وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

DBA چیست و با این مدرک چه کاری می‌توان انجام داد؟

دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار شما را در میان دیگر مدیران متمایز می‌کند و این مدرک نه تنها مهارت‌های شغلی بلکه تعهد به رشد شخصی و سازمانی را به کارفرمایان نشان می‌دهد. مدرک DBA گواهی برای نشان این است که نشان دهید به استفاده از آموزش‌های سطح بالا در کسب و کار تمایل دارید و دوست دارید تا با تحصیل در این حیطه در حل مشکلات و جستجوی راه حل در کسب و کار، قدم بردارید.

ممکن است کمی درباره دکترای مدیریت کسب و کار (که معمولاً به نام مدرک DBA شناخته می‌شود) شنیده باشید، اما با این حال، مطمئن نیستید که این مدرک چیست. حتی ممکن است بدانید این مدرک چیست، ولی ندانید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این مدرک، گرایش‌های آن و کارایی آن بیشتر توضیح دهیم، تا به شما در تصمیم گیری برای گرفتن مدرک آن کمک کنیم.

 

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مدرک DBA چیست؟

دکترای مدیریت کسب و کار یا مدرک DBA، مدرکی با تمرکز بر کسب و کار و مدیریت آن است است که دانش عملی فرد دانشجو را بالا می‌برد و آن را برای اجرا و عملی کردن این دانش در محیط کار آماده می‌کند. مدیریت صحیح کسب و کار یکی از فاکتورهای اصلی استخدام مدیر است که می‌توان در این دوره‌ها به این ویژگی رسید.

 

مدرک DBA با دکترای مدیریت بازرگانی چه تفاوتی دارد؟

اگرچه هر دو روی تجارت و کسب و کار متمرکز هستند، اما مدرک DBA و دکترای مدیریت کسب و کار کاملاً متفاوت است. دکترای مدیریت بازرگانی یک مدرک دکترای تحقیق محور و ایده آل برای کسانی است که علاقه‌مند به کار در دانشگاه و حتی تحصیلات بالاتر و کسب علم و دانش هستند. مدرک DBA بر دانش نظری متمرکز است، که می‌تواند کسب و کار از آن به صورت عملی استفاده کرد و مدیریت کار را به دست گرفت.

 

چرا باید مدرک DBA گرفت؟

اینکه تصمیم دارید تا مدرک DBA را بگیرید و یا نه هنوز در تصمیم گیری خود شک دارد، باید بگوییم که برنامه‌های DBA به شما کمک می‌کند که مهارت خود در تفکر انتقادی و حل مسئله در دنیای واقعی و کسب و کار را افزایش دهید.

کسب مدرک دکترای مدیریت کسب و کار شما را با آخرین تحقیقات، نظریه‌ها و اطلاعات بازرگانی و مدیریت آشنا می‌کند. این آموزش نه تنها شما را به عنوان یک متخصص در زمینه خود معرفی می‌کند، بلکه مجموعه‌ای ملموس از مهارت‌های مدیریت و تصمیم گیری در شما  نهادینه می‌کند که ممکن است شما را برای موقعیت در سطح مدیریت و فرصت‌های شغلی جدید واجد شرایط کند. همچنین شما را با مهارت‌هایی که برای انجام تحقیقات کمی و کیفی در دنیای واقعی کسب و کارها و انتشار در نشریات تحقیقاتی ضروری است، آشنا می‌کند.

مدرک دکترای مدیریت کسب و کار، همچنین می‌تواند شما را از افرادی که تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت و یا مدرک MBA دارند، متمایز سازد.

 

آیا DBA مدرک با ارزشی است؟

اینکه بخواهید مدرک دکترا در کسب و کار و هر رشته‌ی دیگری بگیرید، کاملا به شما و تصمیم که برای آینده خود دارید، بستگی دارد. باید بدایند که برای گرفتن مدرک DBA باید زمان بگذارید و هزینه و تلاش کنید. در حالی که رسیدن به این مدرک ممکن است کمی سخت و زمان بر باشد، اما سودی که از آن به دست می‌آورید بسیار ارزشمند است و از نظر حرفه‌ای و مالی می‌تواند برای شما عالی باشد. اگر عاشق مدیریت و حتی راه اندازی کسب و کار هستید و جاه طلبی برای ادامه تحصیل دارید، مدرک DBA ممکن است برای شما مناسب و همچنین با ارزش باشد.

