وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

رزومه یک فریلنسر چگونه باید باشد؟

افرادی که به صورت فریلنسری (آزاد و مستقل) کار می‌کنند، معمولا به واسطه پروژه‌های متعددی که انجام داده‌اند، تجربه زیادی به دست آورده و مهارت‌های جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌توانند از آن‌ها برای ساختن یک رزومه قوی و استاندارد استفاده کنند.

اگر به صورت فریلنسینگ کار می‌کنید یا بخشی از فعالیت‌های شما را انجام پروژه‌های مستقل تشکیل می‌دهد، می‌توانید مهارت‌ها و نمونه کارهای خود را به رزومه‌تان اضافه کنید و با یادگیری نحوه گنجاندن پروژه‌ها در رزومه،‌ از سایر نامزدها در طول فرآیند استخدام متمایز باشید. در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط نوشتن رزومه فریلنسری را توضیح دهیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

رزومه فریلنسری چیست؟

رزومه فریلنسری بر تجربیاتی که در زمان فعالیت‌های مستقل کاری و پروژه‌هایی که از شرکت‌های مختلف دریافت کرده و انجام داده‌اید، تمرکز دارد. اگر علاوه بر شغل تمام وقت خود به صورت پاره وقت و آزاد هم کار می‌کنید، می‌توانید این پروژه‌ها را در رزومه خود بگنجانید. اگر هم به دنبال یک کار ثابت تمام وقت باشید و یا در تلاش برای امضای قرارداد فریلنسری بعدی خود باشید، رزومه شما باید بیشترین مهارت‌های استخدامی شما را به نمایش بگذارد.

چگونه یک رزومه فریلنسری بنویسیم؟

نوشتن رزومه فریلنسری

با دنبال کردن مراحل زیر، می‌توانید یک رزومه فریلنسری کارآمد ایجاد ‌کنید که تاریخچه شغلی و اهداف شما را به تصویر بکشد و بتواند توجه کارفرمایان را به خود جلب کند:

رزومه را بر اساس شرح موقعیت شغلی مورد نظرتان بنویسید

فرصت‌ شغلی مورد نظرتان را به خوبی بررسی کنید و ببینید چه مواردی و چه کلماتی مورد توجه کارفرما است. کارفرمایان در اغلب موقعیت‌های شغلی ارائه شده، الزامات مورد نیاز را به ترتیب اولویت فهرست می‌کنند. لیستی از مهارت‌ها و مواردی که مورد نیاز کارفرما است، تهیه کنید و ببینید آیا می‌توانید ‌آنها را در رزومه خود بگنجانید یا خیر.

سوابق شغلی را بر اساس زمان، مرتب نکنید!

سوابق و تجربیات کاری را بر اساس تاریخ انجام آن مرتب نکنید. رزومه‌های معمول تجربیات و سوابق کاری را بر اساس ترتیب زمانی فهرست می‌کنند، اما این کار برای یک رزومه فریلنسری چندان مناسب نیست؛ به خصوص اگر پروژه‌هایی داشته‌اید که با هم تداخل زمانی داشته یا پروژه‌هایی بسیار کوچکی که از ارزش کاری چندانی برخوردار نبوده‌اند. سعی کنید بهترین و ارزشمندترین پروژه‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید را در رزومه بنویسید.

اطلاعات تماس و لینک نمونه کارهای خود را اضافه کنید

اطلاعات تماس خود را در بالای رزومه اضافه کنید تا به راحتی قابل مشاهده باشد. نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را فهرست کنید. اگر یک پلتفرم یا وب‌سایت حرفه‌ای دارید که نمونه‌هایی از کارهای فریلنسری شما در آن قرار دارد، لینک آن را وارد کرده تا به این ترتیب، کارفرمایان یا سفارش دهندگان بتوانند سبک کاری شما را بدون نیاز به ارسال درخواست اضافی، مشاهده کنند.

یک بخش تحت عنوان «درباره من» اضافه کنید

 نوشتن رزومه فریلنسری

زیر اطلاعات تماس یک بخش با عنوان «درباره من» اضافه کنید و در چند خط و به صورت خلاصه مهارت‌های کاری و تجربیات خود را بیان کنید. این بخش قرار است به صورت مختصر و موجز شما را معرفی کند؛ سعی کنید این متن را به صورت خلاصه و در سه یا چهار خط بنویسید.

مهارت‌های خود را با جزئیات شرح دهید

در ادامه بخشی با عنوان مهارت‌ها اضافه کرده و تمام مهارت‌های کاری خود را با جزئیات شرح دهید. می‌توانید از یک اینفوگرافیک ساده استفاده کنید و تمام مهارت‌های خود را فهرست کنید. همچنین می‌توانید برای هر یک از مهارت‌های ذکر شده یک یا چند نمونه کار مرتبط به آن را اضافه کنید.

