وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا باید شغلی که مدیرش را دوست نداریم، بپذیریم؟

ما زمان بسیار زیادی را در محیط کار سپری می‌کنیم و اگر مدیر خود را دوست نداشته باشیم و با او احساس راحتی نکنیم، این ساعات برایمان طولانی، خسته‌کننده و ناخوشایند خواهند بود. این مسئله که نتوانیم با مدیر خود کنار بیایید بسیار استرس‌زا است. هیچ‌کس دوست ندارد پس از پایان ساعات کاری خود تا روز بعد استرس درگیری با مدیر خود را داشته باشد.

اما این مشکل تنها شغل ما را به چالش نمی‌کشد، بلکه کیفیت زندگی‌مان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته مهم این است که مدیران نقش تصمیم‌گیرنده در افزایش حقوق، ترفیع شغلی، کار بر پروژه‌های جالب و موارد دیگر را خواهند داشت.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

بنابراین اگر در حال مصاحبه برای یک شغل جدید هستید و از مدیر آن شرکت موج منفی دریافت می‌کنید یا بر این باورید که در آینده نمی‌توانید با او کار کنید، تصمیم‌گیری برای شما بسیار مشکل خواهد بود. آیا شما باید این موقعیت شغلی را بپذیرید؟ یا باید دوران بیکاری خود را تمدید کنید و به دنبال شغل بهتری باشید؟

شاید مدیر شغل جدیدتان آنقدرها هم که شما تصور می‌کنید بد رفتار نباشد و حدس شما کاملاً اشتباه است. در هر صورت، اتخاذ چنین تصمیمی در زمانی که به دنبال کار هستید بسیار دشوار خواهد بود.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

بعضی از علائم عدم تطابق احتمالی با مدیر بد

جدای اینکه شخصیت مدیران بد چگونه باشد، برخی از علائم و نشانه‌های رفتاری کاملاً مشخص هستند و در طول یک مصاحبه کوتاه هم احتمالاً بتوانید آن‌ها را درک کنید. این علائم عبارتند از:

  • رفتار بی‌ادبانه: در طول مصاحبه، معمولاً طرفین سعی دارند تاثیر مثبتی بر یکدیگر بگذارند. بنابراین اگر نشانه‌های رفتار غیرمودبانه را در این شرایط از یک مدیر مشاهده کردید، تنها تصور کنید وقتی در مصاحبه این چنین رفتار می‌کند، رفتار او در فضای کاری چگونه خواهد بود. احتمالاً او در محیط کار و رابطه همکاری دیگر نیازی به تاثیرگذاری مثبت نخواهد دید.
  • شاد نبودن کارمندان: وقتی برای مصاحبه در آن محیط حضور پیدا می‌کنید، به افراد اطراف خود توجه کنید؛ همکاران بالقوه آینده شاد یا افسرده به نظر می‌رسند؟ دقت کنید، مدیر شرکت با نیروهای خدماتی چگونه رفتار می‌کند. آیا او آن‌ها را تشویق می‌کند و با آنان رفتار خوبی دارد یا به آنان توهین می‌کند؟ در حالت ایده‌آل یک مدیر باید نیروهای خدماتی را حمایت و تشویق نماید.
  • طرز رفتار: آیا مدیر شرکت تنها درباره خودش صحبت می‌کند و حتی فراموش می‌کند از شما سوالی بپرسد؟ یا شروع به زیر سوال بردن و بدگویی راجع به شرکت می‌کند؟ در جلسه مصاحبه تمرکز باید بر شما باشد و صحبت‌ها هم باید مثبت پیش برود. اگر این طور نیست، نشان می‌دهد مدیر شرکت فردی مغرور است و این موضوع همواره همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با این فرد کنار بیایید باید چکار کنید؟

پاسخ به این سوال با توجه به وضعیت بیکاری شما شاید چندان آسان نباشد. برای اینکه بتوانید موقعیت خود را تحلیل کرده و پس از آن تصمیم‌گیری نمایید نکات زیر را باید در نظر داشته باشید:

