وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس فکر کرد و موفق شد

بیشتر مردم در سراسر جهان در حال کار و سرگرم شدن با نرم افزارها و اپلیکیشن‌های متفاوت هستند. افرادی که پشت این اپلیکیشن‌ها و همچنین نرم افزارها قرار دهند، برنامه نویسان هستند که بهترین ابزارها را برای ما طراحی و فراهم می‌کنند. برنامه‌نویسی شغلی است که اغلب به صورت فریلنسری انجام می‌شود و برنامه نویسان ساعت کاری را خودشان تعریف می‌کنند و همچنین می‌توانند برای شرکت‌های بین المللی نیز کار کنند. در واقع می‌توان گفت که این شغل، شغلی است که شما می‌توانید رئیس خود باشید. جذاب نیست؟

برای برنامه‌نویس یا developer موفق شدن نیاز است که سراغ یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی محبوب بروید، در برخی از کلاس‌های برنامه‌نویسی چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری شرکت کنید و مهارت‌های فنی خود را گسترش دهید؛ همچنین ذکاوت و انعطاف‌پذیری برای مقابله با چالش‌های کدنویسی و تلاش برای حل آن‌ها نیز از پیش نیازهای برنامه‌نویسی است. مشکلاتی که ممکن است قبلاً حل نشده باشند.

استخدام برنامه نویس
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام برنامه نویس هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی برنامه نویسی به سایت ایران تلنت مراجعه کنید.

اما ممکن این این سؤالات برای شما پیش بیاید که چطور مانند یک برنامه‌نویس فکر کنیم؟ چه توانایی‌های ذهنی را باید در کنار کدنویسی یاد بگیریم؟ ما برخی از متداول‌ترین ویژگی‌های برنامه نویسان موفق را برای کمک به شما در درست قرار گرفتن در مسیر شغلی برنامه نویسی آماده کردیم و در این مقاله به شما ارائه می‌دهیم تا در استخدام برنامه نویس بهتر عمل کنید.

نکته شماره ۱: موارد ناشناخته و ناشناس را بپذیرید

یکی از جالب‌ترین تناقض‌ها در مورد برنامه نویسی، رابطه بین قوانین ثابت و پذیرفته شده و عدم اطمینان از درستی آن‌ها است. در حالی که زبان‌های برنامه‌نویسیِ مشهور بر اساس ساختار و و قوانین مشخصی ساخته شده‌اند که در صورت شکستن آن قوانین، خطاهایی رخ می‌دهد، اولین نکته ما در این مقاله ممکن است برخلاف تفکر منطقی یک برنامه‌نویس موفق باشد.

برنامه نویسان باتجربه به شما می‌گویند که ماهیت کدنویسی یکی از مواردی است که شما را ملزم به پذیرفتن دانستن همه چیز می‌کند. حتی پردرآمدترین برنامه نویسان در برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان نیز ممکن است بگویند که آن‌ها درباره کدگذاری همه چیز را نمی‌دانند. با پیشرفت روز افزون این حوزه همیشه یک زبان جدید و مشکلات جدید در مورد کدنویسی رخ می‌دهد که ممکن است برنامه نویسان و حتی برنامه نویسان بزرگ را شگفت زده کنند.

بنابراین، چگونه باید این ناشناس بودن و ناشناخته بودن برنامه‌نویسی را بپذیرید؟ با قبول کردن شگفتی‌ها، تغییرات و مسائل غیرمنتظره. وقتی یاد گرفتید چگونه مسائل را برطرف کنید و به دنبال پیدا کردن راه حل‌های بهتری برای مشکلات برنامه‌نویسی باشید، صبور باشید و توجه داشته باشید که کاری که فکر می‌کنید «انجام شده» است اصلاً انجام نمی‌شود. هرچه زودتر خود را برای پیچ و خم‌های حرفه‌ی برنامه‌نویسی آماده کنید؛ هنگامی که با اولین مانع روبرو می‌شوید و برای جلوگیری از سرخوردگی، از پیدا کردن راه حل خودداری می‌کنید و از نظر شما این آسان‌ترین راه خواهد بود.

