وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

رشته مهندسی عمران یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است. ساخت تمام سازه‌های ساختمانی و غیرساختمانی که در اطراف خود می‌بینید، از جمله پل‌ها، جاده‌ها، مجاری انتقال آب و انواع ساختمان‌ها، با گرایش‌های مختلف این رشته در ارتباط هستند. برای تحصیل در رشته عمران در ایران باید در آزمون کنکور گروه ریاضی و فیزیک شرکت کنید. اما بعد از آن، باید با توجه به رتبه‌ای که در کنکور به دست می‌آورید، دانشگاه خود را انتخاب کنید. در این مقاله بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران را به شما معرفی خواهیم کرد تا راحت‌تر بتوانید دانشگاه خود را انتخاب کنید.

دانشگاه تهران

شاید بتوان دانشگاه تهران را به‌عنوان نمادی از آموزش عالی در کشور دانست. دانشگاهی که با ده‌ها دانشکده، پژوهشگاه و پردیس خودگردان و قریب به صد سال تاریخ، همواره جزو برترین دانشگاه‌های کشور بوده است. طبق رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۲، دانشگاه تهران در رشته عمران بعد از دانشگاه آزاد و شریف قرار دارد و رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰ جهانی را کسب کرده است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایرانی است که رشته مهندسی عمران را تدریس کرده است. این دانشگاه فهرست کاملی از گرایش‌های رشته عمران مانند ارشد و دکتری راه و ترابری، ارشد و دکتری مهندسی محیط‌زیست، ارشد و دکتری مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، ارشد و دکتری مدیریت ساخت، گرایش مهندسی سازه، گرایش آب، گرایش زلزله و مهندسی عمران – عمران را ارائه می‌کند.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه صنعتی شریف تهران

در ایران، کمتر کسی پیدا می‌شود که نام دانشگاه شریف را نشنیده باشد. به همین دلیل قرار گرفتن این دانشگاه در بین بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران چیز عجیبی نیست. تعداد کثیری از نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور در ایران، دانشگاه شریف را به هر دانشگاه دیگری ترجیح می‌دهند.

اعتبار همیشگی دانشگاه شریف باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان آن شانس خوبی برای ورود به بازار کار مهندسی عمران در داخل ایران داشته باشند. به‌علاوه دانشگاه شریف تنها دانشگاهی از ایران است که در رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۲ برای رشته مهندسی عمران حضور دارد و توانسته رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ را از آن خود کند.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه تبریز

از جمله دانشگاه‌های دیگر ایران که نتایج بسیار خوبی در رشته عمران داشته و در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ تایمز در رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ قرار گرفته است، دانشگاه تبریز است. بدون شک دانشگاه تبریز نه تنها یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران است، بلکه این دانشگاه با بیش از ۱۹۰۰۰ مقاله ISI، بیش از ۲۳۰۰۰ دانشجو و ۲۷ ژورنال، از برترین دانشگاه‌های ایران است.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

یکی دیگر از دانشگاه‌های بسیار محبوب کشور که جزو بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران هم به شمار می‌آید، دانشگاه امیرکبیر است. طبق رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه امیرکبیر در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان چهارمین دانشگاه برتری کشور شناخته شده و در رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار گرفته است.

برای کسانی که بعد از فارغ‌التحصیلی به استخدام عمران فکر می‌کنند، دانشگاه امیرکبیر به علت اعتبار و شهرت خوبی که دارد یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. این دانشگاه که کار خود را در سال ۱۳۳۵ و با به‌عنوان دانشگاه پلی‌تکنیک با رشته‌های مهندسی آغاز کرده، برای تحصیل در رشته‌های مهندسی بسیار محبوب است و قبولی در آن هم نیازمند تلاش بسیار و استعداد بالا است.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه تربیت مدرس

برای کامل کردن فهرست بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران به سراغ دانشگاه تربیت مدرس می‌رویم. البته این دانشگاه فقط در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و همواره از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار بوده است. این دانشگاه در جایگاه ۲۰۱ تا ۳۰۰ رتبه‌بندی شانگهای برای رشته عمران در سال ۲۰۲۲ قرار دارد و در بین دانشگاه‌های ایران، بالاتر از دانشگاه کاشان و دانشگاه گیلان قرار گرفته است.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه شهید چمران اهواز

برای اینکه بدانید چرا دانشگاه شهید چمران اهواز در فهرست بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران قرار گرفته است، باید به رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ تایمز برای رشته عمران مراجعه کنید تا بدانید طبق این رتبه‌بندی دانشگاه چمران در رشته عمران در سال ۲۰۲۲ بعد از دانشگاه تهران، گیلان و لرستان در رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است.

