خاصی یا محصولی از شرکت شما علاقه‌مند است؟ آیا درباره آخرین کمپین تبلیغاتی‌تان نظری دارد؟

همچنین، اگر به کاندیدا اجازه دهید تا نظرات خود را درباره فعالیت شرکت بیان کنند، اطلاعات خوبی از نحوه تفکر ایشان به دست خواهید آورد.

آیا برای کارآموزی در شرکت شما مناسب هستند؟

این پرسش خود شامل پرسش‌های دیگری می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

چه انتظاراتی دارید؟

در زمان استخدام کارآموز حتما درباره انتظاراتشان از این دوره سوال کنید. با دانستن انتظاراتشان خواهید فهمید که آیا به درک درستی از شرکت شما رسیده‌اند یا خیر.

همچنین، شما هم باید انتظارات خود را از همان ابتدا با او در میان بگذارید تا هیچ شبهه‌ای برای او ایجاد نشود.

آیا درباره صنعت و حوزه فعالیت ما چیزی می‌دانید؟

یک کارآموز به مرور به یکی از اعضای تیم شما تبدیل شده و با همکاران، مشتریان و سایر افرادی که با شما سر و کار دارند تعامل خواهد کرد. بنابراین، بهتر است شخصی را وارد مجموعه کنید که با صنعتی که در آن فعالیت دارید تا حدی آشنا بوده یا حداقل برای یادگیری در آن صنعت مشتاق باشد.

کارآموزی که مرتبا مقالات مرتبط با حوزه فعالیت شما را می‌خواند و اخبار آن را پیگیری می‌کند، نسبت به شخصی که فقط می‌خواهد دوره کارآموزی خود را سپری کند، بهتر کار می‌کند.

نکات مهم برای استخدام کارآموز

برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی چه برنامه‌ای دارید؟

اطلاع داشتن از اهداف بلندمدت کاندیداها، اطلاعات خوبی از شخصیت آن‌ها به شما خواهد داد.

لزومی ندارد که کارآموزان حتماً برای آن موقعیت شغلی ساخته شده باشند. با این حال اگر مهارت‌های کارآموز به نوعی با فعالیت شما در ارتباط باشد، تجربه بهتری برایتان رقم خواهد زد. به خصوص اگر به دنبال شخصی هستید که می‌خواهید پس از مدتی به صورت تمام وقت در شرکت شما مشغول شود.

همانطور که در زمان استخدام کارآموز این سوالات کلی را از کاندیداها می‌پرسید، از آن‌ها بخواهید که درباره خودشان و مهارت‌هایشان بیشتر توضیح دهند. اجازه ندهید که بی‌تجربگی کارآموزان شما را گمراه کند تا تنها به نیازهای خود تمرکز کنید و سایر مهارت‌های کارآموز را نادیده بگیرید.

در آخر، زمانی که کاندیدای مورد نظر خود را پیدا کردید، به آن‌ها کمک کنید تا سریع‌تر بیاموزند و در مسیر شغلی مورد نظرشان قرار بگیرند.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. ميلاد كاظميه می‌گوید

    سلام
    من دانشجوی ترم ٢ عمران هستم دنبال کاراموزی کارگاه ساختمانی یا شرکت هستم اما پیدا نمیکنم کسی اینجا هست بتونه منو کمک کنه که بتونم دنبال علاقه و کاراموزی ام برم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      میلاد عزیز،
      ایران تلنت سرویسی جدید با آدرس اینترنتی https://talentcoach.ir راه‌اندازی کرده است. این محصول جهت ارتباط بهتر دانشجویان با بازار کار و یافتن فرصت‌های کارآموزی ایجاد شده است. در صورت تمایل پیشنهاد میکنیم در این وب‌سایت ثبت نام کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.