وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا به مصاحبه دوم دعوت نمی‌شوید؟

همه می‌دانیم که جستجو برای شغل، کاری بسیار سخت، پراضطراب و طاقت‌فرساست. اما شاید طاقت‎فرسا‌تر و آزاردهنده‌تر از جستجو برای شغل، ماندن و متوقف شدن در یک مرحله خاص از فرآیند مصاحبه باشد. فرقی نمی‌کند که در کدام مرحله از مصاحبه هستید، احساس خوبی نیست که به هدف استخدامی خود دست پیدا نکنید. گاهی اوقات هم ممکن است احساس کنید عملکرد قابل قبولی در مصاحبه اول داشته‌اید، اما باز هم به مصاحبه دوم دعوت نشوید.

خبر خوب این است هنگامی که جستجوی شغلی شما در مرحله‌ای خاص متوقف می‌شود، شانس بسیار بالایی وجود دارد که بتوانید شرایط و نتایج را تغییر دهید. برای انجام این کار، نخستین قدم این است که بیش از پیش خود را شناخته و بدانید که اصلاً چرا به مصاحبه دوم دعوت نمی‌شوید. پس از اطلاع از این مشکل باید راهی برای برطرف کردن آن بیابید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مهم‌ترین دلایلی که به مصاحبه دوم دعوت نمی‌شوید (این دلایل در اختیار شما نیستند)

مطمئناً شما به دلایلی به مصاحبه دوم دعوت نشده‌اید. این دلایل معمولاً دو دسته هستند: دلایلی که در اختیار شما هستند و شما می‌توانید با کمی تلاش مشکلاتشان را برطرف کنید و دسته دوم، دلایلی که در حوزه اختیارات شما نیستند. دلایل دستۀ دوم، در واقع مشکلاتی هستند که کارفرما باید آن‌ها را رفع کند.

اگر در ابتدای فرآیند جستجوی شغلی خود هستید و در چند فرصت شغلی ابتدایی به مصاحبه دوم دعوت نشده‌اید، با کمی تحقیق و تفکر خواهید فهمید که مشکل از کجاست. در ادامه مهم‌ترین دلایلی که به مصاحبه دوم دعوت نشده‌اید را برایتان آورده‌ایم. این دلایل، در حوزه اختیارات شما نیستند.

نیاز کارفرما تغییر کرده است

شرکت‌ها مدام در حال تغییر هستند. امروزه شرکت‌ها سعی دارند، بودجه خود را تا حد ممکن مدیریت کنند. حتی ممکن است بودجه خود را به نقش‌ها و جایگاه‌های دیگری در سازمان اختصاص دهند، شرکت‌ها جایگاه‌های سازمانی را در تیم‌های مختلف جا‌به‌جا کرده و گاهی حتی جای تیم‌ها را تغییر می‌دهند. گاهی اوقات هم ممکن است این تغییرات در میان جلسه مصاحبه شما صورت گیرد.

معمولاً در این شرایط، فرد استخدام‌کننده یا نماینده دپارتمان منابع انسانی با عذرخواهی به شما اطلاع می‌دهد که نیاز آن‌ها در سازمان دچار تغییر شده است. در این مواقع ممکن است احساس کنید که این موضوع به دلیل حضور شماست، اما واقعیت شکل دیگری است. شما نمی‌توانید برای موقعیت شغلی که دیگر وجود ندارد استخدام شوید، بنابراین به مصاحبه دوم نیز دعوت نخواهید شد.

شاید با فرهنگ سازمانی مطابقت نداشته‌اید

تطابق فرهنگی به اندازه مهارت در استخدام افراد اهمیت دارد. ماهرترین کارمندان جهان هم اگر در محیط کار مناسب خود کار نکنند، بازدهی مناسبی نخواهند داشت. به طور مثال اگر شما فردی هستید که به کار کردن در کنار افراد و به طور تیمی شکوفا خواهید شد، کار کردن در محیطی که ایزوله و جداگانه است تجربه خوبی برای شما نخواهد بود. اما اگر شما فردی درونگرا هستید و دوست دارید در خلوت خودتان کار کنید، محیط کاری بزرگ و باز خاطرتان را آزرده کند. عدم تطابق فرهنگی مثل این است که با دست غیرتخصصی خود تصمیم به نوشتن بگیرید. عدم تطابق فرهنگی می‌تواند دلیل دیگری برای دعوت نشدن به مصاحبه دوم باشد.

