وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه کارمندان خجالتی را مدیریت کنیم؟

ما پس از وارد شدن به دنیای کار و کسب چندین سال تجربه آموخته‌ایم که چگونه باید با افراد مختلف و شخصیت‌های متفاوت در محیط کار ارتباط برقرار کنیم. طی چندین سال اشتغال یاد گرفته‌ایم که در محیط کار به همه احترام بگذاریم، آنگونه که دوست دارند با ایشان رفتار کنیم، و از مشارکتشان در محیط کار قدردانی کنیم.

اما به تاثیرگذارترین نصیحت شغلی که شنیده‌اید کمی فکر کنید. آیا این نصیحت به صبر و لطافت در رفتار اشاره دارد یا به شما می‌گوید برای دستیابی به موفقیت باید ریسک کنید و خودتان را در معرض طوفان قرار دهید؟ اکثر مواقع به ما گفته شده کلید رسیدن به موفقیت از مسیر جسور بودن می‌گذرد. مطمئناً کارمندان برونگرا با این سبک مدیریتی مشکلی نخواهند داشت. همچنین، در شرایط کارمندان خجالتی را افرادی بی‌انگیزه و منفعل خواهیم دید.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

نکته‌ای که وجود دارد این است که کارمندان خجالتی نیز ایده‌های بسیار خوبی در سر دارند و به اندازه کارمندان برونگرا باهوش، نکته‌سنج و کوشا هستند. با این حال، کارمندان خجالتی ترجیح می‌دهند که خارج از مرکز توجه سایرین باشند. زمانی که اعضای برونگرای تیم سعی دارند خودشان را اثبات کنند، کارمندان خجالتی می‌کوشند با استفاده از مهارت‌های خود به موفقیت تیم کمک کنند.

اگر کارمندی خجالتی دارید، باید راهی پیدا کنید تا نقاط قوت او نمایان شود. درست است که کارمندان خجالتی در بعضی موقعیت‌های اجتماعی ناراحت هستند، اما می‌توانند نقاط قوتشان را به روش‌هایی دیگر به نمایش بگذارند. برای مثال، تحقیقات نشان داده که کارمندان آرام بیش از سایر کارمندان بازدهی دارند زیرا این آرامش به تفکر خلاقانه کمک می‌کند. خودآگاهی کارمندان خجالتی به این معنی است که آن‌ها به دقت گوش می‌کنند و متخصص تشخیص حالات چهره هستند. به همین دلیل، آنها بهترین گزینه برای روبرو شدن با ارباب رجوع هستند.

به این ترتیب، اگر تصور می‌کنید تیمتان به کمی تواضع و فروتنی نیاز دارد بهتر است به کارمندان خجالتی‌تان اهمیت بیشتری بدهید. در ادامه این مقاله به شما ۵ روش معرفی خواهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به کارمندان خجالتی‌تان کمک کنید ظرفیت‌های خود را شناخته و آن‌ها را در جهت پیشرفت تیم به کار ببرند.

ارتباطتان را با کارمندان خجالتی تقویت کنید

در نظرخواهی‌ها، معمولاً کارمندان خجالتی آخرین نفری هستند که دیدگاهشان را بیان می‌کنند و کم‌تر برای کاری داوطلب می‌شوند. بنابراین، سعی کنید به طور منظم با آن‌ها جلساتی رو در رو داشته باشید. این کار امکان ساخت رابطه‌ای مستحکم را در اختیارتان می‌گذارد. این جلسات خصوصی حس امنیت و اعتماد را به آن‌ها منتقل می‌کند و به این ترتیب، می‌توانند راحت‌تر نظراتشان را بیان کنند.

در طول جلسات از آن‌ها بپرسید به چه نوع کاری علاقمندند، چه توانایی‌هایی دارند و در چه محیطی می‌توانند کیفیت کارشان را ارتقا دهند.

