وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مهاجرت با شغل برنامه نویسی چگونه است؟

در حال حاضر، برنامه نویسی یکی از پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل‌ها در سراسر دنیا است. به همین دلیل یک برنامه نویس (web developer) حرفه‌ای برای مهاجرت شغلی موقعیت‌های بسیار خوبی در اختیار خواهد داشت. فارغ از اینکه شما یک توسعه‌دهنده باشید یا یک کدنویس حرفه‌ای و جدا از اینکه به چه زبان‌های برنامه‌نویسی تسلط داشته باشید، برای مهاجرت به کشورهای دیگر باید از قوانین مهاجرتی آن کشورها، بازار کار آنها و ساده‌ترین راه‌ها برای مهاجرت شغلی آگاه باشید. در این مقاله ما شما را با شیوه‌های کلی مهاجرت برنامه‌نویسان و راه‌های مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و آلمان آشنا می‌کنیم.

مهاجرت برنامه نویس

مهاجرت با شغل برنامه نویسی

به طور معمول در بسیاری از کشورها، اولویت استخدام در شغل‌های مختلف با افراد بومی است. بعد از افراد بومی، اولویت استخدام با افرادی است که از کشورهای همسایه هستند. اما اگر برای یک آگهی استخدام در مدت زمان حدودا یک یا دو ماه فرد مناسبی پیدا نشود، احتمال موفقیت افراد متخصص از کشورهای دیگر مانند ایران برای دریافت موقعیت شغلی و در ادامه آن ویزای کاری بالا خواهد بود.

استخدام برنامه نویس
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام برنامه نویس هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی برنامه نویسی به سایت ایران تلنت مراجعه کنید.

در نتیجه برای آنکه بتوانید در کشورهای دیگر پیشنهاد کاری (جاب آفر) و ویزا بگیرید، باید در بین سایت‌های کاریابی به دنبال موقعیت شغلی مناسب بگردید. برای مهاجرت به بسیاری از کشورها اگر بتوانید کارفرمای مناسبی برای خود پیدا کنید، می‌توانید مراحل اخذ ویزا را به‌راحتی طی کنید.

طبیعی است که هرچه رزومه شما قوی‌تر باشد و سوابق کاری بهتری داشته باشید، شانس شما برای پیدا کردن شغل بیشتر خواهد بود. اگر هنوز برنامه نویسی را شروع نکرده‌اید و تازه قصد دارید آموزش ببینید، بد نیست کمی تحقیق کنید و زبان برنامه‌ نویسی و شاخه‌ای را انتخاب کنید که بازار کار بهتری در کشور مقصد شما دارد. برای این کار می‌توانید گشتی در سایت‌های کاریابی بزنید یا از افرادی که قبلا موفق به دریافت جاب آفر شده‌اند، راهنمایی بگیرید.

همچنین بهتر است قبل از آنکه وقت زیادی برای دریافت جاب آفر بگذارید، درباره این روش مهاجرتی به‌خوبی تحقیق کنید. درست است که یک روند کلی در بسیاری از کشورها وجود دارد؛ اما هر کشور قوانین خاص خود را دارد که باید مدنظر قرار دهید. همچنین برای اینکه مطمئن باشید شغل مورد نظر خود را به دست می‌آورید، برای نوشتن رزومه مناسب وقت بگذارید، آزمون تعیین سطح زبان انجام دهید و خود را برای مصاحبه‌های آنلاین به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد خود آماده کنید.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا

مهاجرت با شغل برنامه نویسی

کشور کانادا یک فهرست طبقه‌بندی مشاغل ملی با نام ناک (NOC) دارد که برنامه نویسی هم یکی از مشاغل آن است. این یعنی افرادی که در زمینه برنامه‌نویسی تخصص دارند شانس بسیار خوبی در دریافت ویزای کاری و مهاجرت به کشور کانادا دارند. در حال حاضر کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است. به همین دلیل مهاجرت کاری به کانادا از محبوبیت زیادی بین نیروهای ماهر و متخصص برخوردار است.

جالب است بدانید کانادا بعد از ژاپن و ایالات متحده آمریکا سومین کشور قدرتمند در صنعت فناوری اطلاعات است. به‌علاوه، کانادا یک کشور چند ملیتی است و مهاجران جمعیت بسیار بزرگی از این کشور را تشکیل می‌دهند. اقتصاد پر رونق کانادا در کنار امکان مهاجرت خانوادگی با ویزای کاری، باعث شده تا این کشور به مقصد ایده‌آلی برای کار و زندگی تبدیل شود.

