وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا در محل کار بیش از حد به خودتان سخت می‌گیرید؟

همه ما در محل کارمان موقعیت‌ها و زمان‌های دشواری را سپری می‌کنیم که باید طی این مقاطع به ددلاین‌های خود برسیم، قرارداد مهمی را به سرانجام برسانیم یا یک فصل پرچالش را پشت سر بگذاریم. در چنین شرایطی، شاید لازم باشد که بیشتر و طولانی‌تر از قبل کار کنیم. با این حال، می‌دانیم که این شرایط موقتی است و پس از گذراندنش می‌توانیم دوباره به روال عادی زندگی برگردیم. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که ۱۰% از مردم آمریکا به کار کردن اعتیاد دارند (در اصطلاح Workaholic هستند). فرقی ندارد که شما در تکاپوی گذراندن یک فصل طوفانی در محیط کارتان هستید یا کلاً سخت کار کردن جزوی از سبک زندگی شماست، شاید شما هم دارید بیش از حد به خودتان فشار می‌آورید.

در ادامه علائم متداولی که نشان می‌دهد بیش از حد در محیط کار به خودتان فشار می‌آورید را بررسی می‌کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

از مرخصی‌هایتان استفاده نمی‌کنید

به تعویق انداختن مرخصی‌ها و نگذاشتن وقت برای خودتان به این معنی است که دارید بیش از حد تلاش می‌کند. هیچ‌کس منکر تلاش و کوشش نیست، اما تلاش و کوششی که همراه با خستگی باشد، معمولاً نتایج رضایت‌بخشی به دنبال ندارد. تحقیقاتی که روی ورزشکاران حرفه‌ای صورت گرفته نشان می‌دهد که تخصیص دادن زمان‌هایی برای استراحت و تفریح می‌تواند عملکرد آن‌ها را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

درست است که استفاده از تعطیلاتی مانند تعطیلات نوروز می‌تواند در روحیه شما تاثیرگذار باشد، با این حال تحقیقات نشان داده استفاده از تعطیلی‌های کوتاه مدت مانند استراحت کردن در آخر هفته‌ها یا اختصاص دادن ساعات پس از کار به تفریحات، نقش مهمی در پیشگیری از فرسودگی شغلی داشته باشد.

روابط شخصی برایتان اولویت ندارند

وقتی که برای مدت طولانی و مداوم بر روی کارها تمرکز می‌کنیم، معمولاً دیگر زمان کافی برای اختصاص دادن به روابط شخصی‌مان نداریم. تحقیقات ثابت کرده که اختصاص ندادن وقت به خانواده و دوستان برای سلامتی زیان‌بار است. در واقع این تحقیقات نشان داده‌اند که گذراندان وقت با دوستان و خانواده طول عمر ما را زیاد می‌کند. اگر بیرون از محیط کار برای روابط اجتماعی‌تان وقت نمی‌گذارید و دیگران به دلیل آنکه چندان در دسترس نیستید با شما تماس نمی‌گیرند، احتمالاً به این دلیل است که بیشتر زمان خودتان را وقف کار کرده‌اید.

در بیرون از محیط کار در دسترس نیستید

یکی دیگر از نشانه‌های سخت‌گیری بیش از حد این است که دوستان و اقوام‌تان به ندرت می‌توانند خارج از فضای مجازی با شما در ارتباط باشند و در کنار شما وقت بگذرانند. کاملاً قابل درک است که بخشی از روز ما به فکر کردن درباره کار بگذرد، اما این موضوع زمانی تبدیل به مشکل می‌شود که دیگر قادر نیستیم زمان خودمان را مدیریت کنیم. این موضوع به مرور روابط ما با اطرافیانمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

به خودتان رسیدگی نمی‌کنید

منظور از عنوان بالا این است که به اندازه کافی نمی‌خوابید، وعده‌های غذایی‌تان را فراموش می‌کنید یا در ساعات نامعقول صرف می‌کنید، به اندازه زیاد قهوه می‌نوشید، خوراکی‌های ناسالم می‌خورید، به بهداشت فردی‌تان رسیدگی نمی‌کنید و یا تحرک بدنی کافی ندارید. همه این موارد نشان از یک الگوی ناسالم زندگی است. زمانی که ما خواب‌مان را فدای کار می‌کنیم، در واقع به شکل تاثیرگذاری به خودمان صدمه می‌زنیم زیرا تحقیقات نشان می‌دهد نداشتن خواب کافی عملکردمان را خدشه‌دار می‌کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

تجربه ثابت کرده که ورزش کردن از میزان استرس کم می‌کند، حال‌وهوای ذهن را بهتر می‌کند و میزان هشیاری، حافظه، تمرکز و عملکرد در محیط کار را بهبود می‌بخشد.

تصور می‌کنید ارزش شما به عنوان انسان به کارتان گره خورده است

اگر نمی‌توانید بین ارزش‌های انسانی و اهمیت کار کردن در زندگی حد و مرز مشخصی قائل شوید به این معنی است که بیش از حد به خودتان سختگیری می‌کنید. این نزدیک‌بینی عموماً به خاطر نداشتن دید جهان شمول به اتفاقات پیرامون‌مان است. برای مثال اگر دیدتان به زندگی این باشد که «ارزش شما کاری است که انجام می‌دهید»، ممکن است خودتان و تیم‌تان را تحت فشار زیادی قرار دهید و همین موضوع باعث فرسودگی زود هنگام شما شود.

اگر چنین اعتقادی دارید، بهتر است از همکاران‌تان بپرسید که چگونه شما را می‌بینند و چه ارزش‌هایی در شما برایشان پررنگ‌تر است. مطمئن باشید آخرین چیزی که آن‌ها اشاره می‌کنند کار شما است.

همانطور که لازم است هر چند وقت یکبار به خودمان فشار بیاوریم و برای نتیجه بهتر در کارمان تلاش کنیم، بهتر است دید خود را نسبت به زندگی و اطرافیانمان تغییر بدهیم و سعی کنیم زمان بیشتری را با آن‌ها بگذارنیم. موفقیت در کسب‌وکار زمانی ارزشمند است که بتوانیم در زندگی شخصی خود هم انسان موفقی باشیم.

خودشناسی ندارید

یکی از مواردی که به شما کمک می کند که در محیط کار در بهترین حالت روحی و روانی قرار بگیرید، این است که به خودشناسی رسیده باشید و شغل خود را بر اساس شخصیت و روحیات خود انتخاب کنید. تست MBTI به شما کمک می‌کند که تیپ شخصیتی خود را پیدا کنید، نقاص قوت و ضعف خود را شناسایی کنید، بهترین شغل را مناسب با شخصیت خود انتخاب کنید و از سخت گیری به خودتان در محیط کار خودداری کنید. مطمئنا وقتی از خودتان، شغل‌تان و محل کارتان راضی باشید، سختگیری‌ها را نیز کم خواهید کرد.

منبع: HBR.org

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.