وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کدام زبان برنامه نویسی بیشترین درآمد را دارد؟

این روزها، همه‌ی ما توسط تکنولوژی محاصره شده‌ایم. از تلفن‌های‌مان گرفته تا یخچال‌ها و حتی سرویس بهداشتی، هوشمند شده‌اند. اتکای ما به فناوری، روز به روز در حال افزایش است و سازمان‌ها همیشه به دنبال افرادی هستند که بتوانند بهترین اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها را برای آنها طراحی کنند. در واقع طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود استخدام برای برنامه نویسان، کارشناسان تضمین کیفیت و توسعه دهندگان نرم افزار و وب بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ به میزان ۲۵ درصد افزایش یابد که بسیار سریع‌تر از میانگین رشد سایر مشاغل است.

این افزایش تقاضا، برنامه نویسی را به یکی از پردرآمدترین رشته‌ها تبدیل کرده است. با این حال، تفاوت‌های زیادی در تقاضا برای زبان های برنامه نویسی مختلف وجود دارد. این بدان معناست که دستمزدی که یک توسعه‌دهنده می‌گیرد، می‌تواند بر اساس زبان‌های برنامه‌نویسی که در آن تخصص دارد، متفاوت باشد. بیایید در این مقاله نگاهی به پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی بیندازیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی

یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید یکی از راه‌های اصلی ارتقاء مهارت به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار است. زبان‌های برنامه نویسی پردرآمد معمولا بیشترین کاربرد را در میان شرکت‌ها و صنایع مختلف دارند یا حداقل آگهی شغلی برنامه نویس برای این زبان‌ها بیشتر است. وقتی یک زبان برنامه نویسی را برای یادگیری انتخاب می‌کنید، باید بازار کار آن را بررسی کنید. همچنین باید به دنبال میانگین درآمد افراد در حوزه برنامه نویسی در صنایع مختلف نیز باشید. در کنارِ پی بردن به اینکه کدام زبان برنامه نویسی بیشترین درآمد را دارد، همچنین باید مطمئن شوید که این زبان‌ها در بازار تقاضای بالایی دارند یا خیر.

کم تقاضاترین زبان‌های برنامه نویسی

 زبان های برنامه نویسی پردرآمد

اجازه دهید با نگاهی به برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی که در سال گذشته تقاضای کمی داشته‌اند، شروع کنیم. اگرچه ممکن است در چند سال آینده تقاضا برای این زبان‌ها افزایش یابد، اما معمولا انتخاب این زبان‌ها برای آینده شغلی برنامه نویسی، ایده خوبی نیست. زمان گران‌بهای خود را باید صرف زبان‌هایی کنید که می‌دانید در آینده از آنها درآمد خوبی خواهید داشت.

برخی از این زبان‌ها شامل زبان‌های قدیمی‌تر مانند جاوا و سی پلاس پلاس می‌شوند که در سال‌های اخیر با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. C++ یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است که به دلیل مشکلات امنیتی‌ای که دارد، محبوبیت خود را از دست داده است. علاوه بر این، برای کدنویسی با این زبان برنامه نویسی نیاز به حافظه‌ی بالایی است که خب این موضوع سازگار بودن این زبان برای چندین سیستم عامل را زیر سوال می‌برد. از طرف دیگر جاوا نیز دارای عملکرد و حافظه بسیار سنگینی است که اجرای آن را بسیار گران می‌کند.

