وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه بین دو کاندیدای شغلی خوب، یکی را انتخاب کنیم؟

به عنوان کارفرما یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمان استخدام این است که برای یک موقعیت شغلی، دو کاندیدای فوق‌العاده داشته باشیم. معمولاً یافتن و استخدام یک کارمند نمونه دشوار است، چه برسد به اینکه چند کارجوی فوق‌العاده در فهرست استخداممان وجود داشته باشند.

درست است که با استخدام هر یک از این افراد، نیروی کار قدرتمندی به مجموعه ما اضافه خواهد شد اما با این حال، مراحل تصمیم‌گیری و انتخاب قطعاً دشوار خواهد بود.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اگر باید بین دو کاندیدای شغلی فوق‌العاده تنها یکی را انتخاب کنید، زمان آن است که چند سوال سخت و واضح از خودتان بپرسید. پاسخ این پرسش‌ها شفافیت بیشتری نسبت به مهارت‌های کارجو، ارتباط ایشان با فرهنگ سازمانی مجموعه شما و مشکلات مدیریتی که با استخدامشان به وجود خواهد آمد در اختیارتان قرار می‌دهد.

نیازتان را مشخص کنید

مهم‌ترین ویژگی کارجو این است که آیا از عهده وظایفی که به وی محول می‌شود برمی‌آید یا خیر. به عنوان یک مدیر استخدامی، احتمالا می‌دانید که مهارت هر یک از کاندیداها در چه مواردی با شرح شغلی همپوشانی دارد و از آنجایی که هر دو کاندیدا مهارت‌های بالایی دارند، انتخاب را برای شما دشوار کرده‌اند.

بنابراین لازم است مسئله را کمی عمیق‌تر بررسی کرده و تنها به مقایسه فهرست مهارت‌های موجود در فرم استخدام اکتفا نکنید. در این شرایط شما باید اهمیت مهارت‌های هر کارجو را بشناسید. شاید یکی از کارجویان در حوزه فروش از ۷ مهارت مورد نیاز، شش مورد را در رزومه خود دارد و کارجوی دیگر  از این ۷ مهارت، به ۴ مهارت مسلط است اما تجربه فروش محصول خاصی را در کارنامه خود دارد. در این مرحله، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید در شرکت خود به فردی با تجربه نیاز دارید یا فردی که مهارت‌های بیشتری دارد؟

مشخصاً تنها شما هستید که معیارهای سنجش هر یک از مهارت‌ها را می‌دانید. یکی از بهترین سوالاتی که در این زمینه به شما کمک می‌کند این است که: مهم‌ترین چیزی که از این استخدام به دست می‌آورم چیست؟ همه چیز به معیارهای شما بستگی دارد. شاید برایتان مهم باشد که کارمند جدید یک نیروی کار بیش‌فعال باشد که به محض استخدام همه کارها را پیش می‌برد یا شاید به کارمندی علاقمند باشید که منظم و تحلیل‌گر است و می‌تواند شما را به سمت اهداف آینده‌تان هدایت کند.

شما باید مهارت‌های کارجویان را به عنوان یک شاخص برای آینده بالقوه‌شان بدانید. در نهایت، شما می‌خواهید کارمند جدیدتان مستقل باشد و بتواند در شغلش پیشرفت کند. هر چه کارمند جدیدتان تواناتر باشد، بهتر می‌توانید زمان خود را مدیریت نمایید. در عمل باید ببینید که کدام یک از کاندیداهای شغلی می‌تواند با فرهنگ سازمانی شما رشد کند یا به عبارت ساده‌تر، رئیس‌تان تحت تاثیر توانایی‌های کدام یک از کاندیداها قرار می‌گیرد.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

