وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کتاب‌ هایی که یک مهندس عمران باید بخواند

کتاب برای مهندسی عمران

بسیاری از مهندسان عمران، به ویژه کسانی که درگیر ساخت و ساز و کار هستند، غالباً برای مطالعه زمان ندارند و برای کارهای خود به دانش از پیش کسب شده خود متکی هستند. در حالی که این روش خیلی درست نیست و مهندسین عمران و حتی تمام افرادی که در هر شغلی مشغول به کار هستند، باید در کنار کار به خواندن و مطالعه بپردازند تا بتوانند در صورت نیاز در کار خود به آن اطلاعات اتکا و رجوع کنند.

مهندس عمران یا civil engineer علاوه بر آشنایی کامل با نرم افزار های مهندس عمران، باید کتاب ‌های روز مهندسی عمران را نیز بشناسد تا بتواند در روز زمان برای خواندن آنها بگذارد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

لیست زیر بهترین کتاب ‌های مهندسی عمران را شامل می‌شود که نکاتی مهم در ساخت و ساز و ملزومات ساختمانی به شما ارائه می‌دهند. مباحثی از محاسبات عمران تا مدیریت پروژه در این کتاب‌ها وجود دارد، که متناسب با وظایف گسترده‌ای که مهندسان عمران انجام می‌دهند، است.

 

کتاب ‌های مهندسی عمران

آیا شما یک مهندس عمران و به دنبال توصیه‌هایی در مورد بهترین کتاب ‌های مهندسی عمران هستید؟

اگرچه لیست زیر تمام کتاب ‌های مهندسی عمران را شامل نمی‌شود، اما کتاب‌های منتخب زیر جزء آن دسته کتاب‌هایی هستند که فکر می‌کنیم هر مهندس عمران باید آنها را بخواند.

صرف‌نظر از اینکه در حرفه خود به عنوان مهندس عمران چقدر حرفه‌ای هستید و یا تحصیلات خود را در این رشته تا چه مقطعی ادامه دادید، اعلام می‌کنیم که همه این کتاب‌ها برای شما مفید و جالب خواهند بود. حتی ممکن است یکی از آنها الهام بخش شما باشد تا بتوانید با کمک آن به دنبال شغل جدید برای احیای حرفه خود باشید و در شرکت و سازمانی حرفه‌ای استخدام شوید.

برای مشاهده فرصت های شغلی  مهندس عمران به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

 

مهات‌های ضروری اشتغال در مهندسی عمران

کتاب مهات‌های ضروری اشتغال در مهندسی عمران
کتاب مهات‌های ضروری اشتغال در مهندسی عمران

مهندسی عمران از رشته‌های پرطرفدار در میان جوانان است و سالانه تعداد زیادی از پسرها و دخترها به دنبال تحصیل در این رشته و در بهترین دانشگاه‌ها هستند. آنها آینده‌ی شغلی این رشته را بسیار عالی می‌بینند و به این اعتقاد دارند که تحصیل در این رشته آینده‌ای خوب برای آنها رقم خواهد زد.

شاید این دید، خیلی دید ایده آلی باشد و زمانی که این افراد پا به دانشگاه بگذارند، با مفهومی دیگر از عمران مواجه شوند که ممکن است آنها را از ادامه تحصیل دلسرد کند.

این کتاب یکی از کتاب ‌های مهندسی عمران است که هر مهندس عمران برای رسیدن به بهترین تعریف از عمران، باید آن را بخواند. این کتاب توضیح کاملی در مورد عمران و مهارت‌هایی که هر فرد برای فعالیت در این رشته به آن نیاز دارد، می‌گوید و همچنین درباره گرایش‌های مهندسی عمران به طور کامل توضیح می‌دهد. این کتاب را می‌توان نقشه راهی برای کسانی دانست که دوست دارند تحصیلات خود را در این رشته ادامه دهند و وارد بازار کار آن نیز شوند. این کتاب به طور کامل تمام شاخه‌های عمران، فرصت‌های شغلی این رشته و همچنین مهارت‌هایی که هر کدام نیاز دارند را، به طور کامل شرح داده است.

در این کتاب همچنین روش‌های یافتن شغل، نکاتی برای نوشتن صحیح رزومه، نوع صحیح برخورد در مصاحبه، رفتار صحیح در محیط کار و همچنین نحوه تعامل با همکاران و در نهایت بایدها و نبایدهای رفتاری مهندسین عمران بیان شده است.

