وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

یک دیجیتال مارکتر چه تخصص‌هایی باید داشته باشد؟

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing)، صنعت بسیار بزرگی است و برای افرادی که به دنبال رسیدن به پاسخ چطور یک دیجیتال مارکتر شویم؟ هستند و می‌خواهند به تازگی وارد این حوزه شوند، می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. این موضوع برای موقعیت شغلی متخصص بازاریابی یا همان دیجیتال مارکتر نیز می‌تواند صدق کند. دیجیتال مارکترها باید ابتدا بدانند که دیجیتال مارکتینگ چیست و پس از آن، در کار با بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل داده تا درک سئو و بازاریابی محتوایی، قوی باشند. در نهایت، اگر دیجیتال مارکترها توجه خود را روی حوزه‌هایی که برای یک کسب‌وکار مهم است متمرکز نکنند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

یک دیجیتال مارکتر ماهر فردی است که به راحتی می‌تواند خود را با محیط تطبیق دهد و برای یادگیری اشتیاق داشته باشد. آنها با تیم‌ها و مشتریان متنوعی کار خواهند کرد، بنابراین باید بدانند چگونه ارتباط برقرار کنند و در تیم سازی قوی ظاهر شوند.

استخدام متخصص سئو
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام کارشناس سئو هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی سئو به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

اما خبر خوب در مورد دیجیتال مارکترها این است که، این حرفه آینده شغلی خوبی خواهد داشت درصورتی که مهارت‌های سخت و نرم خود را در حین کار در حوزه مارکتینگ بهبود دهید.اما چگونه می‌توانید به سرعت نردبان ترقی را بالا بروید یا خود را از رقبا متمایز کنید؟ در این مقاله تخصص‌های یک دیجیتال مارکتر را بیان خواهیم کرد که باید روی آنها تمرکز کنید تا بتوانید در مسیر شغلی‌تان پیشرفت کنید.

۱. بازاریابی ویدئویی

تخصص‌های دیجیتال مارکتر

ویدیو در فضای آنلاین طوفانی به پا کرده و برای بسیاری از کسب‌وکارها به عنوان یکی از اصلی‌ترین محتوای تولیدی به شمار می‌آید. بسیاری از کاربران به ویدیو، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، علاقه بسیاری دارند؛ در میان ، ۹۳٪ بازاریابان به نحوی از ویدئو در کارشان استفاده می‌کنند و این بخش مهمی از استراتژی آنها است و ۸۷٪ بازاریابان گزارش کرده‌اند که بر اساس تحقیقات، بازده سرمایه‌گذاریِ (ROI) مثبتی از بازاریابی ویدئویی دریافت کردند، که یکی از فاکتورها در تعیین kpi برای تیم مارکتینگ است.

به خاطر داشته باشید که اینها آمارهای ضعیفی هستند که بسته به پرسش از افراد متخصص می‌تواند متفاوت باشد؛ اما نکته اینجاست که بیشتر آمارها نشان دهنده تبدیل، تعامل و رتبه بالاتر ویدیو در میان تمام فعالیت‌های بازاریابی است.

چه چیزی ویدیو را اینقدر جذاب می‌کند؟ در واقع دلیل اصلی آن شخصی بودن و همچنین ارتباطی است که مردم با ویدیو برقرار می‌کنند. وقتی مردم می‌توانند چهره شما (یا چهره شخصی که برند را تبلیغ می‌کند) را ببینند، به احتمال زیاد به کسب‌وکار شما اعتماد خواهند کرد. همچنین به عنوان محتوایی فوق‌العاده برای استفاده در پلتفرم‌های مختلف شناخته می‌شود. برای رسیدن به اهمیت ویدیو در مارکتینگ، تنها به موفقیت اینستاگرام و رشد سریع TikTok فکر کنید!

متخصصان دیجیتال مارکتینگ مجبور نیستند همه چیز را درباره ویدیو و بازاریابی ویدیویی بدانند. اما اینکه بدانند چگونه بدون استخدامِ فردی متخصص ویدیو بسازند، نقطه شروع خوبی برای آنها خواهد بود. امروزه ابزارهایی عالی برای ساخت ویدیو وجود دارد و اگر مقداری آموزش در این زمینه داشته باشید و این مهارت را دوست داشته باشید، دانش شما در این زمینه به هدر نخواهد رفت زیرا ویدیو همیشه در فضای آنلاین تقاضا دارد.

اگر می‌خواهید درباره ابزارهای ساخت ویدیو مهارت کسب کنید، می‌توانید سراغ ابزارهای ویرایش ویدیو مانند Apple Final Cut Pro X یا Adobe Premiere Pro بروید و کار با آنها را به صورت خودآموز یاد بگیرید.

