وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

در ۵ سال آینده خودتان را در چه جایگاهی می‌بینید؟

در ۵ سال آینده خودتان را در چه جایگاهی می‌بینید؟ این سوال مهم در مصاحبه شغلی، برای سنجش قدرت حس ششم شما طراحی نشده است.

هیچ مصاحبه‌کننده‌ای از کارجو انتظار ندارد که جایگاه خود در ۱۸۲۰ روز آینده را به شکل دقیقی توصیف کند. در حقیقت، یک پاسخ صادقانه از امیدها و انتظارات‌تان به راحتی می‌تواند شانس به دست آوردن این موقعیت شغلی را از بین ببرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

سوال اساسی اینجاست چرا مصاحبه‌کنندگان بر مطرح کردن این پرسش پافشاری دارند؟

چرا مصاحبه‌کنندگان از جایگاهتان در ۵ سال آینده می‌پرسند؟

مصاحبه‌کننده می‌خواهد اهداف شغلی‌تان را بهتر درک کند و موقعیت شغلی مورد نظر را با اهداف و برنامه‌هایتان مطابقت دهد. آن‌ها به اهداف شما اهمیت می‌دهند زیرا می‌خواهند شخصی با انگیزه و فعال را استخدام کنند.

اگر موفقیت در این موقعیت شغلی به عنوان بخشی از استراتژی شغلی طولانی مدت برایتان اهمیت دارد، به احتمال زیاد عملکرد خوبی در این جایگاه شغلی خواهید داشت.

البته ممکن است در طول مصاحبه، کارفرما با فاصله گرفتن از کلیشه‌ها این سوال را با عبارتی دیگر مطرح کند. برای مثال:

  • اهداف شغلی طولانی مدت شما چیست؟
  • در این مرحله، شغل ایدئال‌تان چیست؟
  • به دنبال چه چیزی هستید؟
  • موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید؟
  • مهمترین چیزی که در این شغل برایتان اهمیت دارد، چیست؟

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

چگونه به این پرسش پاسخ دهیم؟

در دنیای پر رقابت امروزی، مصاحبه‌کنندگان بی‌صبرانه به دنبال بهانه‌ای هستند تا متقاضیان را استخدام نکنند. بنابراین اگر به این پرسش با کمی بی‌علاقگی پاسخ دهید یا مصاحبه‌کنندگان حدس بزنند که این موقعیت شغلی، شغل رویایی‌تان نیست ممکن است به راحتی از فهرست کاندیداهای شغلی خط بخورید.

هر چند این موضوع کاملاً قابل درک است. کارفرمایان می‌خواهند شخصی را استخدام کنند که به موقعیت شغلی پیشنهادی علاقه داشته باشند؛ شخصی که به دست آوردن این موقعیت شغلی را جهشی بزرگ در آینده کاری خود بداند و با اشتیاق وظایفش را انجام دهد.

احتمالاً در همان ابتدا اشتیاق و دلایل خود برای پذیرفتن این موقعیت شغلی را به کارفرما منتقل کرده‌اید. اما مصاحبه‌کننده قصد دارد با مطرح کردن این پرسش، شما را امتحان کند.

اگر هدف ۵ سال آینده‌تان این است که یک هتل بزرگ و با کیفیت داشته باشید، مطمئناً نخواهید توانست کارفرمایان را قانع کنید که موقعیت شغلی مدیر بازاریابی، شغل رویایی‌تان است.

مسئولان استخدامی معمولاً از فرایند کشف استعداد، استخدام و آموزش نیروی جدید لذت نمی‌برند. به همین دلیل مصاحبه‌کنندگان نمی‌خواهد زمان و انرژی خود را صرف شخصی کنند که از الان در حال برنامه‌ریزی برای ترک شغل است (حتی اگر بهترین کاندیدا برای آن موقعیت شغلی باشید).

شاید بپرسید دلیل این موضع گیری چیست؟ اگر کارشناس منابع انسانی شما را استخدام کند و شما پس از دو ماه از کار خود استعفا دهید، عملکرد او در برابر مدیرانش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

در واقعیت، شما احتمالاً چند موقعیت کاری را برای خود مد نظر گرفته‌اید. راهکار هوشمندانه این است که گزینه‌های مورد نظرتان را تا مدت زمانی مشخص دنبال کنید. با این حال، لازم نیست که این موضوع را در مصاحبه شغلی مطرح کنید.

