وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۹ سوال و جواب مصاحبه مهندس نرم افزار

مصاحبه استخدامی می‌تواند ترسناک باشد. شما باید فرد مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید، احساسات خود را کنترل کنید و در عین حال به سوالات او به درستی پاسخ دهید؛ مدیریت هم‌زمان این کارها سخت است. زمانی‌که فرد استرس و فشار روحی زیادی را تحمل می‌کند، آمادگی قبلی کمک می‌کند کارها را ساده‌تر انجام دهد. به نظر شما چطور می‌توان فهمید که مصاحبه کننده چه سوالاتی می‌پرسد؟ در این مطلب خلاصه‌ای از متداول‌ترین سوالات مصاحبه تخصصی مهندسی نرم افزار آورده شده است. اگر به عنوان کارفرما قصد استخدام نیروی متخصص نرم افزار را هم دارید دانستن این سوالات برای شما مفید است.

فهرست مطالب

ترکیبی از سوالات تخصصی و رفتارشناسی

به عنوان یک متقاضی استخدام می‌توانید انتظار ترکیبی از سوالات فنی و رفتارشناسی را داشته باشید. سوالات رفتارشناسی به فرد مصاحبه کننده کمک می‌کند که شخصیت شما را بشناسد، با انگیزه و باورهای شما آشنا شود و در نهایت مهارت‌های ارتباطی‌تان را بسنجد. سوالات فنی هم برای سنجش مهارت‌های تخصصی شما و میزان  آشنایی با اصول مهندسی نرم افزار طراحی شدند. استخدام برنامه نویس یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است و مصاحبه کننده باید با چند سوال مشخص کند که آیا شما فرد مناسبی برای تیم او هستید یا خیر.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

چرا می‌خواهید مهندس نرم افزار باشید؟

اگر یک فرد تازه‌کار باشید که اولین شغل حرفه‌ای خود را در سمت مهندس نرم افزار می‌پذیرید، حتما این سوال را در مصاحبه خواهید شنید و کارفرما می‌خواهد بداند که چه چیزی شما را به سمت این حرفه سوق داده و چرا دوست دارید مهندس نرم افزار باشید. پاسخی که به این سوال می‌دهید نیروی محرک شما را مشخص می‌کند و میزان اشتیاق خود را به کار نشان می‌دهد. گرچه صداقت مهم است، اما لازم است به جای پرداختن به انگیزه‌های سطحی و مادی مثل میزان حقوق و دستمزد به مباحث عمیق‌تری مثل دلایلی که همیشه کامپیوتر را دوست داشتید، بپردازید.

پاسخ‌هایی که به خوبی شوق و تمرکزتان را روی این موضوع نشان ندهند، نمی‌توانند شما را از سایر کاندیداهای استخدام متمایز کنند. در عوض اگر نشان دهید از حل مشکلات کامپیوتری لذت می‌برید و هر چیزی در مورد کامپیوتر برای شما جذاب است، نظر کارفرما را جلب می‌کند. اگر نشان دهید حضور در یک شرکت کوچک یا یک شرکت بین المللی در این حوزه برایتان فرقی نمی‌کند و یادگیری علوم کامپیوتری هدف اصلی شما است، این حرف برای کارفرما ارزشمند خواهد بود. کارفرما برای افرادی که از نظر شخصی برایشان مهم است که در مقام یک مهندس نرم افزار پیشرفت کنند، احترام زیادی قائل هستند. بسته به موقعیت شغلی شاید لازم باشد بیشتر توضیح دهید که چرا فرانت اند یا بک اند برای شما جذابیت بیشتری دارد.

سوالات تخصصی مهندسی نرم افزار و سنجش میزان دانش

سوالات مصاحبه تخصصی مهندسی نرم افزار

در کنار مواردی که گفته شد مصاحبه کننده سعی می‌کند بفهمد شما چطور شخصی هستید. او سوالاتی می‌پرسد تا درک شما از اصول اساسی مهندسی نرم افزار را بسنجد. این سوالات می‌تواند دانش شما در خصوص فرآیندهای کاری را بسنجد یا در مورد میزان آشنایی شما با زبان‌های برنامه نویسی آینده دار و مفاهیم آن‌ها باشد. از یک برنامه نویس پایتون انتظار می‌رود اصول کلی این زبان را بشناسد و دلیل انتخاب این زبان تخصصی را هم بتواند شرح دهد. متداول‌ترین سوالات مهندسی فنی نرم افزار در سطح ابتدایی به این شرح است:

روندی که برای طراحی فرآیند توسعه یک نرم افزار پیشنهاد می‌کنید را از ابتدا تا انتها توصیف کنید

شما باید در مورد عناصر اصلی چرخه عمر یک پروژه بحث کنید. در اینجا مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها اشاره کنید می‌پردازیم.