۲. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

تخصص‌های دیجیتال مارکتر

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بازاریابی دیجیتال است و هرکسی که وارد این حوزه می‌شود، باید بدانید که سئو چیست و درک درستی از نحوه اجرای آن داشته باشد. مطمئنا انجام کارهای فنی و بسیار تخصصی بر عهده متخصص سئو است و شرکت‌ها با استخدام متخصص سئو این کارها را انجام می‌دهند، اما دانستن اینکه سئو واقعا چگونه کار می‌کند و درک کامل از بهترین شیوه‌های بهینه‌سازی محتوا برای اجرای یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق، بسیار مهم است.

هم سئو و هم بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) می‌توانند بخش مهمی از استراتژی آنلاین هر کسب‌وکاری را مشخص کنند. بنابراین شما باید بتوانید با سایر هم تیمی‌های خود در این مورد ارتباط برقرار کنید و بدون یادگیری اصول اولیه و درک اینکه چگونه SEO و SEM به هم کمک می‌کنند، به جایی نخواهید رسید.

۳. بازاریابی محتوایی

محتوا هسته اصلی بازاریابی دیجیتال است و بازاریابی محتوایی نیز بخش مهمی از فعالیت‌های تیم مارکتینگ خواهد بود. اما بازاریابی محتوایی به خودی خود کار بزرگی است. شما باید بتوانید محتوای با کیفیت و سئوشده برای بسیاری از کانال‌ها تولید کنید و بدانید که چگونه یک استراتژی محتوایِ موثر برای جذب و تبدیل مخاطب، تدوین کنید. اینها بخشی از مسیر شغلی تولید محتوا هستند، اما این دلیل نمی‌شود که شما درباره آنها آگاهی نداشته باشید.

حتی باید به این نکته توجه داشته باشید که محتوا از ویدئو گرفته تا محتوای شبکه‌های اجتماعی، محتوای ایمیل، محتوای وب، محتوای وبلاگ، کتاب الکترونیک، محتوای صوتی، انواع مختلف دارد. شما همچنین باید مانند متخصص شبکه های اجتماعی، درک درستی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، چرا که محتوا در تمام پلتفرم‌های آنلاین نقش مهمی دارد. برای یادگیری محتوا، سراغ شش برندهای مطرح در دنیا بروید که می‌دانند چگونه بازاریابی محتوا را با موفقیت انجام دهند و از آنها الهام بگیرید.

۳. داده و تجزیه و تحلیل آن

تخصص‌های دیجیتال مارکتر

اصلا مهم نیست که قرار است در کدام بخش از مارکتینگ کار کنید، شما باید تجزیه و تحلیل داده را بلد باشید تا بتوانید با کمک این داده‌ها کمپین‌های بازاریابی را پیش ببرید. نظارت و گزارش‌دهی از طریق ابزارهایی مانند Google Analytics بسیار ساده است، اما بخش مشکل این است که چگونه می‌توان از آن اطلاعاتی بیشتر درباره رفتار مصرف‌کننده و همچنین افزایش ترافیک و تبدیل به دست آورد.

اکثر کسب‌وکارها (حتی مشاغل کوچک) حجم بزرگی از داده دارند که باید آنها را تحلیل کنند و در این میان، دیجیتال مارکترها باید بدانند چگونه از این داده‌ها به نفع خود در مارکتینگ استفاده کنند. شرکت‌ها اغلب به دنبال افرادی در مارکتینگ هستند که نه تنها می‌دانند چگونه از داده‌های سیستمی برای اهداف بازاریابی استفاده کنند، بلکه می‌دانند چگونه باید از داده‌ها در راستای اهداف مارکتنیگ استفاده کنند. اگر بتوانید نشان دهید که می‌توانید این کار را با روش‌های نوآورانه انجام دهید که منجر به موفقیت کمپین‌های بازاریابی می‌شوند، می‌توانید از این مهارت در زمان استخدام کارشناس مارکتینگ به عنوان برگ برنده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که برای تجزیه و تحلیل داده‌های خود مجبور نیستید به یک پلتفرم بچسبید، برای این کار می‌توانید سراغ جایگزین‌های Google Analytics نیز بروید و آنها را بررسی کنید، تا از کارایی آنها برای کار خود مطمئن شوید.

۴. به درک درستی از تفکر طراحی و برنامه‌ریزی برسید

تفکر طراحی به رویکرد کاربر محور برای حل مشکلات اشاره دارد. این رویکرد اساسا ما را تشویق می‌کند که هنگام حل مشکلات پیچیده و در مقیاس بزرگ، به روشی انسان محور فکر کنیم.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

طبق گفته بنیاد طراحی، ۵ مرحله کلیدی برای این فرایند وجود دارد: همدلی، تعریف، ایده‌پردازی، نمونه اولیه و آزمایش. دلیل اینکه این کار به خوبی جواب داده، این است که بیشتر بر تجربه کاربر متمرکز است (یا باید باشد) که کلید موفقیت بازاریابی دیجیتال است. نکته جالب دیگر در مورد این رویکرد این است که می‌توان از آن به صورت غیر خطی استفاده کرد؛ به طوری که در برخی موارد ممکن است به مرحله آزمایش برسید و سپس به فاز میانی برگردید و در ایده‌ها تجدید نظر کنید.

