وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور روابط خود با رئیس‌مان را مدیریت کنیم؟

مدیریت بر روابط و مدیریت بر افراد به چه معنی است؟ یعنی بدانید چطور در مواجهه با افراد و در روابط در محیط کار بهترین خود باشید. اوج این استراتژی در زمان مدیریت بر رئیس خود نمود پیدا می‌کند.

در واقع، سوال اصلی اینجاست، چگونه با یک مقام بالاتر از خود در چارت سازمانی شرکت رابطه‌ای بُرد – بُرد داشته باشیم؟ یا به طور ساده‌تر، چگونه رابطه خود و رئیس‌مان را مدیریت کنیم؟

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

ما بیشترین ساعات بیداری خود را در محل کار می‌گذرانیم. بنابراین اگر رابطه شما با رئیس‌تان از آن دست رابطه‌های منفی باشد، در طول روز ساعات بسیار سختی را تجربه خواهید کرد.

در چنین شرایطی، برخی کارمندان صبر پیشه می‌کنند و هر بار که مدیرشان با آن‌ها صحبت می‌کند، از شدت عصبانیت دندان‌هایشان را بر روی یکدیگر می‌فشارند. بعضی افراد هم با این موقعیت‌ها مشکلی ندارند.

با این حال باید بدانیم در این شرایط، کار کردن به شکل مفید و پر بازده بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین اگر بخواهید در محیط خود روابط‌تان را به خوبی مدیریت کنید و مهم‌تر از همه روابط، روابط خود با رئیس‌تان را نیز مدیریت کنید، نیاز است چندین عادت و مهارت موثر را به خوبی یاد بگیرید.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

در این مقاله قصد داریم چندین راهکار برای مدیریت بر رئیس یا هر مافوق دیگری را با هم مرور کنیم:

سعی کنید حلال مشکلات باشید، نه فردی که به مشکلات دامن می‌زند

واقعیت این است که مشکلات همیشه با ما همراه هستند، اما بعضی اوقات راحت‌ترین راه برای حل مشکلات عدم شرکت در آن‌هاست. فردی که حلال مشکلات است کسی است که مشکل‌سازی نمی‌کند و به فاجعه موجود چیز جدیدی اضافه نمی‌کند. برای مدیریت بر رئیس خود باید استراتژی دقیق پیشه اتخاذ کنید که طبق آن وقتی درباره یک مشکل با رئیس خود صحبت می‌کنید، حداقل یک راه حل قابل ارائه برای آن داشته باشید.

یکی از فاکتورهای سرنوشت‌ساز در مدیریت بر رئیس توانایی حل مشکلات و ارائه راه حل است.

وقتی همه چیز فاجعه بار است، باز هم آرامش خود را حفظ کنید

وقتی همه چیز در حال فروپاشی و از بین رفتن است، آخرین چیزی که باید اتفاق بیافتد از دست دادن کنترل‌تان است. در شرایطی که همه چیز خوب پیش می‌رود آرام بودن کار آسانی است. اما نکته قابل تامل این است که بتوانید در شرایطی که فاجعه‌ای اتفاق افتاده، آرامش خود را حفظ کنید.

یکی از رازهای مدیریت بر رئیس این است که وقتی همه افراد کنترل خود را از دست داده‌اند بتوانید با آرامش کافی شرایط را مدیریت کرده و تصمیمات درستی اتخاذ کنید.

دیگران را ملامت نکنید، طوری رفتار کنید که همه رویتان حساب کنند

زندگی، کسب و کار و همین‌طور برند شخصی شما، همه چیزهایی هستند که توسط شما ساخته می‌شوند. بنابراین اگر اشتباهی از شما سر زد یا از خود ضعف نشان دادید، دیگران را ملامت نکنید. به جای این کار، با رویکردی انتقادی کار خود را بسنجید و سعی کنید نقاط ضعف را دیده و مدام به سمت بهتر شدن پیش بروید. این رفتار باعث می‌شود از نظر رئیس‌تان فردی قابل اعتماد قلمداد شده و بتوانید به خوبی او را مدیریت کنید.

مرزها و محدودیت‌های معقولانه‎ای برای کار خود در نظر بگیرید

اینکه فکر کنید رئیس شما می‌خواهد تمام وقت بیداری شما را به طور کامل به خود و کارهای خود اختصاص دهد بسیار آسان است. بنابراین سعی کنید در این تله نیافتید. اگر بتوانید مرزهایی عقلانی برای کار خود منظور نمایید، شما به فردی قاطع نزد رئیس خود معروف خواهید شد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

سعی نکنید رفتار خود را توجیه کنید، عقلانی جلوه کنید و یا حتی عذرخواهی کنید. برای خودتان مرز ترسیم کنید و آرام، قاطع و با احترام بمانید. اینجاست که به عنوان فردی قاطع توانسته‌اید به خوبی رئیس خود را مدیریت کنید.

هیچ‌وقت سعی نکنید عذر و بهانه‌ای برای مشکلات بتراشید

طبیعی است که بخواهید خود را از مرکز توجه مشکلات دور کنید، اما واقعیت این است که این عذر و بهانه‌ها باعث می‌شود که به عنوان فردی بد یا نادرست به نظر بیایید. در نهایت هم، کسی به این عذر و بهانه‌ها اهمیتی نخواهد داد. فاکتور مهم دیگر در مدیریت بر رئیس خود این است که به جای اینکه عذر و بهانه برای مشکلات و خطاهای خود بیاورید با کار و تلاش بیشتر مشکلات و خطاها را به حداقل ممکن برسانید.

مدیریت بر رئیس یعنی زیبا ساختن رئیس‌تان

هیچ کس تا به حال نتوانسته با پایین کشیدن دیگران خود را بالا ببرد. مخصوصاً در مواردی که رئیس شما نقاط ضعف زیادی دارد، هرکار که از دست‌تان بر می‌آید انجام دهید تا شرایط را تغییر دهید. اگر کاری کنید که رئیس‌تان بهتر از چیزی که هست به نظر بیاید، در واقع سرمایه‌گذاری بلند مدتی صورت داده‌اید. زیبا جلوه دادن رئیس، یکی از مفیدترین راه‌ها بهبود رابطه با او و در نهایت مدیریت بر اوست.

مثبت بودن یکی از فاکتورهای مهم در مدیریت بر رئیس خود است

طوری به رفتار خود نظم و ترتیب دهید که در تمام شرایط مثبت اندیش بمانید. مثبت فکر کنید، مثبت صحبت کنید و مثبت رفتار کنید. سعی کنید وقتی همه همکاران‌تان درباره موضوعی به طور نامعقولانه اعتراض می‌کنند، سعی کنید نقاط مثبت آن را دیده و با نگرش مثبت خود رئیس‌تان را مدیریت کنید. این رویکرد باعث می‌شود به عنوان عضوی با ارزش شناخته شوید و خود را منحصر به فرد کنید.

اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه نوع رابطه با رئیس را تشریح کنیم، می‌توان گفت باید به رابطه با رئیس به اندازه هر رابطه مهم دیگر در زندگی خود اهمیت داد. بنابراین برای یک مدیریت درست و بهینه بر رئیس خود، زمان، انرژی و خلاقیت خود را به کار گرفته تا بتوانید او را شاد کنید. بدانید اختصاص این‌ها، تنها سرمایه‌گذاری بزرگ برای آینده است. در این راه سعی کنید تا جای ممکن، بهترین خود را به نمایش گذاشته و خصوصیت‌های درستی را در خود پرورش دهید.منبع: inc

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.