وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در مصاحبه شغلی به سؤالات مربوط به آمال و آرزو پاسخ دهیم؟

همه افراد در زندگی اهداف و آرزوهایی دارند، اما صحبت در مورد آنها در مصاحبه شغلی با صحبت در مورد آنها با دوستان یا خانواده تفاوت زیادی دارد. همه ما در زندگی مسیری داریم و برای آن برنامه‌هایی را مشخص کردیم. در یک مصاحبه شغلی، بسیار مهم است که برای پاسخ دادن به این سؤالات زمان بگذارید و پاسخ‌های خود را فکر شده و روشن ارائه دهید. در این مقاله، درباره روش‌هایی صحبت می‌کنیم که با کمک آنها می‌توانید به سؤالات مختلف مربوط به بلند پروازی و آمال و آرزوها پاسخ دهید و در واقع، یک نمای کلی از پاسخ‌های احتمالی به شما ارائه می‌دهیم.

چه به عنوان کارجو به دنبال شغل باشید و چه به دنبال ترفیع گرفتن باشید، سوالات و پاسخ‌های زیر در طول مصاحبه به شما کمک خواهد کرد و برای شما مفید خواهد بود.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در زندگی چه آرزوهایی دارید؟

هنگام پاسخ دادن به سوالی در مورد آمال و آرزوهای خود، ارائه مثال‌هایی متناسب با سؤال را در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، پاسخ شما باید با اهداف و آرزوهای شرکت همسو باشد. تأیید کنید که با تحقیق در مورد شرکت و سازمان به چشم اندازها و اهداف آن رسیده‌اید که با اهداف و آرزوهای شما وجه مشترک بسیاری دارند و اینکه کارکنان و رهبری تمام اهداف چگونه می‌تواند باعث تحقق آنها شود. معمولاً می‌توانید بسیاری از این اطلاعات را در وب‌سایت شرکت یا از طریق جستجوی آنلاین به دست آورید.

چه اهداف و آرزوهایی شما را به سمت این شغل سوق داد؟

مصاحبه کنندگان ممکن است از این نوع سؤال‌ها بپرسند تا ببینند آیا اهداف شما با این شرکت و همچنین تیم سازگار است و اصلا برای خودتان در زندگی هدف و آرزویی دارید، و اینکه چگونه ممکن است با استخدام و شروع کار در تیم به آسان‌تر شدن کار دیگر افراد در تیم کمک کنید.

مثال: اهداف من رشد و یادگیری با شرکتی است که بتوانم همچنان چالش‌ها و فرصت‌های جدید را بپذیرم، به رشد شرکت و روند کارها کمک کنم و در ایجاد یک تیم قدرتمند نقش داشته باشم. من بسیار خوشحالم که اهداف و آرزوهای من مطابق با مأموریت شرکت شما است و فرصت‌های بی شماری را پیش روی خودم می‌بینم که همه را در این شرکت می‌توانم تجربه کنم.

آرزوهای شما برای آینده چه هستند؟

شرکت‌ها معمولا در مصاحبه‌های شغلی در مورد بلندپروازی‌ها، آرزوها، اهداف و مسیر شغلی از شما می‌پرسند تا ببینید آیا شما برای فرهنگ، تیم و ارزش‌های آنها مناسب هستید یا خیر. با این حال، این نوع سوال ممکن است با قسمت‌هایی از زندگی شخصی و غیرشغلی شما نیز ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها می‌خواهند بدانند که آیا شما قصد دارید در این شهر بمانید و یا در بلند مدت به دنبال رؤیاهای بزرگ‌تر هستید.

بعلاوه، هر شرکتی دوست دارد که شما به عنوان کارجو چه فوایدی برای شرکت خواهید داشت و علایق شما چه هستند. اهداف شخصی خود و چگونگی همگام شدن آنها با شرکت را در نظر بگیرید. علاقه خود را برای موفقیت در جامعه و کار نیز به مدیر استخدام انتقال دهید.

مثال: در گذشته از استعدادها و نقاط قوت خود برای پیشبرد اهداف سازمان و توانمند سازی سایر اعضای تیم استفاده می‌کردم. امیدوارم سال‌های زیادی در شرکت شما باقی بمانم و کار کنم، با همدیگر تیم‌ها را هدایت کنیم و از اهداف بلند مدت سازمان حمایت کنم. طی پنج سال آینده تمام تلاش خود را می‌کنم تا استعدادهای جدید به تیم اضافه کنم، دامنه کارمان را در دنیای تبلیغات گسترش می‌دهم و برای کارهای مختلف راه‌حل‌های نوین ارائه دهم.

