وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه کارمندی که از ما مسن‌تر است را مدیریت کنیم؟

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که به عنوان یک مدیر، در تیم خود یک کارمند مسن‌تر و بزرگتر از خودتان داشته باشید. در چنین مواقعی، به خصوص به عنوان یک مدیر تازه کار، احتمالاً نمی‌دانید چگونه باید با کارمند مسن‌تر رفتار کنید و چه استراتژی را در قبال او اتخاذ کنید تا هم بتوانید احترام او را به عنوان فردی بزرگتر نگه دارید و هم کارها را به خوبی پیش ببرید.

اَشلی اِستال، مربی شغلی، استاد دانشگاه و مدیر وب‌سایت Land More Job Offers در این مقاله تجربه خود از کار کردن با یک کارمند مسن‌تر را اینگونه توصیف می‌کند:

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

“سال‌ها پیش هنگامی که تنها ۲۳ سال داشتم، با مدرک کارشناسی ارشد خود وارد بازار کار شدم. در آن زمان، امیدوار بودم بتوانم شغلی مناسب و تجربیات خوبی کسب کنم. طولی نکشید که از شرکتی بزرگ با من تماس گرفتند و از من خواستند تا در مصاحبه‌ شرکت کنم.

مراحل به سرعت طی شد و قرار شد تا کار خود را شروع کنم و مدیریت بخشی از شرکت را بر عهده بگیرم. از این بابت بسیار خوشحال بودم و این موضوع را چالش بسیار مناسبی برای پیشرفت خود می‌دانستم. در واقع، تمام روزهای سخت تلاش در دانشگاه به این فکر بودم که آیا کسی چنین فرصتی به من خواهد داد؟

هیجان و اشتیاق من باعث شد خیلی زود پیشرفت کنم و مدیران سازمان از من رضایت کامل داشته باشند. اما مشکلات من از آنجا شروع شد که فاصله سنی زیاد با همکاران مسنی که بر آنان مدیریت داشتم، دستاویزی برای زیر سوال بردن توانایی‌هایم شد.

یک روز وقتی با همکاری که حداقل ۳۰ سال از من بزرگ‌تر بود صحبت می‌کردم، او صحبت مرا قطع کرد و از من پرسید: شما چند سالته؟ فکر می‌کنم هم سن و سال نوه من باشی.”

با توجه به اختلاف سنی زیادی که با او و دیگر همکاران داشتم منتظر چنین پرسش‌هایی بودم، اما نه به این شکل. احساس بدی داشتم، احساس می‌کردم به من توهین شده، انتظار شنیدن چنین جملاتی را در این موقعیت نداشتم.

چند روز بعد از این ماجرا، همکار دیگرم از من خواست تا برای او از سوپرمارکت خرید کنم. انتظار عجیبی بود، من مدیر او بودم و او همکار تحت سرپرستی من. متاسفانه این افراد به واسطه سن، هیچ احترامی برای من قائل نبودند.

بسیار ناراحت‌کننده بود که سن من، موقعیت شغلی مرا تحت تاثیر قرار داده بود؛ اما من با تمام وجود تصمیم‌گرفته بودم این اتفاقات بر عملکردم بی‌تاثیر باشد و بر این مشکلات فائق بیایم.”

آیا این توصیفات برای‌ شما آشنایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم با استفاده از تجربیات اَشلی اِستال به شما بگوییم که چگونه می‌توانید یک کارمند مسن‌تر از خود را مدیریت کنید. مطمئناً دانستن این نکات برایتان مفید خواهد بود.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

برای مدیریت یک کارمند مسن‌تر باید بر ارتباط با آن‌ها تمرکز کرد

ارتباط درست با افراد بدین معناست که بدانیم چه زمان گوش کنیم و چه زمان صحبت کنیم. در اولین گفت‌وگوهایی که با یک کارمند مسن‌تر دارید، احساس می‌کنید که باید توانایی‌هایتان را برای آن‌ها شرح دهید، اما به سرعت متوجه خواهید شد که این کار درست نیست و افراد همیشه بر این باورند که به ایده‌ها و نظراتشان توجهی نمی‌شود.

به انجام رساندن این تلاش آگاهانه برای مسکوت کردن نداها و احساسات درون بسیار مشکل است، اما مطمئن باشید که به انجامش می‌ارزد. با این کار می‌توانید نیازها و درخواست‌های آن‌ها را با تمام وجود درک کنید. اگر طوری رفتار کنید که همکاران شما احساس کنند که سازمان به آن‌ها توجه می‌کند، تمام ایده‌ها و نظراتشان شنیده می‌شود و احترام خاصی برای آن‌ها وجود دارد، در عمکردشان بسیار موثر خواهد بود.