نکته آخر در مورد انعطاف‌پذیر بودن (و تمرکز داشتن) در برنامه‌نویسی این است که همیشه حس شوخ طبعی را حفظ کنید. در هر برنامه ریزی خود در برنامه‌نویسی ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که از نظر شما واقعا غیرقابل حل هستند؛ اما فراموش نکنید که کار در این مواقع نیاز به صبر و حوصله دارد. کمی شوخ طبعی می‌تواند کمک زیادی به شما در حفظ سلامت عقل، افزایش بهره‌وری و کمک به شما برای غلبه بر ماهیت چالش‌انگیز این شغل کند.

نکته شماره ۲ – درباره مهارت‌ها و محدودیت‌های خود واقع‌بین باشید

چگونه مانند یک برنامه نویس موفق فکر کنیم

برنامه‌نویسی معمولا با فریلنسری آغاز می‌شود؛ در حالی که فرصت های شغلی برای برنامه نویسی اندروید و دیگر سیستم عامل‌های زیادی برای برنامه نویسان با تجربه وجود دارد، اما برنامه نویسان تازه کار اغلب نیاز به پیدا کردن استارت آپ‌ها یا تیم‌هایی را دارند که به دنبال فردی برای کارآموزی و آموزش همزمان در زمان کار هستند. اینکه بتوانید به صورت فریلنسر کنید مزایای بسیار برای شما خواهد داشت، که انعطاف‌پذیری و توانایی «رئیس خود بودن» از جمله‌ی آن‌ها هستند.

با این حال، یک مشکل مشترک برای بسیاری از برنامه نویسان تازه کار این است که سعی کنند بیش از اندازه خود را برای افزایش سابقه کار اذیت کنند و مشقت بکشند. برای سازمان‌ها یا شرکت‌های نوپایی که با بودجه محدود و مهلت زمان محدود برای راه اندازی محصول فعالیت می‌کنند، پرداخت هزینه‌ی زیاد برای یک برنامه‌نویس بی‌تجربه می‌تواند منجر به قطع همکاری یا گرفتن بازخورد منفی شود که در نهایت می‌تواند آن فرد را از کاری که انجام می‌دهد، ناامید کند.

بنابراین، برای برنامه نویسانی که تازه وارد این حوزه می‌شوند، باز هم عنوان می‌کنیم که باید صبور باشند؛ ابتدا به دنبال فرصت‌هایی برای رشد مهارت‌های خود بگردید، سپس به دنبال پروژه‌های بزرگ باشید. پس از اینکه این حرفه را به طور کامل یاد گرفتید و به دانش خود افزودید، می‌توانید برای شرکت‌های بزرگ‌تر اقدام کنید. اگر صبور باقی بمانید و سر صبر برای خود سابقه کاری بسازید، می‌توانید مزایای بسیاری را نیز داشته باشید که مهم‌ترین آن دریافت حقوق برنامه نویس حرفه‌ای و به میزان بالا خواهد بود.

نکته شماره ۳ – تصمیم بگیرید که رئیس خود باشید یا برای دیگران سود آوری داشته باشید

فیلم‌هایی مانند The Social Network و Hackers سال‌ها دنیای برنامه‌نویسی و کدگذاری را به صورت خیالی نشان داده‌اند. نسخه هالیوودی برنامه‌نویسی همیشه ساخت نرم افزار، وب‌سایت و اپلیکیشن‌های بسیار قدرتمند، کار در بزرگترین شرکت‌ها و غول‌های فناوری و به دست آوردن میلیون‌ها دلار را نشان می‌دهد که بسیاری از افراد وقتی وارد این حوزه می‌شوند و این موارد را مشاهده نمی‌کنند، به راحتی این کار را کنار می‌گذارند.