اگر بخواهیم رو راست باشیم، باید بگوییم هیج‌وقت طی مصاحبه دروغ نگویید و در عین حال نیازی نیست که همه جزئیات را برای مصاحبه‌کنندگان تعریف کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

چه باید بگوییم؟

به این سوال پاسخی کُلی بدهید، به خصوص زمانی که از مسیرِ شغلیِ شرکت اطلاعی ندارید. بهتر است برای دیگر سوالات مصاحبه شغلی، پاسخی دقیق داشته باشید زیرا پاسخ‌های عمومی تاثیرگذار نیستند و به راحتی فراموش می‌شوند. با این حال، سوالی که درباره آینده شغلی از شما پرسیده می‌شود کمی متفاوت است. تلاش کنید تا حد امکان به این پرسش صادقانه پاسخ دهید و در عین حال، پاسختان به قدری عمومی باشد که مصاحبه‌کننده نسبت به صلاحیت‌تان مشکوک نشود.

از همکاری طولانی مدت صحبت کنید، به خصوص اگر در رزومه خود سوابق کوتاه مدت دارید. مصاحبه‌کننده به دنبال شخصی است که به همکاری طولانی علاقه دارد و می‌خواهد همراه با شرکت رشد کند. با این حال، واقعیت این است که هر چیزی امکانپذیر است. شاید یک سال بعد شرکت‌تان ورشکسته شود، شما را اخراج کنند یا شرکت دیگری پیشنهاد شغلی بهتری به شما بدهد.

این نکته را به یاد داشته باشید که شرکت مورد نظر قرار است زمان، انرژی و هزینه زیادی را صرف استخدام و آموزش افراد کند. شما باید در مصاحبه به شکلی ظاهر شوید که مصاحبه کننده از بابت ماندگاری شما خیالش راحت شود. اگر در رزومۀ خود سوابق کوتاه مدت زیادی دارید، حتماً در طول مصاحبه بر آماده بودنتان برای کار به مدت طولانی تاکید کنید.

اشتیاق خود برای به دست آوردن موقعیت شغلی را نشان دهید. همچنین، حتماً در طول مصاحبه یادآور شوید که آماده‌اید که به سرعت کار خود را آغاز کنید.

نمونه پاسخ

یکی از بهترین پاسخ‎‌هایی که می‌توان به این سوال داد:

در حال حاضر، هدفم یافتن شغلی است که بتوانم در آن توانایی‌های خود را به چالش کشیده و همراه با آن مجموعه رشد کنم. در نهایت، علاقمندم پس از مدتی مسئولیت‌های مدیریتی را بر عهده بگیرم و در استراتژی محصولات، نقش داشته باشم. اما برای من مهم‌ترین نکته این است که در سازمانی کار کنم که بتوانم در آن آینده شغلی‌ خود را بسازم.

این پاسخ تصویر مشخصی از اهداف و علایق کارجو در اختیار کارفرما قرار می‌دهد (رویای مدیریت و مشارکت در استراتژی محصول)، بنابراین پاسختان نه بیش از حد کلی است و نه جزئیات زیادی دارد. همچنین، این پاسخ نشان می‌دهد که می‌خواهید به صورت طولانی مدت در آنجا مشغول باشید. به همین دلیل این پاسخ، پاسخ بسیاری خوبی است.منبع: Big Interview

مطالب پیشنهادی
6 دیدگاه
  1. مریم علی پور می‌گوید

    متاسفانه نمیتونم رزومم رو ثبت کنم گزینه هاش کار نمی کنه در سایت لطفا کمکم کنید

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام خانم علی پور
      با شماره تلفن ۲۲۷۷۷۷۰۴ تماس بگیرید و با کارشناس امور کارجویی صحبت کنید.

  2. امیر گل شادی می‌گوید

    سلام برای شغل حسابداری چطوری میتونم رزومه ارسال کنم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      آقای گل شادی،
      سلام و روز به خیر. از شما دعوت می‌کنیم که ابتدا در سایت ایران تلنت ثبت نام کرده و رزومه خود را بسازید. سپس فرصت‌های مرتبط با شغل حسابداری را پیدا کرده و برای هر یک که با معیارهای شما مطابقت دارد رزومه ارسال کنید.
      اگر نمی‌دانید چگونه در ایران تلنت رزومه بسازید، به شما پیشنهاد می‌کنیم راهنمای ساخت رزومه در ایران تلنت را مطالعه نمایید.

  3. سهیل امانی می‌گوید

    ممنون بابت این مقاله. من هم همیشه این سوال رو از متقاضیان میپرسم ولی چون اون ها همیشه وارد جزئیات نا مربوط میشن معمولا شغل رو از دست میدن.
    مقاله کاربردی ای بود

    1. علی می‌گوید

      سلام اقای امانی من میخام استخدام بشم و در اینده خیلی نزدیک مصاحبه دارم لطفا اگه سوالاتی به نظرتون میرسه کمک کنید ،ممنونم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.