 

مهندسان مجری و ناظر

این مجموعه سه جلدی را می‌توان به عنوان دستیار و همراه مهندسان مجری و ناظر در اجرا و نظارت ساختمان‌های فولادی و بتنی دانست. در این کتاب به خوبی با مفاهیم و مراحل ساخت و ساز از ابتدایی‌ترین مرحله یعنی تخریب آشنا می‌شوید و به خوبی آنها را یاد می‌گیرید. در جلد اول این کتاب با نکات مراحل اولیه هر پروژه ساختمانی آشنا می‌شوید. این مراحل از امضای قرارداد آغاز می‌شود و تا مرحله فونداسیون ادامه پیدا می‌کند، که در این کتاب به طور مفصل درباره آنها صحبت شده است.

جلد دوم به نکات فنی اجرای پروژه و همچنین امر نظارت بر انواع سازه‌های فولادی و بتن‌آرمه پرداخته شده است. مواردی مانند اسکلت‌سازه، شناخت مصالح و اتصالات از مباحث مهم در این جلد کتاب است.

اما جلد سوم سراغ مباحث پایانی ساخت و ساز رفته است و نکاتی در مورد امور فنی اجرا و نظارت را بیان کرده است. پس از تخریب، اجرای فنداسیون و همچنین ساختن پایه پروژه نوبت به کارهایی مانند ریزه کاری‌های داخل ساختمان می‌رسد. این کتاب انواع سقف، سفت کاری و نازک کاری تا پایان کار را شرح داده است. می‌توان گفت این سه جلد می‌تواند راهنمای کاملی از عمران و راه‌های صحیح انجام پروژه باشد و جزء کتاب ‌های مهندسی عمران است که باید در کتابخانه خود داشته باشید.

 

کتاب فوت و فن ساختمان سازی

کتاب فوت و فن ساختمان سازی
کتاب فوت و فن ساختمان سازی

مهندس عمران باید در مسائل اجرایی بیشترین میزان دانش را داشته باشد تا بتواند از پس مشکلات و مسائلی که در حین کار به وجود می‌آید جلوگیری کند. کتابی که بتواند به شما در برطرف کردن مشکلات اجرایی کمک کند، می‌تواند همین کتاب فوت و فن ساختمان سازی باشد. این کتاب تمام فوت و فن‌های عمران از تخریب تا تحویل پروژه را برای شما عنوان می‌کند و شما را کمی بیشتر از آنچه که در دانشگاه عنوان می‌کردند و تدریس می‌کنند، با دانش اجرایی آشنا می‌کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

ساختمان سازی پروسه‌ای است که اگر در آن اصول اولیه رعایت نشود و در زمان تخریب و ساختن به نکاتی مهم دقت نشود، با جان و سلامت انسان‌ها بازی می‌شود و در نهایت موجب بروز مشکلاتی جبران ناپذیر می‌شود. بعضا دیده شده که در تهران و شهرهای دیگر عدم رعایت اصول فنی به شدن مشاهده شده است و این نیاز به دانش بالا در زمینه اجرا و نظارت فنی بر پروژه دارد.

خواندن این کتاب به شما کمک خواهد کرد که دانش فنی و اجرایی خود را افزایش دهید و البته لازم است عنوان کنیم که هر چقدر هم کتاب بخوانید، باز هم برای عالی شدن در مسائل اجرایی کم است و نیاز به مطالعه مداوم دارید. خواندن این کتاب مسیر رسیدن شما به عالی شدن در موارد اجرایی تسریع می‌بخشد و فاصله شما از دنیای علم و دانش را کمتر می‌کند.

کلیت این کتاب در مورد مسائل اجرایی پروژه است و در کنار آن مطالبی درباره نکات محاسباتی و مباحث معماری و زیبایی‌شناختی نیز وجود دارد. در این کتاب نکات زیادی در موضوعاتی همچون اجرای اسکلت فلزی، اجرای اسکلت بتنی، گودبرداری، انواع ماشین آلات ساختمانی، انواع سقف‌ها، تخریب، تجهیز کارگاه، نازک کاری، دیوار چینی و موارد مهم دیگر یافت می‌شد.

