وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

«نقشه سفر کارجو» چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از ما قبل از خرید کردن محصولی، چندین گزینه را بررسی می‌کنیم و به عنوان مصرف کننده، ترجیح می‌دهیم قبل از سرمایه‌گذاری یا خرید یک محصول، در مورد آن اطلاعات کسب کنیم. ما تمایل به تعامل با برندها داریم زیرا آنها از نظر احساسی با ما ارتباط برقرار می‌کنند یا می‌توانند راه حلی برای مشکلی که ما باید حل کنیم، ارائه دهند. شرکت ها سعی می‌کنند قبل از اینکه مستقیما با شما ارتباط برقرار و فورا محصول خود را معرفی کنند، یک رابطه و سطحی از اعتماد را با شما شکل دهند. این به عنوان سفر مشتری شناخته می‌شود.

در در زمینه استخدام هم فرقی نمی‌کند. کارجویان دوست دارند قبل از اینکه آماده ورود به فرایند ارسال رزومه و آپلای شوند، در مورد فرهنگ و فرصت‌های شرکت شما بیاموزند. این چرخه تصمیم‌گیری به عنوان نقشه سفر کارجویان شناخته می‌شود. فرض کنید می‌خواهید روند استخدام خود را بهبود ببخشید. بنابراین، شما شروع به پرسش سوالاتی می‌کنید:

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید
  • در چه پلتفرم‌هایی آگهی شغل خود را پست می‌کنید تا بهترین نتایج را داشته باشید؟
  • اکثر کارجویان در چه مرحله‌ای از فرایند استخدام، پروسه را رها می‌کنند؟
  • چه چیزی باعث می‌شود که استعدادها از فرایند استخدام شما دور شوند؟

اگر نمی‌توانید به این سوالات پاسخ روشنی دهید، این احتمال وجود دارد که دید دقیقی از نقشه سفر کارجوی خود ندارید. در این مقاله اطلاعاتی مفید درباره نقشه سفر کارجو به شما می‌دهیم:

نقشه سفر کارجو چیست؟

نقشه سفر کارجو

نقشه سفر کارجو مجموعه تجربیاتی است که جویندگان کار و داوطلبان در طول مسیر استخدام خود از سر می‌گذرانند. در هر مرحله از این سفر، استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام‌کننده می‌توانند کارهای مختلفی را برای تأثیرگذاری بر رفتار، تجربه و نگرش کارجویان انجام دهند. به طور خلاصه، شرکت‌ها این فرصت را دارند که بر افراد تأثیر بگذارند تا آنها را از کارجویان منفعل به متقاضیان مشتاق تبدیل کنند. انجام صحیح سفر نقشه کارجو همچنین می‌تواند منجر به دریافت رزومه‌ها و درخواست‌های شغلی بیشتر، کاهش زمان استخدام، بهبود کیفیت استخدام، و برند کارفرمایی قوی‌تر شود.

چرا نقشه سفر کارجو اهمیت دارد؟

بر اساس آمارها تقریبا ۶۰ درصد از کارجویان تجربیات ناخوشایندی از فرایند استخدام شدن خود دارند و این تا حد زیادی می‌تواند به عدم استفاده از درست از نقشه سفر کارجو مربوط باشد. شبکه‌ای از تعاملات مختلف آنلاین و آفلاین بین کارجوها و شرکت شما وجود دارد. هر بار که با یک کارجو تعامل برقرار می‌کنید، فرصتی برای ایجاد رابطه و افزایش احتمال اینکه آنها با برند کارفرمایی شما درگیر شوند را خواهید داشت. اما اگر مراقب نقشه سفر کارجو نباشید، این تعاملات می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و منجر به فاجعه شود. اگر هر یک از این تعاملات به کارجوها تجربه منفی بدهد، در خطر آسیب واقعی به برند کارفرمایی خود هستید. (که ممکن است تعمیر و اصلاح آن بسیار دشوار باشد.)

چگونه یک نقش سفر کارجو عالی ایجاد کنیم؟

قطعا طراحی یک نقشه سفر کارآمد یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند اطمینان از بهینه بودن تجربه کارجو در هر یک از مراحل استخدام است. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات را برای شروع طراحی نقشه سفر کارجو بررسی کرده‌ایم:

برای فرصت شغلی شرکت خودتان رزومه بفرستید!

جالب است بدانید که بیش از نیمی از کارجویان در میانه فرایند استخدام به دلیل طولانی بودن یا پیچیدگی آنها، پروسه استخدام را رها می‌کنند. اما شرکت‌ها می‌توانند با کاهش طول یا پیچیدگی درخواست‌های شغلی خود، به میزان قابل توجهی میزان آپلای‌های خود را افزایش دهند. نرخ بالای انصراف در میانه پروسه استخدام، منجر به از دست دادن استعدادهای برتر و آسیب به نام تجاری کارفرما از سوی کارجویانی می شود که از این روند فرسایشی ناامید هستند.

