وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تافل چیست و چه اهمیتی برای کار دارد؟

مطمئنا تا به امروز هر زمان اسم تافل به گوش‌تان خورده، بلافاصله به یاد مهاجرت و تحصیل و کار در خارج از کشور افتادید. در واقع این منطقی است که این طرز تفکر در ذهن همه وجود داشته باشد، اما جالب است بدانید که تافل و دریافت مدرک آن تنها برای این موارد نیست و می‌تواند در حرفه‌ی شما نیز بسیار اثرگذار باشد. اما تافل دقیقا چیست و چه چیزهایی باید در مورد آن بدانید؟

اگر در مورد تافل سؤالاتی در ذهن دارید و به دنبال جواب آنها هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد! این مقاله درباره این است که تافل چیست، چگونه باید تافل بگیریم، چه نیازمندی‌هایی دارد، اینکه برای دریافت مدرک آن باید حتما در آزمون شرکت کنید یا خیر و چه ساختاری دارد. اگر در مورد خواهرخوانده تافل، یعنی آیلتس نیز سؤالاتی این‌چنینی دارید، می‌توانید جواب آن سؤالات را در مقاله آیلتس چیست پیدا کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تافل چیست؟

تافل (“آزمون زبان انگلیسی برای غیرانگلیسی زبانان”) یک آزمون استاندارد است که تسلط شرکت کنندگان بر زبان انگلیسی را اندازه گیری می‌کند. به صورت معمول نمره به دست آمده از تافل را بسیاری از دانشگاه‌ها برای پذیرش متقاضیان استفاده می‌کنند. اما کسانی که در تافل شرکت می‌کنند، محدود به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور نمی‌شوند. هرکسی که برای هدفی خاص نیاز به تسلط بر زبان انگلیسی داشته باشد، می‌تواند در تافل شرکت کند. این افراد می‌توانند متقاضیان مهاجرت، معلمان و اساتید کلاس‌های زبان،‌ افراد عادی برای تقویت مهارت خود در زبان انگلیسی و حتی محصلان دوره راهنمایی و دبیرستان باشند.

اما معمولا، تافل بر نحوه استفاده از زبان انگلیسی در یک محیط دانشگاهی تمرکز دارد و به همین دلیل است که مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر از تافل برای پذیرش متقاضیان تحصیل استفاده می‌کنند. از این رو، در متن بخش خواندن آزمون تافل شاهد استفاده از زبان انگلیسی در سطح آکادمیک و جدا از زمان عامیانه مردم و اصطلاحات پیش پا افتاده هستیم.

تافل و آیلتس و تفاوت‌های آنها

اهمیت داشتن مدرک آزمون تافل

اگرچه آزمون تافل محبوبیت خود را دارد و افراد بسیاری به دنبال شرکت در آن و کسب نمره عالی هستند، اما تافل تنها آزمون زبان انگلیسی نیست. در واقع، چندین آزمون مختلف برای سنجش مهارت در زبان انگلیسی برای غیرانگلیسی زبانان وجود دارد که هر کدام از آنها می‌توانند برای اهداف و مقاصد مختلف استفاده شوند. اگر دانشجو هستید، احتمالاً تافل برای شما مناسب‌تر خواهد بود. اما، اگر برای ویزای کار درخواست می‌دهید، تافل ممکن است آزمون مناسبی برای شما نباشد.

اگر به دنبال این هستید که برای کار مهاجرت کنید و یا مهارت خود در زبان انگلیسی را در محل کار ثابت کنید، ممکن است به جای تافل نیاز به شرکت در آزمون زبان انگلیسی آیلتس داشته باشید. یک آزمون زبان انگلیسی دیگر نیز به نام TOEIC وجود دارد که به جای زبان آکادمیک، زبان عامیانه افراد را می‌سنجد و بنابراین برای محیط‌های کاری مناسب‌تر است. شاید بتوان تفاوت آیلتس و تافل را در نوع استفاده از آن، میزان سختی و همچنین زبان آکادمیک مورد استفاده در تافل دانست.

