وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کسب درآمد از راه نوشتن به صورت دورکاری و فریلنسری

در دنیای مدرن افراد بسیاری به دنبال سبک زندگی منعطف هستند و دوست دارند این انعطاف‌پذیری را در کار خود نیز داشته باشند. رفت‌وآمدهای طولانی به محل کار و خانه، ماندن در ترافیک و از دست رفتن زمان، از جمله مواردی است که این سبک زندگی را بسیار محبوب کرده است. البته که همه‌گیری کرونا نیز، فرهنگ دورکاری و فریلنسری را بیشتر از گذشته جا انداخت و در حال حاضر افراد بسیاری در خانه، کافه‌ها و یا در فضاهای کار اشتراکی، روی پروژه‌های فریلنسری کار می‌کنند.

یکی از حیطه‌هایی که بیشترین میزان فریلنسر را دارد، حوزه محتوا و نویسندگی است. این نوع از مسیر شغلی محتوا برای افرادی که به دنبال انعطاف پذیری هستند، بسیار ایده‌آل است و حتی می‌توانند با کسب مهارت، خود را برای استخدام در بهترین شرکت‌ها آماده کنند. یک نویسنده فریلنسر یا فریلنسر محتوا می‌تواند از خلاقیت خود در تولید مقالات وبلاگ، اسکریپت‌ها، دستورالعمل‌ها، اسناد فنی، داستان‌های کوتاه و تبلیغات استفاده کند. اگر بدانید در این حوزه به چه مهارت‌هایی نیاز دارید و چگونه می‌توانید یک نویسنده فریلنسر موفق شوید، می‌توانید به درآمد خوبی از این حرفه برسید و حتی مدیریت پروژه‌های مختلف را بر عهده بگیرید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در این مقاله، نکاتی درباره شروع مسیر فریلنسری در محتوا و نویسندگی را مطرح خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم که با قلم و استعدادتان در نویسندگی، از هر نقطه از ایران پول در بیاروید.

یک نویسنده فریلنسر چه کاری انجام می‌دهد؟

فریلنسر محتوا با نویسنده فریلنسر، توانایی تولید انواع محتوا در صنایع مختلف و برای افراد متفاوت را دارد. برخی از نویسندگان فریلنسر در زمینه خاصی تخصص دارند، در حالی که برخی دیگر در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله داستانی و غیرداستانی مهارت دارند و در همین زمینه نیز فعالیت می‌کنند.

نویسندگان فریلنسر هیچ اجباری برای انتخاب محل کار خود ندارند و به همین خاطر، می‌توانند وظایف خود را در هر مکانی انجام دهند و از طریق تلفن، ایمیل یا تماس‌های تصویری آنلاین، با کارفرمایان در ارتباط باشند. روند کار بیشتر نویسندگان فریلنسر به این صورت است که، پروژه‌های خود را به صورت مستقیم از کارفرما دریافت می‌کنند و اینکه، با شرکت‌های دیگر به عنوان فریلنسر همکاری کنند و پروژه‌های خود را از طریق این شرکت‌ها دریافت می‌کنند. در این حالت، فریلنسر محتوا هیچ ارتباط مستقیمی با کارفرما ندارد و شرکت است که به عنوان واسط میان آنها عمل می‌کند.

چگونه یک نویسنده فریلنسر شویم؟

چطور یک نویسنده فریلنسر باشیم؟

اگر فکر می‌کنید که تمام شرایط برای تبدیل شدن به یک نویسنده فریلنسر را دارید، این مراحل را دنبال کنید:

۱. در مورد این صنعت تحقیق کنید

قبل از اینکه به عنوان یک فریلنسر شروع به نوشتن کنید، بسیار مهم است که در مورد سیر تا پیاز این حیطه اطلاعات کسب کنید. اگر عبارت «چگونه نویسنده فریلنسر شویم» را جستجو کردید و به این مقاله رسیدید، این نشان می‌دهد که از قبل درباره این حیطه تحقیقات خود را انجام داده‌اید. برای به‌دست آوردن اطلاعات از حوزه نویسندگی، می‌توانید سراغ وب‌سایت و مقالات وبلاگ‌های مرتبط با این حوزه بروید و شبکه‌های اجتماعی افراد حرفه‌ای در این زمینه را دنبال کنید.