خوتان یک بار به طور واقعی تمام مراحلی که برای استخدام طراحی کرده‌اید را طی کنید و ببینید به خودتان چه حسی خواهد داد؟ آیا روندی که تعریف شده شما را زود خسته می‌کند یا خیر؟ آیا مراحل استخدام شما را کم و بیش مشتاق کار در شرکت‌تان می‌کند؟ این روش مناسبی است تا نقص‌های خود را در این زمینه برطرف کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

روی ایجاد روابط موثر با کارجویان تمرکز کنید

نقشه سفر کارجو

بسیاری از مدیران باتجربه منابع انسانی معتقدند که منابع انسانی چیزی جز بازاریابی نیست! بازاریابان روی رابطه مشتریان با برند سرمایه‌گذاری می‌کنند و سعی می‌کنند تجربه خرید را برای مصرف‌کنندگان آسان کنند.  بسیاری از کارجویان وقتی رزومه خود را ارسال می‌کنند، پاسخی از شرکت دریافت نمی‌کنند و اغلب احساس می‌کنند که رزومه خود را در سیاهچاله می‌اندازند. اگر می‌خواهید مزیت رقابتی شما کارکنان‌تان باشند، باید از بخش های بازاریابی یاد بگیرید و بر ایجاد روابط تمرکز کنید، نه صرفا جمع آوری رزومه. شرکت‌هایی در زمینه منابع انسانی موفق هستند که رویکرد معاملاتی و داد و ستدی را کنار گذاشته‌اند و بر ایجاد ارزش و رابطه موثر با کارجویان تاکید کرده‌اند.

نقشه سفر کارجو ایده‌آل خود را ترسیم کنید

با تیم خود همفکری کنید و ترسیم کنید که می‌خواهید نقشه سفر کارجو ایده‌آل شما چگونه باشد. بهتر است پیش از نوشتن نقشه سفر کاجو این چند سوال را مطرح کنید:

  • کارجوی ایده‌آل شما کیست؟
  • شخصیت کارجوی شما چگونه به نظر می‌رسد؟ و بهترین راه برای تعامل آنلاین با او چیست؟
  • دوست دارید کارجویان وقتی برای اولین بار با برند کارفرمایی شما روبرو می شوند چه احساسی داشته باشند؟
  • چقدر می‌توانید به طور منطقی انتظار داشته باشید که تیم شما با کارجوها ارتباط برقرار کند؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانید از اتوماسیون برای شخصی‌سازی تجربه یک کارجو استفاده کنید؟
  • چگونه می‌توانید کاری کنید که کارجوها در هر مرحله از فرایند استخدام خود، احساس استقبال، ارزشمندی و آگاهی داشته باشند؟
  • بهترین راه برای درخواست کار به کارجویان منفعل چیست؟

اهمیت پرسش و نظرسنجی از کارجویان

همیشه جا برای بهبود و بهینه‌سازی سفر نقشه کارجو وجود دارد. شما همیشه می‌توانید کارهای بیشتری برای تقویت برند خود، بهبود روندها و خوشحال کردن کارجویان انجام دهید. یک راه ساده دیگر برای یادگیری درباره نقش سفر کارجو وجود دارد و آن سوال کردن و نظرسنجی از کارجویان است. آنها افرادی هستند که فرایند شما را در عمل طی می‌کنند و کسانی هستند که باید تحت تأثیر قرار گیرند. پس نظرشان بسیار مهم و تعیین‌کننده است. برخی از شرکت‌ها در پایان فرایند استخدام از کارجویان نظرسنجی می‌کنند. این یک گام در مسیر درست است، البته اگر داده‌های نظرسنجی در یک فایل اکسل قرار نگیرد و دیگر هرگز باز نمی‌شود. در حالت ایده آل، شما باید در هر مرحله از فرایند استخدام، بازخوردی از کارجو دریافت کنید. به این ترتیب، می‌توانید فورا گلوگاه‌ها مشکلات را شناسایی کنید و قبل از اینکه آسیب زیادی وارد شود، راه‌حل‌هایی برای بهبود تجربه کارجو در نظر بگیرید.

نقشه سفر کارجو

نکته پایانی

اگر روی ایجاد روابط با کارجویان و ارائه یک تجربه کارجو با کیفیت بالا متمرکز نباشید، استعدادهای برتر را از دست خواهید داد. بهترین کارجویان امروزی معمولا فقط برای حدود ۱۰ روز در بازار هستند؛ این یعنی شما فرصت بسیار کمی دارید تا آنها را تحت تأثیر قرار دهید و کارجویان را در مورد امکان کار برای شرکت خود هیجان‌زده کنید. با برنامه‌ریزی مدبرانه و ابزارها و فناوری مناسب، کارفرمایان می‌توانند تجربه کارجو خود را بهبود بخشند و در نتیجه می‌توانند استعدادهای باکیفیت را جذب و استخدام کنند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.