وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه تاثیر تعدیل نیرو را بر سایر کارکنان کم کنیم؟

با بالا گرفتن بحران اقتصادی برخی از شرکت‌هایی که در پی رشد خود دست به استخدام نیروی کار بیش از حد زده بودند، ساختار خود را تغییر داده و مجبور به اخراج قسمتی از کارمندان خود می‌شوند. تعدیل نیرو اگرچه در کاهش هزینه‌های یک شرکت نقش دارد، ولی هزینه‌های بزرگتری مثل از دست رفتن وجه و اعتبار یک شرکت را نیز به دنبال خواهد داشت. تاثیر این تعدیل نیرو گاهی آنقدر شدید است که نه تنها انگیزه را از کارمندان فعلی یک سازمان برای ادامه کار می‌گیرد، بلکه اعتماد آن شرکت را نیز تا مدت‌ها در نزد مشتریان و کارجویان زیر سوال می‌برد.

به نظر شما آیا راهی برای کاهش تاثیرات تعدیل نیرو بر سایر کارکنان و مشتریان یک شرکت وجود دارد؟

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

 وضع موجود را توضیح دهید

وقتی یک روزه تصمیم به تعدیل نیروهای خود می‌گیرید استرس و اضطراب بخش‌های مختلف شرکت شما را فرا می‌گیرد. در حالی که راه بهتری هم هست. اینکه کارکنانتان را یکجا جمع کرده و به آنها دلیل این تصمیم را توضیح دهید. آیا این تغییر ساختار، اساسی است و ادامه خواهد داشت یا تغییری برای رسیدن به اهداف دیگر است؟ آیا نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد؟

اضطراب کارمندان وقتی که روال کاری عادی و پایدار آنها دستخوش تغییر شود بالا می‌گیرد. بنابراین در اولین قدم با شفافیت و صداقت وضع موجود را توضیح دهید و راه‌های ارتباطی بین مدیریت و کارمندان را باز بگذارید. در جلسات یک به یک، به سوالات متداول جواب دهید و از کارکنان بخواهید تا ابهاماتشان را از شما بپرسند.

ضروری است که در مورد آنچه می‌دانید به طور واضح صحبت کنید تا آنها بتوانند برای ماندن یا رفتن تصمیم بگیرند. بهترین کار این است که جلسه‌ای با کارکنانتان ترتیب دهید تا آنها بتوانند نگرانی‌هایشان را ابراز کنند. مهم این است که از بیان حرف‌ها و وعده‌هایی که نمی‌توانید آنها را محقق کنید، خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه پس از اخراج شدن به دنبال شغلی جدید باشیم؟

در اهدافتان بازنگری کنید

پس از تعدیل قسمتی از نیروها، احتمالا موجی از ناامیدی شرکت را فرا می‌گیرد. کارکنان باقی مانده با نگاه به جای خالی همکارانشان ممکن است دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن نداشته باشند و گمان کنند که آنها نیز دیر یا زود اخراج خواهند شد.

در چنین شرایطی ابتکار عمل را به دست گیرید و بازنگری‌ای روی اهداف شرکت داشته باشید. با ترسیم اهداف بلندمدت و ترغیب کارکنان به ابتکار عمل به گذر از وضع موجود کمک کنید. این کار از استعفای نیروهای باقی مانده یا افتادن آنها در دام فرسودگی شغلی کمک می‌کند. به این وسیله اعتماد از دست رفته‌تان در نزد استخدام‌های جدید نیز تا حدودی برمی‌گردد.

یکی از مهمترین نکات در چنین شرایطی این است که در معرض انتقادهای موجود در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرید و راهی برای برون رفت از مشکل پیدا کنید. تهیه اطلاعیه‌ای که به همه ابهامات پاسخ داده و خود، موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی نشود بسیار مهم است.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

از کارکنان قدردانی کنید

تعدیل نیروها نه تنها بر کارکنان تعدیل شده فشار زیادی را متحمل می‌کند، بلکه تاثیر منفی زیادی را بر سایر کارکنان نیز می‌گذارد. برای حفظ روحیه کارکنان باقی مانده از آنها بابت عملکردشان تقدیر کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

این تقدیر نباید تنها شامل کارکنان فعلی شود، برای نشان دادن وجهه‌ای خوب از خود باید از کارمندان تعدیل شده نیز قدردانی و حمایت کنید. نه تنها به این دلیل که آنها شایسته تقدیر هستند، بلکه به این دلیل که رفتار شما در چنین زمانی بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین است. با افراد تعدیل شده همدلی نشان دهید و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نباشید. برای این کار بهترین راه این است که در ابتدا درباره شیوه صحیح تعدیل نیروها مطالعه کرده باشید.

مهم است که بیش از هر زمان دلسوزی و همدردی خود را نشان دهید و تصمیم خود را تابعی از شرایط بیان کنید. با کارکنان باقی‌مانده بیرون بروید و مرتب جلسه بگذارید تا اعتمادشان مجددا جلب شده و از نبود همکارانشان عصبانی نباشند.

نتیجه‌گیری

بی‌شک تعدیل کارکنان نه تنها فشار زیادی را به نیروهای تعدیل شده وارد می‌کند، بلکه بخشی از لبه تیغ تیز متوجه کسب‌وکارهایی است که دست به تعدیل نیرو می‌زنند. یک کسب و کار موفق کسب و کاری نیست که یک شبه تصمیم به افزایش نیروهای خود بگیرد و با کوچکترین ضربه اقتصادی از هم متلاشی شود و چاره را در کم کردن نیروهای خود ببیند.

درست است که دوره، دوره بهره‌وری نیروی کار است، اما کسب‌وکارهایی در بلندمدت دوام می‌آوردند که با  دید انسانی به مسائل نگاه کرده و همه چیز را فدای «خلق ثروت» و کسب سود نکنند.

بگذارید برایتان یک مثال بزنیم. در سال ۲۰۰۲ و به دنبال بحران اقتصادی‌ای که اروپا و آمریکا را در نوردید تعدادی از شرکت‌ها دست به تعدیل نیروهای خود زدند. اما از این میان شرکت آمریکایی و چند ملیتی «هانیول» از کارکنان خود درخواست کرد که مرخصی بدون حقوق بگیرند.

پس از مدتی این شرکت با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف به سودآوری دوباره دست پیدا کرد و نیروهای سابق نیز به سر کار برگشتند. پیاده‌سازی این ایده هرچند با توجه به اوضاع اقتصادی ایران تا حدی ناممکن به نظر می‌رسد، ولی ضروری است که شرکت‌های داخلی به منظور رشد و کسب سودآوری بیشتر بدون پشتوانه دست به استخدام بی‌رویه نیرو نزنند.

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. حسابدار می‌گوید

    موقعی که سود محصول تولید شده بالاست و روز به روز بیشتر میشه همینجور برا تولید بیشتر نیرو استخدام میکنند
    وقتی قیمت کالا هاشون بیاد پایین تولید را کم می‌کنند و کم کردن نیرو
    چرا چون سود محصول تولید شده اومده پایین زورشون میاد حقوق بدند ولی وقتی قیمت جنسشون بره بالا برعکس میشه
    به فکر این نیستند طرف رفته ازدواج کرده وام گرفته بده کار کرده خودشا به نفع خودشان و بهانه وام گرفتن و… دست به این کار می‌زنند قانونا این باید از همونجا که تعدیل میشند حقوق بازنشستگی دائم بگیرند سن و سابقه بیمه در این شرایط قانونا نباید ملاک باشه..

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.