وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه نتیجه مصاحبه شغلی را پیگیری کنیم؟

این سناریو را در ذهن داشته باشید. مصاحبه شغلی شما به پایان رسیده و به خانه خود بازگشته‎اید. حال باید منتظر پاسخ بمانید، اما این پاسخ چگونه به شما خواهد رسید؟ شاید چندین روز سپری شود و هنوز خبری از کارفرما نباشد، حال شما چگونه باید نتیجه مصاحبه شغلی را پیگیری کنید؟

متاسفانه پیگیری نتیجه مصاحبه شغلی چندان در کشور ما مرسوم نیست و به طور معمول کارجویان پس از مصاحبه، منتظر پاسخ کارفرما می‌مانند. از طرف دیگر، بسیاری از کارفرمایان هم علاقه‌ای به اعلام نتیجه مصاحبه نشان نمی‌دهند. همین بی‌خبری موجب سردرگمی کارجو خواهد شد. بنابراین بهتر است با برقراری یک ارتباط نتیجه مصاحبه را جویا شویم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

پس از مصاحبه‌های شغلی، بسیار مهم است تا علاوه بر سپاس‌گزاری از کارفرما، نتیجه مصاحبه شغلی خود را پیگیری کنید. نامه، ایمیل یا تماس تلفنی شما برای اظهار سپاس‌گزاری، فرصتی است تا:

  • مجدداً به شایستگی‌های خود اشاره کنید
  • اشتیاق خود را برای آن موقعیت شغلی نشان دهید
  • به جزئیات مهمی که در طول مصاحبه فرصت اشاره نداشتید، بپردازید
  • احترام و طرز برخورد خود را به مصاحبه‌کننده نشان دهید

وقتی برای یک مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید، یعنی یکی از مدعیان اصلی این جایگاه شغلی شما هستید. بنابراین مهم است که کمی وقت بگذارید و پس از جلسه مصاحبه، چه مصاحبه‌های تلفنی و چه مصاحبه‌های حضوری (مخصوصاً مصاحبه‌های دوم)، به پیگیری مصاحبه شغلی و همچنین قدردانی از مصاحبه‌کننده بپردازید.

در واقع، با پیگیری نتیجه مصاحبه شغلی شما به مصاحبه‌کننده یادآوری می‌کنید که شما متقاضی بسیار قوی برای آن شغل هستید و او باید شما را به طور جدی مورد نظر قرار دهد.

ارسال یک نامه تشکر همچنین نشان می‌دهد که شما به این جایگاه شغلی علاقه دارید. اگر یک کارفرما میان دو متقاضی با ویژگی‌های مشابه تردید داشته باشد، ارسال یک نامه تشکر می‌تواند شما را در رقابت پیش بیندازد.

در ادامه توصیه‌هایی در خصوص نحوۀ برقراری بهتر ارتباط در زمان پیگیری مصاحبه شغلی خواهید خواند:

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

در حین مصاحبه باید چه کارهایی را انجام دهید؟

اگر برایتان امکان دارد، کارت ویزیت افرادی را که در جلسه مصاحبه ملاقات می‌کنید، از آنان بگیرید. با این کار اطلاعات تماس آن‌ها را خواهید داشت.

اگر این کار امکان ندارد، در لینکدین به دنبال مصاحبه‌کنندگان، عنوان شغلی آنها و اطلاعات تماسشان (معمولاً ایمیل) بگردید. اگر این اطلاعات مربوط به آن‌ها را در لینکدین پیدا نکردید، می‌توانید در وب‌سایت شرکت به دنبال آنان بگردید یا حتی با یک تماس با منشی شرکت، اطلاعات تماسشان را به دست آورید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در ایمیل خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟

  • شایستگی و توانایی‌های خود را در نظر کارفرما تقویت کنید: از نامه یا ایمیل پیگیری خود باید به عنوان ابزاری برای نشان دادن شایستگی و همچنین علاقه خود به جایگاه شغلی و سازمان بهره ببرید.
  • به مصاحبه‌کننده بگویید که چرا برای این جایگاه سازمانی شایسته هستید: مهارت‌هایی که با ملزومات آن جایگاه شغلی مطابقت دارند را در نظر کارفرما بزرگ‌تر جلوه دهید.
  • گفتن چه چیزهایی را فراموش کرده‌اید؟ به مواردی اشاره کنید که قصد داشتید در مصاحبه آن‌ها را بگویید اما این فرصت به شما داده نشد.
  • اشتباهات مصاحبه را به کلی پاک کنید: اگر در طول مصاحبه بد صحبت کرده‌اید یا به سوالی به خوبی پاسخ نداده‌اید، پیگیری مصاحبه شغلی می‌تواند فرصتی مناسب برای جبران، شفاف‌سازی و یا اشاره دوباره به مسائل باشد.
  • اطلاعات تماس خود را مجدداً در اختیار کارفرما قرار دهید: با ارائه مجدد شماره تلفن و ایمیل آدرس خود، ارتباط کارفرما را با خود آسان‌تر کنید.

چند نکته مهم در خصوص نامه و یا ایمیل پیگیری نتیجه مصاحبه شغلی

برای نگارش ایمیل پیگیری باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. ایمیل سریع‌ترین راه پیگیری مصاحبه شغلی و قدردانی از کارفرماست، مخصوصاً اگر مصاحبه‌کننده اعلام کرده که قرار است سریع تصمیم بگیرد. ارسال پیام قدردانی به صورت ایمیل غالباً برای همه کارفرمایان عملی قابل پذیرش و مثبت خواهد بود.
  2. زمان را از دست ندهید. بهتر است تا  ۲۴ ساعت پس از مصاحبه یا حتی زودتر یک ایمیل تشکر برای کارفرما ارسال کنید. از دیرباز گفته‌اند فردی که شک و تردید دارد، بازنده است. پس اجازه ندهید مصاحبه‌کننده تصور کند شما برای این جایگاه شغلی ثابت قدم نیستید.
  3. متن ایمیل و نامه خود را به دقت بازخوانی و ویرایش کنید. یک اشتباه املایی یا دستور زبانی می‌تواند برایتان گران تمام شود. در نوشتنِ نام افراد مصاحبه‌کننده دقت کنید زیرا اولین کلماتی که خوانده می‌شود همین نام‌هاست.
  4. اگرچه ارسال ایمیل برای پیگیری مصاحبه شغلی و قدردانی از کارفرما آسان‌تر است، اما تماس تلفنی هم می‌تواند شما به هدفتان برساند، به خصوص اگر شغل شما نیازمند توانایی‌های ارتباطی قوی باشد. با این کار شما می‌توانید توانایی‌های ارتباطی خودتان را به نمایش بگذارید.
  5. در پیام یا تماس تلفنی خود ابتدا نام کامل خود، موقعیت سازمانی که برای آن مصاحبه کرده‌اید و زمانی که مصاحبه‌ کرده‌اید را ذکر نمایید.
  6. همواره پس از اتمام مصاحبه از مصاحبه‌کننده با روی گشاده قدردانی کنید.

پیگیری مصاحبه‌های شغلی در بازار کار امروز تا حدی مهم شده است که بخشی تعیین‌کننده از مصاحبه‌های شغلی را به خود اختصاص داده است. بنابراین برای پیروزی در مصاحبه‌های شغلی و به دست آوردن شغلی مناسب لازم است که به این موضوع توجه بیش‌تری کنید.

امیدواریم در جلسات مصاحبه بیش از پیش موفق باشید. شما چه تجربه‌هایی از پیگیری نتیجه مصاحبه شغلی داشته‌اید؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.