 

از تخریب تا فونداسیون

مهندسی عمران با اینکه شغل بسیار جذاب و در عین چالش برانگیزی است، بایدها و نبایدهایی در مراحل اولیه کار دارد که حتما آنها باید با احتیاط و دقت انجام شوند. تخریب و فونداسیون مراحل اولیه کار عمران است که بسیار حساس و خطرناک هستند. به همین دلیل عدم دقت در این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

مهندس عمران قبل از اینکه پروژه‌ای را به صورت حرفه‌ای آغاز کند باید اطلاعات کافی در مورد تخریب و گودبرداری داشته باشید. هر اشتباه کوچک و جزئی در این بخش از کار عواقب جبران ناپذیری دارد که ممکن است کار و آینده شغلی را با خطر مواجه کند.

خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کافی در مورد نحوه تخریب و گودبرداری به دست بیاورید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. این کتاب ابتدا تمام وظایف و مواردی که هر مهندس عمران باید رد کار خود رعایت کند را بیان می‌کند و سپس سراغ موراد ایمنی و بهداشتی که باید در کارگاه‌ها رعایت شود می‌رود.

 

چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار

کتاب چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار
کتاب چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار

برای کار به عنوان مهندس عمران موارد بسیاری است که در هر پروژه باید در اختیار داشته باشید و از آنها استفاده کنید. عمران و ساختمان سازی شغل پر خطری است و اگر وسایل ایمنی را به همراه نداشته باشید، با خطر مواجه خواهید شد.

این کتاب به شما لیستی کامل از آنچه به عنوان مهندس عمران برای نظارت و حفاظت کار نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید پروژه‌ای ایمن و محاظت شده‌ای داشته باشید.

 

حرف آخر

هر مهندس عمران باید بتواند خود را با علم روز تطبیق دهد تا بتواند خود را در کار و حرفه‌ی خود بیشتر نشان دهد. بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای استخدام مهندس عمران موارد مختلفی را بررسی می‌کنند، که از جمله آنها می‌توان به دانش فنی و سطح دانش علمی مهندسین اشاره کرد.

تمام مشاغل و حرفه‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و در صورت نداشتن مطالعه و عدم کتاب خواندن، از دیگر افراد در بازار کار عقب خواهید ماند و به بهترین موقعیت شغلی دست پیدا نخواهید کرد. هر چه میزان دانش علمی و فنی خود را به عنوان مهندس عمران افزایش دهید، به همان اندازه نیز می‌توانید درخواست حقوق و دستمزد بیشتری در محل کار خود داشته باشید. بنابراین کتاب ‌های مهندسی عمران و کتاب خوانی جزء لاینفک مهندسی عمران به شمار می‌آید و کتاب ‌های مهندسی عمران همیشه باید همراه هر مهندس باشد.

بیشتر بخوانید: 

مطالب پیشنهادی
5 دیدگاه
  1. امیر گل اندامی می‌گوید

    با سلام و تشکر
    ممنون از کتابهایی که معرفی کردید. من کتاب مهارتهای اشتغال در مهندسی عمران را مطالعه کردم و تازه فهمیدم چرا الان که یک ساله فارغ التحصیل شدم هنوز نتونستم شغل مناسبی پیدا کنم. آخه سرفصلهای دانشگاه خیلی تناسبی با شرایط شغلی نداشتن و الان تازه دارم طبق نکات کتاب مهارت آموزی میکنم و به نظرم خیلی پیشرفت کردم. بابت راهنمایی ازتون ممنونم

  2. حمزه می‌گوید

    سلام. عذرخواهی میکنم کتاب فوت و فن های ساختمانی را چگونه باید تهیه کنیم؟ با تشکر

  3. Kia می‌گوید

    سلام من به عنوان کسی که تازه مدرک کارشناسی عمران رو گرفتم ولی واسه ورود به بازار کار اطلاعات درست وکاملی ندارم لطفا راهنمایی کنیداز کجا شروع کنم و چه کتابهایی بخونم،و در جه زمینه باید شروع کرد

    1. حسن می‌گوید

      درس هاش سخت بود ؟من میخوام بخونمش

  4. اسماعیل می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    چگونه کتاب مهارتهای اشتغال زایی در مهندسی عمران رو سفارش بدیم.ممنون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.