در سیستم ناک، هر گرایش برنامه‌نویسی با یک کد اختصاصی مشخص می‌شود. شما می‌توانید با توجه به شاخه کاری خود برای کد اختصاصی مورد نظر خود اقدام کنید. استان‌های نیوفاندلند، لابرادور، پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا، نیو برانزویک، کبک و انتاریو بازار کار بسیار خوبی برای برنامه‌نویس‌ها دارند.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا از طریق روش اسکیل ورکر

روش مهاجرتی اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص یکی از راه‌های مهاجرت برنامه نویسان به کشور کانادا است که در آن، برنامه نویسان باید تمام شرایط مورد نیاز برای کسب امتیاز لازم برای ورود و دریافت اقامت دائم کانادا را داشته باشند. برای گرفتن اقامت کاناد از طریق اسکیل ورکر باید فاکتورهایی نظیر تجربه کاری، سطح زبان، سن و تحصیلات را داشته باشید. برای کسب امتیاز بیشتر در این روش مهاجرتی باید موارد زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک معتبر دانشگاهی
  • داشتن شرایط سنی مناسب
  • دانستن زبان انگلیسی یا فرانسوی و داشتن مدرک آیلتس و دیگر مدارک زبان انگلیسی
  • مهارت‌های همسر و سابقه کاری
  • سن تعیین شده
  • سابقه کار
  • داشتن جاب افر یا پیشنهاد کاری
  • تطبیق پذیری یا سازگاری (چقدر احتمال دارد که مستقر شوید)

اگر بتوانید حداقل ۶۷ امتیاز به دست بیاورید و تجربه و مهارت بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشید، شانس خوبی برای دریافت ویزای کاری خواهید داشت. می‌توانید امتیاز خود را با توجه به برنامه اکسپرس انتری و سیستم جامع رتبه‌بندی کانادا (CRS) محاسبه کنید و برای کسب امتیاز بیشتر تلاش کنید.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا از طریق جاب آفر

یکی دیگر از روش‌های مهاجرتی برنامه نویسان به کانادا، استفاده از برنامه مهاجرتی جاب آفر است. برای دریافت جاب آفر از سمت کارفرمایی در کانادا، او باید تاییده LMIA را دریافت کند. LMIA یا تشخیص و ارزیابی تاثیر بازار کار، سندی است که یک کارفرما در کانادا قبل از استخدام یک کارگر خارجی به آن دارد. به واسطه این سند، مشخص می‌شود که کارفرما در کانادا به یک نیروی خارجی نیاز دارد و آن نیرو در خود کانادا یافت نمی‌شود. برنامه نویسان پس از دریافت تاییده LMIA، می‌توانند برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند.

زبان‌های برنامه نویسی محبوب در کشور کانادا

همان‌طور که عنوان کردیم، کانادا یکی از پیشرفته‌ترین و سومین کشور پیشرفته دنیا در عرصه فناوری اطلاعات است. از این رو، نیاز بسیاری به افراد فعال و متخصص در این حوزه در کشور کانادا است. برای اینکه مهاجرت خود به کانادا را آسان‌تر کنید،‌ باید بدانید که چه زبان‌هایی در این کشور محبوب هستند و تقاضا برای آنها زیاد است. برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که در کانادا تقاضا برای آنها زیاد است، عبارت‌اند از:

  • جاوا اسکریپت (JavaScript)
  • سوئیفت (Swift)
  • پایتون (Python)
  • جاوا (Java)
  • سی شارپ (C#)
  • روبی (Ruby)
  • پی‌اچ‌پی (PHP)

اما برنامه نویسی تنها محدود به زبان‌های برنامه نویسی نمی‌شود و گرایش‌هایی بسیاری از برنامه نویسی وجود دارد که می‌توانید با مهارت در یکی از آنها، به کانادا مهاجرت و کسب درآمد کنید. برخی از پردرآمدترین گرایش‌های برنامه نویسی در کانادا عبارت‌اند از:

  • برنامه نویس موبایل
  • سرپرست توسعه و تحلیل وب
  • معماری برنامه نویسی
  • توسعه دهنده CRM
  • ERP
  • تحلیلگر برنامه نویس

