وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه پس از تعدیل شدن به دنبال شغل جدید باشیم؟

شاید نشانه‌های تعدیل نیروی قریب‌الوقوع را پیش‌تر هم در سازمان خود دیده باشید؛ یا شاید خبر تعدیل شدن ناگهان به شما برسد.  سیل وقایع هر طور هم که رقم بخورد، شما جزو کسانی بوده‌اید که اکنون تعدیل شده‌اند و در حال حاضر شغلی ندارید. حال سوال اینجاست که پس از تعدیل شدن چطور مجدداً استخدام شوید؟

پیش از آنکه بخواهید ناراحت باشید به این موضوع بیاندیشید که در رکود اقتصادی که اکنون با آن مواجهیم بسیاری از افراد وضعیتی مشابه با شما دارند. در حال حاضر در کشور، تعدادِ افرادی که تعدیل می‌شوند بسیار بالاست، بنابراین همۀ ما باید همیشه آماده چنین وضعیتی باشیم. علاوه بر این موضوع، شما باید بدانید که تعدیل شدن در حال حاضر مسئله‌ای طبیعی است و همه راه‌ها به روی شما بسته نشده و امکان استخدام پس از تعدیل شدن همیشه وجود دارد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

البته همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده‌ایم پیدا کردن کار جدید هنگامی که هنوز شغلی دارید بسیار آسان‌تر از زمانی است که بیکار شده‌اید. اما این مسئله به این معنی نیست که چون تعدیل شده‌اید، دیگر نمی‌توانید شغل مناسب خود را خیلی زود پیدا کنید.

در این مقاله قصد داریم راه‌های استخدام پس از تعدیل نیرو را با هم بررسی کنیم و به شما بگوییم که پس از تعدیل نیرو باید چه کارهایی انجام دهید تا دوباره در مسیر استخدام قرار بگیرید.

پس از تعدیل شدن کمی استراحت کنید

توصیه می‌کنیم پس از تعدیل شدن اندکی استراحت کنید. به خود زمان بدهید تا بتوانید فشار روانی موجود را کنترل کرده و آرامش خود را بازیابی کنید. یک تعطیلات کوتاه مناسب خواهد بود؛ تاکید ما بر این است که این فاصله باید کوتاه باشد و نباید مدت زمان زیادی را به خود اختصاص دهد.

حتی یک سفر آخر هفته‌ای یا چند روزه مناسب خواهد بود. هدف از این کار تنها پشت سر گذاشتن این وضعیت، خوش‌گذرانی و آرامش است. کوهپیمایی و کمپ زدن در طبیعت هم گزینه مناسب و مفیدی خواهد بود.

روزهای اول پس از تعدیل زمان خوبی برای تصمیم‌گیری نیست. بنابراین تصمیم‌گیری برای انتخاب شغل و استخدام مجدد را به روزهای بعد موکول کنید. لازم نیست که به سرعت وارد بازار کار شوید، اندکی دست نگه دارید و سعی کنید این اتفاق را ارزیابی کنید و ببنید چه حسی نسبت به آن دارید.

البته این استراحت به این معنا نیست که جستجوی خود را برای ماه‌ها عقب بیندازید. این وقفه تنها به منظور جمع‌بندی افکار و تصمیم‌گیری صحیح است.

دلیل تعدیل شدن خود را پیدا کنید

واقعیت این است که در اغلب اوقات در طول مصاحبه، کارفرما در خصوص دلیل خروج شما از شغل پیشین خود سوال خواهد کرد. بنابراین اولین کاری که در برنامه خود باید قرار دهید آماده کردن سناریویی برای دلیل خروج خود از شغل قبلی است.

وقتی کارفرمایان این سوال را از شما می‎پرسند، باید آماده پاسخ‌گویی به آن باشید. پاسخ شما باید علاوه بر اینکه موقعیت را به نفع شما تغییر دهد، صادقانه نیز باشد:

  • پاسخ شما باید مختصر و شامل باشد.
  • پاسخ شما باید مثبت‌گرایانه و با نگاه به آینده باشد.

یادتان باشد که هیچ شرمی در تعدیل شدن وجود ندارد.

فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی پررنگ کنید

امروزه، بیشتر کارفرمایان صفحات اجتماعی کارجویان را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین لازم است که برای صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری قائل شوید.

در اولین قدم لازم است که تمام حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را به حساب خصوصی تغییر دهید. هر چیزی، اعم از پُست، عکس، ویدئو، مقاله یا هر چیز دیگر را که ممکن است شما را غیرحرفه‌ای نشان دهد را حذف کنید. سعی کنید پروفایل خود را با اطلاعات و مطالبی پُر کنید که از توانایی شما سخن می‌گوید.

