وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ویژگی‌های یک کارآموز خوب چیست؟

وقتی وارد فصل فارغ‌التحصیلی دانشجویان می‌شویم یا تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها شروع می‌شود، رزومه‌های زیادی به سمت ایمیل‌ کارفرمایان سرازیر می‌شود. بیشتر این کارجویان افرادی هستند که به دنبال دوره‌های کارآموزی و کسب تجربه از اولین شغل خود هستند. حال سوال اینجاست که به عنوان کارفرما باید کدام کارآموزان را استخدام کنیم؟ ویژگی یک کارآموز خوب و باانگیزه چیست؟

اضافه کردن یک کارآموز به تیم، علاوه بر اینکه روش بسیار خوبی برای بالا بردن ظرفیت و توانایی تیم است، این شانس را به شما می‌دهد تا یک نیروی تازه نفس را آن‌طور که می‌خواهیم تعلیم دهیم و سرمایه‌گذاری مناسبی در منابع انسانی داشته باشیم. با این حال، استخدام و مدیریت یک کارآموز، بسیار زمان‌بر بوده و مشخص نیست زمان و انرژی که برای آن صرف می‌کنید، بازگشت مدنظرتان را داشته باشد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اما اگر فرآیند استخدام کارآموز به خوبی انجام گیرد، احتمالاً یک همکار تمام وقت فوق‌العاده به سازمان اضافه می‌شود. در غیر این صورت احتمالاً تنها فردی را وارد سازمان کرده‌اید که کارهای شما را اضافه می‌کند، نه اینکه از آن‌ها کم کند.

حال چطور باید بفهمیم که قرار است حالت اول اتفاق بیافتد یا حالت دوم؟ در ادامه صفات یک کارآموز خوب را با هم مطالعه می‌کنیم.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

یک کارآموز خوب و با انگیزه باید به جزئیات توجه کند

اغلب اوقات برای ارزشیابی یک کارآموز، تجربه مهم‌تر از هر فاکتور دیگری محسوب می‌شود،. اما واقعیت این است که توانایی توجه به جزئیات، مهم‌ترین فاکتور در استخدام یک کارآموز است. درباره دو سوالی که در ادامه می‌آیند کمی فکر کنید:

از یک کارآموز چه چیزهایی می‌خواهید؟

مطمئناً شما فردی را در سازمان خود می‌خواهید که حجم وسیعی از کار را به او واگذار کنید و نگران نتیجه آن نباشید؟ بنابراین طبیعی است که نکات ریز و پر پیچ و خم کار را به کارآموز خود آموزش دهید. اما مطمئناً دوست ندارید که هر فرآیند را برای او چندین بار توضیح دهید، پس به فردی دقیق نیازمندید که به تمام جزئیات توجه کند و به یادگیری مشتاق باشد.

حال، سوال بعد اینجاست که …

چطور این دقت را از دل رزومه افراد بیرون بیاوریم؟

با دقت تمام رزومه‌ها را مطالعه کنید. آن‌هایی که اشتباه دارد را جدا کنید. رزومه‌ای که از نظر نگارشی بسیار خوب نوشته شده را به دلیل بی‌تجربگی کارآموز کنار نگذارید. یادتان باشد که برای کارآموزی، داشتن تجربه ضروری نیست. این کارآموز، کارآموز خوبی است اما تازه وارد بازار کار شده و ابتدای راه است. پس باید به او کمک کنید تا تجربیات مناسبی کسب کند.

یک کارآموز خوب باید حداقل اندکی تجربه داشته باشد

ویژگی‌های یک کارآموز خوب

همانطور که در مورد بالا اشاره کردیم، داشتن تجربه در ارزیابی یک کارآموز اهمیت چندانی ندارد، اما نباید به طور کلی از نظر دور بماند و به فراموشی سپرده شود.

باید توجه داشته باشید که نباید تصمیم‌گیری راجع به یک کارآموز را تنها براساس تجارب قبلی آن کارآموز در نظر بگیریم. باید سعی کنیم در مصاحبه‌ها راجع به دوران تحصیل او بپرسیم. اگر می‌توانیم با اساتید او صحبت کنیم تا ببینیم این کارآموز چه شخصی است. آیا این فرد در کلاس خود هم فردی پیشرو و فعال است؟ آیا او پیش‌نیازها و اصول اولیه صنعت و کسب‌وکار شما را می‌داند؟ آیا این کارآموز از آن اصول اولیه در دانشگاه یا مدرسه خود برای آماده کردن تکالیف خود استفاده کرده است؟

اگر جواب این سوالات مثبت بود، او کارآموز خوبی است.