درآمد برنامه نویسی در کانادا

در کشور کانادا یک برنامه نویس با توجه به سابقه کار و توانایی‌هایی که دارد می‌تواند بین ۵۸۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشد. اما این میزان درآمد از شاخه‌ی برنامه نویسی و برای هر زبان برنامه نویسی متفاوت است. در جدول زیر میزان حقوق گرایش‌های مختلف برنامه نویسی در کانادا را بیان خواهیم کرد:

گرایش میزان درآمد سالانه به دلار (کانادا)
توسعه دهنده نرم افزار ۴۹ هزار الی ۹۱ هزار
برنامه نویس جاوا اسکریپت ۶۷.۰۶۳
برنامه نویس C# ۶۵.۹۲۹
برنامه نویس SQL ۶۶.۰۵۶
برنامه نویس .NET ۶۶.۶۱۵
برنامه نویس جاوا ۶۹.۵۷۴
برنامه نویس پایتون ۹۵ هزار

مهاجرت برنامه نویس به آمریکا

مهاجرت با شغل برنامه نویسی

با توجه به اینکه روابط بین کشور آمریکا و ایران پر از تنش و چالش‌های گوناگون است، مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان چندان ساده نیست. شاید به نظر برسد ساده‌ترین راه برای کار در آمریکا به‌عنوان برنامه‌نویس اخذ ویزای کاری آمریکا باشد؛ اما در حال حاضر کشور آمریکا برای ایرانی‌ها ویزای کاری صادر نمی‌کند. با اینکه بعد از روی کار آمدن بایدن قانون منع مهاجرت به آمریکا برای ۱۳ کشور از جمله ایران لغو شده است؛ اما همچنان گرفتن ویزای کاری برای ایرانی‌ها ممکن نیست. به همین دلیل بیشتر برنامه‌نویس‌ها مهاجرت از طریق گرفتن ویزای تحصیلی را ترجیح می‌دهند.

اگر بخواهید به‌عنوان برنامه نویس در آمریکا کار و زندگی کنید، باید گرین کارت آمریکا را دریافت کنید. امکان گرفتن گرین کارت آمریکا از روش‌های مختلفی وجود دارد. با اینکه بعید به نظر می‌رسد یک ایرانی بتواند با پیدا کردن یک کارفرمای آمریکایی برای گرفتن ویزای کاری اقدام کند؛ اما اگر خواستید شانس خود را امتحان کنید باید در ابتدا یک کارفرما پیدا کنید.

سپس، کارفرما مجوز کار شما را دریافت می‌کند. بعد از آن شما باید درخواست خود را به خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) تحویل دهید. اگر درخواست شما تأیید شود پرونده شما به مرکز ملی صدور ویزای آمریکا (NVC) ارسال می‌شود. بعد از آن می‌توانید مراحل دریافت ویزا را در سفارت یا کنسولگری آمریکا پیگیری کنید.

راه‌های دیگری هم برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. اگر یکی از اعضای خانواده اصلی شما شهروند دائم آمریکا باشد، می‌تواند به‌عنوان اسپانسر برای شما درخواست گرین کارت کند. همچنین ازدواج با یک شهروند آمریکایی و شرکت در لاتاری راه‌های دیگری برای دریافت گرین کارت آمریکا هستند.

بهترین نوع ویزا برای مهاجرت برنامه نویسان به آمریکا

با اینکه شرایط مهاجرت برای برنامه نویسان به کشوری مانند آمریکا سخت است، اما راهی وجود دارد که بتوانید مهاجرت خود به این کشور را آسان‌تر کنید. این راه، انتخاب نوع ویزا است. در میان تمام ویزاهایی که برای مهارت برنامه نویسان به آمریکا وجود دارد، ویزاهای H-1B و J1 آسان‌ترین نوع ویزاها برای مهاجرت برنامه نویسان ایرانی هستند.