طراحان و توسعه‌دهندگان بیشتر از این روش استفاده می‌کنند، بنابراین خوب است که شما نیز به عنوان یک دیجیتال مارکتر درک درستی از این رویکرد داشته باشید تا بتوانید در صورت امکان از آن استفاده کنید.

۵. خود را با آخرین تکنولوژی‌ها همگام کنید

تخصص‌های دیجیتال مارکتر

از آنجایی که صنعت مارکتینگ مبتنی بر فناوری است، شما نیاز به تسلط بر فناوری دارید و همچنین، توانایی یادگیری سریع آن را نیز باید داشته باشید. اگر شما سن کمی دارید و جوان هستید، احتمال اینکه از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا باخبر و کار با آنها را بلد باشید، بسیار زیاد است؛ اما نسل‌های قدیمی‌تر ممکن است لازم باشد تا درباره این فناوری‌ها بیشتر بیاموزند و با نرم‌افزارها و ابزارهای رایج نیز آشنا شوند.

همچنین درک دیگر مهارت‌های فنی مورد نیاز برای بازاریابی مانند اصول برنامه نویسی وب و همچنین آشنایی با نحوه استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، می‌تواند برای شما مفید باشد. به عنوان مثال، یادگیری کار با یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، که توسط یک سوم وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت یادگیری کار با این سیستم، هم می‌توانید کسب‌وکار رویایی خودتان را راه بیندازید و همچنین برای یادگیری فرایند سئو نیز می‌تواند مفید باشد.

۶. در متقاعد کردن دیگران ماهر باشید

فردی ماهر در دیجیتال مارکتینگ نه تنها باید تمام مهارت‌های مورد نیاز برای این حوزه را داشته باشد، بلکه باید بتواند تفکر تحلیلی را با حل خلاقانه مشکلات ترکیب کند. این مهارت به دیجیتال مارکترها و مدیران مارکتینگ کمک می‌کند تا ایده‌هایی نوآورانه برای کمپین‌های بازاریابی ارائه دهند.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای انجام این کار، مهارت در متقاعد کردن دیگران و تأثیرگذاری است. آیا می‌توانید کسی را متقاعد کنید که یک محصول را بخرد؟ در مورد متقاعد کردن مدیران دیگر تیم‌ها برای ایده‌ای که دارید، چطور؟ داشتن این مهارت به معنای داشتن مهارت در حرف زدن و بحث کردن نیست، بلکه به داشتن اعتماد به نفس ربط دارد و با کمک اعتماد به نفس است که می‌توانید حرف خود را برای دیگران قابل قبول کنید.

۷. مهارت‌های منحصربه‌فرد خود را برجسته کنید

تخصص‌های دیجیتال مارکتر

متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید دارای سافت اسکیل‌هایی ماند کنجکاوی، تطبیق‌پذیر بودن، آینده‌نگر بودن، توجه بالا باشند. اما این حرفه برای انواع افراد با مهارت‌های مختلف مناسب است. بنابراین، شما باید از شخصیت منحصربه‌فرد خود برای بقا در این صنعت استفاده کنید.

به عنوان مثال، یک متخصص دیجیتال مارکتینگ که در تدوین استراتژی سئو و مدیریت ماهر است، می‌تواند گزینه‌ای مناسبی برای استخدام باشد؛ یا پیدا کردن فردی با مدرک کامپیوتر که به شبکه‌های اجتماعی نیز علاقه دارد، می‌تواند منحصربه‌فرد باشد. هرگز در استفاده از نقاط قوت به نفع خودتان نترسید.

این مواردی که عنوان کردیم، مهم‌ترین مهارت‌ها و تخصص‌هایی است که یک دیجیتال مارکتر باید داشته باشد. اما برخی دیگر از تخصص‌ها عبارت‌اند از:

  • مهارت در نوشتن و ویرایش
  • مهارت در طراحی
  • پرسونال برند
  • تسلط بر اکسل
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ و ارسال خبرنامه
  • گوگل ادوردز و PPC
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)
  • اتوماسیون بازاریابی
  • طراحی پاورپوینت
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • HTML و CSS

اگر بر تمام این مهارت‌ها تسلط پیدا کنید و برای آنها زمان بگذارید، مطمئنا به دیجیتال مارکتری تبدیل خواهید شد که همیشه انتظار داشتید و می‌توانید به راحتی در حوزه کاری خود پیشرفت کنید.

منبع digitalmarketinginstitute benchmarkone
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.