وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

پیش از قبول پیشنهاد شغلی به چه نکاتی دقت کنیم؟

با تغییر مفهوم اشتغال در سال‌های اخیر، افراد بسیار کمی هستند که در همان شرکت یا سازمانی که پس از پایان تحصیل مشغول به کار شده‌اند، بازنشسته می‌شوند. بیشتر کارمندان امروزی اهداف و آرمان‌هایی بلندپروازانه دارند و بر خلاف نسل پیشین، با آغوشی باز از تغییر شغل استقبال می‌کنند. البته گاهی اوقات این تغییرات شغلی غیرقابل اجتناب هستند، اما در مواقع دیگر این کارمندان هستند که با بررسی پیشنهاد‌های شغلی، بین ماندن یا رفتن انتخاب می‌کنند.

در بازار کار امروز، با توجه به رکودی که این روزها شاهدهش هستیم، ممکن است پیشنهادهای شغلی هیجان‌انگیزی انتظارتان را نکشند و انتخاب از میان چند پیشنهاد شغلی موجود، کار آسانی نباشد. وقتی به پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی فکر می‌کنیم، علاوه بر حقوق دریافتی باید نکات کلیدی دیگری را نیز در تصمیم خود لحاظ کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

البته در شرایط فعلی، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، پُر واضح است که مسائل مالی با اختلاف چشمگیر در اولویت تصمیم‌گیری افراد قرار می‌گیرد تا جایی که ممکن است هر کارجویی را وادار کند بر فاکتورهای موثر و کلیدی دیگر چشم ببندد. با توجه به شرایط کنونی، ممکن است تصمیم‌گیری بر مبنای مسائل مالی کاملاً منطقی به نظر برسد، اما در عین حال نباید دیگر عوامل استخدام را نادیده گرفت.

در این مقاله سعی داریم به کارجویان بگوییم که برای انتخاب یک محیط کار جدید باید به چه نکاتی دقت کنند و پیش از پذیرفتن پیشنهاد شغلی چه مورادی را در نظر داشته باشند.

پیش از پذیرفتن پیشنهاد شغلی شرایط آن را به طور دقیق بسنجید

در پذیرش پیشنهادهای شغلی، معمولاً اولین و مهم‌ترین فاکتورهایی که به ذهن خطور می‌کند حقوق دریافتی، مزایا، محیط کار، برنامه و ساعات کاری است. همچنین باید، شرح وظایف مورد نظر آن موقعیت شغلی را بدانید و چالش‌برانگیز بودن و سازگاری آن شغل با روحیه خود را در نظر بگیرید.

برای سنجش دقیق پیشنهادهای شغلی باید تمام مزایا و معایب پیشنهاد شغلی را در یک ترازو گذاشته و محک بزنید، و سپس درباره آن پیشنهاد فکر کنید. اگر قصد پذیرفتن پیشنهاد شغلی را دارید، بهتر است آن را سریع قبول نکنید. از کارفرما بخواهید ضرب‌الاجلی را برای زمان پاسخ‌گویی به شما اعلام کند. اگر چندین پیشنهاد شغلی به شما ارائه شده،  یک فهرست از پیشنهادات تهیه کنید و مزایا و معایب هر یک را در کنار یکدیگر بسنجید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید مزایای اصلی کار در آن مجموعه را بررسی کنید

مزایای اصلی کار در یک مجموعه شامل بیمه‌های درمانی، برنامه‌های خاص دوران بازنشستگی، مرخصی‌های ویژه بیماری، تعطیلات و بیمه‌های ناتوانی، عمر و… است که می‌تواند بخش قابل توجهی از بررسی‌‌های شما، برای پذیرش یا عدم پذیرش هر پیشنهاد شغلی باشد.

پیش از قبول یک پیشنهاد شغلی باید نکات ویژه‌ای را در نظر داشته باشیم. برای مثال باید موقعیت خود و خانواده‌مان را بر اساس شغل جدیدمان بررسی کنیم و سپس تصمیم‌گیری کنیم.

از کارفرما برنامه بازنشستگی مناسب تقاضا کنید

تمام برنامه‌های بازنشستگی با هم یکسان و برابر نیستند. در صورتی که برنامه بازنشستگی ارائه شده در پیشنهاد شغلی مناسب باشد می‌تواند ارزش شغل پیشنهادی را بالاتر ببرد و باعث شود این پیشنهاد شغلی نسبت به پیشنهادات مشابه، برتری پیدا کند. هرچند چنین برنامه‌ای در ایران و حتی برای شغل‌های نوظهور دیجیتالی در سراسر جهان چندان مرسوم نیست.

