وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

MBA چیست و کدام گرایش آن بهتر است؟

در دنیای مدیریت و تحصیل در این رشته، مطمئنا کلمه “MBA” را مکرر شنیده باشید. اما MBA به معنای واقعی کلمه چیست و چه کاری می‌تواند برای شغل و حرفه‌ای شدن شما انجام دهد؟ در این مقاله قرار است تا همه مواردی را که باید درباره MBA بدانید را توضیح دهیم و کاری کنیم که این اطلاعات شما را به سمت حرفه‌ای شدن پیش ببرد. بنابراین ما را در این مقاله همراهی کنید.

گواهینامه MBA چیست؟

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA، مدرک تحصیلی عمومی است که با تحصیل آن مهارت‌های فنی، مدیریتی و رهبری را فرا خواهید گرفت و می‌توانید یکی از گزینه‌های مناسب در استخدام مدیر عامل باشید. MBA برای کمک به فارغ التحصیلان برای درک بهتر فعالیت‌های عمومی مدیریت کسب و کار طراحی شده است. مدرک MBA می‌تواند در رشته‌هایی مانند حسابداری، امور مالی یا بازاریابی و مدیریت روابط عمومی تمرکز ویژه داشته باشد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

کسب مدرک تحصیلی MBA به شما کمک می‌کند تا در کسب و کارها تیزهوشانه عمل کنید، شبکه سازی را به صورت حرفه‌ای انجام دهید و حرفه‌ای‌ها را در اطراف خود جمع کنید و فرصت‌های جدیدی خلق کنید. با گرفتن این مدرک می‌توانید به این فکر کنید که آیا می‌خواهید شغل خود را ارتقا دهید، به یک صنعت جدید بروید یا یک کارآفرین شوید.

مدرک mba معادل چیست؟

مدرک MBA معادل مدرک کارشناسی ارشد است. البته باید عنوان کنیم، که فردی بعد از گذراندن دوره MBA گواهی دریافت می‌کند و فارغ التحصیل در رشته MBA هستند که مدرکی معادل با کارشناسی ارشد دریافت خواهد کرد.

از مدرک MBA چه انتظاری دارید؟

در نهایت آنچه می‌توانید از MBA انتظار داشته باشید به رشته‌ای که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. برنامه‌های MBA در اشکال مختلف وجود دارد و حتی زمان آن متغیر است و از یک ساله تا دوساله و تمام وقت و نیمه وقت وجود دارد. برای گرفتن مدرک MBA، هم می‌توانید در کلاس‌ها به صورت حضوری وجود داشته باشید و هم می‌توانید به صورت آنلاین یا ترکیبی از هر دو، دوره را بگذرانید. هنگام ارزیابی اینکه کدام برنامه و حتی گرایش MBA برای شما مناسب است، فاکتورهایی مانند سطح تجربه، محل برگزاری کلاس‌ها و وضعیت اشتغال خود را بسنجید.

MBA یک مدرک عمومی است که گرایش‌های مختلفی مانند حسابداری، اقتصاد، امور مالی و بازاریابی را در بر می‌گیرد. در طول برنامه‌ی تحصیلی خود ایده‌ها و ترفندهایی از مدیریت را فرا می‌گیرد که می‌توانید از آنها در پروژ‌ه‌های جاری و آینده خود استفاده کنید. همچنین از طریق کار گروهی، مطالعات موردی و استفاده از تجربه عملی همکلاسی‌ها و دیگران، به سرنخ‌ها بیشتری از مدیریت خواهید رسید. نتیجه نهایی، یک مجموعه جامع از مهارت‌های مدیریت و رهبری است که می‌توانید آنها را در صنایع و مشاغل مختلف به کار گیرید.

MBA یک مدرک کارشناسی ارشد با گرایش مدیریت است.

دانشجویان MBA همچنین در گرایش‌های دیگر مدیریت مانند مدیریت امور مالی یا مدیریت ریسک نیز تمرکز کنند.

تحصیل در MBA برای آن دسته از افرادی که مشغول به کار هستند و زمان برای تحصیل ندارند، بهترین گزینه است تا ترفندهای مدیریتی را فرا بگیرند.

کدام گرایش مدیریت MBA بهتر است؟

بیایید مروری بر گرایش‌های برتر MBA داشته باشیم و ببینیم که کدام گرایش مدیریت MBA در حال حاضر بهترین انتخاب است.

