وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بهترین کتاب های رهبری و مدیریت کسب و کار

خوشبختانه این روزها انتشارات متعددی در زمینه کتاب‌های رهبری و مدیریت کسب و کار فعالیت می‌کنند، تعداد کتاب‌های خوبی که هر سال در این مورد منتشر می‌شوند هم زیاد است. با توجه به وجود فروشگاه‌های اینترنتی متعدد کتاب و دسترسی آسان به انواع کتاب، دیگر هیچ مدیری بهانه‌ای برای فرار از مطالعه ندارید.

بهترین کتاب های مدیریت کسب و کار

برای اینکه در کار خود بهترین باشید، در فرآیند استخدام مدیر عامل به خوبی عمل کنید و رهبری بازار را به ‌دست بگیرید، باید کمتر از سایرین اشتباه کنید. مطالعه کتاب بهترین راهکاری است که ضمن افزایش خلاقیت و تقویت قدرت تصمیم‌گیری، به شما کمک می‌کند از تجربه افراد موفق استفاده کنید.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

در این مطلب یک لیست از پرطرفدارترین و بهترین کتاب‌های مدیریت کسب و کار که باید بخوانید را، تهیه کرده‌ایم. ما را در این مقاله همراهی کنید.

۱- گاو بنفش

«گاو بنفش» نوشته «ست گادین» به مدیران کمک می‌کند در کار خود خاص باشند. در بازار پر رقابت امروز تنها کسب‌وکارهایی موفق می‌شوند که بتوانند بین خود و سایرین تمایز ایجاد کنند. از نظر نویسنده در شرایطی که بازار پر از محصولات و خدمات مشابه است، خریدار به سراغ آن‌هایی می‌رود که سابقه بیشتری دارند یا مشهور هستند. اگر می‌خواهید در این بازار دیده شوید و جایگاه خود را پیدا کنید، باید با بقیه متفاوت باشید. این تفاوت را می‌توانید با خدمات مشتری متمایز، طراحی خاص یا بسته‌بندی ویژه محصولات خود ایجاد کنید.

این کتاب جذاب به شما ایده می‌دهد که با چه روش‌هایی می‌توانید این تمایز را به بهترین شکل ممکن ایجاد کنید. «گاو بنفش» به ۳۵ زبان مختلف ترجمه شده و در سراسر جهان با استقبال خوب مدیران مواجه شده است.

این کتاب در ایران توسط مترجمان و انتشارات مختلفی به چاپ رسیده و بارها تجدید چاپ شده است.

۲- استراتژی اقیانوس آبی

این کتاب توسط «دبلیو چان کیم» و «رنه مابورنیا» نوشته شده و چنان محبوبیتی در دنیای کسب‌وکار پیدا کرده که بعد از آن کتاب‌های دیگری از آن الهام گرفتند یا سعی کردن مباحث آن را تکمیل کنند. این کتاب به رهبران و مدیران کسب‌وکارهای مختلف یاد می‌دهد که بدون درگیری و رقابت مستقیم با سایر فعالان بازار سهم خود را به‌دست آورده‌اند.

استراتژی اقیانوس آبی راهکارهای خود را به صورت کاملا شفاف و عملیاتی ارائه کرده است. کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» توصیه می‌کند که به جای وارد شدن به بازارهای پر رقابت به‌ دنبال کسب‌وکاری بروید که بازار مشخصی ندارد.

۳- پنج دشمن کار تیمی

کتاب «پنج دشمن کار تیمی» یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه تیم‌ورک است که مطالعه آن برای مدیریت بهتر کسب‌وکارها  بسیار مفید است. «پاتریک لنچیونی» بخش عمده کتاب خود را به یک داستان مدیریتی اختصاص داده و در بخش رسمی‌تر کتاب تلاش کرده به تحلیل چالش‌های کار تیمی بپردازد و در بخش پایانی راهکارهایی را به صورت داستان ارائه می‌دهد.

به عقیده نویسنده اعتماد، پذیرش تعارض، تعهد، مسئولیت پذیری و نتیجه‌گرا بودن ۵ عامل اصلی برای رسیدن به اثربخشی حداکثری است که برای موفقیت کار تیمی ضروری است. بی‌توجهی به هر کدام از این موارد کار تیمی را به چالش می‌کشد.

۴- از خوب به عالی

«جیم کالینز» در این کتاب تعریف‌های جدیدی از مفهوم مدیر عامل قدرتمند، مالکیت سازمان، مدیریت و ادغام سازمان‌ها ارائه کرده است و اغلب باورهای مدیران را به چالش می‌کشد.

نویسنده «از خوب به عالی» معتقد است برای موفقیت باید از متوسط بودن دست برداریم و برای خوب بودن حرکت را به سمت عالی شدن شروع کنیم. در این کتاب تمامی دلایلی که باعث شکل گیری شرکت‌های بزرگ چند ملیتی امروز شده به زبانی ساده و درعین‌حال علمی معرفی شده است.