بسیاری از افراد شاغل در حوزه محتوا، اطلاعات مفیدی در مورد آنچه یک نویسنده فریلنسر لازم است بداند، نحوه مدیریت پروژه‌های محتوا، فرایندهای نوشتن، پلتفرم‌هایی برای یافتن کار و نحوه تعیین دستمزد به اشتراک می‌گذارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ورود به حوزه فریلنسری محتوا، می‌توانید سراغ آگهی‌های استخدام تولید کننده محتوا در سایت‌های کاریابی بروید. این آگهی‌های استخدامی، به شما ایده‌ای در مورد نوع مشاغل، انتظارات کارفرمایان و دستمزدهای فعلی بازار کار می‌دهند.

۲. مهارت خود در این حوزه را گسترش دهید

به عنوان یک نویسنده فریلنسر، مدیر و کارمند خود هستید و برای موفقیت به عنوان یک فریلنسر، به مهارت‌های سازمانی و مدیریت زمان نیاز دارید.

برای کار روی پروژه‌های خود، باید برنامه روزانه داشته باشید و از یک ابزار برای پیگیری پروژه‌های در حال انجام، تکمیل شده و در صف انتظار کمک بگیرید. علاوه بر این، این شما هستید که باید فاکتورها را ارسال کنید و روند پرداخت آن را پیگیری کنید. همچنین، بسیاری از افراد فعال در حوزه محتوا، لیستی از ایده‌های محتوایی برای هر پروژه دارند که از آنها در طول پروژه استفاده می‌کنند. مهارت در سازماندهی این ایده‌ها نیز، از مهم‌ترین مهارت‌های هر نویسنده فریلنسر است.

۳. ابزارهای مورد نیاز برای نویسندگی را در اختیار داشته باشید

چطور یک نویسنده فریلنسر باشیم؟

شما به یک لپ‌تاپ یا یک کامپیوتر رومیزیِ مجهز به نرم افزارهای نگارشی مانند آفیس، یک برنامه مدیریت کار و نرم‌افزار ویرایش عکس نیاز دارید؛ زیرا مسئولیت گذاشتن تصاویر در محتواها بر عهده نویسندگان فریلنسر است.

علاوه بر این، فریلنسرهای محتوا باید یک پورتفولیو برای ارائه نمونه کارهای خود، یک حساب ایمیل حرفه‌ای، یک تلفن و یک حساب کاربری در اپلیکیشن‌های تماس تصویری، مانند اسکایپ داشته باشند. همچنین برای دریافت وجه از مشتریان خود به یک حساب بانکی فعال نیاز دارند.

۴. جدیدترین روش‌های نویسندگی و نگارشی را درک کنید

نوشتن محتوا برای وب، بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد که به عنوان یک نویسنده فریلنسر، باید به این موارد تسلط داشته باشید. برای مثال، هنگام نگارش محتوا برای وب، استفاده از انکرتکست برای لینک دادن محتوا به مقالات دیگر و استفاده از هدینگ‌ها و پاراگراف‌های کوتاه برای خوانایی آسان محتوا، ضروری است. علاوه بر این، نحوه نوشتن و قالب‌بندی محتوای وبلاگ با نحوه نوشتن و ارائه یک مقاله دانشگاهی، متفاوت است.

شما باید بدانید که انواع محتوا چگونه نوشته می‌شود و در زمان اتمام نگارش، منابع خود را ذکر کنید. علاوه بر این، باید مانند روانشناس عمل کنید و محتوای خود را به‌گونه‌ای بنویسید که توجه خوانندگان را جلب و آنها را برای ادامه‌ی خواندن مشتاق کنید.