با اینکه تقاضا برای این زبان‌ها کاهش پیدا کرده، اما بسیاری از شرکت‌ها در جهان هنوز هم از این زبان‌ها استفاده می‌کنند و در گذشته تقاضای زیادی برای آنها وجود داشته است. اما با این حال، نمی‌توان تصور تقاضای بالا را برای این زبان‌ها داشت. بنابراین، شاید بهتر باشد زبان‌هایی را انتخاب کنید که در حال حاضر تقاضای بیشتری دارند یا تقاضای آنها در آینده به طور پیوسته افزایش می‌یابد. این زبان‌ها برای مهاجرت با شغل برنامه نویسی نیز بسیار ایده‌آل هستند.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری کدام‌اند؟

چندین زبان برنامه نویسی وجود دارد که می‌توانید آنها را برای یادگیری انتخاب کنید. در حالی که ممکن است هدف شما در این مرحله انتخاب زبانی با درآمد بالا در آینده باشد، اما عوامل متعددی وجود دارد که یک زبان برنامه نویسی را برای توسعه دهندگان باتجربه جذاب می‌کند. در اینجا برخی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری و دلیل آن را بیان می‌کنیم:

۱. پایتون

پایتون یک زبان سطح بالا و چند منظوره با نحو بسیار ساده در مقایسه با زبان‌های دیگر است. این زبان برنامه نویسی، چندین کتابخانه برای ارائه دارد که برنامه نویسی و مواردی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، توسعه وب، یادگیری ماشین و غیره را آسان کرده‌اند. برنامه نویس فرانت ممکن است از پایتون استفاده کند تا بتوانند به راحتی میان داده‌ها با بک‌اند وب‌سایت ارتباط برقرار کند. بنابراین، این زبان در برنامه نویسی فرانت‌اند کاربرد دارد.

۲. Go

این زبان برنامه نویسی توسط گوگل برای طراحی پروژه‌های توسعه نرم افزار ایجاد شده است. زبان برنامه نویسی Go شبیه به زبان C است اما نحو آن بسیار ساده‌تر است و همچنین می‌توان در پروژه‌های مقیاس‌پذیرتر پشتیبانی از آن استفاده کرد. این زبان در برنامه نویسی back-end کاربرد دارد و می‌توانید با یادگیری آن برای موقعیت‌های شغلی برنامه نویس بک اند آماده شوید.

۳. SQL

زبان برنامه نویسی SQL به شما این امکان را می‌دهد با پایگاه داده کار کنید. SQL یا زبان پرس‌وجو ساختاریافته، به شما این امکان را می‌دهد داده‌ها را به پایگاه داده اضافه، استخراج و تغییر دهید و با این کار، پایگاه داده را برای تحلیلگران داده و توسعه دهندگان هوش مصنوعی بسیار مفیدتر می‌کند.

۱۰ زبان برنامه نویسی پردرآمد در سال ۲۰۲۳

زبان های برنامه نویسی پردرآمد

در حالی که هر زبان برنامه نویسی مزایا و معایبی دارد، اما بزرگترین مزیت یادگیری هر زبان برنامه نویسی این است که می‌توانید سراغ زبانی بروید که تضمین می‌کند در آینده درآمد بالایی خواهید داشت. لیست زیر، لیست پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۳ است که بر اساس داده‌های جهانی به‌دست آمده است:

۱. Rust

زبان برنامه نویسی Rust در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و تنها به عنوان یک پروژه جانبی روی آن کار شد. هر آنچه زبان برنامه نویسی Rust برای ارائه دارد، مشابه با آن چیزی است که c++ ارائه می‌دهد، از جمله برخی از کلیدواژه‌ها و دستورات. تنها تفاوت این دو زبان این است که Rust دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند هم‌زمانی ایمن و ایمنی حافظه است. از زبان برنامه نویسی Rust به طور گسترده در ساختِ برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا استفاده می‌شود و به عنوان یکی از زبان‌های در حال رشدِ با سرعت بالا در نظر گرفته می‌شود. این زبان به دلیل استفاده در بلاک چین و وب ۳، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

میزان درآمد توسعه دهنده Rust سالانه حدود ۱۲۲ هزار دلار است. برخی افراد حرفه‌ای در این زبان برنامه نویسی، حتی تا ۳۰۰ هزار دلار در سال نیز درآمد دارند.