۵- تفکر، سریع و کند

این کتاب «دانیل کانمن» یکی از بهترین کتاب‌های حوزه مدیریت و تصمیم‌گیری است که در سراسر جهان بسیار مشهور است. نویسنده این کتاب یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد است که در این کتاب موفق شده پیچیده‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل مطرح کند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

موضوع اصلی این کتاب دلیل رفتارهای غیر عقلانی ما است که آنها را شرح می‌دهد و مشخص می‌کند تصور اقتصاددان‌ها از انسان عقلانی اشتباه است. به کمک این کتاب می‌فهمید ما انسان‌ها چطور فکر می‌کنیم و به این ترتیب می‌توانید در ذهن کارکنان و مشتریان خود نفوذ کنید و به بهترین شکل آن‌ها را با اهداف مدیریتی و سازمانی خود همراه کنید.

۶- هفت عادت مردمان موثر

«هفت عادت مردمان موثر» کتاب خوبی در زمینه رهبری است که «استفان کاوری» آن را نگاشته است. او به عنوان یک سخنران انگیزشی ضمن جهت دهی به ذهن مدیران و بالا بردن انگیزه آن‌ها برای ادامه کار و تلاش، نحوه برقراری ارتباط موثر را آموزش دهد.

بخش اعظم کار یک رهبر و مدیر یک کسب‌وکار برقراری ارتباطات است. این کتاب به بررسی مفاهیم تازه‌ای که پیش‌تر کسی به آن توجه نکرده بود، پرداخته و به همین دلیل خیلی سریع محبوبیت پیدا کرد. با خواندن این کتاب دید تازه‌ای نسبت به ارزش‌ها و رابطه پیدا می‌کنید.

۷- همکاری

این کتاب توسط «مورتن هانسن» گردآوری شده است. «همکاری» به این موضوع اشاره دارد که اخلاق سازمانی و خلق‌وخو از طریق رفتار شما به کل سازمان منتقل می‌شود. اگر شما رفتار شادی داشته باشید و با آرامش برخورد کنید، رفتار مشترک در کل گروه منتشر شده و به یک همکاری مناسب تبدیل می‌شود.

«همکاری» با هدف ایجاد سازمانی شکل گرفته، که افراد در آن اطلاعات خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این گردش اطلاعات به موفقیت یک سازمان کمک می‌کند. این کتاب در ایران توسط انتشارات مختلف و مترجمان گوناگون به چاپ رسیده است، توصیه می‌کنیم این ۱۰ مقاله ارزشمند هاروارد را مطالعه کنید.

۸- رقص تغییر

این یک کتاب تاثیرگذار درباره مدیریت تغییر در یک سازمان است. معمولا در هر سازمانی یک مقاومت در برابر ایجاد تغییرات شکل می‌گیرد که «پیتر سنگه» در این کتاب به شما یاد می‌دهد چطور بر آن‌ها غلبه کنید. این نویسنده موفق که پیش‌تر کتاب «پنج فرمان» را منتشر کرده بود، در رقص تغییر نشان می‌دهد که چرا تصمیمات مدیریتی از بالا به پایین محکوم به شکست هستند و مدیران با شکل دهی یک فرآیند یادگیری مبتنی بر تغییر می‌توانند اهداف خود را پیش ببرند.

این اجزاء سازمان هستند که باید مسیر تحول را پیش ببرند. با مطالعه این کتاب می‌توانید با تجربه شرکت‌های بزرگ آشنا شوید و فرآیند تغییر پایدار را در سازمان خود شکل دهید.

تمام مدیرانی که می‌خواهند یک سازمان پویا و اثربخش داشته باشند باید اطلاعات خود در زمینه علم مدیریت را به‌روز نگه دارند و این مهم تنها در سایه خواندن کتاب‌های مناسب امکان پذیر است. سرانه پایین مطالعه در کشور نشان می‌دهد تا امروز در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

مطالب پیشنهادی
6 دیدگاه
  1. حامد می‌گوید

    باسلام
    لطفا کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید که از نظر مجله فوربس به عنوان بهترین کتاب مدیریت سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است نیز در صورت امکان بپردازید.
    ممنون

  2. سمانه می‌گوید

    سلام ، ممنون پست جالب و کاربردی ای بود

  3. محمد حسن پناه می‌گوید

    استفاده کردم. ممنون

  4. مهتاب می‌گوید

    دمتون گرم عالی بود

  5. داود می‌گوید

    لطفا از کتاب های دکتر مینا مهرنوش در زمینه کسب کار هم اطلاع رسانی کنید

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام. حتمن بررسی خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.