۱. گرایش امور مالی MBA

امور مالی یکی از متمرکزترین تخصص‌های MBA است که بر حسابداری و کنترل مدیریت مالی، بازار سرمایه و پول، بانکداری، خصوصی سازی و امور مالی بین المللی تمرکز دارد. پس از گذراندن دوره MBA با گرایش امور مالی، می‌توان سراغ استخدام در شغل‌های مختلفی مانند استخدام در بانک‌ها، مشاوره‌های مالی و مؤسسات مالی رفت. همچنین می‌توان فرصت‌های شغلی در زمینه سرمایه گذاری، بازرگانی، مسئولیت مالی شرکت‌ها و مالی شرکت‌های بین المللی را نیز پیدا کرد.

۲. گرایش بازاریابی MBA

این گرایش همانند MBA در امور مالی، بسیار محبوب است و افراد زیادی برای تحصیل در این گرایش اشتیاق نشان می‌دهند. گرایش بازاریابی MBA، فرصت‌های فراوانی برای مشتاقانی که مایل‌اند در مسیر کسب درآمدهای بزرگ قرار بگیرند، ارائه می‌دهد. MBA در بازاریابی نیاز به مهارت و دانش بالا در زمینه بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی دارد. با گرفتن مدرک MBA در فروش و بازاریابی، می‌توان به شرکت‌ها کمک کرد که پیشرفت کنند و وظیفه این افراد توسعه شرکت‌ها است.

۳. گرایش فناوری اطلاعات MBA

در طی چند سال اخیر، افراد بسیاری به گرایش فناوری اطلاعات MBA علاقه‌مند شدند. از آنجایی که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پیشرفت تکنولوژیکی در آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند و همه چیز به فناوری متصل است، صنعت IT نیاز به افراد بسیار واجد شرایط و ماهر دارد تا بتوانند مدیریت تیم‌های این بخش و پروژه‌ها را بر عهده بگیرند. گرایش فناوری اطلاعات MBA، دانش و مهارت بسیاری به مدیران فناوری اطلاعات آینده می‌بخشد و همچنین باعث می‌شود آنها پروژه‌ها را از جوانب مختلف مانند برنامه ریزی، طراحی، انتخاب، اجرا و استفاده درک کنند.

۴. گرایش تجارت بین الملل MBA

امروزه، شرکت‌ها با شرکت‌های بین المللی نیز قرارداد می‌بندند و مراوده دارند، که برای مدیریت خوب امور به نیروی انسانی ماهر و دارای تحصیلات عالی نیاز دارند. مدرک MBA در تجارت بین الملل، این افراد حرفه‌ای و ماهر را برای این سازمان‌ها آماده می‌کند. برای ورود به این حوزه، باید آمادگی و توانایی حضور در محیط کاری چند فرهنگی را داشته باشید.

۵. گرایش مدیریت پروژه MBA

گرایش مدیریت پروژه MBA یکی از محبوب‌ترین گرایش‌ها است که روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. دانشجویان این گرایش می‌توانند خود را آماده مدیریت پروژه‌ها کنند و مهارت‌های لازم برای این کار را فرا بگیرند، تا بتوانند در مسیر موفقیت در دنیای کسب و کارها قدم بردارند.

۶.  گرایش استراتژی MBA

در چند سال گذشته، کسب و کارهایی که به دنبال افراد تحصیل کرده در گرایش استراتژی MBA بودند، بسیار زیاد بوده است و از استخدام این افراد پاسخ خوبی دریافت کرده‌اند. گرایش استراتژی در MBA به دانشجویان تفکر استراتژیک مورد نیاز برای مدیریت مؤثر پروژه را می‌دهد. درس‌های استراتژیک شامل برنامه ریزی استراتژیک، کارآفرینی سازمانی، مدیریت تحول سازمانی، تفکر استراتژیک، تحلیل دینامیک سیستم‌ها، یادگیری سازمانی، رهبری سازمانی و غیره می‌شود.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

اما در مورد انتخاب بهترین گرایش MBA باید عنوان کنیم که کاملا به تصمیم شما از آینده بستگی دارد. اگر هدف شما برای آینده شغلی، کارآفرینی است، مطمئنا باید سراغ گرایش‌های مدیریت مانند مدیریت پروژه بروید.

همچنین اگر فردی خلاق هستید و این را در خود مشاهده می‌کنید که بتوانید کسب و کاری را در مسیر رشد قرار دهید، می‌توانید گرایش بازاریابی را انتخاب کنید. در نهایت باید عنوان کنیم که بازار کار برای تمام این گرایش‌ها خوب است و به خوبی می‌توانید مسیر شغلی خود را با مدرک MBA بسازید.

رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

افراد با مدرک MBA می‌توانند در هر صنعتی ورود کنند و در مشاغل مختلف استخدام شوند. به عنوان مثال، افراد برای آگهی استخدام مدیر بازرگانی می‌توانند اقدام کنند و برای استخدام در مشاغل زیر می‌توانند مدرک MBA بگیرند و آن را به رزومه خود اضافه کنند:

  • مدیر مالی
  • مشاور مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • بانکدار
  • مدیر فناوری اطلاعات
  • تحلیل‌گر مدیریتی
  • مشاور مدیریتی
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر عملیات

از آنجایی که امروزه بسیاری از کارفرمایان عاشق استخدام فارغ‌التحصیلان MBA هستند، از این رو، این مدرک می‌تواند برای بسیاری به عنوان برگ برنده به‌شمار آید و خصوصا برای افرادی که به دنبال مشاغل مدیریتی هستند، عالی باشد.

فارغ‌التحصیلان MBA در صنایع مختلف از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا سازمان‌های غیرانتفاعی که برای شرکت‌های چندملیتی و استارت‌آپ کار می‌کنند و بسیاری از آنها کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند، می‌توانند کار پیدا کنند.

بسیاری از مدیران عامل شرکت‌های فورچون ۵۰۰ – از جمله مدیران عامل اپل، جی پی مورگان، مایکروسافت و والمارت – دارای مدرک MBA هستند.

اعتبار مدرک ام بی ای

برای پاسخ به این سوال که آیا مدرک ام بی ای دارای اعتبار است، باید بگوییم که این مدرک و اعتبار آن به محل برگزاری کلاس‌ها و اعتبار آن بستگی دارد. اگر این مدرک از دانشگاه‌های معتبر و با اسم و نشان گرفته شود، می‌توانید امیدوار به بررسی این مدرک در رزومه حرفه‌ای خود باشید. بنابراین برای اینکه از اعتبار مدرک خود مطمئن باشید، حتما توجه کنید که کدام دانشگاه و مرجع را برای تحصیل انتخاب می‌کند.

مدرک MBA مورد تایید وزارت علوم است؟

همیشه موضوع تایید مدرک MBA از سمت وزارت علوم، حرف و سخن بسیار داشته است و پیش آمده که افراد پس از گرفتن مدرک با مشکل عدم تایید مواجه شده‌اند. وزارت علوم برای اینکه این مشکل را حل کند سامانه‌ای برای تعیین اعتبار مدرک MBA معرفی کرده است.

اگر گواهی و مدرک MBA هولوگرام و مهر وزارت علوم داشته باشد، باید از اعتبار و تایید شدن آن توسط وزارت علوم مطمئن باشید. اما چنانچه این موارد در مدرک شما وجود ندارد، می‌تواند از جایی که مدرک را برای شما صادر کرده درباره آن سوال کنید.

رشته MBA در ایران چقدر درآمد دارد؟

با اینکه مدرک تحصیلی MBA در کشورهای خارجی از اعتبار بالایی برخوردار است، اما باید گفت که در ایران از توجه کمتری برخوردار است و این می‌تواند روی میزان درآمد افراد با این مدرک تاثیر بگذارد. می‌توان گفت که میزان درآمد افراد با مدرک MBA در ایران بین ۷ تا ۱۶ میلیون متغیر است و کاهش و افزایش این میزان، به مجموعه مهارت‌های نرم و سخت افراد بستگی دارد.

مطالب پیشنهادی
29 دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    الان بهترین موسسه برای گرفتن mba کجاست؟
    دانشگاه تهران خوب هست ؟

    1. فرهاد می‌گوید

      دانشگاه تهران اصلا توصیه نمیکنم
      موسسه بهار بهتر هست

      1. سعید می‌گوید

        دلیل حرفتون و تجربتون رو ممنون میشم بگین

      2. مارال می‌گوید

        سلام چرا دانشگاه تهران خوب نیست

    2. نفیسه اجمالی می‌گوید

      مرکز دوره های مدیریتی توصیه میکنم تخصصی روی حوزه مدیریت کار میکنند. دوره ها با کیفیت با هزینه اقتصادی تر من دوره dba مرکز دوره های مدیریتی ثبتنام کردم.

      1. S S می‌گوید

        عه شما کدوم کد بودی من شمارو ندیدم؟👀

  2. احسان می‌گوید

    صنعتی شریف بهتره

  3. Ameneh می‌گوید

    ینی منی که هرشد الکترونیک دارم میتونم بدون شرکت تو کنکور برم مدرک mba بگیرم و راحت با همین مدرک تو استخدامیای بانک یا جاهای دیگه شرکت کنم؟

  4. اکبر می‌گوید

    سلام خیر فقط کسی میتونه تو استخدامی بانک یا جاهای دیگه ازmbaاستفاده کنه که فوق لیسانس ان را از دانشگاه معتبر دریافت کرده باشد