۲. Haskell

Haskell اولین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد. این یک زبان برنامه نویسی کاملا کاربردی است که برای از بین بردن اشکالات Hope، ML و Miranda ایجاد شده است. برنامه نویسان معمولا از Haskell برای آموزش برنامه نویسی تابعی و تحقیق استفاده می‌کنند. این زبان همچنین به طور گسترده در صنعت فناوری نیز کاربرد دارد و استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مهم این زبان می‌توان به پاکسازی و مرتب کردن کد، قابل اطمینان بودن و زمان کوتاهِ مورد نیاز برای کدنویسی اشاره کرد.

میانگین حقوق یک توسعه دهنده Haskell بین ۱۱۸ تا ۱۲۱ هزار دلار در سال است.

۳. Scala

اسکالا در میان پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی، رتبه بالایی دارد. اسکالا یک زبان سطح بالا است که ترکیبی از برنامه نویسی تابعی و شی‌گرا را ارائه می‌دهد. این زبان برنامه نویسی را می‌توان بر روی یک ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا کرد و در بایت کد جاوا کامپایل کرد. Scala یک افزونه جاوا نیست، اما با آن ادغام می‌شود و به همین خاطر، به یکی از زبان‌های مورد علاقه‌ی توسعه دهندگان جاوا تبدیل شده است. هدف این زبان برنامه نویسی حل انتقادات و ایرادات جاوا بود. با اسکالا، می‌توانید اپلیکیشن‌های تجاری را مقیاس‌پذیرتر، سازنده‌تر و قابل اعتمادتر کنید.

به طور متوسط، توسعه دهندگان اسکالا تقریبا ۱۵۰ هزار دلار سالانه دریافت می‌کنند. اما با این حال، این احتمال وجود دارد که با افزایش تجربه این برنامه نویسان میزان دریافتی آنها بیشتر شود.

۴. JavaScript

یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی، جاوا اسکریپت است که سال‌ها است در صنعت برنامه نویسی وجود دارد. جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که برای توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی موبایل، نرم افزار، برنامه‌های کاربردی وب، سرورها و بازی‌ها استفاده می‌شود. جاوا اکنون در سازمان‌های بزرگ مانند شرکت‌های بیمه، شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های فناوری اطلاعات و غیره استفاده می‌شود. بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید با جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

محدوده دستمزد برای توسعه دهندگان جاوا گسترده است. بسته به تجربه و تخصص فرد برنامه نویس، درآمد او از ۹۰ هزار دلار تا ۱۲۰ هزار دلار در سال متغیر است.

زبان های برنامه نویسی پردرآمد

۵. Python

پایتون، توانسته به‌راحتی جایگاه خود را در میان پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی به‌دست آورد و همین موضوع فرصت شغلی برای پایتون را افزایش داده است. پایتون یک زبان منبع باز و سطح بالا است که از پارادایم‌های توسعه تابعی، شی‌گرا، دستوری و رویه‌ای پشتیبانی می‌کند. در کنار توسعه نرم افزار، پایتون در علم داده نیز استفاده می‌شود. فلسفه طراحی با پایتون بر خوانایی کد تأکید دارد. برنامه نویسان با پایتون، می‌توانند مفاهیم را از طریق یک نحو خاص بیان کنند که تعداد خطوط کدها را به حداقل می‌رساند.

توسعه دهندگان پایتون می‌توانند سالانه حدود ۹۹ هزار دلار حقوق دریافت کنند.

۶. Swift/IOS

سوئیفت می‌تواند یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سال‌های اخیر باشد. این زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و امروزه به یکی از بهترین و پول‌سازترین زبان‌های برنامه نویسی در صنعت فناوری تبدیل شده است. Swift یک زبان برنامه نویسی چند پارادایم، چندمنظوره و کامپایل شده است که توسط Apple Inc توسعه یافته است. این زبان به طور خاص برای macOS، iOS، tvOS، watchOS و Linux طراحی و ساخته شده است. از این زبان برای ساخت برنامه‌های iOS برای دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. علاوه بر این، می‌توان از سوئیفت برای ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی (AI) استفاده کرد.