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • مشخصات فنی
  • معماری
  • پیاده سازی نرم افزار
  • تست
  • مستند سازی فرآیندها
  • پشتیبانی و آموزش
  • یافتن راه حل و نگهداری آن

اگر متقاضی یک شغل تمام وقت در حوزه نرم افزار هستید، مصاحبه کننده احتمالا از شما انتظار دارد که تمامی عناصر اصلی و فرآیندهای توسعه یک نرم افزار را بشناسید.

اعتبار سنجی و تایید صلاحیت چیست؟

اعتبار سنجی شامل مراحلی است که اطمینان حاصل شود نرم افزار متناسب با نیازهای مشتری طراحی و پیاده سازی شده است.

تایید صلاحیت هم شامل مراحلی است که اطمینان حاصل کنید نرم افزار عملکرد مطلوب مورد انتظار را دارد.

زبان‌های برنامه نویسی محبوب شما کدام هستند؟

سوالات مصاحبه تخصصی مهندسی نرم افزار

به طور کلی خوب است اطمینان حاصل کنید که با برخی از محبوب‌‌ترین زبان‌های برنامه نویسی مثل ++ C، جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت و چارچوب‌های محبوب آن مانند Node و React آشنایی کامل دارید. اگر شرکتی که قصد استخدام شدن در آن را دارید به یک زبان برنامه نویسی خاص متکی است، ممکن است در جلسه مصاحبه از شما در مورد عملکرد و مفاهیم مربوط به آن سوالاتی بپرسند، پس باید از قبل آماده باشید.

سوالات تخصصی که از یک مهندس نرم افزار با تجربه پرسیده می‌شود

معمولا سوالاتی که در مصاحبه از مهندس ارشد نرم افزار که سابقه کاری طولانی دارد، پرسیده می‌شود حول این موضوع است که او در طول دوران کاری خود چه چیزهایی آموخته و تجربیاتی که کسب کرده کدام هستند. نحوه استفاده از این دانش و تجربه در شرکت جدید هم بسیار مهم است. داشتن یک رزومه حرفه ای کار شما را در این مرحله راحت‌تر می‌کند و یک تصویر درست از شما در ذهن کارفرما شکل می‌دهد. پس از آن به راحتی می‌توانید به صورت شفاهی از تجربیات خود و اینکه چگونه می‌خواهید از آن‌ها در موقعیت شغلی جدید استفاده کنید، صحبت کنید.

درباره پروژه‌ای که درگیر آن بودید برایم بگویید و نحوه انتخاب معماری آن را توضیح دهید

سوالاتی از این دست به کارفرما کمک می‌کند، بفهمد شما چطور از دانش خود برای مقابله با چالش‌ها و حل مشکلات احتمالی پیش‌رو استفاده می‌کنید. هنگام پاسخ به این سوالات دقت کنید به نکات زیر اشاره کرده باشید:

  • هدف نهایی پروژه و میزان استفاده از تکنولوژی‌های سطح بالا در آن پروژه را توضیح دهید.
  • جزئیات مربوط به معماری انتخابی خودتان، از جمله گزینه‌های طراحی مثل MEAN در مقابل MERN یا سایر تصمیمات مربوط به زبان برنامه نویسی را با دقت شرح دهید.
  • تصمیمات مربوط به نحوه انتخاب سخت افزار، سرور و ساختار شبکه را واضح بیان کنید.

هرگونه نکته‌ی غیر منتظره‌ای که یاد گرفتید و باید اجرا شود یا در طراحی خود مورد استفاده قرار دادید را، برای کارفرما روشن کنید.

