وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه ترفیع شغلی بگیریم؟

ارتقای شغلی از جمله مواردی است که بسیاری از کارمندان از همان ابتدای کاریابی خود به دنبال آن هستند تا بتوانند به جایگاه بهتری در شرکت دست پیدا کنند، حقوق بیشتری دریافت کنند و در نهایت موفقیت را لمس کنند. برای پیشرفت و رشد مداوم در هر شرکتی، باید عملکرد عالی داشته باشید و بتوانید توجه مدیران را به خود جلب کنید. در حالی که عملکرد موثر، تجربه و داشتن مجموعه مهارت‌های مورد نیاز، از جمله الزامات رایج برای ارتقای شغلی در بسیاری از محیط‌های کاری هستند، اما باز هم راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آنها در مسیر شغلی قدم بردارید.

در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه و با انجام چه کارهایی خواهید توانست خود را به عنوان یک کاندیدای مناسب برای ترفیع شغلی در ذهن کارفرمایان جا بیاندازید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

شما می‌توانید از میان این مواردی که در ادامه نام می‌بریم، چند روش را با توجه به ساختار شرکت خود پیش ببرید. در حالی که الزامات ارتقای شغلی از یک شرکت به شرکتی دیگر متفاوت است، اما با این حال، با رعایت این موارد می‌توانید مطمئن شوید که در آینده‌ی کاری خود ارتقای شغلی داشته باشید.

رئیس‌تان را بیکار کنید!

اشتباه برداشت نکنید؛ منظور ما این نیست کاری کنید که او اخراج شود. اگر به دنبال ترفیع شغلی هستید بهترین روش این است که مسئولیت او را کمتر کنید. به همین دلیل باید روشی را پیش بگیرید تا او بیکار شود. باید به او نشان دهید که می‌تواند در انجام امور به شما اعتماد کند. به این ترتیب، او می‌تواند انرژی و زمان خود را به ارتقای دیگر بخش‌های مجموعه اختصاص دهد. کار دقیق و منظم نه تنها باعث ارتقای وضعیت شرکت خواهد شد، بلکه باعث می‌شود که تاثیر حضور شما در مجموعه به طور کامل دیده شود.

روند کار خود را ترسیم کنید

زمانی که درباره وظایفتان صحبت می‌کنید، سعی کنید از آمار یا تصاویر استفاده کنید. برای مثال اگر از شما پرسیده شد که “چرا فکر می‌کنی مشتریان محصول X را می‌خرند؟” با نشان دادن یک چارت، نظرات مشتریان را درباره آن محصول ذکر کنید و دلایل خود را برای موفقیت آن محصول بیان کنید. نمایش آمار بصری که بتواند توضیحات و نظراتتان را تکمیل کند، باور مدیران را نسبت به شما افزایش می‌دهد.

مهارت‌های خود در رهبری را نشان دهید

ترفیع شغلی

اگر قرار است ارتقای شغلی داشته باشید و سمت‌های مدیریتی را بگیرید، باید بتوانید مهارت‌های خود در رهبری را توسعه دهید. نکات زیر به شما کمک خواهند کرد تا در مدیریت و رهبری رشد کنید:

  • الگویی برای همکاران خود شوید و با کمک عملکرد خود در سازمان، احترام آنها را به‌دست آورید.
  • هر زمان که فرصتی پیش آمد، به سرپرست خود نشان دهید که می‌توانید اعضای تیم خود را رهبری کنید و به آنها انگیزه دهید.
  • در هر پروژه‌ای فوق‌العاده عمل کنید.

صفر تا صد پروژه‌ها را به دست بگیرید

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ حساب ویژه‌ای بر روی اشخاصی که تعهد شغلی دارند، باز می‌کنند. اگر شما ثابت کنید که توانایی مدیریت یک پروژه از ابتدا تا انتها را دارید نه تنها ترفیع شغلی خواهید گرفت، بلکه به عنوان یک مهره کلیدی شناخته خواهید شد.

در شرایط بحرانی معقول باشید

افرادی که ترفیع شغلی می‌گیرند، معمولاً در شرایط بحرانی نیز توانایی مدیریت رفتارشان را دارند. در واقع این افراد الگویی برای اطرافیان خود محسوب می‌شوند. اشخاصی که ارتقای سمت پیدا می‌کنند معمولاً وظایف خود را به موقع انجام می‌دهند و همواره سوالات هوشمندانه و مرتبطی می‌پرسند که به مشتریان کمک می‌کند. زمانی که مشکلی رخ می‌دهد به سرعت برای برطرف کردن آن دست به کار می‌شوند و تا حد ممکن، از اشتباهات خود درس می‌گیرند.