این دیدگاه و رویکرد نسبت به همکاران، در مدیریت کارمندان مسن باید جدی‌تر گرفته شود، زیرا این افراد نیاز به درک و مطرح شدن بیشتری دارند. اگر چنین استراتژی‌ را اتخاذ کنید، بلوغ ذهنی شما به طور کامل نشان داده می‌شود و مشخص می‌شود که سن شما با توانایی‌های شما نسبت عکس دارد.

از همکاران خود قدردانی کنید تا احساس کنند برای شما و سازمان ارزشمند هستند

سنِ بیشتر لزوماً به معنای عاقل بودن نیست، اما مشخص است که افراد مسن تجربیات بیشتری دارند. در مدیریت بر افراد مسن باید مدام از تجارب آن‌ها بهره برده و آن‌ها را به واسطه این تجارب ارج بنهید.

یک مدیر کاربلد می‌داند چطور از افراد، توانایی‌ها، تجارب و استعدادهای منحصر به فرد آن‌ها بهره ببرد تا قدرت تیم افزایش یابد. برای این کار لازم است که تک‌تک همکاران خود را به طور کامل شناخته و استعدادها و نقاط قوت آنان را در ذهن داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از استعدادها و توانایی‌های آن‌ها بهره ببرید و در نهایت، از آنان به واسطه تلاششان قدردانی کنید.

وقتی ابزارهای ستاره شدن و پیشرفت را در سازمان برای همه فرآهم کنیم، توانایی‌ها و استعدادهای آن‌ها را بشناسیم، از آن‌ها در موقعیت درست استفاده کنیم، مدام به آنان انگیزه دهیم و پس از پیروزی از آن‌ها قدردانی کنیم؛ همکاران ما احساس تعلق بیشتری خواهند داشت و به شکلی کار خواهند کرد که این پیروزی و پیشرفت ادامه پیدا کند.

در مدیریت یک کارمند مسن‌تر تمرکز بر نتایج بسیار مهم‌تر از تمرکز بر روند انجام کارها است

هر فرد برای پیشرفت و رشد نیازهای متفاوتی دارد و در مدیریت بر افراد باید بر نیازهای آن‎ها توجه داشته باشید تا بتوانید موجبات رشد آن‌ها را فراهم کنید. یک کارمند مسن‌تر نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه باید بیشتر از دیگران مورد توجه قرار بگیرد.

بسیار مهم است که به نیازهای همکارانتان توجه کنید و آن‌ها را قضاوت نکنید. برای مثال ممکن است همکاری داشته باشید که ادعا می‌کند اگر موسیقی با صدای بلند پخش شود، تمرکز او بسیار بیشتر خواهد شد. مطمئناً این درخواست برای شما هیچ توجیه عقلانی ندارد. با این حال، نباید با قضاوت‌ نادرست او را از سازمان نا امید کنید. از طرف دیگر احتمالاً نمی‌خواهید با پخش موسیقی با صدای بلند، تمرکز سایر همکارانتان را به هم بزنید. در این شرایط، چه راهکاری را باید پیشنهاد کنید؟

شما می‌توانید اتاق خود را یک روز در اختیار او بگذارید و به او اجازه دهید صدای موسیقی مورد علاقه‌اش را زیاد کند. او را با موسیقی‌اش تنها گذاشته و خودتان به سایر اعضای تیم ملحق شوید. ما اطمینان داریم که در نتیجه‌ی کار شما را شگفت‌زده خواهد کرد. کاری که او در آن اتاق با صدای بلند موسیقی انجام می‌دهد، یکی از بهترین کارهایش خواهد بود.

حال سوال اینجاست چرا نیازهای اعضای تیم را برآورده نکنیم؟ غرور خود را کنار گذاشته و با اجابت نیاز اعضای تیم، موفقیت تیم را به مهم‌ترین اولویت سازمان بدل کنید.