سوالاتی که در مصاحبه استخدامی یک مهندس فنی نرم افزار (Technical senior software engineer) پرسیده می‌شود

با توجه به تجربه و دانشی که از چنین فردی انتظار می‌رود، مصاحبه کننده احتمالا می‌خواهد از طریق پرسش‌هایی بررسی کند که آیا شما چیزی فراتر از اصول اولیه کار می‌دانید و ممکن است برخی از سوالات زیر را از شما بپرسد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برنامه نویسی ماژولی به چه معنا است؟

سوالات مصاحبه تخصصی مهندسی نرم افزار

برنامه نویسی ماژولی شامل جداسازی یک سیستم نرم افزاری مطابق با ماژول‌های خاص است که هر کدام برای انجام کارهای لازم مستقل از بقیه طراحی شده‌اند.

انسجام چگونه در توسعه نرم افزار نقش دارد؟

انسجام روشی را توضیح می‌دهد که عناصر مختلف درون یک ماژول چگونه به یکدیگر وابسته هستند.

چگونه از ابزارهای CASE استفاده می‌شود؟

“CASE” مخفف عبارت Computer-Aided Software Engineering است. ابزارهای CASE برای پشتیبانی و تقویت عناصر چرخه عمر توسعه نرم افزار، از جمله برنامه ریزی، شکل دهی، تست و نصب نرم افزار استفاده می‌شود.

هنگام تعیین الزامات چگونه اولویت بندی می‌کنید؟

برای انجام این کار، ابتدا باید سیستم خود را با بهترین ساختار داده برای کارهای لازم طراحی کنید. هنگامی که ساختار داده را شناختید، می‌توانید کدی را که به بهترین وجه از این ساختار پشتیبانی می‌کند، تعیین کنید.

سوالاتی که شما در طول مصاحبه می‌توانید بپرسید

پرسیدن سوال از سوی شما در طول مصاحبه به کارفرمای احتمالی آینده‌تان نشان می‌دهد که واقعا به این سازمان علاقه دارید و دوست دارید در جایگاه یک developer به پیشرفت آن کمک کنید. در اینجا به چند سوال که می‌توانید در طول مصاحبه بپرسید، اشاره می‌کنیم.

ساختار تیم شما به چه شکل است و من در این ساختار چه وظایفی بر عهده خواهم گرفت؟

به دست آوردن یک دید کلی از سازمان به شما کمک می‌کند تاثیری که می‌خواهید داشته باشید و فرآیندها و افرادی که در کار با شما مشارکت دارند را، بهتر بشناسید. این سوال همچنین به کارفرما نشان می‌دهد که شما تنها به مشکلات کامپیوتری و آنچه در صفحه سیستم شما می‌گذرد فکر نمی‌کنید، بلکه زیرساخت‌ها و فرآیندهای سازمانی هم برایتان مهم است. این به آن معنا است که به سازمان احترام می‌گذارید و برای آن ارزش قائل هستید.

شما موفقیت من در این موقعیت شغلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سوالات مصاحبه تخصصی مهندسی نرم افزار

این یک سوال حیاتی است زیرا اهداف ملموسی برای شما به وجود می‌آورد. مشخص کردن معیارهای موفقیت به شما و افرادی که به آن‌ها گزارش می‌دهید، کمک می‌کند تا از اختلاف نظرهای آینده پیش گیری کنید و ارتباطات غیر موثر را به حداقل برسانید.

شما چه کمکی به توسعه حرفه‌ای من خواهید کرد؟

این یکی از بهترین سوالاتی است که در مصاحبه استخدامی می‌توانید بپرسید، چرا که اولا نشان می‌دهد شما روی خود سرمایه گذاری می‌کنید و علاوه بر این دانستن اینکه شرکت چگونه به توسعه حرفه‌ای شما کمک می‌کند و شیوه حمایت آنها از کارکنان، می‌تواند به تصمیم‌گیری شما برای همکاری یا عدم همکاری با آن مجموعه کمک کند.

پس از اینکه پاسخ سوالات عمومی مصاحبه استخدامی مهندس نرم افزار را پاسخ دادید، وقت آن می‌رسد که خود را برای مصاحبه فنی آماده کنید. مصاحبه‌های فنی معمولا با واگذاری یک تسک برنامه نویسی آغاز می‌شود تا مدیران بتوانند توانایی برنامه نویسی شما را بسنجند. در نهایت در قبولی در این مصاحبه‌های می‌توانید کار خود را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس فکر کرد و موفق شد

منبع codecademy
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.