اگر فرد استخدام‌کننده به شما بگوید که در صورت استخدام در این شرکت خوشحال نخواهید بود، ایراد از مهارت‌های شما نخواهد بود، بلکه او به شما لطف کرده است.

شاید مدیر استخدام‌ شخص دیگری را در ذهن دارد

این مورد ظالمانه‌ترین گزینه ممکن است، اما متاسفانه این گزینه نیز اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات فرد استخدام‌کننده ملزوم شده تا با افراد خارج از شرکت نیز مصاحبه کند، اما شرکت گزینه‎ای دیگر را ترجیح می‌دهد و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن قبلاً انجام شده است. شاید شما اصلح‌ترین گزینه برای آن جایگاه شغلی باشید، اما کسی برای مصاحبه دوم با شما تماس نخواهد گرفت، زیرا تصمیم پیش از این اتخاد شده است.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

مهم‌ترین دلایلی که به مصاحبه دوم دعوت نمی‌شوید (این دلایل در اختیار شما هستند)

حال که با دلایل غیر ارادی آشنا شدیم، بهتر است سایر دلایل دعوت نشدن به مصاحبه دوم را نیز بدانیم. این دلایل کاملاً در اختیار شما قرار دارند و با تمرین قابل جبران هستند:

در اولین مصاحبه عملکرد مناسبی نداشته‌اید

شاید عنوان درستی برای فرد مصاحبه‌کننده به کار نبرده باشید، یا شرکت را به خوبی نمی‌شناختید و این موضوعات را با عدم دقت کافی نشان داده‌اید. در هر صورت، شما توانایی کافی برای اثبات خود برای این موقعیت شغلی را نداشته‌اید، یا پاسخ مناسبی به سوالات پرسیده شده در مصاحبه اول نداده‌اید. حتی ممکن است دیر رسیده باشید یا مودبانه رفتار نکرده باشید. موارد بسیار دیگری وجود دارد که ممکن است وضعیت شما را برای رسیدن به مصاحبه دوم دچار تزلزل کند.

در مصاحبه‌های خود داستان درستی را نقل نمی‌کنید

پیش از آنکه در جلسه مصاحبه حاضر شوید، باید صحبت‌های خود را از پیش آماده کنید. سعی کنید داستان‌های کوتاهی را در خصوص توانایی‌ها و مهارت‌های خود در انجام امور آماده کنید؛ با کمک این داستان‎ها خواهید توانست شایستگی‌های خود را مطابق نیازهای کارفرما جلوه دهید.

این موضوع به این معنا نیست که در تمام طول مدت مصاحبه باید منتظر شانسی برای شروع مونولوگ خود باشید، اما باید آمادگی سخن گفتن و جلب توجه کارفرما را داشته باشید. اگر چنین توانایی داشته باشید، شانس دعوت شما به مصاحبه‌های بعدی بیش‌تر خواهد شد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

پس از مصاحبه پیام تشکر ارسال نکرده‌اید

پیام تشکر جزئی از فرآیند مصاحبه‌های شغلی از زمان اختراع خط است. اما نباید احساس کنید این کار، قدیمی و از مد افتاده است. در سال ۲۰۱۷ تحقیقات نشان داد، ۶۸% مدیران بر این باورند که دریافت یا عدم دریافت پیام تشکر پس از مصاحبه بر تصمیم استخدامی آن‌ها تاثیر داشته است.

توصیه ما این است تا ۲۴ ساعت پس از مصاحبه پیام تشکر خود را برای مصاحبه‌کننده ارسال کنید. پیام تشکر شما فرصتی دوباره برای نشان دادن تطابق مهارت‌های شما با نیازهای کارفرما برای آن موقعیت شغلی است. بنابراین باید بدانید اگر می‌خواهید به مصاحبه دوم دعوت شوید، نامه و پیام تشکر نقش مهمی در تصمیم کارفرما خواهد داشت.

بیش از حد سماجت به خرج می‌دهید

پیگیری پس از مصاحبه به همان نسبت که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند وضعیت شما را خراب کند. بسیار خوب است که تشکر و علاقۀ خود را به آن شغل نشان دهید، اما کارفرما نباید احساس کند که شما بیش از حد سمج و مزاحم او هستید.