اهداف بلند مدت شما در مورد صنعت مالی چیست؟

اهداف و آرزوها در مصاحبه شغلی

وقتی کارفرمایان درباره اهداف شما در یک صنعت خاص سؤال می‌کنند، آنها بیشتر به دنبال این هستند که بدانند شما برای آینده کاری خود چه اهدافی را دنبال خواهید کرد. آنها همچنین می‌خواهند در مورد اخلاق و ابتکار عمل شما اطلاعاتی به دست آورند. آنها نه تنها به دنبال این هستند که بدانند که شما می‌خواهید چه کار انجام دهید، بلکه به دنبال این نیز هستند که بدانند برنامه شما برای رسیدن به اهداف چیست و چگونه به این اهداف می‌رسید. یک مصاحبه کننده می‌خواهد به این نتیجه گیری برسد که شما برای تیم، آن موقعیت شغلی و شرکت مناسب هستید یا خیر. مصاحبه کننده همچنین دوست دارد بداند که آیا چشم انداز شغلی شما به صورت بلند مدت است و یا اینکه شما برنامه‌ای برای آینده شغلی خود ندارید.

مثال: امیدوارم از مهارت‌های خود به عنوان یک فرد متخصص در ریاضی و یک معلم مالی برای رشد شرکت و افزایش درآمد خود استفاده کنم. من قصد دارم ارتباطات ناکارآمد را به حداقل برسانم و تیم‌های منسجمی بسازم. با توانایی که در رهبری و برنامه نویسی دارم، قصد دارم تا شرکت را در سا‌ل‌های آینده به موفقیت برسانم.

اهداف آتی شما چه هستند؟‌

این سوال در میان سؤالات مصاحبه شغلی بسیار مهم است، زیرا کارفرمایان به طور کلی می‌خواهند بدانند برنامه شما برای پنج ساله آینده چیست. در صورتی که دارید خود را برای مصاحبه شغلی آماده می‌کنید، بدانید که آماده شدن برای این سؤال را باید در اولویت قرار دهید و باید یک روز قبل از ملاقات با مدیر استخدام پاسخ‌های خود را بررسی و مرور کنید. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را زودتر از موعد روی یک کاغذ بنویسید تا بدانید که چگونه به این سؤال پاسخ دهید.

حتی برای رسیدن به پاسخ درست می‌تواند با مشاور شغلی، دوست، همکار سابق و یک آشنا صحبت کنید و مشورت بگیرید. نقاط قوت و ضعف خود را در نظر بگیرید، مشاغلی که از کار در آنها لذت بردید و آنها که دوست ندارید را یادداشت کنید و اینکه یک روز کاری ایده آل از نظر چه روزی است را نیز بیان کنید.

مثال: من قصد دارم برنامه‌ای برای بهبود تولید کل بدون افزایش بودجه و به حداقل رساندن مخارج عملیات، طراحی کنم. بسیار امیدوارم که یک تیم قدرتمند را با رهبری و حمایت از مدیر عامل در مأموریت خود در شرکت ایجاد کنم. در پنج سال آینده، امیدوارم با رشد دانش من در مورد صنعت، به سمت سرپرستی و رهبری یک تیم برسم.

نمونه‌ای از بلندپروازی و هدف گذاری در حرفه شما چیست؟

بسیاری از کارها و نمونه‌هایی از بلندپروازی و هدف گذاری که در طول مصاحبه می‌توانید ارائه دهید شامل افزایش بهره‌وری، کارایی، همکاری یا تعیین هدف می‌شود. شاید شما به کارفرمای قبلی خود کمک کرده باشید تا میزان بهره‌وری در بازاریابی، درآمد کلی یا سایر معیارهای کیفی یا کمی را افزایش دهد.

مثال: در نقش فعلی خود، من پروژه جدیدی را برای کمک به افزایش دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از یک الگوریتم سئو شروع کردم. پیش از این، من فرایندها و سیستم‌های جدیدی را برای ساده سازی گردش کار کارکنان خود ایجاد کرده بودم. توانایی‌های من در شبکه سازی باعث ایجاد رابطه و مشارکت قوی با سایر متخصصان این حوزه و در نتیجه همکاری با شرکت‌های دیگر برای گسترش دامنه کار و موفقیت در این زمینه شده است.

آیا می‌توانید بلندپروازی‌ها و آرزوهای شخصی خود را توصیف کنید؟

اهداف و آرزوها در مصاحبه شغلی

شرکت‌ها معمولاً می‌خواهند از شخصیت، سرگرمی‌ها و سایر ویژگی‌های شما که ممکن است به فرهنگ شرکت آنها مربوط باشد، اطلاع داشته باشند. شما می‌توانید در مورد خانواده، خانه، اهداف، آرزوها یا سرگرمی‌های شخصی خود با آنها صحبت کنید. درباره بلندپروازی‌های شغلی مانند ارتقا شغلی، بهبود سمت، پیشرفت حرفه‌ای و افزایش سطح دانش می‌توانید صحبت کنید. همچنین اهداف بلند مدت خود را برای شرکت و تیم، از جمله مهارت‌های توسعه رهبری و نظارت را نیز می‌توانید به اشتراک بگذارید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
مثال: امیدوارم بتوانم یک مسیر شغلی و شرکتی پیدا کنم که به من اجازه دهد با خانواده‌ام سفر کنم، سرگرمی اصلی خود یعنی دوچرخه سواری کوهستان را ادامه دهم و در نقش شغلی و موقعیت‌های نظارتی خود نیز رشد کنم.