یک توسعه دهنده سوئیفت سالانه به طور متوسط ۱۰۴ تا ۱۲۵ هزار دلار حقوق می‌گیرد.

۷. Go

Go که شکل کوتاه Golang است، یک زبان برنامه نویسی متن باز است که در ساخت آن از زبان C الگوبرداری شده و به عنوان جایگزینی برای جاوا و C++ کاربرد دارد. Golang به ساخت نرم افزارهای قابل اعتماد، ساده و کارآمد کمک می‌کند و در سیستم عامل‌های محبوبی مانند SoundCloud، Uber، Dropbox و Netflix استفاده می‌شود.

توسعه دهندگان Go سالانه دستمزد خوبی در محدوده ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار دلار دریافت می‌کنند.

۸. Typescript

وقتی صحبت از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی می‌شود، اسم Typescript نیز آورده می‌شود. این زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد و روزبه‌روز به محبوبیت آن اضافه شد. Typescript یک زبان برنامه نویسی متن باز و رایگان است که توسط مایکروسافت توسعه یافته و پشتیبانی می‌شود. با این زبان برنامه نویسی می‌توانید برنامه‌های وب کلاینت را بنویسید که در مرورگرها قابل اجرا هستند. تمام این برنامه‌ها سمت سرور هستند که در Deno یا Node.js اجرا می‌شوند. فریم‌ورک‌هایی مانند NestJs یا Angular توسط Typescript نوشته شده‌اند. اما برای یادگیری این زبان برنامه نویسی ابتدا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید.

یک توسعه دهنده Typescript سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار درآمد دارد.

۹. Perl

پرل که یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی و یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که در سال ۱۹۸۷ توسط لری وال توسعه یافت. Perl یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره، پویا، سطح بالا و تفسیر شده است که ابتدا به عنوان یک زبان برنامه نویسی یونیکس برای پردازش ساده‌ترِ‌ گزارش و ویرایش متن همراه با نمونه‌سازی، برنامه نویسی شبکه، توسعه رابط کاربری گرافیکی، مدیریت سیستم و کارهای توسعه وب طراحی شده است. پرل نه تنها یک زبان برنامه نویسی قوی است، بلکه به عنوان یکی از قابل اعتمادترین زبان‌ها شناخته می‌شود. پرل ویژگی‌های زبان‌های C، AWK، sed و shell script را دارد و با HTML، XML و سایر زبان‌های نشانه‌گذاری سازگار است. همچنین از یونیکد پشتیبانی می‌کند.

میانگین حقوق یک توسعه دهنده پرل در محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار دلار در سال است.

۱۰. Kotlin

کاتلین به عنوان یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در حال رشد و یکی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی تکامل یافته، شناخته می‌شود. این زبان برنامه نویسی شباهت‌هایی با جاوا دارد، اما برنامه نویسان با این زبان باید کد کمتری برای توابع بنویسند. در این زبان اشتباهات رایج برنامه نویسی کاهش پیدا کرده و خوانایی و کوتاهی کد نیز بهبود پیدا کرده است.

توسعه دهنده Kotlin، سالانه حدود ۱۳۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت.

بدیهی است که این روزها، رقابت در دنیای توسعه نرم افزار در بالاترین حد خود قرار دارد. برای اینکه بتوانید در رقابت با دیگر افراد موفق شوید، باید مهارت‌های خود را توسعه دهید. سایت یادگیری برنامه نویسی و دوره‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی جدید و بهبود مهارت‌های خود به عنوان کدنویس، در آنها شرکت کنید. بسیاری از این دوره‌ها به صورت آنلاین در دسترس هستند و می‌توانید حتی رایگان در آنها شرکت کنید و زبان‌هایی را یاد بگیرید که در آینده درآمد بالایی خواهند داشت.

منبع emeritus upgrad
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.