بد نیست بدانید دانشگاه شهید چمران چهارمین دانشگاه بزرگ کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه در جنوب ایران است. نام قبلی این دانشگاه جندی شاپور بود و هنوز هم گاهی با همین نام شناخته می‌شود. فضای آموزشی وسیع و امکانات مناسب از جمله ویژگی‌هایی هستند که دانشگاه شهید چمران اهواز را به یکی از برترین دانشگاه‌های کشور تبدیل کرده‌اند.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه خواجه نصیر طوسی

یکی دیگر از نام‌های شناخته شده در میان دانشگاه‌های ایرن، دانشگاه خواجه نصیر طوسی است. این دانشگاه که در تهران قرار دارد، به عنوان ششمین دانشگاه برتر تهران و هشتمین دانشگاه برتر ایران در رشته عمران شناخته می‌شود. دانشکده عمران در این دانشگاه، سالانه دانشجویان بسیاری را برای تحصیل در این رشته پذیرش می‌کند. این دانشگاه که در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده، علاوه بر خود رشته عمران، گرایش‌های دیگر آن را نیز برای تدریس دارد. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • مدیریت ساخت
  • راه و ترابری و حمل و نقل
  • مهندسی محیط زیست
  • سازه های دریایی
  • منابع آب
  • مهندسی آب
  • مهندسی زلزله
  • مهندسی سازه
  • ژئوتکنیک

اگر به دنبال بهترین دانشگاه‌های ایران و تهران برای تحصیل در رشته عمران هستید، خواجه نصیر طوسی می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد چرا که بهترین امکانات برای تحصیل مانند محوطه‌های آزمایشگاهی حرفه‌ای برای رشته عمران را دارا می‌باشد.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

دانشگاه علم و صنعت

یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران که در زمینه مهندسی و فنی بهترین رتبه را دارد، دانشگاه علم و صنعت است. تمامی رشته‌های مهندسی در این دانشگاه تدریس می‌شود، اما رشته‌ی عمران رتبه علمی خوبی را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه علم و صنعت ایران در تمامی رشته‌های مهندسی رتبه ۱۷۶ را در میان دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است و در بین دانشگاه‌های ایران نیز رتبه ۱۵ را دارد. با اینکه رشته مهندسی مکانیک در میان بهترین رشته‌های مهندسی این دانشگاه به شمار می‌آید و رتبه بالایی دارد، اما عمران نیز رتبه بالایی در این دانشگاه دارد و به همین خاطر، افراد بسیاری این دانشگاه را برای تحصیل در رشته عمران انتخاب می‌کنند.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران

جایگاه دانشگاه آزاد برای رشته عمران

تا اینجا تنها در مورد دانشگاه‌های سراسری صحبت کردیم. اما جالب است بدانید رتبه‌بندی شانگهای برای سال ۲۰۲۲، دانشگاه آزاد را به‌عنوان بهترین دانشگاه ایران در رشته عمران معرفی کرده است. دانشگاه آزاد واحدهای آموزشی بسیاری در سراسر کشور دارد، که از شرایط کاملا یکسانی برخوردار نیستند. قدیمی‌ترین واحد آموزشی این دانشگاه واحد تهران مرکز است که در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده و اتفاقا بزرگ‌ترین واحد آموزشی این دانشگاه هم محسوب می‌شود.

سایر دانشگاه‌های نامدار ایران در رشته عمران

اگر می‌خواهید در رشته عمران تحصیل کنید و این رشته را به دلیل درآمد و حقوق عمران یا علاقه شخصی خود انتخاب می‌کنید، باید بدانید تنها دانشگاه‌های خوب کشور دانشگاه‌هایی که تا اینجا نام بردیم نیستند. اگر به فهرست‌های رتبه‌بندی با دقت بیشتری نگاه کنیم نام دانشگاه‌های دیگری مانند دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه یزد، دانشگاه یاسوج، دانشگاه ارومیه، دانشگاه گیلان، دانشگاه کاشان، دانشگاه سمنان و دانشگاه الزهرا هم در فهرست آنها به چشم می‌آید. در نتیجه می‌توانید موقع انتخاب با توجه به رتبه‌ای که به دست آوردید، شهری که در آن زندگی می‌کنید و اهدافی که دارید، به انتخاب‌های مختلفی فکر کنید.

جمع‌بندی

رشته مهندسی عمران در سراسر دنیا به‌عنوان رشته‌ای محبوب و پردرآمد شناخته می‌شود. به همین دلیل دانشجویان بسیاری برای تحصیل در این رشته اقدام می‌کنند. اما برای دانش‌آموزان مستعد، مهم است تا در دانشگاه‌های معتبر درس بخوانند و بتوانند آینده شغلی مناسبی را برای خود فراهم کنند.

در این مقاله شما را با تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته عمران آشنا کردیم. دانشگاه‌های شناخته‌شده‌ای مانند دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر در این فهرست قرار می‌گیرند. هرچند ممکن است رتبه‌بندی‌های مشهور و معتبر مانند شانگهای، تایمز و QS در هرسال تغییراتی نسبت به سال قبل داشته باشند و جایگاه شغل‌ها در آنها تغییر کند اما دانشگاه‌های معتبر ایران معمولا در رتبه‌بندی هر سال قرار می‌گیرند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.