۵. روی بهبود مهارت‌های نوشتاری خود کار کنید

امکان پیشرفت برای تمام افراد در تمام سمت‌های شغلی و سطح مهارت وجود دارد؛ این در مورد نویسندگان نیز صدق می‌کند. برای پیشرفت در حوزه محتوا و نویسندگی، به مطالعه‌ی مداوم نیاز دارید. با خواندن نوشته‌های دیگران می‌توانید نکات زیادی در مورد جمله‌سازی، واژگان، اشتباهات رایج و موارد بسیار دیگر بیاموزید. برای تقویت مهارت خود در نویسندگی، ابتدا سراغ محتواهای مرتبط با حوزه کاری خود بروید و بعد، تمرکز خود را روی مطالبِ حوزه‌های دیگر بگذارید.

مدام بنویسید و نوشته خود را با صدای بلند بخوانید. هر چه بیشتر تمرین کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

۶. در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید، بنویسید

چطور یک نویسنده فریلنسر باشیم؟

به عنوان یک نویسنده فریلنسر، می‌توانید نویسندگی برای کسب‌وکارها، سخنرانی، فیلمنامه، خبرنامه، کپی‌رایتینگ، موضوعات فنی، روزنامه نگاری و موارد دیگر را دنبال کنید. این امکان برای شما فراهم است که درباره حیوانات خانگی، نوزادان، عتیقه‌جات، کمیک‌ها، محصولات بهداشتی، غذا، هنر، معماری و علم بنویسید و بی‌نهایت موضوع برای انتخاب دارید. اما برای شروع سراغ یک یا دو موضوع بروید که توجه شما را جلب کرده‌اند و ابتدا روی آنها تمرکز کنید.

زمانی که توانستید جایگاه خود را در حوزه محتوا و نویسندگی ثابت کنید و زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، می‌توانید دامنه تولید محتوای خود را به بخش‌های دیگر گسترش دهید.

۷. یک پورتفولیو آماده کنید

شاید همه فکر کنند که داشتن پورتفولیو برای کارهایی مانند گرافیک و برنامه نویسی لازم است. اما برای نویسندگان و فریلنسرهای محتوا نیز، پورتفولیو از واجبات به‌شمار می‌آید. ساخت یک پورتفولیوی حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که پروژه‌های بیشتری جذب کنید. می‌توانید برای درست کردن پورتفولیو، سراغ وب‌سایت‌ها بروید و یا اینکه خودتان با کمک ابزارهایی مانند پاورپوینت، این کار را انجام دهید. بسته به اهمیت محتواهایی که تا به حال تولید کردید، می‌توانید آنها را در پورتفولیوی خود قرار دهید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در صورتی که محتوای شما منتشر شده است، حتما لینک آن را در پورتفولیوی خود قرار دهید تا کارفرمایان بتوانند کیفیت کار شما را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

۸. نوشته‌های خود را بازاریابی کنید

فریلنسرهای محتوا باید بتوانند نوشته‌های خود را بازاریابی کنند. داشتن یک وب‌سایت و یک وبلاگ حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای خود را بازاریابی کنید. علاوه بر این،‌ تولید محتوا به طور منظم باعث بهبود رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود.

در وب‌سایت خود، صفحه‌ای را به خدماتی که ارائه می‌دهید اختصاص دهید. همچنین یک صفحه برای معرفی خودتان داشته باشید تا به مشتریان اطلاع دهید چه کسی هستید و چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید. صفحه تماس با ما را نیز می‌توانید به وب‌سایت خود اضافه کنید، تا کارفرمایان راه ارتباطی با شما داشته باشند.

می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای خصوصا لینکدین برای بازاریابی خدمات خود استفاده کنید. برای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی کافی است، آخرین مقالات منتشر شده خود و همچنین جدیدترین اخبار این حوزه را به اشتراک بگذارید. شبکه‌های اجتماعی همچنین به شما کمک می‌کنند تا از پیشرفت‌های صنعت و فرصت‌های شغلی جدید باخبر شوید.