  5. Shayan می‌گوید

    سلام ببخشید میخواستم بپرسم که با لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و داشتن تافل یا آیلتس چجوری میشه بورسیه دانشگاه های خارج کشور رو برای تحصیل MBA گرفت؟

  6. علیرضا می‌گوید

    شایان منم اینکارو میخوام بکنم میخوام آیلتس بگیرم و بعد مدیریت بازرگانی بخونم و بورسیه بشم میخوای بیشتر باهم حرف بزنیم بیا تل AliiiO_O@

    1. tvd می‌گوید

      سلام. پذیرش گرفتید؟

    2. Aro می‌گوید

      منم میخوام رشته رشته مدیریت بازرگانی در آمریکا بخونم و مدرک زبان بگیرم 🥺 خیلی ذهنمو درگیر کرده

  7. Nasrin می‌گوید

    سلام ببخشید میخواستم بدونم من بدون داشتن ارشد میتونم MBAبخونم؟یعنی باید چ کنکوری رو بدم تا برم رشته MBA؟

  8. محمدصادق محمدی می‌گوید

    درود بر شما. من لیسانس معماری دارم و میخواستم برای کارشناسی ارشد رشته MBA رو بخونم در دفترچه کنکور ارشد اسمی از MBA برده نشده ولی در متن نوشته شما از رشته مدیریت بازرگانی نام بردید. برای تحصیل در رشته ی MBA باید مدیریت بازرگانی رو انتخاب کنیم . میخوام بیشتر در این باره و این رشته بدونم . و در کدام دانشکدهها میشه این رشته رو ادامه داد. و کل هزینه ی تحصیل این رشته چقدره.

    1. ارس می‌گوید

      چیکار کردی آخرش؟

  9. مدیربان می‌گوید

    سلام وقت به خیر
    من رشته مدیریت صنعتی خوندم. شما کدوم گرایش رو به من پیشنهاد می‌کنید؟

  10. امیررضا می‌گوید

    سلام منی ک کارشناسی مکانیک دارم میتونم ارشد رو mbaبخونم ؟

  11. Aaaaa می‌گوید

    سلام
    من‌ میخوام این رشته رو انتخاب کنم گرایش بازار یابی
    چطور میتونم بورسیه رو بگیرم از این رشته؟

  12. پرشیان شادمانی می‌گوید

    سلام من دیپلم انسانی دارم و فقط کنکور زبان دادم و کارشناسی مترجمی دارم میتونم MBA بخونم ؟

  13. مسافر می‌گوید

    سلام. ببخشید من که درونگرا و خجالتی هستم به درد این رشته می‌خورم؟

  14. یاس می‌گوید

    سلام من کارشناسی حسابداری دارم ولی از رشته ام خوشم نمیاد از طرفی هم دارم برای ایلتس میخونم . ایا این رشته و کدوم گرایشش برای من مناسبه که برای ارشد بخونم ؟ ممنون میشم جواب بدید.

  15. معین می‌گوید

    بازرگانی بین الملل جز شاخه های ام بی ای هست؟

  16. Fatemeh می‌گوید

    سلام یه سوال .. رشته ام بی ای همون مدیریت بازرگانیه؟؟
    و اینکه کدوم دانشگاه های آزاد این رشته رو دارن؟؟
    سوال آخر از همون اول باید گرایشت و مشخص کنی؟؟ یا نه اول چهار سال بخونی بعد گرایشت و مشخص کنی؟؟؟

  17. shadi می‌گوید

    سلام.لیسانسم روانشناسیه.mbaمیتونم بخونم.یا بخاطر نامرتبط بودن لیسانسم به مدیریت ،اعتباری نداره؟

    1. سارا می‌گوید

      منم دقیقا شرایط‌ تو رو‌دارم متوجه شدی باید چیکار کنی؟

  18. سارا می‌گوید

    سلام‌من‌رشته‌روانشناسی‌خوندم‌واسه کارشناسی ولی برای ارشد میخوام‌مدیریت MBA بخونم کسی میدونه یا نه؟

    1. مارال می‌گوید

      سلام دوستان من می‌خوام دوره یکساله mbaشرکت کنم آیا دانشگاه تهران خوبه اگرنه کدوم دانشگاه مدرک آزاد mbaمیده خوبه ؟ من لیسانس مهندسی صنایع غذایی دارم و موسسه آموزشی ،اموزشگاه زیبایی دارم خواهش میکنم راهنماییم بکنید در ضمن ساکن تهران نیستم.

      1. تاجر و مدیر می‌گوید

        سلام خواهرم ، دانشگاه تهران فعلا بهترینه ، مدرک دو زبانه و مورد تائید وزارت علوم ، وبعد از اون تربیت مدرس ، بعد سایر دانشگاه های تهران ، آرزوی موفقیت دارم براتون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.