وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

رشته مدیریت MBA در دانشگاه‌های ایران

برای بسیاری از متخصصان، گرفتن مدرک MBA گام منطقی برای پیشرفت شغلی به نظر می‌رسد. مزایای دریافت مدرک MBA صرف نظر از صنعت یا حوزه حرفه‌ای که در آن فعال هستید، بسیار زیاد است. برای کسانی که قصد دارند در حوزه‌های مدیریتی فعالیت کنند و برای آگهی استخدام مدیر بازرگانی اقدام کنند، هدف آنها کار با موسسات مالی است یا آرزوهای کارآفرینی دارند، MBA می‌تواند بهترین گزینه باشد و به آنها در کسب مهارت‌های رهبری برای موفقیت در این عرصه‌ها کمک کند. حتی برخی شرکت‌ها در زمان استخدام مدیر نیز به دنبال فردی هستند که این مدرک را دریافت کرده باشد، چرا که می‌توانند به مهارت‌های مدیریتی او تکیه کنند.

شرکت در دوره‌های MBA نشان دهنده تعهد به یادگیری، بهبود و به‌کارگیری مهارت‌هایی است که در نهایت مسیر موفقیت را هموار می‌کنند. علاوه بر این، متخصصانِ دارای مدرک MBA احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود و همچنین اطلاعات خود دارند. اینها تنها تعدادی از مزایای گرفتن MBA هستند. از دیگر مزایای دریافت این مدرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.
  • آگاهی بیشتر از بازار جهانی
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی
  • گسترش شبکه حرفه‌ای
  • افزایش فرصت‌های شغلی
  • بهبود مهارت مدیریت زمان

با توجه به مزایای بالا و علاقه بسیاری از افراد به این رشته، بسیاری از دانشگاه‌های ایران رشته MBA یا مدیریت کسب‌وکار را برای دریافت مدرک ارائه می‌دهند.

بهترین دانشگاه MBA ایران

رشته MBA در دانشگاه‌های ایران به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته است. دانشجویان در این دوره با اصول مدیریتی و همچنین دانش روز مدیریت در حوزه‌های مختلف آشنا می‌شوند و می‌توانند از دانش خود در پیشرفت شغلی بهره ببرند. طول دوره MBA در دانشگاه‌های ایران حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال می‌باشد که تقریبا می‌توان آن را برابر با دوره کارشناسی ارشد دانست. اما تفاوت عمده دوره MBA با دوره کارشناسی ارشد تعداد واحدهای آن است؛ در کارشناسی ارشد تعداد واحدها ۳۶ واحد است، این در حالی است که در دوره مدیریت کسب‌وکار ۵۶ واحد گذرانده می‌شود. به این ترتیب، دوره مدیریت کسب‌وکار ۴ ترم را شامل می‌‌شود که در هر نیم‌سال ۱۴ واحد درسی توسط دانشجو گذرانده می‌شود.

با توجه به این موضوع که رشته MBA، رشته نسبتا سخت و نیازمند تلاش بسیار است، به همین خاطر دانشجویانی که این رشته را در دانشگاه‌های ایران انتخاب می‌کنند، باید استعداد داشته باشند و زمان زیادی را صرف مطالعه و یادگیری کنند. اما بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته MBA کدام‌اند؟

دانشگاه صنعتی شریف

رشته MBA در دانشگاه‌های ایران

دانشگاه شریف در میان اولین دانشگاه‌های ایران به‌شمار می‌آید که رشته MBA را در ایران معرفی کرد. در حال حاضر این دانشگاه ۷۲ نفر را برای این رشته پذیرش می‌کند و آنها را از میان رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد انتخاب می‌کند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه امیرکبیر نیز در میان دانشگاه‌های برتر ایران در رشته MBA است که این رشته را از سال ۱۳۹۰ به رشته‌های خود اضافه کرده است. این رشته در دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر تدریس و ارائه می‌شود و ۴۸ نفر ظرفیت برای آن در نظر گرفته شده است. از آنجایی که این دانشگاه ارائه‌دهنده یکی از بهترین دوره‌های MBA در ایران است و دانشجویان در این دوره با تمام جنبه‌های کسب‌وکار آشنا می‌شوند، بنابراین مقصد بسیاری برای دریافت مدرک مدیریت کسب‌وکار به‌شمار می‌آید و این افراد از برترین‌های کنکور هستند.

