وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

پرسنال برندینگ چیست و چه نقشی در پیشرفت شغلی دارد؟

این روزها احتمالاً اصطلاح پرسنال برندینگ (Personal Branding) یا برندسازی شخصی بیشتر از هر زمانی به گوش شما می‌خورد. این مفهموم که به پیشرفت و موفقیت شغلی از راه برندسازی یا تبلیغ شخصی اشاره دارد، در دوره جدید نقش زیادی در درک توانایی‌ها و قابلیت‌های فرد از سوی دیگران دارد. تاثیر این موضوع آنقدر زیاد است که حتی افراد مشهور نیز این روزها برای نشان دادن توانایی‌های خود به دیگران در حال «تبلیغ خود» از طریق شرکت در فعالیت‌های اجتماعی هستند.

پرسنال برندینگ چیست؟

پرسنال برندینگ به معنی برندسازی شخصی است که نقش زیادی در جهت توسعه و حفظ شهرت دارد. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط تام پیترز در کتاب «خودت باش» مطرح شد. در آنجا پیترز، پرسنال برندینگ را اینگونه تعریف می‌کند: «برند شما درک و احساسی است که شخصی غیر از شما نسبت به شما دارد. این برند تجربه کارکردن و ارتباط با شما را توضیح می‌دهد.»

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

پرسنال برندینگ چه نقشی در پیشرفت شغلی دارد؟

ایجاد فرصت‌های بیشتر: بین موفقیت و برندسازی شخصی ارتباطی مستقیم وجود دارد، زیرا مردم تا شما را نشناسند به شما نیز اعتماد نمی‌کنند. هرچند برای افرادی که به پرسنال برندینگ مشغول نیستند درها برای پیشرفت بسته نیست، اما شناختن شما امکان پیشرفت را برایتان فراهم می‌کند و موقعیت‌های منحصربه‌فردی را پیش رویتان می‌گذارد.

وقتی درباره تجربیات و فعالیت‌های خود حرف بزنید، دیگران با حرفه شما آشنا می‌شوند و در صورت وجود فرصت شغلی شما از نخستین کسانی هستید که به آن رجوع می‌کنند.

تقویت این موضوع درست مثل زمانی است که یک کسب و کار به دنبال به دست گرفتن رهبری بازار و شناخته شدن نزد مردم است. تا وقتی مردم یک برند را نشناسند به آن نیز اعتماد نمی‌کنند و به سوی رقیبی خواهند رفت که نامش بیشتر بر سر زبان‌ها است.

بازنگری بر روی مهارت‌ها: فعالیت در بازار رقابتی این روزها مستلزم برندسازی است. شما به این وسیله می‌توانید خود را از رقبا متمایز کنید و برای تمایز باید عملکردتان را بهبود دهید. مسیری که از طریق برندسازی شخصی به وجود می‌آید مسیری است مترقی و رو به پیشرفت که انتظارات را بالا می‌برد ولی این پیشرفت مستلزم بازنگری بر روی مهارت‌ها و تقویت برخی از آنها است.

بیشتر بخوانید: پرسنل برندینگ چیست و چه نقشی در رشد سازمان دارد؟

چه طور پرسنال برندینگ کنید؟

منحصر به فرد باشید

یکی از اولین کارها در این راه این است که روی خودتان تمرکز کنید. تصویر، صدا و نحوه حضور شما در شبکه‌های اجتماعی و دیگر فضاهای عمومی به همان اندازه مهم است که فعالیت مستمر در این شبکه‌ها اهمیت دارد. اما یک نکته را در نظر بگیرید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

تنها حرف زدن از فعالیت‌هایتان مهم نیست، بلکه چطور حرف زدن هم مهم است. سعی کنید اصالت را رعایت کنید و همراه با هر موجی حرکت نکنید. تجربیات خودتان را از یک موضوع بیان کنید و لزوما به دنبال موضعی مشابه دیگران نباشید.

صدای شما باید واضح و قابل تشخیص باشد. ایجاد یک پیام  و رساندن آن به طور واضح و منحصر به فرد به دیگران به دیده شدن شما کمک خواهد کرد.

به نحوه حضورتان توجه کنید

همانطور که گفتیم نحوه حضور شما در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین نکات است. شاید بد نباشد بدانید که ۹۳٪ کارفرمایان در طی مصاحبه پروفایل شما را در رسانه‌های اجتماعی بررسی می‌کنند. اگر درباره درستی فعالیت خود در رسانه‌های اجتماعی مطمٔن نیستید وقت آن است که دستی به سر و گوش آنها بکشید. اطلاعات غلط و توهین‌آمیز را حذف کنید و تصویری قابل قبول و حرفه‌ای از خود به نمایش بگذارید.

فعال باشید

یکی از ضروری‌ترین نکات هنگام پرسنال برندینگ این است که تا حد امکان شخصیتی قابل اعتماد به نظر برسید. یکی از راه‌ها برای جلب این اعتماد نیز فعالیت مستمر است. افراد باید بدانند که شما تجربه کافی در زمینه حرفه‌ای خود دارید، بنابراین در شبکه‌ها و گروه‌هایی که مربوط به زمینه فعالیت شما است پرکار ظاهر شوید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.