وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

اهمیت داشتن مدرک آزمون آیلتس برای کار و تحصیل

کار، تحصیل و دریافت ویزا برای اقامت، مطمئنا همه این موارد نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر و دانستن اهمیت یاد گرفتن زبان انگلیسی  دارند. آزمون آیلتس یکی از مدارک زبان انگلیسی است که از نظر اعتبار در سطح جهان، بسیار شناخته شده و پراستفاده است. این آزمون این مزیت را دارد که در صورت عدم قبولی بتوانید برای شرکت دوباره در آن اقدام کنید و هیچ محدودیتی در زمان و تعداد دفعات تکرار مجدد آن وجود ندارد. اما خب، مسلما پیشنهاد و توصیه بسیاری از متخصصین این حوزه این است که حتما قبل از شرکت در آزمون خود را برای یادگیری بیشتر مفاهیم آزمون آماده کنید، چرا که آزمون هزینه‌بری به شمار می‌آید.

در اکثر کشورها مانند ایران، مراکزی دوره‌های آمادگی و کلاس‌های زبان برای این آزمون ارائه می‌دهند، اما خب با این حال، این امکان را دارید تا به صورت خودآموز نیز خود را برای شرکت در آزمون آیلتس آماده کنید. این مقاله به صورت خاص به مدرک آزمون آیلتس پرداخته است و درباره آن اطلاعاتی دارد که به استفاده از آن در کار و تحصیل کمک خواهد کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

آیلتس چیست؟

اهمیت داشتن مدرک آزمون آیلتس

آیلتس (International English Language Testing System) به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی، یک آزمون جهانی پذیرفته شده در سطح جهان است که برای اعتباربخشی افراد در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، استفاده دارد که در آن مهارت افراد در زبان عمومی محک زده می‌شود. مدیریت این آزمون تحت نظارت شورای بریتانیا، مرکز ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج انگلیس و IDP Education استرالیا است. مسلما برای انجام این آزمون میزان مهارت افراد باید در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، چرا که این آزمون با تمام امتحانات و آزمون‌های زبانی که در زندگی داشتند فرق دارد.

آموزش IELTS که برای افراد غیر بومی که به دنبال تحصیل یا کار در محیطی انگلیسی زبان هستند و یا حتی دوست دارند در شرکت‌های داخلی کار کنند که نیاز به سطح زبان بالا دارند، طراحی شده است و یک سیستم شناخته شده بین‌المللی برای ارزیابی توانایی زبان انگلیسی در چهار مهارت زیر است:

  • گوش دادن (Listening)
  • خواندن (Reading)
  • نوشتن (Writing)
  • صحبت کردن (Speaking)
بخش محتوای آزمون زمان
گوش دادن ۴۰ سؤال تقریباً ۴۰ دقیقه
خواندن ۴۰ سؤال ۶۰ دقیقه
نوشتن ۲ تکلیف ۶۰ دقیقه
صحبت کردن ۳ بخش مکالمه ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

تکمیل هر بخش چقدر طول می کشد؟

هر کدام از بخش‌ها طبق جدول بالا به میزان دقیقه مشخص شده برای پاسخگویی نیاز دارند. بخش گوش دادن ۴۰ دقیقه طول می‌کشد:

  • ۳۰ دقیقه گوش دادن
  • ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ‌های شما

بخش خواندن ۶۰ دقیقه طول می‌کشد:

  • ۲۰ دقیقه برای هر متن

بخش نوشتن ۶۰ دقیقه طول می‌کشد:

  • ۲۰ دقیقه برای اولین محتوای ۱۵۰ کلمه‌ای
  • ۴۰ دقیقه برای دومین محتوای ۲۵۰ کلمه‌ای

آزمون صحبت کردن بین ۱۰ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد:

  • ۲ تا ۳ دقیقه برای قسمت اول (سؤالات شخصی)
  • ۴ تا ۵ دقیقه برای قسمت دوم (سؤالات در مورد موضوعی که به طور تصادفی انتخاب شده است)
  • ۴ تا ۷ دقیقه برای بخش سوم (سؤالات عمومی)

آزمون بخش‌های مختلف آیلتس در مجموع بین ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه تا ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

تفاوت‌های اصلی بین آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی

آزمون آیلتس دو نوع دارد که به آنها آکادمیک و عمومی می‌گویند. آزمون عمومی آیلتس برای حرفه‌ای‌هایی است که مایل به کار در یک محیط کاری حرفه‌ای و یا انگلیسی زبان هستند.

آزمون آیلتس آکادمیک برای دانشجویانی است که مایل به تأیید سطح مهارت انگلیسی خود جهت ثبت نام در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند.