فرهنگ سازمانی را معیار قرار دهید

پیدا کردن جایگاه در ساختار و فرهنگ یک سازمان نگرانی کوچکی نیست. درصد بالایی از کارجویان در مصاحبۀ شغلی آنگونه که باید ظاهر نمی‌شوند زیرا نمی‌توانند خودشان را در ساختار و فرهنگ یک سازمان تصور کنند. بنابراین علاوه بر فکر کردن درباره اینکه کدام یک از کاندیداهای شغلی درباره ماموریت و اهداف شما هیجان زده است، اهدافی همسو با شما دارد و به خوبی نوع کسب و کار شما را درک می‌کند، باید به این موضوع فکر کنید که این دو کاندیدا در انجام کار روزانه چگونه ظاهر می‌شوند. آیا یکی از این دو کارجو ساعات کاری خود را با موفقیت سپری می‌کند؟ آیا دیگر کاندیدای شغلی از قصد شرکتی با فرهنگ سازمانی متفاوت را انتخاب کرده است یا صرفاً چون نتوانسته در شرکتی مشابه با شغل پیشین خود کار کند برای شما رزومه فرستاده است؟

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

در نهایت، ترجیح می‌دهید که با کدام یک از این دو نفر در پایان روز به یک رستوران یا کافه بروید؟ مطمئناً نمی‎توانید در مدت کوتاه پیش از استخدام، همه چیز را درباره نحوه برخورد روزانه یک کارجو بدانید. در چنین مواقعی می‌توانید از احساسات خود کمک بگیرید. آیا علاقه دارید بعد از ساعات کاری با چنین فردی به رستوران یا کافی شاپ بروید؟ برخی شرکت‌ها حتی فرآیند مشخصی به نام “Social Interview” دارند که طی آن، مصاحبه در مکانی خارج از دفتر و در ساعات تفریح کارمندان برگزار می‌شود. طی این مصاحبه رفتار و نحوه برخورد کاندیدای شغلی با سایر اعضای تیم بررسی می‌شود. اگر تصور می‌کنید انجام این کار برای شما امکان‌پذیر است، حتما آن را اجرا کنید. این کار شناخت خوبی نسبت به هر دو کاندیدا به شما خواهد داد و روند تصمیم‌گیری را برایتان آسان می‌کند.

استخدام یک خیابان دو طرفه است

در آخر، حتی اگر توانستید کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید امکان استخدام او را بررسی کنید. اگر این دو فرد توانسته‌اند تا این مرحله از استخدام پیش بیایند، احتمالاً اشتیاق زیادی برای به دست آوردن این فرصت شغلی دارند. با این حال، در این مرحله فرآیند استخدام به پایان نمی‌رسد. شما باید ببینید که با چه پیشنهادی می‌توانید این دو استعداد شگفت‌انگیز را به سوی خود جذب کنید.

سطح مهارت و تجربیات هر دو کاندیدا را در نظر بگیرید. مطمئناً هر یک از کاندیداها به نسبت تجربه و مهارت خود، نیازها و درخواست‌هایی دارد. آیا قادر به تامین این خواسته‌ها هستید؟ آیا یکی از کاندیداهای شغلی برای چند سال در شرکتی معتبر و بین‌المللی کار کرده و مجموعه شما امکان رقابت با آن را ندارد؟ آیا اگر به سرعت پیشنهاد شغلی خود را ارائه نکنید یکی از دو کاندیدا را از دست خواهید داد؟ معمولاً فکر کردن به تدارکات استخدام یک کارمند خوب دشوار است، با این حال باید واقع‌بین باشید. این کار تصمیم‌گیری را برایتان آسان می‌کند.

خبر خوب این است که اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، در نهایت کارمند فوق‌العاده‌ای به مجموعه شما اضافه خواهد شد. بنابراین اگر تمام مراحل ذکر شده در این مقاله را بین هر دو کاندیدای شغلی بررسی کردید و باز هم نتوانستید تصمیم بگیرید، بهتر است به قلب‌تان رجوع کنید. در اینجا نظر شخصی‌تان تعیین‌کننده خواهد بود. و سپس، مطمئن خواهید بود که شخص بزرگی عضو تیمتان شده است.

منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.