چطور نمونه کارهای فریلنسری را به رزومه اضافه کنیم؟

وقتی که به شکل فریلنسری کار می‌کنید، سعی کنید خروجی از کارها و پروژه‌هایی که به انجام رسانده‌اید را به شکل یک لیست نگه دارید و ذخیره کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور بتوانید مهارت‌ها و نمونه کارهای خود را در رزومه فهرست کنید:

  • نشان دادن مهارت‌های سخت و نرم کنار هم
  • اولویت‌بندی نمونه کارها و مهارت‌‌ها
  • جذاب کردن رزومه از جنبه بصری
  • استفاده از آمار و ارقام

نشان دادن مهارت‌های سخت و نرم کنار هم

فریلنسینگ به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد که ممکن است مستقیماً با تخصص شما مرتبط نباشد. به عنوان نمونه فریلنسرها باید «زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند»، «خدمات خود را برای مشتریان بالقوه بازاریابی کنند»، «با سفارش‌دهندگان به درستی تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند» و «امور مالی و هزینه‌های خود را مدیریت کنند». گنجاندن این مهارت‌ها در رزومه کاری به استخدام‌کنندگان نشان می‌دهد که شما دارای طیف وسیعی از مهارت‌های سخت و نرم هستید.

اولویت‌بندی نمونه کارها و مهارت‌‌ها

نوشتن رزومه فریلنسری

ممکن است شما به عنوان فریلنسر، پروژه‌های بسیاری را انجام داده باشید و مهارت‌های سخت و نرم زیادی را توسعه داده باشید، اما باید در رزومه خود بر روی مهم‌ترین جنبه‌ها تمرکز کنید. سعی کنید بهترین و با کیفیت‌ترین نمونه کارها را در رزومه خود بنویسید و از گنجاندن پروژه‌های کوچک و کم ارزش پرهیز کنید. اگر هم از کارهای قبلی خود، یک پورتفولیو به صورت آنلاین آماده کرده‌اید، حتما لینک آن را به رزومه خود اضافه کنید.

جذاب کردن رزومه از منظر بصری

یک کارفرما ممکن است ده‌ها یا حتی صدها رزومه را در یک روز بررسی کند؛ پس حتما باید رزومه خود را بسیار مرتب و خوانا ارائه دهید. فاصله‌گذاری درست بین خطوط، جداکردن سرفصل‌ها از یکدیگر، رعایت دقیق نکات ویراستاری، استفاده از فونت‌ مناسب و بولت‌ و نشانه‌گذاری، رزومه شما را از نظر بصری جذاب می‌کند و به کارفرما کمک می‌کند تا مهم‌ترین عناصر را در نگاه اول ببیند.

استفاده از از آمار و ارقام

سعی کنید ارتباط مستقیم بین کار خود و نتیجه مثبتی که رقم زده‌اید، را به کارفرما نشان دهید. ارقام عینی که تأثیر کار شما را نشان می‌دهند، راهی عالی برای نشان دادن مهارت‌های شما هستند. به عنوان مثال، یک نویسنده و تولید کننده محتوا می‌تواند آمار و ارقام را به این شکل در رزومه خود قرار دهد: «افزایش نرخ کلیک وب‌سایت تا ۱۵ % با ارائه مقالات نوآورانه و کاربردی»

چند ترفند برای نوشتن رزومه فریلنسری

برای نوشتن یک رزومه فریلنسری موثر می‌توانید این نکات را نیز مد نظر قرار دهید:

  • رزومه خود را بر اساس موقعیت شغل خاصی که مورد نظر دارید، تنظیم کنید.
  • روی بهترین و مرتبط‌ترین نقاط قوت خود تمرکز کنید.
  • در بیان مهارت‌ها اغراق نکنید و اجازه دهید آمار و ارقام یا نمونه کارها، نشان دهنده مهارت‌های شما باشند.
  • گزیده‌هایی از نظرات مثبتی که در قراردادها و پروژه‌های قبلی دریافت کرده‌اید را فهرست کنید.

قالب رزومه فریلنسری

نوشتن رزومه فریلنسری

برای نوشتن یک رزومه استاندارد یک راه ساده این است که از قالب‌های از پیش آماده‌شده‌ای مانند نمونه زیر استفاده کنید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

{نام و نام خانوادگی}

{آدرس}

{شماره تماس}

{آدرس ایمیل}

{لینک پورتفولیو آنلاین یا وب‌سایت}

  • درباره من

{در سه یا چهار خط از مهارت‌ها و تجربیات کاری فریلنسری خود بنویسید}

  • تجربیات و سوابق کاری

{عنوان پروژه}

{نام شرکت}

{زمان انجام پروژه}

{لیست مسئولیت‌ها و کارهای انجام شده}

  • سوابق آموزشی

{مدرک دانشگاهی}

{نام دانشگاه}

{تاریخ}

{دستاوردهای آموزشی}

  • مهارت‌ها

{در اینجا تمام مهارت‌های کاری خود را با استفاده بولت‌ و نشانه‌گذاری، لیست کنید}

استفاده از رزومه‌ساز ایران تلنت

یکی دیگر از روش‌های آسان ساخت رزومه، استفاده از رزومه‌ساز سایت ایران‌تلنت است که به سادگی و در مدتی زمانی کوتاه می‌توانید رزومه خود را به صورت استاندارد و حرفه‌ای بسازید و ضمن ارسال برای شرکت‌های معتبر، فایل آن را نیز دریافت کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.