وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

برای موفقیت در اقتصاد دانش بنیان به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

آیا فکر می‌کنید از مهارت‌های لازم برای اشتغال در اقتصاد دانش بنیان بهره‌مند هستید؟ برای اطمینان از اینکه مهارت‌های مورد نیاز کارفرمایان برای استخدام را دارید چه کارهایی انجام می‌دهید؟

آمارها نشان می‌دهد ۶۳ درصد کارمندان سعی دارند مهارت‌های جدید بیاموزند یا مهارت‌های پیشین خود را ارتقا بخشند. کارمندان برای موفقیت در اقتصاد دانش بنیان، کلاس‌های فوق برنامه ر‌ا در دستور کار خود قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند گواهی‌های لازم را در زمینه‌های مختلف به دست آورند؛ یا حتی گاهی به فکر ادامه تحصیل و گرفتن مدرک تحصیلی جدید می‌افتند. برخی دیگر از کارمندان نیز تلاش می‌کنند با شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها و دوره‌های تعلیمی مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

به طور کلی، کارمندان تمام تلاش خود را در جهت موفقیت در اقتصاد دانش بنیان به کار گرفته‌اند. با این حال سوال اساسی اینجاست …

اقتصاد دانش بنیان چیست؟

اقتصاد دانش بنیان بیش از هر چیزی بر تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات، دانش و ایده‌ها متمرکز است تا آنکه بخواهد بر جزئیات کسب و کار بپردازد. بسیاری از مشاغل امروز جزئی از اقتصاد دانش بنیان هستند. این مشاغل طیفی گسترده و متمایز از هم دارند، از محققان دانشگاهی گرفته تا برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و حتی پزشکان.

در اقتصاد دانش بنیان مهم‌ترین سرمایۀ یک سازمان، سطحِ دانشِ نیروی کار است. فناوری‌های امروز مدام در حال تغییر هستند، بنابراین کارمندان باید اطلاعات و مهارت‌های روز حوزۀ کاری خود را بیاموزند و به شکل مداوم دانش خودشان را به‌روز کنند. در حقیقت، برای بقا در یک اقتصاد دانش بنیان، کارکنان در حال توسعه و به‌روز کردن مهارت‌هایشان هستند.

شما نیز با آموختن مهارت‌هایی که در موفقیت در اقتصاد دانش بنیان نقش اساسی دارند، خواهید توانست کارفرمای حال حاضر خود را تحت تاثیر قرار داده و ترفیع شغلی بگیرید یا جایگاه خود را در سازمان مستحکم‌تر از قبل کنید و یا کارفرمای جدید را متقاعد کنید تا شما را استخدام کند.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

یادگیری مهارت‌های جدید و موفقیت در اقتصاد دانش بنیان

بسیاری از کارمندان و کارجویان در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی حرفه‌ای شرکت می‌کنند تا مهارت‌های جدیدی برای موفقیت در اقتصاد فرا گیرند. بیش‌تر این افراد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و درآمد مناسبی دارند، اما بر این باورند پیشرفت‌شان باید ادامه پیدا کند تا در مسیر موفقیت در اقتصاد دانش بنیان گام بردارند.

افراد با هر سطحی از تحصیلات و در همۀ صنایع سعی دارند مهارت‌های جدید بیاموزند و برای این کار دلایل محکمی دارند. بعضی امیدوارند در رقابت سخت امروزی، شغل خود را حفظ کنند؛ بعضی دیگر به این امید هستند تا بتوانند دایره ارتباطات کاری خود را وسعت بخشند.

با این حال، گاهی این نیاز وجود دارد تا برای گرفتن ترفیع شغلی، دریافت حقوق بیشتر یا پیدا کردن یک شغل مناسب، مهارت‌های جدیدی را آموخت. تمام این دلایل، انگیزه کافی برای یادگیری مهارت‌های جدید در اقتصاد دانش بنیان امروز هستند.

چه مهارت‌هایی برای موفقیت در اقتصاد دانش بنیان ضروری هستند؟

بدیهی است که هر شغل و کارفرمای مربوط به آن، مهارت‌های خاص خود را برای موفقیت در اقتصاد دانش بنیان طلب کنند. با این حال، مهارت‌هایی وجود دارند که تقریباً در همه مشاغل به کار می‌آیند. این مهارت‌ها اغلب ترکیبی از چند مهارت کوچک هستند که شخص را در اقتصاد دانش بنیان موفق می‌کنند.