آماده باشید تا سوالاتی را درباره سن و سال‌تان پاسخ دهید

یک خبر خوب و یک خبر بد! آیا می‌دانید پرسیدن سن افراد در محیط کار در جهان غیر قانونی است؟ و در عین حال، آیا می‌دانید اکثر کارکنان این سوال را می‌پرسند؟ هنگامی که کارمندان مسن و مدیر جوان باشند، احتمال پرسیدن این سوال بیش از پیش هم می‌شود.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

برای اینکه از شنیدن این سوال توسط همکاران خود شوکه نشوید، همیشه باید آماده پاسخ دادن به این سوال باشید. اگر با شنیدن این سوال از یک کارمند مسن‌تر شوکه شوید، این حس را به آن‌ها داده‌اید که با این سن و سال، از پس کار مدیریتی بر نمی‌آیید و این دقیقاً آغاز مشکلات شماست.

اما برای پاسخ به این سوال باید چکار کنید؟ اگر نمی‌خواهید سن شما را بدانند و سن شما دستاویزی شود برای شروع مشکلاتتان، می‌توانید لبخند بزنید و با لحنی طنازانه و شیطنت‌آمیز بگوئید: “آن‌قدر سن دارم تا از پس این کار بر بیایم.” اما اگر مشکلی با بیان سن خود ندارید، مسئله‌ای نیست، سن واقعی خود را بگویید.

هر استراتژی که برای پاسخ در نظر دارید مهم نیست، مهم این است که همیشه آماده شنیدن این سوال باشید و با کمال اعتماد به نفس آن را پاسخ دهید. باید در پاسخ دادن تا حدی سریع و آماده به نظر برسید که طرف مقابل نتواند این بحث را ادامه دهد. برای این کار لازم است که یک استراتژی از قبل آماده کرده باشید و بدانید به هر شخص چه پاسخی بدهید تا بتوانید موقعیت را به نفع خود رقم زده و گفت‌وگو را کنترل کنید.

همیشه سعی کنید در محیط کار منبعی از آرامش باشید

تحقیقات نشان داده که استرس در محیط کار باعث می‌شود تمرکز نداشته باشیم. این موضوع سازمان‌یافتگی تیم را مختل می‌کند. در مدیریت یک کارمند سالخورده و بزرگتر، جوانی و سن کم شما نباید باعث ایجاد استرس شود.

اغلب اوقات، جَو هر سازمان با خصوصیات رفتاری مدیر آن سازمان نسبت مستقیم دارد. هر قدر هم که توانایی داشته باشید، اما اگر زود از کوره در بروید یا مرتب استرس داشته باشید، باعث می‌شود این جو به تمام سازمان سرایت کند.

اگر شما به خود، توانایی‌ها و قابلیت‌های سازمان و تیم خود اطمینان نداشته باشید، همکاران شما، چه جوان و چه مسن از شما الگوبرداری می‌کنند. اما اگر شما الهام‌بخش باشید، واضح است که همکارانی که استرس دارند هم می‌توانند با کمک شما آرامش خود را بازیابی کنند.

به دنبال احترام باشید، نه دوست داشته شدن!

تفاوت بزرگی میان اعتماد و دوست داشتن وجود دارد. وقتی صحبت از رفتار همکاران با مدیریت می‌شود، به نظر می‌رسد میزان مشخصی از احترام بسیار بهتر از دوست داشته شدن است.

رفتار بر پایه احترام همکاران با شما کاملاً بسته به شما دارد. نیاز به دوست داشته شدن تنها در خانه و خانواده مهم است، نه در محیط کار. محیط کار محلی برای پیدا کردن دوست جدید و همپا برای باشگاه بدنسازی نیست. در محیط کار تنها باید حرفه‌ای بود.

اگر بیش از حد کوتاه بیایید و اشتباهات و توجیهات همکاران خود را قبول کنید این حس را به آن‌ها می‌دهید که شما فردی سست عنصر و اثرپذیر هستید. نیاز نیست که در محیط کار و در همه شرایط مقبول بیافتید، تنها سعی کنید که مرزها را طوری نگه دارید که احترامتان حفظ شود.

جمع‌بندی نهایی

به یاد داشته باشید درست است که شما جوانید، اما به طور حتم توانایی مدیریت را داشته‌اید که در این موقعیت شغلی قرار گرفته‌اید. شما به اندازه کافی زندگی خود را وقف پیشرفت و شناخت توانایی‌ها و استعدادهای نهفته خود کرده‌اید که مدیریت بر کارکنانی به شما داده شده که بسیار از شما مسن‌ترند.

نگذارید که فهمیدن سن شما توسط افراد باعث شود که ساعات متمادی که شما وقف پرورش استعدادهای خود کرده‌اید، بی‌ارزش تلقی شود. قدر خود و تلاش‌هایتان را بدانید.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.