وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

شرح وظایف کارشناس جذب و استخدام

شرح وظایف کارشناس جذب و استخدام

کارشناسان جذب و استخدام یا human resources در شرکت‌ها، افرادی هستند که مسئولیت جذب بهترین افراد در جایگاه‌ها و موقعیت‌های شغلی را برعهده دارند و باید مطمئن شوند که بهترین فرد در هر موقعیت شغلی استخدام می‌شود. کارشناس جذب و استخدام نیروی انسانی (HR)، وظیفه استخدام افراد در سازمان را بر عهده دارد و نقش مهمی در استخدام بهترین و با استعدادترین افراد ایفا می‌کنند.

تحصیلات مورد نیاز کارشناس استخدام

حداقل مدرک مورد نیاز برای استخدام در موقعیت شغلی کارشناس جذب و استخدام، لیسانس است که بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا تحصیلات این افراد مرتبط با کار آنها باشد. آن دسته از شرکت‌های معدود که تحصیلات برای آنها مهم نیست، روی تجربه و سابقه کاری افراد تمرکز می‌کنند و افرادی را برای این کار در نظر دارند که سابقه طولانی در این حیطه کاری دارند. برای این افراد، داشتن حداقل سه سال کار الزامی است و کمتر از این میزان مورد قبول شرکت‌های بزرگ نیست.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس استخدام

در مورد مهارت های کلیدی کارشناس منابع انسانی به طور کامل در مقاله‌ای  صحبت کردیم. اما این شغل به طور کلی به توانایی انجام وظایف زیر، نیاز دارد:

  • تهیه و اجرای برنامه برای ثبت آگهی استخدام
  • ارتباط با صنایع دیگر، عضویت در انجمن‌ها، گروه‌های تجاری، رسانه‌های اجتماعی و کارمندان
  • توسعه اهداف و پروسه جذب و استخدام و پیگیری آنها
  • هماهنگی و اجرای ابتکارات استخدامی
  • انجام وظایف اداری و نگهداری از سوابق قانونی
  • جمع آوری داده‌های مربوط به هزینه مالی و زمانی هر استخدام
  • بررسی کلی هر متقاضی کار برای گرفتن شغل
  • کار با مدیران استخدامی برای تولید توضیحات در مورد هر موقعیت شغلی
  • ارتباط منظم با مدیران برای تعیین اثربخشی برنامه‌های استخدامی و اجرای آنها

هدف اصلی استخدام فردی در موقعیت شغلی کارشناس جذب و استخدام این است که بهترین افراد برای کار در شرکت انتخاب و استخدام شوند. این افراد برنامه‌های استخدام هر شرکت را با توجه به روش‌های سنتی و قدیمی و روش‌های مدرن امروزی تدوین می‌کنند و روشی نوین برای جذب نیروی کار به وجود می‌آورند. آنها همچنین ممکن است متقاضیان را آزمایش کرده و پیشنهادهای شغلی را گسترش دهند.

 

چشم انداز شغلی و اقتصادی کارشناس جذب و استخدام

کارشناس جذب و استخدام می‌تواند همان کارشناس منابع انسانی باشد، که جایگاه آنها در کسب و کارها و نیاز به آنها روز به روز بهتر و بیشتر می‌شود. حقوق استخدام نیروی انسانی بسته به موقعیت، تجربه و کارفرما می‌تواند متفاوت باشد.

شخصی که در ایران به عنوان کارشناس جذب و استخدام کار می‌کند و در واقع او را با نام کارشناس منابع انسانی می‌شناسند، به طور معمول در هر ماه حدود ۴.۲۸۰.۰۰۰ تومان درآمد دارد. حقوق هر فرد در این شغل از ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان (پایین‌ترین) تا ۷.۳۳۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) است. این میزان حقوق برای هر شرکت، با توجه به کارفرما و توافقات بین دو نفر می‌تواند متغیر باشد.

 

گزینه‌های شغلی جایگزین

کارشناس جذب و استخدام

مشاغل مشابه به یک متخصص استخدام شامل موارد زیر می‌شود:

 

مدیر منابع انسانی

برای مدیر منابع انسانی شدن نیاز به حداقل مدرک لیسانس و تجربه کاری مرتبط با این کار است. کارهایی که یک مدیر منابع انسانی انجام می‌دهد، شامل استخدام کارمندان جدید، برنامه ریزی در رابطه با مدیران ارشد و ایجاد ارتباط بین مدیریت کسب و کار و کارمندان است. این موقعیت شغلی در شرکت‌ها و سازمان رشد بسیار زیادی داشته است و کسب و کارها پی به اهمیت این افراد در شرکت خود برده‌اند.

 

مدیر حقوق و مزایا

این مدیران علاوه بر تجربه کاری مرتبط، معمولاً دارای حداقل مدرک لیسانس نیز هستند. آنها علاوه بر هماهنگی مزایای شغلی مانند بیمه و برنامه‌های بازنشستگی کارمندان، میزان و روش دادن حقوق کارمندان را نیز برنامه ریزی می‌کنند. مدیر حقوق و مزایا در شرکت‌ها، کارهای اصلی مربوط به پرداخت و مشخص کردن میزان حقوق را برعهده دارند.