آیا طرح ویژه‌ای برای خرید سهام به شما ارائه شده است؟

طرح‌های ویژه خرید سهام شرکت با قیمت ویژه کمک می‌کند تا کارمندان یک مجموعه بتوانند هم در توسعه سازمان مشارکت کنند و هم سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشند.

ارائه طرح‌های خرید سهام با قیمت ویژه می‌تواند از جمله فاکتورهایی باشد که در زمان پذیرفتن پیشنهاد شغلی در تصمیم شما تاثیرگذار باشد. با مقایسه وضعیت سهام دو شرکت در بورس می‌توانید بفهمید سهام کدام شرکت رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. این مولفه هم، می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی انتخاب میان فرصت‌های شغلی باشد.

از کارفرما درخواست زمان بیشتری داشته باشید

تصور کنید چندین پیشنهاد شغلی در حال حاضر برای شما وجود دارد و شما نمی‌دانید که می‌خواهید کدام پیشنهاد را بپذیرید و کدام را رد کنید. باید در نظر داشته باشید که در انتخاب و پذیرفتن پیشنهاد شغلی عجله نکنید، در این مواقع بهترین کار این است که زمان بیشتری برای اعلام تصمیم نهائی خود درخواست کنید.

از کارفرما درخواست کنید تا به شما فرصت بیشتری برای اعلام پاسخ نهایی بدهد. پس از آن، شروع به جمع‌بندی و تصمیم نهایی خود را اعلام کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

قبل از پذیرفتن پیشنهاد شغلی، بار دیگر حقوق دریافتی را بررسی کنید

قبل از پذیرفتن پیشنهاد شغلی برای آخرین بار تمام جزئیات پیشنهاد را در نظر بگیرید. آیا حقوق پیشنهادی برای شما کفایت می‌کند؟ یا توقع حقوق بیشتری دارید و هنوز جای مذاکره وجود دارد؟

اگر پیشنهاد شغلی از همه نظر هم فوق‌العاده باشد، اما میزان حقوق پرداختی کافی نباشد، شاید بهتر باشد این پیشنهاد را رد کنید.

پیشنهادهای شغلی را بدون مذاکره و بی‌محابا نپذیرید

پیشنهادهای شغلی معمولاً قابل مذاکره هستند. بهترین راه برای مذاکره، درخواست جلسه‌ای با کارفرماست. در این جلسه می‌توانید به بحث و تبادل نظر، راجع به پیشنهاد شغلی بپردازید و در رابطه با جزئیات پیشنهاد، به طور کامل و دقیق به مذاکره بنشینید. این جلسه کمک می‌کند تا مطمئن شوید کدام بخش‌های کار، جای مذاکره بیشتری دارند و کدام بخش‌ها از طرف کارفرما با پافشاری بیشتری روبرو هستند.

آیا با همکارانتان احساس راحتی می‌کنید؟

موضوع دیگری که باید در پذیرفتن یا نپذیرفتن یک پیشنهاد شغلی مورد نظر قرار گیرد، افرادی‌ هستند که روزانه در کنار آن‌ها وظایف شغلی خود را به انجام می‌رسانیم. رهبر یا سرپرستِ بخشی که در آن کار می‌کنیم، نقش بسیار مهمی در کیفیت شغلی ما خواهد داشت. آیا از او چیزی یاد می‌گیریم؟ آیا او به رشد ما کمک می‌کند؟ آیا ابزارها و امکانات لازم برای پیشرفت را در اختیار ما قرار می‌دهد؟ همکاران چطور؟

باید در نظر داشته باشیم که ما بیشتر روز خود را در محل کار با همکاران‌مان می‌گذرانیم. آیا در کنار آن‌ها احساس خوشحالی خواهیم کرد؟ در چه مواقعی و تا چه میزان با آن‌ها تعامل خواهیم داشت؟ آیا شخصیت شما با شخصیت آن‌ها هم‌خوانی خواهد داشت؟

فاکتورهایی که در این مقاله مطرح شد همگی در پذیرفتن پیشنهاد شغلی بسیار تاثیرگذار هستند، اما در نهایت باید در نظر گرفت آیا می‌توانیم در این شرکت دوام بیاوریم؟ آیا از کار کردن در شرکت مورد نظر راضی خواهیم بود؟

امیدواریم هر پیشنهاد شغلی‌ای را که پذیرفتید، باعث خوشحالی فردی و پیشرفت شغلی‌تان شود و تا سال‌های سال در آن مجموعه بدرخشید.منبع: FastCompanyمنبع: Entrepreneur

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.