جدول زیر تفاوت‌های بین این دو را در مورد ۴ بخش آزمون خلاصه می‌کند:

بخش آیلتس آکادمیک آزمون عمومی آیلتس
گوش دادن تفاوتی ندارند تفاوتی ندارند
صحبت کردن تفاوتی ندارند تفاوتی ندارند
خواندن سه متن برگرفته از کتاب‌ها، روزنامه‌ها یا مجلات، که توصیفی، واقعی، تحلیلی یا گفتمانی هستند مقاله اول ۱۵۰ کلمه خلاصه، توصیف یا توضیح یک جدول و نمودار است و مقاله دوم، ۲۵۰ کلمه در مورد یک موضوع اجباری است
نوشتن سه بخش شامل خلاصه ۲ یا ۳ متن کوتاه واقعی، ۲ متن واقعی با موضوع آکادمیک و ۱ متن طولانی می‌شود که دارای یک موضوع کلی باشد مقاله اول یک مقاله ۱۵۰ کلمه‌ای به شکل نامه است و مقاله دوم، ۲۵۰ کلمه در مورد یک موضوع اجباری است

منبع: درک قالب آزمون آیلتس، شورای بریتانیا

موضوعات آزمون آیلتس

از آنجایی که آزمون‌های آیلتس سطح عمومی زبان انگلیسی داوطلبان را ارزیابی می‌کنند، تمام موضوعات زیر را می‌توان در هر یک از ۴ بخش مورد بررسی قرار داد:

  • جامعه مدرن (جهانی شدن، تحولات علمی، فناوری جدید، سلامت و غیره)
  • زندگی روزمره (حمل و نقل، غذا، سرگرمی و …)
  • آموزش (تحصیل، یادگیری زبان‌های خارجی، برنامه‌های دانشگاهی و غیره)
  • محیط زیست (محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، گونه‌های در معرض خطر و غیره)
  • دنیای حرفه‌ای (بیکاری، بازنشستگی، تاثیر دولت‌ها و غیره)

لطفاً توجه داشته باشید که بخش عمومی خواندن آیلتس شامل متونی می‌شود که بیشتر روی موضوع کار متمرکز شده‌اند، در حالی که بخش خواندن آیلتس آکادمیک می‌تواند بر روی هر یک از موضوعات فوق تمرکز داشته باشد.

کاربرد آیلتس

اهمیت داشتن مدرک آزمون آیلتس

از زمان معرفی آن در سال ۱۹۸۹، مدرک آزمون آیلتس به یکی از معتبرترین روش‌های ارزیابی زبان انگلیسی تبدیل شده است و بیش از ۸۰۰۰ دانشگاه، کارفرما و سازمان‌های مهاجرتی در سراسر جهان آن را پذیرفته شده می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند. آزمون آیلتس بر توانایی عملی داوطلب در استفاده از زبان انگلیسی در شرایط مختلف متمرکز است.

نمره بندی این آزمون از ۰ تا ۹ سطح است که به‌طور معمول سطح ۵ نمره‌ای متوسط و ۶ به بالا نمره‌ای خوب در این آزمون به شمار می‌آید. اما با این حال هستند مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری و کارفرمایانی که حداقل نمره ۷ را به عنوان شاخص برای خود تعیین می‌کنند. این موضوع مشخص می‌کند که برای حضور در هر موقعیت شغلی و دانشگاهی باید به طور میانگین نمره قابل قبول برای آنها را به دست آورید و خب با توجه به اعدادی که عنوان کردیم، باید بگوییم که در اکثر آنها حداقل نمره باید ۶٫۵ باشد یعنی نمره هر چهار بخشی که در بالا نام بردیم، نباید از ۶ کمتر باشد.

اگر به مدرک آزمون آیلتس به عنوان داشتن مدرکی در مورد مهارت خود فکر می‌کنید، پیشنهاد ما نمره ۷ است که در میان تمام دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری نمره قابل قبول به شمار می‌آید. برای شروع دوره‌ها و خودآموزی آیلتس، همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا تست تعیین سطح زبان بدهید تا بتوانید سطح زبان انگلیسی خود را بسنجید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مدرک آیلتس

امروزه به‌طور متوسط حدود ۲۰۲ میلیون نفر در جهان آزمون آیلتس می‌دهند و بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، مدرک آیلتس را معتبر دانسته و از آن برای سنجش سطح دانش و سواد افراد در زبان انگلیسی استفاده می‌کنند و در واقع می‌توان عنوان کرد که در بسیاری از مکان‌ها و موقعیت‌ها جایگزین آزمون تافل شده است.

هدف آزمون آیلتس علاوه بر ارزیابی سطح دانش زبان انگلیسی متقاضیان، سنجش سطح آگاهی‌های عمومی آنها نظیر IQ، دقت و سرعت عمل است. با داشتن مدرک آیلتس می‌توان فهمید که سطح عمومی زبان متقاضیان بر روی ۴ مهارت عمومی زبان به چه صورت است، زیرا نمره نهایی بر اساس میانگین هر ۴ مهارت مشخص می‌شود.

گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول میکشد

اهمیت داشتن مدرک آزمون آیلتس

مدت زمان گرفتن مدرک آیلتس به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • سطح زبان انگلیسی متقاضی
  • انتخاب دوره آیلتس
  • میزان مطالعه
  • ارسال و دریافت مدرک آیلتس

برای اینکه بتوانید تخمین بزنید مدت زمان دریافت مدرک آیلتس چقدر است، ابتدا باید بدانید که در چه سطحی از زبان انگلیسی قرار دارید. برای اینکه به این هدف دست پیدا کنید، ابتدا در آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنید و زبان انگلیسی را در خود ارزیابی کنید. مطمئنا هر چه در سطح بالاتری قرار داشته باشید، برنامه ریزی شما برای شرکت در آزمون کوتاه‌تر خواهد بود و مدت زمان گرفتن مدرک نیز سریع‌تر خواهد شد.

اگر قصد دارید تا در دوره‌های آیلتس شرکت کنید و خود را برای آزمون قوی‌تر کنید، انتخاب دوره نیز زمان شما را مشخص می‌کند. مطمئنا دوره‌ها یا کلاس‌های فشرده زمان شما برای دستیابی به مدرک آیلتس را کوتاه‌تر می‌کنند.

اینکه فردی بخواهد به صورت خودخوان برای آزمون آماده شود، نیاز به دوره و مطالعه روزانه دارد که برخی از متخصصان مدت زمان آن را بین ۳ تا ۵ ساعت در روز در نظر می‌گیرند و خب عنوان می‌شود که حداقل یک سال برای آن باید زمان گذاشت.

برای دریافت نتایج خود، فرد باید به صورت حضوری به مرکز اعلام شده در هنگام ثبت نام مراجعه کند و معمولا نتایج دو هفته پس از آزمون اعلام می‌شود. برای ارسال کارنامه آیلتس به برخی از دانشگاه‌ها باید توجه کنید که اکثر دانشگاه‌ها اگر کارنامه آیلتس بیشتر از دو سال از تاریخ آن گذشته باشد، آن را قبول نمی‌کنند. پس یعنی هر کارنامه آیلتس یک تاریخ انقضایی دارد.

در کل عنوان می‌شود که به طور متوسط برای گرفتن مدرک آیلتس با نمره بین ۶.۵ تا ۷ باید یک سال زمان گذاشت و در واقع یک سال طول می‌کشد تا مدرک را دریافت کنید.

هزینه آزمون آیلتس

سازمان سنجش تنها سازمانی است که متصدی برگزاری این آزمون در ایران است. با توجه به اینکه آزمون آیلتس به دلار و ارزهای رایج دیگر برگزار می‌شود، بنابراین قیمت آن سال به سال تغییر می‌کند و در سال ۱۴۰۰ هنوز رقم مشخصی عنوان نشده است.

هزینه آزمون آیلتس در سال ۹۹ و در شش ماهه دوم آن ۶,۱۵۱,۰۴۰ تومان اعلام شده است و تا به امروز به روز رسانی درباره رقم آن اعلام نشده است. این در حالی است که مبلغ آزمون در سال ۹۸ به ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان و در سال ۹۷ به ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسیده بود.

قیمت قطعی هر آزمون توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود که در صورت افزایش قیمت داوطلبان می‌بایست مبلغ مابه‌التفاوت را به حساب سازمان سنجش واریز کنند و همچنین اگر قیمت پایین بیاید، مراکزی که مجری برگزار کننده هستند پول را به متقاضی باز می‌گردانند. بنابراین،ِ قیمت آزمون تا زمانی که سازمان سنجش اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش یا کاهش قیمت اعلام نکرده باشد، همان هزینه‌ای است که اعلام شده است.

اگر برای شرکت در آزمون آیلتس در یکی مراکز رسمی داخل کشور ثبت نام بکنید، قیمت آن به نسبت ثبت نام در خارج از کشور کمتر خواهد شد.

آیلتس برای کار

اهمیت داشتن مدرک آزمون آیلتس

چه بخواهید در شرکت‌های معتبر خارجی و داخلی در ایران کار کنید و چه بخواهید برای ویزای کاری اقدام کنید، مدرک معتبر زبان انگلیسی مورد نیاز شما خواهد بود. داشتن مهارت در زبان انگلیسی، کلید موفقیت شغلی است و علاوه بر سایر نیازها و شرح شغلی که هر شغلی دارد، به عنوان یک دارایی ارزشمند برای هر کارجو به شمار می‌آید. اگر دارید خود را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنید و یا اینکه قصد دارید تا شغل خود را تغییر دهید، فراموش نکنید که مهارت در زبان انگلیسی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در استخدام و حتی افزایش حقوق به شمار می‌آید و باید به اهمیت دانش زبان انگلیسی در پیدا کردن شغل پی ببرید.

باید توجه داشته باشید که حداقل نمره مدرک آیلتس بسته به شغل انتخابی شما متفاوت است. برای برخی از مشاغل، متقاضیان باید حداقل نمره ۶ در هر یک از واحدهای آزمون کسب کنند، در حالی که برای مشاغل مهم‌تر حداقل نمره در هر بخش از آزمون باید ۷ باشد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.