با دکترای مدیریت کسب و کار چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

از سمت‌های مدیریتی ارشد گرفته تا مشاوره‌های کسب و کار، مدرک DBA می‌تواند طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی را برای شما فراهم کند. در اینجا فقط نمونه‌ای از مشاغل و صنایعی را عنوان می‌کنیم که می‌توانید با دکترای مدیریت کسب و کار، در آنها مشغول به کار شوید:

  • بخش‌های خصوصی و غیرانتفاعی
  • مشاور
  • مدیریت
  • کارآفرین یا صاحب کسب و کار
  • مشاغل آموزشی
  • مشاغل اجرایی
  • کار در دانشکده و دانشگاه
  • مشاغل دولتی

مشاغلی که می‌توانید با مدرک DBA در آنها کار کنید، به اندازه افراد دارای این مدرک تحصیلی متنوع است. همچنین راه اندازی کسب و کار و نیاز به مدیر در آنها نیز به قدری زیاد است که می‌توان با این مدرک در یکی از این کسب و کارها مشغول به کار شد.

 

تحصیل در دانشگاه یا آنلاین؟

مانند تصمیم برای ادامه تحصیل، انتخاب چگونگی کسب مدرک DBA نیز کاملا تصمیم شخصی است. بسیاری از افراد مشتاق، به دلیل تعهدات شغلی و خانوادگی که حضور در کلاس‌ها و برنامه‌های حضوری را برای آنها سخت می‌کند، کلاس‌های و برنامه‌های آنلاین DBA را انتخاب می‌کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

این در حالی است که برخی افراد اعتقاد دارند که حضور در کلاس‌های حضوری نه تنها باعث رشد بیشتر آنها می‌شود، بلکه تعامل و همکاری با دیگر افراد به افزایش دانش آنها نیز کمک می‌کند. اما با این حال، برنامه‌های آنلاین DBA آزادی و مدیریت زمان را برای شما فراهم می‌کند و به شما در رسیدن به اهداف شخصی و شغلی کمک می‌کند.

اگر علاقه‌مند هستید که دوره‌های آنلاین را انتخاب کنید، ابتدا به صورت کامل تحقیق کنید و بهترین و معتبرترین مؤسسات و دانشگاه‌ها را برای گرفتن این مدرک انتخاب کنید.

 

اعتبار مدرک DBA در ایران

یک دوره DBA، علاوه بر اینکه باید به شما روش‌ها مدیریتی درست را آموزش دهد و شما را برای مدیریت کسب و کارها آماده کند، باید اساتید، دانشگاه،‌ مؤسسه و همچنین مدرک معتبری داشته باشد که اتفاقا از طرف وزارت علوم تایید شده باشد. مدرک DBA در ایران دارای دو نوع گواهی است که این گواهینامه‌ها به شرح زیر است:

  • گواهینامه معتبر از وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور
  • گواهینامه معتبر بین المللی که مورد تایید دولت و دادگستری کشور مبدأ است

کشور مبدأ کشوری است که مسئول و ناظر برگزاری کلاس‌ها در ایران است و در نهایت مدرک را آنها برای دانشجویان صادر می‌کنند. این کشور‌ها علاوه بر این موارد، مسئولیت تدوین و اجرای صحیح دوره و بر اساس استانداردهای جهانی را نیز بر عهده دارد.

