وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تفاوت آیلتس و تافل؛ کدام مهم‌تر است؟

دو آزمون اصلی مهارت زبان انگلیسی که در کشورهای مختلف دنیا شناخته شده و معتبر هستند، تافل و آیلتس نام دارند. به دست آوردن نمره خوب و عالی در هر یک از این دو آزمون می‌تواند نشان دهنده سطح مهارت بالای شما در زبان انگلیسی عمومی باشد. داشتن این دو مدرک با نمره قبولی بالا، به شما کمک می‌کند تا یک نقطه قوتی در کار خود برای ارائه داشته باشید و همچنین در روند مهاجرت و پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور نیز مدرک معتبر داشته باشید.

اما این دو آزمون روش انجام و امتیازدهی متفاوتی دارند، بنابراین خوب است قبل از تصمیم گیری در مورد آنها کمی بیشتر درباره آنها و اینکه به عنوان مثال تافل چیست، بدانید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تفاوت‌های اصلی بین تافل و آیلتس

تفاوت‌ها در این دو آزمون از نمره‌دهی، تا نحوه برگزاری و همچنین کارایی است. اما تفاوت‌های اصلی آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • در طول امتحان تافل معمولاً شرکت کنندگان مستلزم به استفاده از زبان انگلیسی تنها با قواعد آمریکا و یا انگلیس هستند و این دو را نمی‌توانند با هم ترکیب کنند، در حالی که آیلتس و آزمون آن کمی انعطاف پذیرتر است.
  • تافل عمدتاً از سؤالات چند گزینه‌ای تشکیل شده است و آیلتس در نحوه ارائه سؤالات و پاسخگویی تنوع بیشتری دارد.
  • آزمون آیلتس کوتاه‌تر از تافل است.
  • بخش اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری و با حضور ممتحن انجام می‌شود.
  • سؤالات آیلتس بیشتر موضوعاتی عمومی دارند، ‌اما در تافل محتوا بیشتر آکادمیک است.
  • برای شرکت در آزمون تافل و یا هر آزمون دیگری خوب است که از آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی استفاده کنید تا بدانید از نظر مهارت عمومی در چه سطحی هستید، به این خاطر که تافل معمولا برای افراد بالای ۱۷ سال توصیه می‌شود ولی آیلتس سختی تافل را ندارد.

تافل iBT

تفاوت آیلتس و تافل

امروزه بیشتر مراکز، شرکت‌ها و دانشگاه‌هایی که از افراد مدرک تافل را درخواست می‌کنند، برای آنها الزام شرکت در آزمون بر بستر اینترنت را الزام می‌کنند که به آن تافل iBT می‌گویند. iBT مخفف آزمون مبتنی بر اینترنت است و آخرین نسخه ارزیابی تافل به شمار می‌آید. نسخه قدیمی تافل، ‌انجام آزمون به صورت حضوری و سنتی و به صورت امتحان کاغذی می‌باشد.

تافل iBT یکی از شناخته شده‌ترین آزمون‌های جهان به شمار می‌آید که بسیاری از افراد حتی برای اینکه مهارت خود در زبان را محک بزنند، سراغ تافل iBT می‌روند.

نمرات تافل

معمولا نمره‌دهی در آزمون تافل به صورت جمع کلی مهارت افراد در بخش‌های مختلف است، اما این امکان برای افراد فراهم است که به صورت مجزا نمره خود در هر بخش از زبان عمومی را نیز به دست آورند.

بخش‌های آزمون تافل iBT

آزمون تافل iBT بر اساس مهارت‌های زبان در زمینه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود. متقاضیان شرکت در آزمون تافل iBT در مهارت‌های خواندن، گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن مورد آزمایش قرار می‌گیرند و برای هر کدام از بخش‌ها نمره‌ای خاص به دست می‌آورند و در نهایت نیز، نمره‌ای کلی از تمام این بخش‌ها خواهند داشت.

مهارت امتیاز سطح
خواندن ۰-۳۰ خوب: ۲۲-۳۰

متوسط: ۱۵-۲۱

ضعیف: ۰-۱۴

گوش دادن ۰-۳۰ خوب: ۲۲-۳۰

متوسط: ۱۴-۲۲

ضعیف: ۰-۱۳

صحبت کردن ۰-۳۰ خوب: ۲۶-۳۰

نسبتا خوب: ۱۸-۲۵

متوسط: ۱۰-۱۷

ضعیف: ۰-۱۶

نوشتن ۰-۳۰ خوب: ۲۴-۳۰

نسبتا خوب: ۱۷-۲۳

متوسط: ۱-۱۶

ضعیف: ۰

جمع کل ۰-۱۲۰

از آنجایی که تقاضا برای انجام تافل بسیار بالا است، باید برای ثبت نام در آزمون زودتر از موعد مد نظرتان اقدام کنید تا بتوانید در زمان مشخص امتحان دهید و نمره خود را دریافت کنید.

تافل iBT حدود چهار ساعت طول می‌کشد و شامل چهار بخش مهارت زبان عمومی می‌شود. در میان برگزاری آزمون، این امکان برای شرکت کننده فراهم است که یک استراحت نیز داشته باشد.

بخش خواندن یا ریدینگ تافل

نمرات این بخش توسط رایانه‌ای که امتحان می‌دهید،‌ داده می‌شود و شامل ۳۶ تا ۵۶ سؤال بر اساس متون دانشگاهی می‌شود که پاسخ به سؤالات بر اساس درک شما از مطب خواهد بود.

بخش شنیدن یا لیسنینگ تافل

این بخش نیز توسط رایانه امتیازدهی می‌شود، اما شامل ۳۴-۵۱ سؤال بر اساس گوش دادن به سخنرانی‌ها، بحث‌های کلاسی و مکالمات می‌شود که پاسخ به سؤالات بر اساس درک شما خواهد بود.

