وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۳ دلیل برای اینکه چرا در محل کار شنیده نمی‌شوید و راه رفع آن

نحوه و روش‌های برقراری ارتباط میان مردم روز به روز در حال تغییر است. در محل کار نیز همین‌طور است. بسیاری از افراد پس از پایان یافتن دوران دورکاری باید به محل کار خود بازگردند. برخی هنوز در خانه کار می‌کنند. در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌ها جلسات آنلاین، هنوز هم بسیار رواج دارد و افراد بسیاری برای ارتباط گرفتن از آن استفاده می‌کنند. اما مهم نیست که از چه راهی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنید، ممکن است در این میان این حس را داشته باشید که شنیده نمی‌شوید. یا بدتر اینکه شما ایده‌ای را پیشنهاد می‌کنید یا بیان می‌کنید و شخص دیگری دقیقاً همین را می‌گوید و صحبت او بیشتر از شما شنیده می‌شود.

افراد زیادی در شرکت‌ها از این رفتار شکایت دارند و به هیچ عنوان این رفتار از نظر آنها پذیرفتنی نیست. یا اینکه برای اینکه بتوانند یک پیام را به طور مکرر منتقل کنند، باید بارها آن را عنوان کنند و در نهایت نیز پذیرفته نمی‌شود. در مواردی از این قبیل، مسئله در نحوه ارتباط و نه خود نظر است. در واقع برقراری ارتباط مؤثر یکی از سافت اکسیل‌های ضروری است که باید آن را تقویت کرد. به همین خاطر، در این مقاله تصمیم گرفتیم که سه دلیل مهم عدم شنیده نشدن در محل کار را بررسی کنیم و راه حل آن را نیز بیان کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

خیلی سریع حرف می‌زنید

به یک دستگاه فکر کنید که کار آن پرتاب توپ است و شما باید آن توپ‌ها را دریافت کنید. اگر دستگاه توپ‌های زیادی را با سرعت زیاد پرتاب کند، نمی‌توانید به هیچ یک از توپ‌ها ضربه بزنید و یا آنها را بگیرید. اما اگر دستگاه یک به یک پرتاب کند، شانس بیشتری برای ضربه زدن به توپ و گرفتن آنها وجود دارد. ارتباط شما با طرف مقابل در شرکت و صحبت کردن با او هم همین‌طور است.

اگر خیلی سریع و تند حرف می‌زنید و در یک زمان محدود ایده‌های بسیاری را عنوان می‌کنید، طبیعی است که هیچ یک از ایده‌های شما در بین مخاطبان شنونده نداشته باشد. شما باید به مخاطبان خود فرصت دهید تا آنچه را که می‌گویید، هضم کنند و ایده‌ها را به نوبت تحلیل کنند؛ نه اینکه “همه توپ‌ها را به یک‌باره پرتاب کنید”.

برای کسب امتیاز در گرفتن توپ‌ها باید هر بار توپ را در دست خود ببینید. در مورد ایده‌ای که مطرح می‌کنید نیز همین رویه وجود دارد. شما باید این سؤال را از خود بپرسید که “آیا این ایده مورد قبول واقع شد و همه آن را درک کردند؟” بعد از هر ایده مکث کنید تا مطمئن شوید که شنونده آن را درک کرده و حتی از نظر آنها مورد قبول واقع شده است.

شنیده نشدن در محل کار

یکی دیگر از راه‌های مطمئن شدن برای شنیده شدن ایده‌های خود، این است که آنها را به صورت خلاصه و جامع بیان کنید. سر کلاس دانشگاه و ارائه پایان ترم نیستید که بخواهید تمام آنچه به ایده مربوط می‌شود را پاراگراف به پاراگراف عنوان کنید. حتی اگر لازم باشد، می‌توانید آن را در یک جمله خلاصه کنید. به عنوان مثال، اگر در مورد محصول جدیدی توضیح می‌دهید، خلاصه صحبت شما می‌شود: “اینها ویژگی‌های محصول جدید است.” این به مخاطب نشان می‌دهد که شما کارتان در بیان توضیحات تمام شده است و زمان برای ارائه نظر دارد.

حرکات بدن شما می‌تواند کلام شما را تحت تأثیر قرار دهد

زبان بدن شما در زمان ارائه نظر و ایده بسیار مهم است. در مورد زبان بدن هیچ قاعده و قانون مشخصی وجود ندارد، اما اگر حرکات خیلی بیش از حد باشد و انرژی زیادی را صرف کنید، مخاطبان شما مطمئنا خسته خواهند شد و تمرکز خود را از صحبت‌های شما از دست خواهند داد.

وقتی شخصی پیام مهمی را ارائه می‌دهد و شما نمی‌توانید کلمه‌ای را که او می‌گوید را بشنوید، به این دلیل است که حرکات او بیش از حد حواس را پرت می‌کنند. حرکات بیش از حد فرد، مانند یک تئاتر بدون کلام و یا اتصال اینترنت ضعیف است که نویز دارد.

اینکه با صحبت خود حرکاتی داشته باشید و کلام خود را با زبان بدن نیز منتقل کنید خوب است، اما باید بدانید که زیاده‌روی در هر کاری می‌تواند نتیجه را خراب کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

یکی از راه‌های جلوگیری از این امر، این است که خود را در حالت خنثی قرار دهید و حرکات خنثی داشته باشید. نمونه‌ای از حالت خنثی (هنگام نشستن) دست‌هایی است که روی پای شما، میز کار یا روی دسته‌های صندلی قرار گرفته است. اگر ایستاده‌اید، دستان خود را روی هم یا کنار خود قرار دهید. پس از اتمام انتقال یک ایده جدید، به موقعیت خنثی خود برگردید. این کار به مخاطبان شما این امکان را می‌دهد که از ایده‌ها را یک به یک بشنوند و تمرکز خود را با انرژی بیش از حدی که شما صرف می‌کنید، از دست ندهند.

شنیده نشدن در محل کار

روی کلام تمرکز ندارید

نحوه نوشتن و نحوه صحبت کردن کاملاً متفاوت است. اگر روی کلام خود تمرکز نداشته باشید، منظور خود را متوجه نخواهید شد؛ به ویژه در یک محیط آنلاین که بیشتر مردم در این محیط مستعد حواس پرتی هستند.

شما باید در مورد محصول جدید که درباره آن صحبت می‌کنید به خوبی آشنایی داشته باشید و روی آن تمرکز داشته باشید. راهی ساده برای این کار چیست؟ اگر در زمان صحبت متوجه شدید که دارید به بی راهه می‌روید، فقط از خود بپرسید: “من در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم؟” آره درسته، من دارم درباره محصول جدید سال ۲۰۲۱ صحبت می‌کنم. اینجاست که شما دوباره به مسیر معرفی برمی‌گردید و به عنوان مثال می‌گویید: “یکی دیگر از محصولات سال ۲۰۲۱ …”. در این مرحله است که مخاطب شما می‌تواند تمام محتوای شما را به خوبی درک کند و برای آن نظر داشته باشد.

بسیاری از ایده‌های خوب به دلیل نامشخص بودن پیام آنها، شنیده نمی‌شوند. شما کار خود را انجام داده‌اید، اما نتوانستید پیام کلام خود را به درستی برسانید. اکنون زمان آن است که پیام خود را با وضوح، اختصار و به آسانی به مخاطب خود بگویید.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.