آیا همکاران این شرکت مدام تغییر می‌کنند؟

با یک بررسی آسان در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های استخدامی متوجه خواهید شد آیا همکاران شرکت مدام در حال تغییر هستند یا خیر. اگر افراد مدام وارد این شرکت می‌شوند و در مدت کوتاهی هم خارج می‌شوند، احتمالاً این مدیر هم به این سرنوشت دچار خواهد شد. اما اگر متوجه شدید که این مدیر سال‌هاست که در این موقعیت شغلی قرار دارد و افراد اطراف او مدام در حال تغییرند، حدس شما درست بوده و احتمالاً همه افراد متفق‌القول همین ایده را در خصوص او دارند.

تا چه حد به استخدام در این شغل نیاز دارید؟

در شرایطی که بازار کار وضعیت خوبی وجود ندارد و نیاز مبرم به پیدا کردن شغل دارید، باید هر پیشنهاد مناسبی را در نظر بگیرید، حتی اگر مدیر شما، مدیر بدی باشد.

آیا موقعیت شغلی به گونه‌ای است که در ارتباط مستمر با این فرد قرار دارید؟

سعی کنید به درکی از ساختار سازمانی شرکت مورد نظر برسید. مثلاً باید ببینید که آیا افراد دیگری هم غیر از آن مدیر وجود دارند که شما را راهنمایی کنند، به کار شما بازخورد دهند و از شما حمایت کنند؟ یا منحصراً باید با خود آن مدیر در ارتباط باشید؟

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

آیا مقتضای شغلی آن مدیر سفرهای زیاد و طولانی است یا کل روز را در جلسه به سر می‌برد؟ یا بیش‌تر وقت را در کنار شما و با شما می‌گذراند؟ دانستن پاسخ به این سوالات می‌تواند تصمیم‌گیری را برایتان تسهیل کند.

آیا امکان تغییر موقعیت شغلی در این سازمان وجود دارد؟

در جلسه مصاحبه تصمیم نهایی برای همه چیز اتخاذ نشده است؛ یک بار دیگر آگهی‌های شغلی مربوط به این شرکت را ببینید یا از مسئول منابع انسانی در خصوص جایگاه‌های شغلی در دسترس سوال کنید.

باید در کمال احتیاط این کار را انجام دهید، نباید به او بگویید که به دنبال گزینه دیگری هستید، زیرا نمی‌توانید به او بگویید نمی‌خواهید با این فرد خاص کار کنید. اما شانس خود را امتحان کنید، شاید او به شما جایگاهی دیگر و با مدیریت فردی دیگر را پیشنهاد کند.

جمع‌بندی

اگر عادات رفتاری و شخصیتی مدیر برای شما آزاردهنده بوده و نمی‌خواهید با او دوست شوید، مشکل بزرگی نیست. بهتر است با فردی که او را دوست دارید کار کنید اما ضروری هم نیست که حتماً این اتفاق بیافتد. اما اگر در طول مصاحبه احساس کردید که این فرد شما را آزار خواهد داد و هر روز در محیط کار با او مشکل خواهید داشت موضوع متفاوت است و باید جدی‌تر درباره این موضوع فکر کنید.

پیش از ورود به یک جایگاه شغلی شرایط خود را به دقت تحلیل کنید و سعی کنید تصمیم درستی بگیرید. اگر رضایت به کیفیت پایین‌تر زندگی از نظر مادی اعصاب شما را راحت می‌کند، حتماً به آن فکر کنید. اما اگر ارتباط کاری ضعیف با مدیر چیزی نیست که به موفقیت شغلیتان ضربه بزند، سخت نگیرید.

آیا شما تجربه کار در چنین موقعیتی را داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. جویای کار می‌گوید

    من چنین تجربه‌ای داشتم.
    متاسفانه آدم صبوری هستم و تو مصاحبه به رفتار مدیر اهمیت ندادم.
    ایشون با دروغ‌هاشون باعث شدند من از کار قبلیم بیام بیرون، بسیار به شرکت مغرور بودند.
    به وعده‌هایی که در مصاحبات تکراری به من داد عمل نکرد و در حرکتی غافلگیرانه منو اخراج هم کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.