ارتباطات

لازم به گفتن نیست که برقراری ارتباط، مهارتی حیاتی برای همه افراد است. همۀ کارمندان باید در ارتباط با همکاران، مشتریان و دیگر افراد در کمال احترام صحبت کنند (چه در گفتار و چه در نوشتار).

برای موفقیت در اقتصاد دانش بنیان کارمندان باید بتوانند ایده‌های مبتکرانه و تصمیمات خود را در کمال احترام منتقل نمایند. مهارت‌های مرتبط با ارتباطات از این قرارند: شفافیت، صمیمیت، توانایی ارائه، کار تیمی، ارتباط نوشتاری و ارتباط شفاهی.

پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه, مطلب مرتبط با هوش عاطفی یا همان هوش هیجانی را مطالعه کنید.

انعطاف‌پذیری

یکی از ضرورت‌های اقتصاد دانش بنیان منعطف بودن است. کارمندان باید بتوانند خود را در ارتباط با تکنولوژی به‌روز نگه دارند. آن‌ها باید در مواجهه با یادگیری مسائل جدید انعطاف‌پذیر باشند و سعی کنند با انجام کارهای تازه، مهارت‌های جدیدی را به طور تجربی بیاموزند.

مهارت‌های مرتبط با انعطاف‌پذیری از این قرارند: سازگاری، انجام چند کار همزمان، آمادگی برای پذیرش بازخورد، ذهنیتِ باز.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

ارتباط از طریق فناوری ارتباطات

ارتباط از طریق فناوری ارتباطات به توانایی استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند کامپیوتر، تبلت، و تلفن همراه و … اطلاق می‌شود. علاوه بر این مهارت‌ها، توانایی انجام کارهایی مانند ارسال ایمیل و استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند آفیس در این دسته مهارت‌ها قرار می‌گیرند.

مهارت‌های مرتبط با فناوری ارتباطات از این قرارند: هوش تجاری، کد نویسی، تحلیل داده، فناوری اطلاعات، طراحی وب.

یادگیری مداوم

بیش‌تر کارفرمایان، کارمندان خود را به یادگیری مداوم تشویق می‌کنند. کارفرمایان در یک اقتصاد دانش بنیان دوست دارند افرادی را استخدام کنند که به یادگیری مداوم علاقه و اشتیاق دائمی نشان می‌دهند. بنابراین، کارمندانی که می‌خواهند در اقتصاد دانش بنیان موفق شوند باید به یادگیری علاقه و اشتیاق همیشگی داشته باشند.

مهارت‌های مرتبط با یادگیری همیشگی از این قرارند: اشتیاق، انگیزه و تمایل به یادگیری.

توانایی حل مسئله

کارمندانی که می‌خواهند در اقتصاد دانش بنیان موفق شوند باید از دانش خود در جهت حل مسئله بهره ببرند. فارغ از نوع شغل، کارمندان باید بتوانند مشکلات خود را به خوبی شناسایی کرده و با خلاقیت و ابتکار به بهترین شکل آنان را حل کنند.

مهارت‌های مرتبط با حل مسئله از این قرارند: تحلیل، خلاقیت، تفکر نقادانه، تصمیم‌گیری و ابتکار

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌هایی از قبیل رهبری، رفتار سازمانی، مالی، بازاریابی، تجارت بین‌الملل و… کسب نمایید. برای کسب این مهارت‌ها و موفقیت در اقتصاد دانش بنیان، توصیه می‌شود در دوره‌های کوتاه مدت آموزشی شرکت کرده و گواهی‌نامه‌های مربوط را دریافت نمایید. دوره‌های آموزشی کوتاه مدت معمولاً در همه رشته‌ها وجود دارند و علاوه بر اینکه زمان کوتاهی از شما می‌گیرند هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای نیز دارند.

به نظر شما برای موفقیت در اقتصاد دانش بنیان باید چه موضوعات دیگری را مد نظر قرار داد؟ چه مهارت‌های دیگری برای موفقیت ضروری هستند؟منبع: TheBalanceCareers

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.