به خاطر داشته باشید که ارتباط غیرانتقادی پل ارتباطی با کارمندان خجالتی است. برای مثال، اگر کارمندتان طی جلسات با سایر شرکت‌ها مضطرب می‌شود به او توضیح دهید که ترس از سخنرانی در برابر افراد غریبه را به خوبی می‌شناسید و سختی آن را کاملاً درک می‌کنید.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

دلیل خجالتی بودنشان را درک کنید

طی جلسات رو در رو تلاش کنید دلیل خجالتی بودن کارمندتان در موقعیت‌های اجتماعی را درک کنید. برای مثال آیا صحبت کردن با یک مدیر برایشان دشوار است زیرا نمی‌دانند چگونه باید با شخصی در آن موقعیت شغلی سر صحبت را باز کنند؟ یا اینکه به دلیل ترس از انتقاد در جمع صحبت نمی‌کنند؟

با ایجاد ارتباط با کارمندان خجالتی نه تنها آن‌ها را تشویق می‌کنید که در کنار شما احساس راحتی کنند، بلکه با یافتن روش‌هایی می‌توانید به کاهش اضطرابشان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی -مانند سخنرانی در مکان‌های عمومی- کمک کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

مهارت‌هایشان را تقویت کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که موقعیت‌های اجتماعی باعث بروز اضطراب در مغز انسان‌های خجالتی می‌شود و فعالیت قسمت‌های زبان، حل مسئله و حافظه در مغز این افراد را مختل می‌کند، به خصوص زمانی که با اطلاعات یا انسان‌هایی ناآشنا روبرو شوند.

برای آنکه بتوانید توانایی تفکر خلاقانه در کارمندان خجالتی را افزایش دهید، باید مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند تمرین و برنامه‌ریزی کنند؛ به این معنی که شرح وظایفشان باید به طور کامل مشخص باشد و اگر قرار است در جلسه‌ای مهم مطلبی را ارائه کنند وقت کافی برای تمرین را در اختیارشان قرار دهید.

از روش‌های ارتباطی غیرمستقیم استفاده کنید

کارمندان خجالتی ترجیح می‌دهند به جای ارتباط رو در رو از ایمیل، پیام‌رسان‌ها و سایر ابزارهای ارتباطی که به آنها اجازه می‌دهد در محیطی آرام کار کنند و از فشار حضور در جمع بپرهیزند، استفاده کنند. خب، وقتی که این ابزارها به افزایش بهره‌وری کارمندان خجالتی کمک می‌کند چرا نباید از آن‌ها استفاده کنیم؟ ابزارهای ارتباطی مانند ایمیل یا پیام‌رسان به کارمندان کمک می‌کند تا به سوالات شما پاسخ‌هایی فکر شده و دقیق بدهند زیرا زمان کافی برای بررسی و تحلیل در اختیارشان خواهد بود.

به حریم خصوصی‌شان احترام بگذارید

معمولاً انسان‌های خجالتی قوانین سخت‌تری برای حریم خصوصی‌شان دارند. این افراد دوست ندارند در حضور تعداد زیادی بیننده سخنرانی کنند یا یک خبر بد را به گوش رئیس یا مشتری برسانند.

مطمئناً شما می‌خواهید کارمند خجالتی‌تان را تشویق کنید که از دایره راحتی خود بیرون بیاید، اما قبل از این کار باید مطمئن شوید که توانایی چنین کاری را دارد. اگر بیش از اندازه به او فشار بیاورید نه تنها بر ترس خود غلبه نمی‌کند، بلکه ممکن است نسبت به گذشته گوشه‌گیرتر شود. اگر چنین اتفاقی رخ داد بهتر است کمی فشار را از روی او بردارید و به حریم خصوصی‌اش احترام بگذارید. مطمئناً نمی‌خواهید یکی از کارمندان خوبتان را از دست دهید.

با رعایت این نکات خواهید توانست ارتباط خوبی با کارمندان خجالتی‌ برقرار کنید؛ ارتباطی که برای هر دو طرف سودمند است.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.