۹. به دنبال پروژه‌های فریلنسری باشید

چطور یک نویسنده فریلنسر باشیم؟

برای پیدا کردن پروژه‌ها و فرصت‌های شغلی فریلنسری، می‌توانید سراغ مراجع آنلاین بروید. وب‌سایت‌های کاریابی در آگهی‌های شغلی خود، آگهی‌هایی مختص دورکاری و فریلنسری دارند و می‌توانید آنها را بررسی کنید. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید تا با کارفرمایان و مدیر پروژه‌ها در ارتباط باشید و به آنها در اجرای پروژه‌های محتوا کمک کنید.

درباره شرکت‌ها تحقیق کنید و به دنبال این باشید که چه شرکتی به کارشناس تولید محتوا و به صورت فریلنسر نیاز دارد. همچنین، محتوای وب‌سایت‌هایشان را مرور کنید تا درک بهتری از الزامات نوشتاری آن‌ها به‌دست آورید.

مزایای نویسندگی فریلنسری

اگر به نویسندگی و کار به صورت فریلنسری علاقه داشته باشید، می‌توانید از مزایای بسیار آن بهره‌مند شوید. برخی از مزایای نویسندگی فریلنسری عبارت‌اند از:

  • زمان‌بندی منعطف برای انجام کار
  • موقعیت مکانی منعطف برای انجام کار
  • مقدار کار منعطف
  • کسب درآمد از آموزش مهارت‌های حوزه
  • فرصت‌های بسیار برای شبکه‌سازی
  • کار خلاقانه و چالش برانگیز

معایب نویسندگی فریلنسری

هر شغل و حرفه‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد و بر خلاف اعتقاد بسیاری، مشاغل فریلنسری نیز می‌توانند در کنار مزایایی که دارند، معایبی نیز داشته باشند. برخی از معایب نویسندگی فریلنسری عبارت‌اند از:

  • عدم ثبات مالی و درآمد
  • مدیریت تمام کارها توسط خودتان
  • داشتن چند رئیس به جای یک رئیس
  • تلاش بسیار برای نقد کردن برخی فاکتورها
  • خسته کننده و تکراری شدن کار
  • افزایش میزان فرسودگی شغلی در مدلِ کاری فریلنسری
  • تنها شدن و دور افتادن از محیط کارهای و تیمی

برای افزایش درآمد در حوزه فریلنسری محتوا چه باید کرد؟

چطور یک نویسنده فریلنسر باشیم؟

میزان دستمزد برای افراد فعال در حوزه فریلنسری محتوا، متفاوت است و نمی‌توان نرخ ثابتی برای آن مشخص کرد. اما راه‌هایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توان به افزایش درآمد در این حوزه رسید. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • سطح تجربه؛ اگر تازه وارد این حوزه شدید، نمی‌توانید به اندازه کسی که تجربه بیشتری دارد درآمد داشته باشید. اما با این حال، سابقه و تجربه کاری نسبت به آن چیزی که در ذهن شماست، کم اهمیت‌تر است و همین موضوع است که نویسندگی فریلنسری را به حرفه‌ای جذاب تبدیل کرده است.
  • مهارت؛ مهم‌تر از تجربه، مهارت است. بهترین نویسندگان، می‌توانند و باید هزینه بیشتری برای کار خود پرداخت کنند تا بتوانند مجموعه مهارت‌های خود را گسترش دهند.
  • تثبیت موقعیت؛ این می‌تواند مهم‌ترین عامل در کسب درآمدِ بیشتر باشد. اگر بتوانید خود را به عنوان یک نویسنده ماهر در بازار کار ثابت کنید، می‌توانید درآمد بیشتری از کاری که انجام می‌دهید کسب کنید.
  • مشتریان؛ یکی از جنبه‌های نادیده گرفته شده در افزایشِ کسب درآمد به عنوان یک فریلنسر، یافتن مشتریان مناسب است. اگر بتوانید مشتریانی را بیابید که مایلند برای کار باکیفیت هزینه کنند، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
  • موضوعات؛ برخی از موضوعات، سودآورتر از بقیه هستند. این شامل موضوعاتی می‌شود که بسیار فنی هستند (مثلا تعمیر خودرو) یا به تخصص/مدارک خاص نیاز دارند (مثلا موضوعات پزشکی).
منبع indeed collegeinfogeek
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.