ویزای H-1B یکی از ویزاهای آمریکا برای مشاغل تخصصی است. مدت زمان مورد نیاز برای پردازش این ویزا، معمولا ۲ تا ۴ ماه است و در صورت دریافت آن، سه سال اعتبار خواهد داشت. البته امکان تمدید این ویزا وجود دارد و می‌توانید آن را به مدت شش سال تمدید کنید. از مهم‌ترین نیازمندی‌های این نوع ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل نیاز به لیسانس در زمینه مربوطه
  • مدرک مربوطه یا معادل آن
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

ویزای J-1 یکی دیگر از ویزاهای مناسب برنامه نویسان برای مهاجرت است. این ویزا برای تبادل نیروی کار در شرکت‌هایی صادر می‌شود که به نیروی کارآموز نیاز دارند. این ویزا قابل تبدیل به دیگر ویزاهای کاری نیست و برای تعیین مدت زمان آن، خود شما تعیین کننده هستید. البته که حداکثر هفت سال این ویزا اعتبار دارد. برای دریافت این ویزا کار سختی پیش رو ندارید و اگر حدود شش تا هشت هفته زمان بگذارید، می‌توانید آن را دریافت کنید. برخی شرایطی که برای دریافت این ویزا نیاز دارید،‌ عبارت‌اند از:

  • دوره‌ی مد نظر کارفرما را بگذرانید
  • معیارهای خاص این ویزا را داشته باشید
  • اقامت خارجی داشته باشید
  • تمکن مالی برای تامین هزینه‌های سفر را داشته باشید
  • بیمه درمانی داشته باشید
  • درک قوی از زبان انگلیسی داشته باشید

زبان‌های برنامه نویسی محبوب در آمریکا

برای آسان‌تر کردن روند مهاجرت برنامه نویسان به آمریکا، برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در آمریکا را نام خواهیم برد. مطمئنا، اگر در این زبان‌های برنامه نویسی مهارت داشته باشید، شانس شما برای دریافت اقامت در آمریکا و مهاجرت به این کشور بیشتر خواهد شد.

  • C
  • C++
  • پایتون
  • جاوا
  • C#
  • جاوا اسکریپ
  • PHP
  • .NET
  • ویژوال بیسیک
  • Delphi

درآمد برنامه نویسی در آمریکا

متوسط حقوق برنامه نویس کامپیوتر در آمریکا ۶۵۰۰۰ دلار در سال یا ۳۳.۳۳ دلار در ساعت است. حقوق افرادی که در برنامه نویسی تازه‌کار به شمار می‌آیند از ۴۵۰۱۲ دلار در سال شروع می‌شود، این در حالی است که اکثر کارگران باتجربه تا ۱۰۵۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. در جدول زیر میزان حقوق گرایش‌های مختلف برنامه نویسی در آمریکا را بیان خواهیم کرد:

گرایش میزان درآمد سالانه به دلار (آمریکا)
مهندس توسعه نرم افزار ۱۲۰,۰۰۵
توسعه دهنده جاوا ۱۱۳,۱۹۰
مهندس نرم افزار ۱۱۲,۰۲۹
مهندس سیستم ۱۰۲,۵۳۰
توسعه دهنده نرم افزار ۱۰۰,۰۰۰
مهندس فرآیند ۸۷,۷۹۷
تحلیلگر کسب‌و‌کار ۸۲,۸۶۳
تحلیلگر سیستم ۸۲,۵۷۶
برنامه نویس ۶۶,۸۴۱

مهاجرت برنامه نویس به آلمان

مهاجرت با شغل برنامه نویسی

کشور آلمان با داشتن اقتصادی قدرتمند و جامعه‌ای پویا، امکان پیشرفت بسیاری را برای شهروندان خود فراهم می‌کند. در کشور آلمان بازار کار بسیار خوبی برای استخدام برنامه نویس وجود دارد. زیرا در طول سال حدود ۶۰۰۰ استارت‌آپ در این کشور ثبت می‌شوند و طبیعی است که به افرادی برای ایجاد و توسعه نرم‌افزارها و سایت‌های خود احتیاج دارند. میانگین درآمد افراد برنامه نویس در کشور آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالا است و از این رو پیدا کردن شغل و گرفتن ویزای کار کشور آلمان، می‌تواند موقعیت بسیار خوبی برای هر فرد دارای تخصص باشد.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان در جایگاه برنامه‌نویس این است که بتوانید یک پیشنهاد کاری یا جاب آفر دریافت کنید. برای این کار باید سایت‌های کاریابی آلمانی را بگردید و کارفرمایی پیدا کنید که بخواهد شما را استخدام کند؛ سپس می‌توانید با این پیشنهاد کاری برای گرفتن ویزا اقدام کنید.