 

گرایش های DBA

گرایش‌هایی که در DBA وجود دارد کمی به گرایش‌های MBA نزدیک است و وجه مشترک نیز دارند. انواع گرایش های DBA شامل موارد زیر می‌شود:

  • گرایش تجارت الکترونیک
  • گرایش مدیریت راهبردی ( جامع )
  • گرایش فناوری و اطلاعات IT
  • گرایش بازرگانی
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش مالی

تمام این گرایش‌ها، می‌توانند برای افراد خاص خوب عمل کنند و هنگام انتخاب، تنها باید این مورد را در نظر بگیرید که چه می‌خواهید، چه انتظاری از این مدرک دارید و اینکه مهارت‌ها و توانایی‌های شما با کدام گرایش همخوانی دارد.

در نهایت باید عنوان کنیم که این مدرک می‌تواند به شما در مدیریت صحیح کسب و کارها کمک کند و حتی می‌تواند شانس شما را استخدام، نسبت به دیگر متقاضیان بیشتر کند.

مطالب پیشنهادی
17 دیدگاه
  1. ali می‌گوید

    عالیییی و کاربردی
    خیلی راهگشا بود مطالب ممنونم

  2. Ana می‌گوید

    بسیار عالی به امید روزهای بهتر

  3. علی می‌گوید

    با سپاس فراون ، توضیحات بسیار عالی

    ولی DBA دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار است…

    DBA دکتری حرفه ای
    Ph.d دکتری تخصصی

    سربلند و سرافراز باشید

  4. زندی می‌گوید

    بسیار عالی خلاصه راهگشای تصمیم گیری سپاسگزارم

  5. POST DBA می‌گوید

    عالی بود بسیار سپاسگزارم…
    تنها یک نکته کوچک و اشتباه داشت ، دکتری حرفه ای درست است نه مدیریت حرفه ای
    ترجمه صحیح : دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار
    سرافراز و مانا باشید

  6. احسان می‌گوید

    ممنون از شما. آیا مدرک معتبری که برای خارج رفتن قابل قبول باشه داده میشه؟

  7. محمد می‌گوید

    با سلام بنده تحقیق کرده ام. در دانشگاه های کشور هلند مانند دانشگاه آستراداموس شهر روتردام دوره های DBA معادل درجه مقطع دکتری بوده و از مزایای آن در سازمانها استفاده می شود.

  8. بخشی می‌گوید

    باید قانون اعمال مدارک dbaمورد تایید وزارت علوم که در دانشگاه های ایران افراد کسب کرده اند تصویب شود و افراد از مزایای این آموزش ها استفاده کنند .چرا که این مدارک در اغلب کشورهای اروپایی و دنیا مورد تایید قرار گرفته و اعمال میشوند .

  9. عاطفه التجایی می‌گوید

    سلام ایا روی مدرک میخوره دکترای حرفه ای یا دوره؟

  10. مهدی می‌گوید

    کسی اگه موسسه معتبری میشناسه یا دوره انلاین رو گذرونده ممنون میشم با من به اشتراک بزاره

  11. مسلم مهبودی می‌گوید

    سلام چرا اجر این همه تلاش وهزینه را در گذارندن مقطع dba با ثبت یک کلمه دوره ضایع میکنید وقتی مورد تایید وزارت علوم هست وقابل ترجمه

  12. لیلا می‌گوید

    درود عالی بود و راهگشا
    برای اطلاعات تکمیلی به چه سایتی باید مراجعه کرد؟ سپاسگزارم

  13. میم می‌گوید

    دوستان اگر قصد دارید این دوره هارو بگذارید فقط دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را انتخاب کنید عالی عالیه

  14. محمد می‌گوید

    سلام دکتری نمیخوره و این اشکال بزرگ همین مدرک هست

  15. رضا می‌گوید

    دانشگاه شریفم داره ولی دانشگاه تهران ارزونتره و اینکه دانشگاه تهران در مدیریت اعتبارش بیشتره

  16. رضا می‌گوید

    دانشگاه شریفم داره ولی دانشگاه تهران ارزونتره و اینکه دانشگاه تهران قدمت و اعتبارش در مدیریت بیشتره

  17. رضا می‌گوید

    دانشگاه تربیت مدرس علامه طباطبایی و شهید بهشتی هم دارند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.