 

مسئولیت‌های شغلی کارشناس جذب و استخدام

  • با استخدام و ارزیابی نامزدهای شغلی، اهداف کارمندان هر شغل را به دست می‌آورد. مشاوره به مدیران و مدیریت جابجایی‌هایی شغلی و برنامه‌های کارورزی، می‌تواند از دیگر وظایف کارشناس جذب و استخدام باشد.
  • با مطالعه برنامه‌ها و اهداف سازمان و دیدار با مدیران و بحث در مورد نیازها، نیازهای استخدامی را تهیه می‌کنند.
  • لیستی از افراد متقاضی برای هر موقعیت شغلی با تحقیق در دانشگاه‌ها، آژانس‌های شغل یابی، استخدام کنندگان، رسانه‌ها و وب‌سایت‌های کاریابی، تهیه می‌کنند.
  • الزامات هر متقاضی را با مطالعه شرح شغل و صلاحیت شغلی تعیین می‌کند.
  • با قرار دادن آگهی‌های شغلی، تماس با استخدام کنندگان و استفاده از گروه‌های خبری و سایت‌های کاریابی، اقدام به جمع آوری لیستی از متقاضی و جذب آنها می‌کنند.
  • صلاحیت متقاضیان را با مصاحبه با آنها، تجزیه و تحلیل پاسخ‌های آنها به سوالات، تأیید منابع و مقایسه مدارک با شرایط شغلی، تعیین می‌کند.
  • مصاحبه با مدیریت را با هماهنگی قبلی ترتیب می‌دهد.
  • پس از مصاحبه با متقاضیان، در مورد آنها و الزامات شغلی و مدارک تحصیلی آنها با مدیران صحبت می‌کنند و صلاحیت آنها را ارزیابی می‌کنند.
  • نیازهای کارمندان جدید و قدیم، مذاکره با کارمندان برای جابجایی‌های شغلی، ارائه معرفی نامه به کارمندان قدیمی برای استخدام در شرکتی دیگر و جابجایی کارمندان جدید را مدیریت می‌کند.
  • جلوه و ظاهر سازمان را با پیشنهاد سیاست‌ها و شیوه‌های جدید مدیریتی و کاری، بهبود می‌بخشد. نظارت بر پیشنهادات شغلی، پیشنهادات کارمندان در مورد حقوق و مزایا و روش‌های پرداختی حقوق نیز از وظایف کارشناس جذب و استخدام هستند.
  • برنامه کارورزی را با انجام کارهای نوین، مدیریت می‌کند.
  • با درک قوانین فعلی، اجرای مقررات، توصیه روش‌های جدید در روند کار، از چالش‌های قانونی جلوگیری می‌کند.
  • با مشارکت در کارگاه‌های آموزشی، خواندن نشریات و مقالات حرفه‌ای، حفظ ارتباط با افراد حرفه‌ای و مشارکت و همکاری با سازمان‌های حرفه‌ای، دانش شغلی خود را به روز می‌کند.
  • با انجام کارهای مربوط به استخدام و جذب نیرو، ماموریت‌های سازمانی و ماموریت‌های مربوط به منابع انسانی را انجام می‌دهد.

 

تحصیلات، مدارک و گواهینامه

همان‌طور که عنوان کردیم، حداقل مدرک برای این موقعیت شغلی مدرک لیسانس است که در کنار آن تجربه کاری نیز جزء واجبات این شغل به حساب می‌آید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

تحصیلات: این موقعیت شغلی معمولاً نیاز به داشتن مدرک لیسانس در رشته منابع انسانی با مهارت کار در صنایع، مهارت روانشناسی، نوشتن، ارتباطات، مدیریت و حسابداری دارد.

تجربه: کارفرمایان معمولا ترجیح می‌دهند تا افرادی باتجربه در این موقعیت شغلی استخدام کنند تا با خیال راحت پروسه استخدام را به آنها بسپارند.

 

ساعات کاری

ساعت کاری کارشناس جذب و استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌ها درست مانند دیگر کارمندان، همان ساعت وزارت کار و ۸ ساعت است که ممکن است شروع و پایان آن متغیر باشد. اما ساعات کار طولانی‌تر برای این افراد بسیار متداول است و ممکن است برخی روزها آخرین نفر از شرکت خارج شوند.

بسیاری از افراد نیز هستند که با شرکت‌ها به صورت دورکار و فیریلنسر کار می‌کنند و به دلیل مهارت بالایی که در بخش منابع انسانی دارند، به صورت موردی با شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند.

 

انتظار از این شغل چیست؟

این موقعیت شغلی در عین حال که می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما همچنین هیجان انگیز است زیرا این حرفه هدف محور است و تقاضا برای آن بسیار زیاد است.

کار به عنوان کارشناس جذب و استخدام یک کار دفتری است؛ اما با این حال او برای ملاقات با مشتری و مصاحبه با متقاضیان کاری ممکن است خارج از شرکت خارج شود، به همین خاطر ظاهر شخصی برای چنین فردی بسیار مهم است.

استخدام در موقعیت شغلی کارشناس استخدام

در ایران تلنت می توانید رزومه‌ای آنلاین تهیه کنید و آن را برای شرکت‌هایی که نیاز به کارشناس جذب و استخدام دارند ارسال کنید. همان‌طور که عنوان کردیم شرکت‌های بسیاری امروزه به دنبال تکمیل تیم منابع انسانی خود هستند و یکی از موقعیت‌های شغلی مهم در این تیم، کارشناس استخدام و جذب است. با مراجعه به ایران تلنت پیشنهادات شرکت‌ها در مورد استخدام کارشناس استخدام و جذب را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: توسعه منابع انسانی چیست؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.