حتی اگر نتوانید قبل از رفتن به آلمان برای خود کار پیدا کنید، یک راه‌حل دیگر برای شما وجود دارد. کشور آلمان ویزایی با نام ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker Visa) دارد. با این ویزا که شش ماه اعتبار دارد، شما می‌توانید وارد خاک آلمان شده و در طول شش ماه دنبال کار بگردید. اگر موفق به پیدا کردن کار شوید، می‌توانید ویزای خود را به ویزای کاری آلمان تغییر دهید. البته این ویزا شرایطی هم دارد. اول آنکه باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید و دوم آنکه باید توانایی مالی شش ماه زندگی در آلمان را داشته باشید. اما برنامه‌های مهاجرتی برای برنامه نویسان به آلمان به اینجا ختم نمی‌شود.

دوره آوسبیلدونگ برنامه نویسی در آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ در کشور آلمان، دوره‌های یک الی سه سال می‌باشند که رشته‌های مختلفی از جمله برنامه نویس را شامل می‌شوند. شرکت در این دوره‌ها که دروس آن درست مانند دروسی است که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، امکان یادگیری مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه نویس شدن را برای افراد فراهم می‌کند و به این ترتیب، می‌توانند سریعا وارد بازار کار آلمان شوند. برخی از مهم‌ترین شرایط حضور در این دوره‌ها عبارت‌اند از:

  • ارائه مدرک زبان در حد B1 ضروری
  • سن کمتر از ۳۵ یا ۴۰ سال (البته محدودیت سنی برای این دوره‌ها وجود ندارد و افراد در این سن، بهتر می‌تواند در این دوره‌ها عمل کند)

زبان‌های برنامه نویسی محبوب در آلمان

برنامه نویسی، شاخه‌ها و زبان‌های مختلفی را شامل می‌شود که محبوبیت آنها از کشوری به کشوری دیگر متفاوت است. در اینجا به تعدادی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب در آلمان اشاره خواهیم کرد:

  • جاوا
  • روبی
  • پایتون
  • جاوا اسکریپت
  • ++C

درآمد برنامه نویسی در آلمان

درآمد برنامه‌نویسان در کشور آلمان بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در ماه متغیر است و به طور متوسط هر برنامه‌نویس در کشور آلمان می‌تواند چیزی در حدود ۳۵۰۰ یورو در ماه درآمد داشته باشد. در جدول زیر میزان حقوق گرایش‌های مختلف برنامه نویسی در آلمان را بیان خواهیم کرد:

گرایش میزان درآمد سالانه به یورو
توسعه دهنده ۳,۲۵۰
برنامه نویس اندروید ۳,۶۵۰
توسعه دهنده آنگولار ۳,۲۷۰
برنامه نویس AS400 ۳,۷۰۰
توسعه دهنده Avaloq ۳,۴۷۰

مهاجرت برنامه نویس به کشورهای دیگر

درست است که کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و آلمان مهاجرپذیر هستند و شانس خوبی برای استخدام برنامه نویس در آنها وجود دارد؛ اما مشاغل حوزه IT، علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی به طور کل در سراسر دنیا پرتقاضا هستند. پس لازم نیست خود را تنها به یک یا دو کشور محدود کنید. برای مثال شرایط مهاجرت به کشور سوئد بسیار شبیه به شرایط مهاجرت به آلمان است. همچنین کشور انگلیس تمایل بسیار زیادی به جذب نیروی ماهر و متخصص در زمینه برنامه‌نویسی دارد.

جمع‌بندی

برنامه‌نویسی شاخه‌های مختلفی دارد و کار کردن در هرکدام از آنها نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. از آنجایی که در دنیای امروز بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها استخدام برنامه نویس را در اولویت خود قرار می‌دهند، شانس مهاجرت برای افرادی که تخصص برنامه‌نویسی دارند بسیار بالا است. برای اینکه بتوانید با دریافت پیشنهادهای کاری مناسب و ویزای کاری به کشورهای دیگر مهاجرت کنید باید اطلاعات دقیقی درباره روند مهاجرت و قوانین هر کشور داشته باشید. در این مقاله درباره نحوه مهاجرت برنامه‌نویس‌ها به کشورهای مختلف مانند آمریکا، آلمان و کانادا توضیح دادیم تا به شما در انتخاب صحیح و استخدام خارج از ایران کمک کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.