برای یادگیری و انجام کار مشتاق باشد

مطمئنیم که همه کارآموزان دوست دارند در کار خود تجربه به دست آورند و حرفه‌ای شوند، اما لزوماً همه آن‌ها نمی‌خواهند برای به دست آوردن این تجربه کار کنند. بنابراین مهم است که بدانیم آیا این کارجویان تنها برای بهبود رزومه خود آمده‌اند یا علاقه و اشتیاقی برای کار کردن دارند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

خوشبختانه اشتیاق یک کارآموز به کار کردن از جمله آسان‌ترین نکاتی است که در اولین لحظات یک مصاحبه، موفق به کشف آن می‌شوید. آیا این فرد از اینکه عضوی از تیم شما باشد به اندازه کافی هیجان زده است؟ آیا او سوالاتی می‌پرسد که علاقه و اشتیاق او را به شما نشان دهد؟ با صراحت تمام وظایف کارآموز را به او یادآور شوید. اگر احساس کردید که او نسبت به انجام آنان بی‌انگیزه است در استخدام خود تجدید نظر کنید.

یکی از بهترین سوالاتی که می‌توانید از او بپرسید، سوال پیش رو است: هدف شما از کارآموزی در شرکت ما چیست؟ انتظار دارید چه چیزهایی از این دوره بدست آورید؟ اگر پاسخ‌های کارجو درباره یاد گرفتن و افزایش تجربیات بود، او کارآموز خوب و با انگیزه‌ای است.

یک کارآموز خوب و آماده به کار، به بهترین شکل انگیزه خود را به شما عرضه خواهد کرد، بنابراین بابت شناسایی او نگران نباشید.

یک کارآموز خوب باید با فرهنگ سازمانی شما آشنا باشد

بهتر است بدانیم که اندازه سازمان و تعداد نیروها در استخدام کارآموز تاثیری ندارد. باید کارآموزی را انتخاب کنیم که با تیم شما هماهنگ و متناسب باشد. بسیار سخت است که شخصیت هر کارآموز را تنها با یک مصاحبه تشخیص دهیم، اما چندین فاکتور کلیدی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم تناسب یا عدم تناسب افراد با سازمان خود را بسنجیم.

بررسی دقیق و سریع موتورهای جستجوی آنلاین اولین راه است. بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان دوره ما، در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده و صفحه‌هایی مربوط به خود دارند. این صفحات به راحتی قابل جستجو و قابل دسترس هستند. با اندک بررسی در این صفحات می‌توانید تا حد زیادی به تناسب یا عدم تناسب کارآموزان با سازمان آگاهی پیدا کنید.

و اما راه دوم: در طول مصاحبه از هر کارجو بپرسید که مهم‌ترین عناصر شغلی که برای او الهام‌بخش است چیست و چرا این موقعیت شغلی و این شرکت نظر او را جلب کرده است؟ نظر و دید او راجع به صنعت و نوع شرکت شما چیست؟ سرگرمی‌ها و علایق‌ او چیست؟

این کار کمک می‌کند تا فرهنگ و شخصیت فرد را بهتر بشناسید.

ویژگی‌های یک کارآموز خوب

سخن پایانی

اضافه شدن فرد جدید به سازمان همیشه هیجان‌انگیز است. اگر این فرد یک کارآموز باشد علاوه بر هیجان‌انگیز بودن کمک می‌کند هم به شما به عنوان آموزش‌دهنده و هم به او به عنوان کارآموز تجربیات فوق‌العاده‌ای اضافه شود. تنها باید با در نظر گرفتن نکات بالا، کارآموز خوبی را به سازمان اضافه کنیم و کمک کنیم که سرعت پیشرفت سازمان بیش از قبل شود.

شما چطور کارآموز استخدام می‌کنید؟ به ما بگویید چه فاکتورهایی در استخدام کارآموز برای شما اهمیت دارد؟ یک کارآموز خوب از دیدگاه شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.