چه کسانی باید در آزمون تافل شرکت کنند؟

تافل عمدتاً برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که به دنبال حضور در یک دانشگاه یا برنامه تحصیلات تکمیلی در یک کشور انگلیسی زبان هستند. اما افراد دیگر نیز می‌توانند برای مقاصد دیگر در تافل شرکت کنند. کسانی که می‌توانند در آزمون تافل شرکت کنند عبارت‌اند از:

  • دانش آموزانی که برای تحصیل در مقطع دبیرستان وارد یک کشور انگلیسی زبان می‌شوند.
  • دانش آموزانی که قصد پذیرش برای کالج‌ها و دانشگاه‌های غیر انگلیسی زبان را دارند.
  • افرادی که به دنبال دریافت مجوز یا گواهینامه در زمینه خاصی هستند و یا می‌خواهند برای مهارت خود در زبان انگلیسی مدرک داشته باشند (این افراد می‌توانند شامل کارکنان شرکت‌ها و همچنین اساتید آموزش زبان انگلیسی شوند).
  • افرادی که برای مقاصد مهاجرتی باید تسلط خود بر زبان انگلیسی را نشان دهند.
  • کسانی که تنها می‌خواهند مهارت خود در زبان انگلیسی را با کمک یک آزمون رسمی و شناخته شده ارزیابی کنند.

طراحان این آزمون توصیه می‌کنند که شرکت کنندگان قبل از اقدام به شرکت در تافل حداقل ۱۷ سال سن داشته باشند و یا اینکه دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند. این آزمون شما را ملزم می‌کند که سراغ مطالعه کتاب‌های بعضا سخت بروید و با برخی از واژگان سخت آشنا باشید و بیشتر افراد قبل از این سن، با این سطح از زبان انگلیسی آشنایی ندارند. برای شرکت در آزمون تافل و یا هر آزمون دیگری خوب است که از آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی استفاده کنید تا بدانید از نظر مهارت عمومی در چه سطحی هستید.

بسیاری از افراد نیاز به آیلتس ندارند و به دنبال این هستند که مدرک تافل دریافت کنند. آنها افرادی با ویژگی‌های زیر هستند:

  • انگلیسی زبان اصلی آنها نیست.
  • زبان اصلی آموزشی آنها برای حداقل پنج سال انگلیسی نبوده است.

ساختار آزمون تافل چگونه است؟

اهمیت داشتن مدرک آزمون تافل

تافل آزمونی طولانی و پیچیده است، اما دانستن نحوه انجام آن اولین قدم برای موفقیت و کسب نمره خوب در آن است. بنابراین بیایید به انواع مختلف آزمون تافل و ساختار این آزمون نگاهی بیندازیم.

انواع آزمون تافل

اکثریت قریب به اتفاق (۹۷٪) آزمون‌های تافل به صورت آنلاین و اینترنتی برگزار می‌شوند. برای آزمون تافل اینترنتی (IBT)، معمولا شرکت کنندگان در کنار هم و در یک اتاق پشت رایانه‌ها می‌نشینند و سؤالات تستی را پاسخ می‌دهند.

اقلیت (۳٪) تمام آزمون‌های تافل،‌ آزمون‌هایی هستند که به طور سنتی و بر روی کاغذ (PBT) انجام می‌شوند. در آزمون تافل کاغذی PBT مهارت‌های گفتاری سنجش نمی‌شوند و به همین خاطر است که بسیاری از برگزارکنندگان آزمون، قصد دارند تا این روش برگزاری آزمون را حذف کنند.

در همین راستا، بسیاری از شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و کشورها مدرک تافل IBT را می‌پذیرند. برای شرکت در آزمون کاغذی باید مطمئن شوید که منبع پذیرش مدرک تافل، کدام نوع از آزمون را معتبر می‌داند.

اگر به دنبال این هستید که مهارت خود را بسنجید و یا اینکه مدرک تافل را برای هدف خود به دست آورید، مهم نیست که کدام مدل را انتخاب کنید. تنها استثنای قوانین شرکت در آزمون‌های تافل این است که اگر در ۱۲ روز گذشته تافل داده باشید، نمی‌توانید دوباره در آزمون شرکت کنید.