واقع بین بودن و نبودن در این حیطه، بسیاری از توسعه دهندگان را در دو دسته قرار می‌دهد – کسانی که سعی در ایجاد چشم‌انداز خلاقانه خود دارند و کسانی که خوشحال هستند که ایده‌های شغلی خود را به دیگران ارائه می‌دهند و باعث درآمد بیشتر آن‌ها می‌شوند. قبل از اینکه وارد این حرفه شوید، تشخیص اینکه در کدام یک از این دو دسته قرار دارید، ضروری است؛ زیرا هر یک از اینها نیاز به ایجاد یک مجموعه مهارت منحصر به فرد را در شما ایجاد می‌کند که اگر بعد از شروع کار برنامه نویسی، دسته دیگر را انتخاب کنید دیگر آن مهارت‌ها فایده‌ای برای شما نخواهند داشت.

اگر مبنای شما در برنامه‌نویس شدن این است که به دیگران کمک کنید تا قوی‌تر شوند، پس می‌توانید در یادگیری برنامه‌نویسی به دنبال شبکه سازی، برقراری ارتباط بیشتر با افراد و همچنین یادگیری مهارت برقراری ارتباط نیز باشید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برای رویاپردازانی که می‌خواهند برنامه نویس شوند و همچنین می‌خواهند “ابزار بزرگ بعدی” خود را بسازند، گسترش مهارت‌های اساسی برنامه نویسی مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهند. از آنجایی که آینده برنامه نویسی به زبان‌های برنامه نویسی مختلف ربط پیدا می‌کند، شما باید در زبان‌های مختلف برنامه نویسی مهارت داشته باشید تا بتوانید از آنها در مواقع مختلف و در کار خود استفاده کنید.

نکته شماره ۴ – سیستمی برای خود بسازید که به شما کمک کند تا کارآمد و موثر کار کنید

چگونه مانند یک برنامه نویس موفق فکر کنیم

این یکی دیگر از ابزارهای کلیدی است که برنامه نویسان موفق از آن استفاده می‌کنند و نسخه‌های هالیوود را کنار می‌گذارند. برنامه نویسان موفق سازمان یافته عمل می‌کنند! برنامه نویسان واقعی همیشه به دنبال این هستند که راهی برای پیشرفت خود پیدا کنند و نه به دنبال درست کردن اتاق تاریک و درست کردن مکرر قهوه باشند تا بتوانند از اتیکت تعریف شده برنامه‌نویسی پیروی کنند. برنامه نویسان موفق برنامه‌هایی را پیدا می‌کنند که کمک کننده‌ی آنها هستند، سیستم‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند که کدنویسی را سازمان یافته‌تر بررسی و اشکال‌یابی کنند و همچنین بتوانند راحت‌تر با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

در حالی که هر شخصی روش‌های مختلفی برای انجام کار کارآمد دارد، اما برخی از کارها و مراحلی که شما به عنوان برنامه‌نویس می‌توانید انجام دهید تا کار خود را سازمان یافته کنید، عبارت‌اند از:

  • ایجاد یک برنامه کاری مشخص که متناسب با میزان بهره‌وری و خواسته‌های مشتری شما باشد. چه فردی باشید که با کار در شب راحت‌تر است و چه فردی باشید که در ساعت کاری متدوال راحت‌تر کار می‌کند، در نهایت شما باید یک روش و مدل کاری ثابت را برای خود انتخاب کنید تا بتوانید میزان بهره‌وری خود را در این حیطه افزایش دهید.
  • یک پلتفرم ثابت را برای ارتباط و در دسترس بودن انتخاب کنید. در حالی که بسیاری از مشتریان اغلب سیستمی را برای تیم یا شرکت خود انتخاب می‌کنند، اما به آن‌ها اطلاع دهید بهترین راه برای برقراری ارتباط با شما و اطمینان از پاسخ سریع یا در دسترس بودن برای حل مشکلات، پلتفرمی است که شما عنوان می‌کنید. با این کار همه از انجام همکاری با شما راضی‌تر خواهند بود.
  • با شروع پروژه‌ها و کسب درآمد، یک سیستم یا روش درست برای دریافت پرداختی را اعلام کنید. برای دریافت دستمزد خود سراغ روش‌های درست و اصولی بروید که هم شرکت‌هایی که سیستم حسابداری دارند بتوانند این کار را با شما راحت‌تر پیش ببرند و هم، شما بتوانید راحت‌تر پول خود را دریافت کنید.
  • استفاده از ابزارهای برنامه ریزی پروژه مانند ترلو یا ایرتیبل را برای پیشبرد اصولی و مرتب کار در نظر داشته باشید. این ابزارها به شما کمک می‌کند تمام تسک‌ها را از طریق کارت‌ها منظم‌تر پیش ببرید و به شما این امکان را می‌دهند که در انجام کارهای خود به موقع عمل کنید و منظم پیش بروید. با توجه به نیازهای مداوم در تغییر کارهای پروژه‌های برنامه نویسی، این امر برای جلوگیری از اتلاف وقت (یا هدر رفتن پول و منابع) ضروری است.

نکته شماره ۵ – همیشه به دنبال یادگیری باشید

چگونه مانند یک برنامه نویس موفق فکر کنیم

برنامه‌نویسی حیطه‌ای است که در آن بروز مشکل کم پیش نمی‌آید. به همین خاطر شما باید همیشه خود را به روز نگه دارید و همیشه به دنبال یادگیری باشید تا بتوانید به آسان‌ترین روش و در کمترین زمان ممکن، مشکل را حل کنید.

با شروع کار خود در برنامه‌نویسی و دریافت پیشنهاد پروژه‌های مختلف، یادگیری را به چه صورت باید انجام داد؟

  • ادامه دادن دوره‌های کدنویسی در سطح بالا و در حیطه‌ی زبان‌هایی که آنقدرها با آن‌ها آشنایی ندارید، یا تجربه کدنویسی با آن‌ها را نیز نداشتید. این یادگیری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با زبان‌های مختلف کدنویسی را انجام دهید و مهارت خود در کدنویسی را افزایش دهید.
  • از انجمن‌های فعال برنامه نویسان مانند Stack Overflow یا Github بازدید کنید تا از توسعه دهندگان با تجربه بیاموزید، سؤال بپرسید و درباره مشکلات خاص و اشکالاتی که در کار خود با آن‌ها مواجه می‌شوید، مشاوره بگیرید.
  • کتاب‌های برجسته در حوزه فناوری و برنامه‌نویسی و وبلاگ‌های این حوزه خصوصا وبلاگ‌های برنامه نویسان بزرگ را بخوانید. این مطالعه به شما کمک می‌کند تا از پیشرفت‌های جدید برنامه‌نویسی و ترند روز دنیا آگاه شوید.
  • دایرکتوری مشتریان قبلی خود را نگه دارید تا از آن‌ها برای گرفتن بازخورد، مشاوره و پیشنهادات سازنده درخواست کنید.
  • ابزاری مناسب برای ایجاد و نگهداری نمونه کارهای حرفه‌ای خود پیدا کنید. داشتن تمام نمونه کارها به شما کمک می‌کند تا هر از چند گاهی سراغ آن‌ها بروید و در آن‌ها اشکالات خود را بررسی کنید و در پی رفع آن‌ها باشید. همچنین بهترین سند برای ارائه به مشتریان جدید نیز خواهند بود.

هیچ ابزاری بهتر از تجربه وجود ندارد، اما استفاده از این منابع و منابع دیگر می‌تواند بهترین روش برای کمک به شما در دستیابی به موفقیت در زندگی حرفه‌ای و رسیدن به اهدافی باشد که شما در برنامه‌نویسی دارید.

منبع sololearn
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.