اهداف شغلی فوری شما چیست؟

وقتی فرصت یافتید به سؤالات مربوط به اهداف کوتاه مدت خود در محل کار پاسخ دهید، به یاد داشته باشید که می‌توانید در ادامه شانس این را داشته باشید که در مصاحبه بدرخشید، شخصیت و استعدادهای خود را به نمایش بگذارید و در حالت ایده آل، مدیر استخدام را متقاعد کنید که مناسب‌ترین فرد برای موقعیت شغل هستید.

مثال: من در حالی که به دنبال افزایش مهارت خود در روابط عمومی هستم، همچنین به دنبال بهبود مهارت‌های نویسندگی و بازاریابی نیز هستم. من می‌خواهم در زمینه بازاریابی به عنوان یک صنعت متخصص همه چی تمام باشم و چشم انداز کار در این نقش به من این امکان را می‌دهد تا ضمن کمک به شرکت در موفقیت در اهداف بازاریابی، مهارت‌های خود را نیز تقویت کنم.

در مورد اهداف و آرزوهای شما چه چیزی شما را برای این کار مناسب می‌کند؟

ممکن است شرکت‌ها این سؤال را بپرسند تا مطمئن شوند که آیا شما در مورد بودن خود در این شکرت فکر کرده‌اید و اینکه به دنبال این رفتید که ببینید آیا اهداف شرکت با اهداف شما همخوانی دارد یا خیر. بیشتر مصاحبه‌های شغلی نه تنها به اهداف فعلی محدود نمی‌شوند، بلکه اهداف بلند مدت و آینده نگری نیز در آن بیشتر اهمیت دارد.

مثال: امیدوارم بتوانم به شرکت در رشد فیزیک و مالی در صنعت کمک کنم، تا جایی که تمام مردم محصولات این شرکت را بشناسند و آن را به عنوان بهترین بدانند. من به عنوان یک فرد با تجربه‌های بسیار در این صنعت، می‌دانم چگونه به یک شرکت کمک کنم دامنه حرفه‌ای خود را گسترش دهد و ایده‌های خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهم که هم با اهداف من همخوانی دارد و هم با آنچه شرکت در نظر دارد.

نکات تکمیلی

هنگام آماده شدن برای مصاحبه شغلی، این نکات را نیز به یاد داشته باشید تا به خوبی خود را برای پاسخ دادن به سؤالاتی درباره بلندپروازی، آرزوها و اهداف آماده کنید:

اهداف و آرزوها در مصاحبه شغلی

  • همیشه به یاد داشته باشید که حداقل پنج نسخه از رزومه خود را در مصاحبه شغلی به همراه داشته باشید. شما هرگز از تعداد افراد حاضر در جلسه و روبه‌روی خود خبر ندارید.
  • آماده کردن کامل خود برای مواجه با کارفرمایان از واجبات است و کمیته و مصاحبه کنندگان از آمادگی شما برای هر شرایط احتمالی نیز تشکر خواهند کرد و به چشم آنها خواهد آمد.
  • ممکن است مصاحبه همیشه در مراحل اولیه خیلی جذاب به نظر نرسد و بیشتر کسل کننده باشد، اما هنگامی که با سرپرست و همکاران آینده خود گپ می‌زنید، این فرصت را دارید که نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید و به آنها بگویید که چرا کار با شما بهترین انتخاب آنها خواهد بود.
  • در نظر داشته باشید لیستی از بهترین ویژگی‌ها، اهداف، آرزوها و استعدادهای خود را تهیه کنید و آنها را برای مصاحبه به خاطر بسپارید.
  • اگر در یک مصاحبه ویدیویی و آنلاین شرکت می‌کنید، لیستی از تمام وسایل را مشاهده کنید و تمام آنها را در کنار لپ‌تاپ خود قرار دهید تا حین مصاحبه به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید در مورد آنچه می‌خواهید بگویید هم لیستی آماده کنید و آن را کنار دست خود بگذارید تا در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

به طور خلاصه، پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات را تمرین کنید، بدانید که اهداف شما چگونه با اهداف شرکت همسو است و زمانی را برای آماده سازی خود با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود که می‌تواند نمونه سوالات شما را بپرسد، اختصاص دهید.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.