ساختار آزمون تافل

این آزمون دارای چهار بخش است و معمولاً در مجموع ۴.۵ ساعت طول می‌کشد. این چهار بخش عبارت‌اند از:

  • خواندن (reading)
  • گوش دادن (listening)
  • صحبت کردن (speaking)
  • نوشتن (writing)

متقاضی در هر بخش ۳۰ امتیاز دریافت خواهد کرد. سپس این نمرات با هم جمع می‌شوند و امتیاز نهایی ۱۲۰ خواهد شد.

اهمیت داشتن مدرک آزمون تافل

بخش ۱: خواندن

بخش خواندن یا ریدینگ تافل چند گزینه‌ای است. هر بخش ریدینگ دارای سه یا چهار متن نوشته شده با ۱۲ تا ۱۴ سؤال خواهد بود. (معمولاً، آزمون‌هایی که در بخش خواندن سه محتوا دارند، نسبت به آزمون‌های دارای چهار بخش محتوا، سوالات بیشتری خواهند داشت.) موضوع محتواها در بخش خواندن متنوع است و می‌توانند موضوعی آکادمیک مانند علوم، تاریخ یا ادبیات باشند.

بخش ۲: گوش دادن

بخش شنیداری یا لیسنینگ تافل نیز چند گزینه‌ای است. هر بخش شنیداری شامل چهار تا شش محتوای شنیداری با شش سوال و دو یا سه مکالمه با پنج سوال است.

بخش ۳: صحبت کردن

بخش صحبت کردن یا اسپیکینگ تافل کمی پیچیده‌تر از بخش خواندن یا شنیدن است. اما، خوشبختانه، هر بخش اسپیکینگ همیشه از یک الگو پیروی می‌کند، بنابراین می‌توانید خود را برای هر بخش آن به خوبی از قبل آماده کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در بخش صحبت کردن، شش وظیفه بر عهده شما خواهد بود که باید در مورد هر کدام از آنها به صورت مجزا عمل کنید. در مرحله اول و دوم از شما خواسته می‌شود تا در مورد افکار و تجربیات خود صحبت کنید. چهار بخش دیگر نیز به صورت مجزا از هم هستند و در هر بخش از شما سؤالاتی پرسیده می‌شود و باید در مکالماتی شرکت کنید و به صحبت‌ها پاسخ دهید.

همان‌طور که گفتیم بخش صحبت کردن در آزمون تافل به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود که در زیر با جزئیات درباره آنها خواهیم گفت:

سؤالاتی که در مرحله اول آزمون صحبت کردن تافل از شما پرسیده می‌شود

بخش اول در مورد علایق یا افکار شما در مورد یک موضوع خاص سؤال پرسیده می‌شود.
بخش دوم دو موضوع را با شما مطرح می‌کنند و از شما خواسته می‌شود تا درباره یکی از آنها به انتخاب خودتان، صحبت کنید.

سؤالاتی که در مرحله دوم آزمون صحبت کردن تافل از شما پرسیده می‌شود

بخش سوم از شما خواسته می‌شود که یک متن کوتاه را بخوانید و سپس به گفتگوی بین دو سخنران که در مورد یک موضوع بحث می‌کنند گوش دهید (معمولاً آنها در مورد قسمت‌هایی از مقاله موافق یا مخالف هستند). سپس شما باید نظرات هر دو سخنگو را به صورت خلاصه بیان کنید.
بخش چهارم دو سخنران به صورت مجزا در مورد دو مطلب هم به صورت نوشتاری و هم به صورت شفاهی اطلاعات می‌دهند و شما باید بتوانید به صورت شفاهی خلاصه‌ای از موضوع و صحبت‌های گفته شده ارائه دهید.
بخش پنجم وظیفه شما در این بخش این است که به مکالمه بین دو نفر که در حال بحث کردن درباره یک مشکل با دو راه حل ممکن هستند، گوش دهید. سپس محتوا را خلاصه می‌کنید و نظر خود را بیان می‌کنید (در این بخش متنی برای مطالعه وجود ندارد). (توجه داشته باشید که این بخش اغلب سخت‌ترین کار در بخش صحبت کردن، زیرا باید در مورد سه چیز صحبت کنید: آنچه گفته شده، راه‌حل‌های پیشنهادی برای مشکل، و اینکه چه راه‌حلی را ترجیح می‌دهید و چرا؟)
بخش ششم در این بخش از شما خواسته می‌شود که به یک مونولوگ گوش دهید و سپس سؤالی از شما پرسیده می‌شود که باید اطلاعاتی کاملی به عنوان پاسخ آن ارائه دهید (در این بخش متنی برای مطالعه وجود ندارد).