بنابراین اگر پیام تشکر و پیگیری شما بی‌جواب ماند، بهتر است بیش از این پیگیری را ادامه ندهید. استخدام‌کنندگان دوست ندارند با افراد دست‌و‌پاگیر و سمج همکار شوند بنابراین شما را به مصاحبه دوم دعوت نخواهند کرد.

شبکه‌های اجتماعی شما بیش از حد اطلاعات می‌دهد

براساس تحقیقات، ۵۷% مصاحبه‌کنندگان گفته‌اند، آنها تصمیم ندارند فرآیند استخدام را با کمک اطلاعات آنلاین بگیرند. اما بدانید اگر در شبکه‌های اجتماعی خود محتوایی ناشایست قرار دهید بر تصمیم کارفرما تاثیراتی عمدتاً منفی خواهید گذاشت. منظور از محتوای ناشایست می‌تواند عکس‌های بیش از حد شخصی یا حتی گرایشات سیاسی شما باشد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید به مصاحبه دوم دعوت شوید، تنها پروفایل‌های کاری خود را باز گذاشته و پروفایل‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی را به تنظیمات خصوصی درآورید.
توجه داشته باشید، ۴۷% کارفرمایان گفته‌اند دوست دارند اطلاعاتی از متقاضیان در شبکه‌های اجتماعی ببینند، بنابراین پروفایل‌های خود را پاک نکنید.

احتمالاً یکی از رفرنس‌چک‌ها نظر مثبتی درباره شما ندارد

آیا می‌دانید اشخاصی که به عنوان رفرنس‌چک در رزومه خود به نام برده‌اید درباره شما چه می‌گویند؟ اگر اطلاعی ندارید، وقت آن رسیده تا این موضوع را متوجه شوید. در ابتدا باید مطمئن شوید افرادی که به عنوان ارجاع انتخاب کرده‌اید، از نزدیک با شما کار کرده و موارد مثبتی برای اعلام دارند. سعی کنید پیش از مصاحبه‌ها عناوین شغلی و انتظارات آنان را با ارجاعات خود هماهنگ کنید تا آن‌ها نیز اطلاعات درستی درباره شما به مصاحبه‌کنندگان اعلام کنند. اگر هنوز هم درباره پاسخهایشان مطمئن نیستید از آنها نظر واقعی‌شان را بپرسید و پس از آن نامشان را در رزومه خود به عنوان رفرنس چک قرار دهید.

دلایل بسیار دیگری ممکن است فرآیند مصاحبه‌ را تحت تاثیر قرار دهد. بعضی از این دلایل قابل جبران هستند، اما گاهی اوقات هم، از پس جبران بعضی از آن‌ها بر نخواهید آمد و مصاحبه دوم را از دست خواهید داد. بنابراین باید از اشتباهات خود درس بگیرید و در دفعات بعد عملکرد بهتری داشته باشید. در این مواقع نباید خود را سرزنش کنید، مصاحبه بد برای هر فردی رخ می‌دهد.

به امید اینکه در مصاحبه‌های خود موفق باشید.

مطالب پیشنهادی
3 دیدگاه
  1. م ب می‌گوید

    بزرگترین مشکل اینه که شخص نمیدونه بخاطر کدوم‌ گزینه بوده که بخواد جهت رفعش تلاش کنه.

  2. محمد می‌گوید

    یک موقع هایی هم هست که همه چیز رو تو آگهی نمیزارن مثلا شرایط سنی و شرایط کاری و اخلاقی و جنسیت و … ولی واقعا نوع صحبت کردن یا گرایش هایی که تو سبک کاری دارید مثلا برخی شرکت ها دنبال کسی میگردن که سریع کار کنه برخی دنبال کسی که دقت و کیفیت براش مهمه ولی کند کار میکنه ، لباس و تیپ شما به خصوص برای خانم ها و مجرد و متهل بودن و خیلی چیز هاای دیگه

  3. جویای کار می‌گوید

    وقتی یه خانم با آدم مصاحبه می‌کنه، باید قید استخدامو زد
    سراسر سوالات خصوصی و قضاوت.
    راستگو بازنده است

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.