با قرار دادن چنین پست‌هایی کارفرمایان خود به خود و یا از طریق هشتگ‌ها مطالب شما را خواهند دید و شما را به عنوان فردی صاحب نظر در آن صنعت خواهند شناخت. البته از آنجایی که لینکدین در میان شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بیشتری برای یافتن کار برخوردار است، توصیه می‌شود لیندکین خود را مرتب به روزرسانی کنید.

روابط و ارتباطات خود را گسترش دهید

آمارها نشان می‌دهد در حدود ۸۵ درصد استخدام‌ها توسط ارتباطات افراد اتفاق می‌افتد. در نظر داشته باشید، امکان اینکه شغل جدید خود را با استفاده از ارتباط با همکار یا دوست قدیمی خود به دست آورید بسیار بیشتر است؛ مخصوصاً اگر بعد از تعدیل شدن تصمیم به استخدام گرفته باشید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

واقعیت این است که کارفرمایان هم علاقه دارند، کارجویی را انتخاب کنند که توسط آشنایی به آن‌‌ها معرفی شده باشد. بنابراین جهت استخدام پس از تعدیل نیرو حتماً روابط خود را با همکاران‌تان حفظ کنید، حتی اگر هم اکنون در شرکتی مشغول به کار هستید.

اجازه ندهید ترس باعث تصمیم‌گیری غیرعقلانی شود

فرض کنید مدتی پس از تعدیل شدن، شرکتی می‌خواهد شما را استخدام کند و شما این موقعیت را، موقعیتی بسیار مناسب ارزیابی می‌کنید. اما فاصله محل زندگی شما تا دفتر آن شرکت و هزینه‌ای که باید برای رفت و آمد بپردازید بسیار بالاست و کاملاً منطقی است که قید کار در آن مجموعه را بزنید. می‌دانید که اگر آن را قبول کنید، شروع گرفتاری جدیدی برای شماست و پس از مدتی کوتاه دوباره باید به دنبال شغلی جدید باشید، اما می‌ترسید که با رد کردن این فرصت شغلی، دیگر شغل مناسبی پیدا نکنید.

علی‌رغم اینکه شاید این صدمین بار است که رزومه خود را می‌فرستید و تعداد اندکی تماس دریافت کرده‌اید، اما به ما اعتماد کنید؛ مطمئن باشید قرار دادن خود در موقعیت بد و استخدام در شغلی نامناسب، راه درستی برای شروع کار مجدد نیست. اگر قصد استخدام پس از تعدیل را دارید باید با برنامه این کار را انجام دهید تا به هدف نهایی خود برسید.

زمانی را به به‌روزرسانی رزومه خود اختصاص دهید

پس از آنکه تعدیل شدید، بهتر است پیش از آنکه اقدام به ارسال رزومه به کارفرمایان کنید، زمانی را به به‌روزرسانی رزومه خود اختصاص دهید. داشتن یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد به تسهیل فرآیند استخدام‌تان کمک خواهد کرد.

مطمئناً نگارش یک رزومه حرفه‌ای کاری دشوار و زمانبر است. با این حال داشتن یک رزومه خوب، در زمانی که شما تعدیل شده‌اید به نفعتان تمام خواهد شد. اگر رزومه ندارید همین الان می‌توانید با استفاده از رزومه‌ساز ایران تلنت یک رزومه حرفه‌ای برای خودتان بسازید.

در این موقعیت بهترین فرصت را برای توجه به علایق خود خواهید داشت

وقتی روزی ۱۲ ساعت از وقت شما در محیط کار و در مسیر رفت‌و‌برگشت می‌گذرد، طبیعی است که حوصله و انرژی رفتن به باشگاه ورزشی یا مطالعه را نداشته باشید. در دوران پسا تعدیل بهترین فرصت را دارید که به موارد فوق برنامه بپردازید.

در این شرایط یافتن شغل و استخدام شدن دشوار است و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بتوانید شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. بنابراین می‌توانید برنامه بلند مدتی برای این کار در نظر بگیرید. اگر نمی‌خواهید برای فعالیت‌های ورزشی فوق برنامه هزینه کنید، می‌توانید از پیاده‌روی یا دویدن را در برنامه‌ روزانه‌تان خود داشته باشید.

پس از تعدیل شدن احساسات خود را کنترل کنید تا راحت‌تر از این دوران گذار عبور کنید. باید مثبت اندیش باشید. سعی کنید وضعیت را به سرعت پشت سر گذاشته و آن را به فرصتی برای پیشرفت شغلی بدل کنید. حرکت بعدی خود را کاملاً حساب شده برنامه‌ریزی کرده و ببینید چه شغلی در چه سازمانی بهترین گزینه برای شماست. فراموش نکنید تعدیل شدن اتفاق بدی است، اما پایان کار نیست.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر خوانندگان وبلاگ ایران تلنت در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. جویای کار می‌گوید

    سلام
    نظر من اینه که تمام مصاحبه‌کننده‌ها آرمانی نیستند و کافیه اسم از تعدیل بیاد تا قید استخدام رو بزنند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.