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران نیز از ارائه‌دهندگان رشته مدیریت کسب‌وکار در ایران است و این دوره را در دانشکده مدیریت خود برگزار می‌کند. این رشته اولین بار در سال ۹۲ توسط دانشگاه تهران ارائه شد و از آن زمان اقدام به پذیرش افراد برتر کنکور برای این رشته کرده است. ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته و در این دانشگاه ۲۲ نفر است.

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا در میان دانشگاه‌هایی قرار دارد که رشته MBA را تنها برای خانم‌ها و از سال ۹۰ ارائه می‌دهد. این رشته در دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا ارائه می‌شود و برای آن اقدام به پذیریش دانشجو می‌کند. ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته و در این دانشگاه ۱۱ نفر است.

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی در میان بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته MBA قرار دارد و پذیرش دانشجو برای این رشته را از سال ۹۳ آغاز کرده است. دانشگاه خوارزمی این رشته را در گرایش‌های مختلف ارائه می‌دهد که بازاریابی و مالی از جمله آنها است. ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته و در این دانشگاه ۴۸ نفر است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

دانشگاه علامه طباطبایی

رشته MBA در دانشگاه‌های ایران

دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده مدیریت و حسابداری خود دوره‌های آزاد MBA را برگزار می‌کرد و پس از مدتی، اقدام به جذب دانشجو در این رشته و از طریق کنکور کرد. این دانشگاه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های ایران در حوزه مدیریت و حسابداری به‌شمار می‌آید و در رشته مدیریت کسب‌وکار نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته و در این دانشگاه ۷۶ نفر است.

شرایط قبولی در رشته  MBA

برای قبولی در رشته MBA در بهترین دانشگاه‌های ایران، باید در کنکور رتبه مناسبی به دست آورید. برای این منظور حتما باید مدرک کارشناسی یا همان لیسانس را نیز داشته باشید. علاوه بر این، اغلب دوره‌های MBA نیاز به ۱ تا ۲ سال سابقه کار دارند و امتیاز دانشجو با میزان سابقه کار افزایش پیدا می‌کند. رشته تحصیلی در دروه لیسانس نیز تاثیری مستقیم در پذیرش دانشجو دارد و به عنوان مثال، فردی با مدرک مدیریت مالی نسبت به داوطلبی با مدرک هنر، شانس بیشتری در پذیرش در این رشته دارد.

یکی از مهم‌ترین عوامل در قبولی، رتبه متقاضی در کنکور است. در جدول زیر نمونه رتبه‌های قبولی ارشد کد ضریب ۱ مربوط به رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در دانشگاه‌های برتر ایران در این رشته را قرار داده‌ایم:

رتبه‌ها و محل قبولی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) 99-1400

رشته و محل قبولی

رتبه قبولی

مدیریت کسب و کار – بازاریابی دانشگاه صنعتی شریف – روزانه ۱۸
مدیریت کسب و کار – بازاریابی دانشگاه تهران – روزانه ۵۳
مدیریت کسب و کار – بازاریابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر – روزانه ۷۷
مدیریت کسب و کار – فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر – نوبت دوم ۱۲۱
مدیریت کسب و کار – استراتژی دانشگاه علامه طباطبایی – نوبت دوم ۱۸۱
مدیریت کسب و کار – عملیات و زنجیره تامین دانشگاه خوارزمی – روزانه ۲۷۹
مدیریت کسب و کار – بازاریابی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – نوبت دوم ۳۲۸

تفاوت رشته MBA با DBA چیست؟

بسیاری کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) و دکترای مدیریت کسب و کار (DBA) را با هم یکسان می‌دانند، در صورتی که این دو رشته تفاوت‌هایی دارند. در مقاله‌های پیشین درباره تفاوت این دو گفتیم و به طور خلاصه باید گفت، فرق رشته MBA با DBA شامل موارد زیر می‌شود:

مدرک MBA معمولاً مورد استفاده افراد متخصص و حرفه‌ای در کسب و کارها قرار می‌گیرد که می‌خواهند درک بهتری از کسب و کار داشته باشند و تئوری‌های روز مربوط به صنعت و حرفه خود را فرا بگیرند.

مدرک DBA به متخصصان حال حاضر این اجازه را می‌دهد تا با افزایش دانش و استفاده از نظریه‌ها و روش‌های جدید، حرفه و کسب و کار خود را گسترش دهند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.