بخش صحبت کردن یا اسپیکینگ تافل

شش وظیفه در این بخش وجود دارد که توسط یک ارزیاب نمره‌دهی می‌شود. این بخش برعکس بخش‌های دیگر، نمره‌دهی رایانه‌ای ندارد و افراد ارزیاب هستند که نمرات را تعیین می‌کنند. صحبت کردن در آزمون تافل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

بخش نوشتن یا رایتینگ تافل

امتیازات این بخش توسط ارزیاب‌ها و همچنین رایانه داده می‌شود و این نمرات به درک شما از محتوا و معنا داده می‌شود. این بخش از آزمون تافل ۵۰ دقیقه طول می‌کشد و شرکت کننده باید در دو بخش به سؤالات پاسخ و تکالیف خود را انجام دهد.

آزمون آیلتس

تفاوت آیلتس و تافل

آزمون آیلتس نیز یکی دیگر از معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی به شمار می‌آید که افراد غیر انگلیسی زبان از آن به عنوان مدرکی برای اثبات توانایی‌های خود در زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. در این آزمون نیز افراد می‌توانند زبان عمومی خود را محک بزنند و به سؤالات بخش‌های مختلف آن پاسخ دهند.

آزمون آیلتس مانند تافل برای کار در شرکت‌های بین‌الملل، پذیرش دانشگاه‌ها، مهاجرت و حتی سنجش مهارت شخصی استفاده دارد و یک سیستم شناخته شده بین‌المللی برای ارزیابی توانایی زبان انگلیسی در چهار مهارت گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و  صحبت کردن (Speaking) است.

نمرات آیلتس

نحوه نمره‌دهی در آزمون آیلتس با تافل تفاوت دارد و شرکت کنندگان در آزمون آیلتس پس از پاسخ به سؤالات نمره‌ای بین ۰ تا ۹ را به دست خواهند آورد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
نمره‌بندی سطح مهارت
۹ عالی
۸ خیلی خوب
۷ خوب
۶ نسبتا خوب
۵ متوسط
۴ نسبتا متوسط
۳ ضعیف
۲ خیلی ضعیف
۱ خیلی خیلی ضعیف
۰ بسیار ضعیف

بخش‌های آزمون آیلتس

بخش‌های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ آیلتس همگی در یک روز برگزار می‌شوند. می‌توانید امتحان اسپیکینگ خود را در همان روزی که بخش‌های دیگر انجام می‌دهید، یا حداکثر یک هفته قبل یا بعد از آن انجام دهید.

بخش شنیدن یا لیسنینگ آیلتس

در بخش شنیداری آزمون، به چهار مونولوگ یا مکالمه ضبط شده گوش خواهید داد. این بخش از آزمون ۳۰ دقیقه به اضافه ۱۰ دقیقه برای نوشتن پاسخ شما طول می‌کشد.

بخش خواندن یا ریدینگ آیلتس

بخش خواندن آزمون یک ساعت طول می‌کشد. این بخش شامل خواندن مطالبی نسبتا طولانی می‌شود. متون داده شده در کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها با نمودارها و تصاویر در این بخش استفاده می‌شوند.

بخش نوشتن یا رایتینگ آیلتس

در بخش نوشتن آزمون آیلتس دو مقاله باید نوشته شود که مقاله اول یک مقاله ۱۵۰ کلمه‌ای به شکل نامه است و مقاله دوم، ۲۵۰ کلمه در مورد یک موضوع اجباری است.

بخش صحبت کردن یا اسپیکینگ آیلتس

این بخش نسبتا کوتاه است و ممکن است فقط حدود ۱۵ دقیقه طول بکشد. شما باید در مورد یک موضوع به شکل نسبتا طولانی صحبت کنید و به سؤالات پاسخ دهید. این بخش رو در رو با ممتحنی برگزار می‌شود که در نهایت شخص ممتحن نمره شما را تعیین می‌کند.

نمرات آزمون آیلتس در مقابل آزمون تافل

نمرات کلی تافل و آیلتس را می‌توان به طور تقریبی به شکل زیر مقایسه کرد:

تافل آیلتس
۱۱۸-۱۲۰ ۹
۱۱۵-۱۱۷ ۸.۵
۱۱۰-۱۱۴ ۸
۱۰۲-۱۰۹ ۷.۵
۹۴-۱۰۱ ۷
۷۹-۹۳ ۶.۵
۶۰-۷۸ ۶
۴۶-۵۹ ۵.۵
۳۵-۴۵ ۵
۳۲-۳۴ ۴.۵
۰-۳۱ ۰-۴

کاربرد تافل و آیلتس

تفاوت آیلتس و تافل

در حال حاضر آزمون‌های بسیاری برای سنجش مهارت افراد غیر انگلیسی زبان وجود دارد که تافل و آیلتس در میان قدیمی‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌آیند. اما این دو آزمون معمولا کاربردی خاص برای افراد دارند. از آنجایی که محتوای ارائه شده در آزمون تافل بیشتر پایه و اساس آکادمیک دارد، به همین خاطر دانشجویان و افراد محصل از این آزمون برای اثبات مهارت خود استفاده می‌کنند. اما برای افرادی که به دنبال مهارت کاری و یا کار در شرکت‌های بین‌الملل هستند، آزمون تافل خیلی کاربردی ندارد و بیشتر مدرک آیلتس برای آنها پیشنهاد می‌شود.

به صورت کلی، شاید بتوان تفاوت آیلتس و تافل را در نوع استفاده از آن، میزان سختی و همچنین زبان آکادمیک و عمومی مورد استفاده در آنها دانست.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.