عملکرد سایر اعضای تیم را ارتقا دهید

کارفرمایان معمولاً به دنبال کارمندانی هستند که وظایفشان را به خوبی انجام دهند و پس از اتمام آن‌ها، داوطلبانه به سراغ کار بعدی بروند. کارمندانی که به جای تخریب سایر همکارانشان، به آن‌ها کمک کنند که نردبان ترقی را به راحتی بالا بروند. اگر شخصی هستید که عملکرد هم‌تیمی‌هایتان را بهبود می‌بخشید، احتمال اینکه ترفیع شغلی بگیرید بسیار زیاد است.

مطمئن شوید کارفرمایتان از اینکه ترفیع شغلی می‌خواهید اطلاع دارد

شاید این راه حل به نظر ساده باشد، اما ابراز تمایل برای دریافت ترفیع شغلی روند کار را برایتان آسان می‌کند. گاهی اوقات کارفرمای شما نمی‌داند که خواهان ترفیع شغلی هستید یا به عنوان یک کاندیدا به شما نگاه نمی‌کند، مخصوصاً اگر موقعیت شغلی مورد نظر در دپارتمان شما نباشد. گاهی اوقات نیز مدیریت به شما خواهد گفت که برای رسیدن به موقعیت شغلی مورد نظر چه کارهایی باید انجام دهید. در چنین شرایطی، بهتر است فروتن، کنجکاو و مشتاق باشید.

به کار خود افتخار کنید

ترفیع شغلی

مطمئناً صلاحیت، سرسختی، هوش و وفاداری مهم هستند، اما آنچه اهمیت دارد اراده شما برای انجام کار به بهترین شکل ممکن است. این نتیجۀ کار است که اهمیت دارد و کارفرمایان به کارکنانی مسئولیت‌پذیر که انجام وظایف خود را بازتابی از ارزش‌های خود می‌دانند اعتماد می‌کنند.

از غیبت کردن و شایعه پراکنی در محیط کاری بپرهیزید

بسیاری از کارفرمایان ویژگی‌های شخصیتی مانند امانت‌داری و قابل اعتماد بودن را در اولویت قرار می‌دهند. معمولاً کارمندانی این ویژگی‌ها را دارند که در محل کار از غیبت و شایعه پراکنی دوری می‌کنند. از نظر بسیاری از کارفرمایان، اشخاصی که بتوانند بر این وسوسه غلبه کنند، کارمندانی هستند که شایستگی پذیرش مسئولیت‌های بزرگتر را دارند.

در کارهای تیمی مشارکت کنید

اگر می‌خواهید شایستگی خود را به نمایش بگذارید، بهترین کار این است که در پروژه‌های جدید به صورت داوطلبانه فعالیت کنید یا در زمان بیکاری به همکاران یا کارفرمای خود کمک کنید. به این ترتیب، به عنوان شخصی که به کار گروهی متعهد است شناخته خواهید شد و کار کردن در کنار شما برای همکارانتان لذت‌بخش خواهد بود.

وقت شناس باشید

همیشه به موقع در محل کار حاضر شوید و بیش از حد مجاز غیبت نکنید. اگر منظم نباشید و به موقع در محل کار حاضر نشوید، نباید انتظار ترفیع شغلی نیز داشته باشید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

ارزش آفرین باشید

اگر می‌خواهید ارتقای شغلی داشته باشید، باید به این فکر کنید که شرکت از شما چه می‌خواهد. هر کارفرمایی به دنبال این است که تمام کارمندان به نوبه خود در شرکت ارزش آفرینی داشته باشند؛ بنابراین تلاش برای ارزش آفرینی به شما کمک می‌کند تا ارتقای شغلی را نیز تجربه کنید. با انجام کارهای زیر می‌توانید برای شرکت ارزش آفرینی کنید:

  • مهارت‌های خود را بهبود بخشید تا بتوانید در شرکت عملکرد بهتری داشته باشید.
  • خود را درگیر وظایف بیشتری در شرکت کنید که بتوانید با کمک این کار دانش، مهارت‌ها و تجربیات خود را توسعه دهید و فرصت‌های جدیدی برای رشد شغلی پیدا کنید.