بخش ۴: نوشتن

بخش نوشتن یا رایتینگ تافل دو بخش دارد: سؤالات و تمرینات تلفیقی و مستقل.

بخش اول: سوالات تلفیقی (۲۰ دقیقه)

برای این بخش، هم باید یک محتوای کوتاه بخوانید و هم به یک سخنرانی گوش دهید. سپس به سؤالات پاسخ می‌دهید و همچنین باید خلاصه نویسی نیز داشته باشید.

بخش دوم: سوالات مستقل (۲۰ دقیقه)

برای این بخش، معمولاً از شما خواسته می‌شود که بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید و دلایل و مثال‌هایی را ارائه کنید که چرا آن روش را انتخاب کرده‌اید. به عنوان مثال، “آیا موافق یا مخالف این هستید که اکثر والدین بیش از حد فرزندان خود را کنترل می‌کنند؟” یا «آیا معتقدید که مردم ذاتاً «خوب» یا «بد» هستند؟

تافل IBT چگونه می‌تواند به شما در حرفه‌تان کمک کند؟

اهمیت داشتن مدرک آزمون تافل

داشتن مدرک تافل می‌تواند به عنوان یک دارایی ارزشمند در کار به شمار آید و باید بگوییم که بودن آن از نبود آن بسیار ارزشمندتر است. به صورت کلی داشتن مدرک تافل در محل کار مزایای زیر را برای شما دارد:

توانایی شما در زبان انگلیسی را ثابت می‌کند

امروزه، شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی ضروری است. نمره به دست آمده از یک آزمون معروف انگلیسی برای شرکت‌ها و دانشگاه‌ها، به ویژه در خارج از کشور بسیار مهم است و این امکان را به کارجویان می‌دهد تا برگ برنده‌ای نسبت به دیگر افراد داشته باشند.

می‌تواند رزومه شما را قوی‌تر کند

ذکر نمره خوب تافل در رزومه، می‌تواند در زمان جستجوی کار به شما بسیار کمک کند. هنگامی که استخدام کنندگان با ۲ رزومه نسبتا مشابه مواجه می‌شوند، معمولا کارجویی را ترجیح می‌دهند که در زبان انگلیسی مهارت داشته باشد و نمره بسیار خوبی در آزمون تافل به دست آورده باشد. به این ترتیب، تافل می‌تواند به عنوان یک ابزار کمک کننده در استخدام عمل کند.

از نظر شغلی، گذراندن TOEIC سودمندتر است یا تافل IBT؟

بیشتر شرکت‌ها از کارمندان خود که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، انتظار دارند که TOEIC را برای تأیید درک خود از انگلیسی ارائه دهند. اما، این به هیچ وجه به معنای کم اهمیت بودن تافل نیست! در واقع، این دو آزمون افراد را بر اساس شایستگی‌های مختلف ارزیابی می‌کنند. کسب نمره عالی در تافل می‌تواند به خوبی درک کارجو از زبان انگلیسی را نشان دهد، به ویژه با توجه به اینکه پرکاربردترین نسخه آزمون TOEIC صلاحیت‌های شفاهی و نوشتاری داوطلبان را ارزیابی نمی‌کند.

سخن پایانی

داشتن مهارت در زبان انگلیسی، امروزه به یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جذب و استخدام کارجویان تبدیل شده است و به طبع هر فردی که بتواند در آزمون‌های زبان انگلیسی شرکت و نمره عالی به دست بیاورید، می‌تواند نقطه قوتی نسبت به دیگر متقاضیان کار داشته باشد. برای اینکه بتوانید مهارت و دانش خود در زبان را ثابت کنید، می‌توانید شرکت در آزمون تافل را انتخاب کنید و با کسب نمره عالی در آن خود را برتر از دیگر افراد نشان دهید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.