نسبت به کار خود متعهد باشید

معمولاً به راحتی می‌توان کارمندان متعهدی که تمام تلاش خود را برای انجام وظایفشان به کار می‌گیرند را تشخیص داد. زمانی که کارفرمایان متوجه تعهد کارکنان نسبت به کارشان شوند، سعی می‌کنند با ترفیع شغلی ایشان را تشویق کنند.

مشکلات مشتریان را برطرف کنید

برای آنکه ترفیع شغلی بگیرید، باید ابتکار عمل داشته باشید و بتوانید مشکلات مشتریان را رفع کنید. برای مثال اگر در یک شرکت تبلیغات و بازاریابی فعالیت می‌کنید، باید بتوانید کمپین‌هایی خلاقانه برای مشتریان و کارکنان راه‌اندازی کنید. همچنین، این ویژگی به این معنی است که باید فردی مستقل باشید و بدون آنکه به شما گفته شود کاری را انجام دهید.

به افزایش درآمد شرکت کمک کنید

ترفیع شغلی

کاملاً واضح است که اگر کارمندی به افزایش درآمد شرکت کمک کند، ترفیع شغلی می‌گیرد. افزایش درآمد شرکت، بهترین بلیت برای ترفیع شغلی است. در واقع، تمامی عملکرد کارمندان می‌تواند با معیار پولسازی سنجیده شود. هر فردی که با مفهوم بازده سرمایه‌گذاری آشنا باشد به خوبی می‌داند که افزایش درآمد یک مجموعه به معنی افزایش مسئولیت‌های وی و ارتقای شغلی است.

نیروهای با استعداد جذب کنید

در یک شرکت در حال رشد، جذب و استخدام نیروهای با استعداد یکی از مهم‌ترین اهداف خصوصا برای تیم منابع انسانی به شمار می‌آید. به همین دلیل، اگر کارمندی بتواند از طریق شبکه ارتباطی خود نیروهای با استعدادی برای آگهی های استخدامی معرفی کند، به عنوان فردی تاثیرگذار در این مجموعه شناخته خواهد شد. اگر ثابت کنید که توانایی ساخت و مدیریت یک تیم خلاق و سودآور را دارید، بدون شک ترفیع شغلی خواهید گرفت.

افرادی که ارتقای شغلی داشتند را دنبال کنید

برای شناسایی راه‌های ارتقای شغلی، خوب است نگاه دقیق‌تری به فعالیت‌های افرادی داشته باشید که طی سال‌های گذشته ارتقای شغلی داشتند. به دنبال ویژگی‌های شخصیتی، دستاوردها و عادات مشترک در میان افرادی باشید که در شغل خود ارتقا داشتند. این مشاهدات به شما درک بهتری از کارهایی که باید انجام دهید، می‌دهد.

به عنوان مثال، برخی کارفرمایان علاقه دارند تا کارمندانی که مهارت‌های اجتماعی قوی‌تری دارند را مشمول ارتقای شغلی کنند. اگر کارفرما و روند شرکت شما نیز چنین است، باید سعی کنید تا در همایش‌ها و دورهمی‌هایی که شرکت ترتیب می‌دهد، بیشتر شرکت کنید.

برخی از کارفرمایان نیز به دنبال اهدای ارتقای شغلی به کارمندانی هستند که در کار تیمی قوی عمل کرده‌اند. در چنین شرایطی، باید نشان دهید که در پروژه‌ها می‌توانید موثر باشید و با تمام افراد و سرپرست تیم نیز ارتباط خوبی خواهید داشت.

مطالب پیشنهادی
3 دیدگاه
  1. مژده عفت خواه می‌گوید

    موافق مطلب درج شده در خصوص ارتقا شغلی هستم البته این در ساختار رفتاری همه ی افراد وحود نداره. به عبارتی باید روش کار کردن برای یک شخص و یا یک مجموعه را در خودمون پرورش بدیم

  2. ذبیح الله می‌گوید

    بسیار مقاله مفید،تشکر میکنم از شما.
    اگر مربوط به ترفیع معلومات کلی داشته باشید برایم ارسال کنید،چون موضوع پایان نامه من اهمیت سیستم ترفیع میباشد.

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام آقای صالحی.
      به طور مرتب به وبلاگ سر بزنید. میتوانید مقالات مرتبطی رو در حوزه استخدام و منابع انسانی مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.