وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه کارمندان درونگرا را مدیریت کنیم؟

در دنیای تجارت همواره یک باور غلط وجود داشته: اینکه لازم است صریح، قدرتمند، سینه ستبر و محکم باشید تا بتوانید به خواستۀ خود برسید. با این حال، اغلب کارمندان درونگرا نسبت به سایر کارمندان موفق‌ترند و حتی تحقیقات نشان داده که در آینده می‌توانند رهبران بهتری باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد حدود یک سوم جمعیت جهان را افراد درونگرا تشکیل می‌دهند، بنابراین این شانس وجود دارد که تعداد زیادی از همکاران‌ فعلی ما درونگرا باشند. اما کارمندان درونگرا چگونه‌اند؟

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

این گروه از کارمندان با گذراندن وقت خود به تنهایی، انرژی خود را بازیابی می‌کنند. آن‌ها نیاز دارند تا مدتی در تنهایی خود باشند تا بتوانند بازده و خلاقیت خود را بالاتر ببرند. احتمالاً شما هم در سازمان خود کارمند درونگرا داشته باشید؛ افرادی که دوست دارند تنها باشند، به تنهایی ناهار بخورند و در طول جلسات ساکت باشند. افراد درونگرا معمولاً سخنرانان خوبی نیستند و علاقه چندانی به صحبت کردن ندارند. زمانی که با مشکلی مواجه می‌شوید خواهید دید که آنها بهترین راه‌حل‌ها را ارائه می‌کنند.

با این وجود، نباید کارمندان درونگرا را با کارمندان خجالتی اشتباه بگیریم: خجالتی بودن و درونگرا بودن یکسان نیستند، اما شاید گاهی اوقات یکسان به نظر برسند. یک کارمند درونگرا از تنها بودن خود لذت می‎برد و اگر در محیطی شلوغ با تعداد زیادی از افراد باشد از نظر احساسی آزار ببیند. این در حالی است که یک کارمند خجالتی لزوماً نمی‌خواهد که تنها باشد، اما از ارتباط و تعامل با دیگران هراس دارد.

دو دانش‌آموز در یک کلاس را در نظر بگیرید، یکی خجالتی و دیگری درونگرا. معلم کلاس فعالیتی گروهی را برای تمام دانش‌آموزان در نظر می‌گیرد. دانش‌آموز درونگرا دوست دارد در میز خود باقی بماند و کتاب بخواند زیرا همراهی با دیگر بچه‌ها را دوست ندارد. اما دانش‌آموز خجالتی دوست دارد به بچه‌های دیگر کلاس پیوسته و با آن‌ها در این فعالیت شرکت کند، اما از این کار می‌ترسد.

برای کارفرمایان پی بردن به درونگرا بودن کارمندان نه تنها برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه ارتباط و مدیریت آنان بسیار حیاتی است، بلکه برای مدیریت شرکت هم بسیار فاکتوری اساسی به شمار می‌آید. به عنوان کارفرما اگر ندانید کارمندان شما تا چه حد درونگرا و تا چه حد برونگرا هستند، بسیار آسیب خواهید دید؛ اما از آن بدتر زمانی است که این مسئله را می‌دانید، اما اصلاً برایتان اهمیتی ندارد.

هر کارمند درونگرا نقاط قوتی دارد که تا امروز از چشم ما دور بوده و در دنیای شلوغ امروز، به عنوان نقطه ضعف تلقی می‌شود. کارمندان درونگرا چیزهای زیادی برای ارائه به سازمان دارند، اما به دلیل خجالتی و غیرعادی خطاب شدن همیشه از آن دور بوده‌اند.

تصور کنید اگر به عنوان مدیر سازمان استراتژی درستی برای مدیریت کارمندان درونگرای خود در نظر بگیرید چه نتایج جذابی در انتظار شما و سازمان خواهد بود. در ادامه نکاتی مهم در خصوص نحوه مدیریت کارمندان درونگرا را برایتان شرح خواهیم داد.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

زمان کافی را برای فکر کردن و برنامه‌ریزی به کارمندان درونگرا اختصاص دهید

به کارمندان درونگرا زمان کافی برای فکر کردن و جمع بندی افکارشان بدهید. در این حالت است که می‌توانید از آن‌ها ایده‌ها و راهکارهای فوق‌العاده‌ بگیرید. پیش از جلسات، همیشه مطمئن باشید که برنامه واضح و زمان کافی در اختیارشان گذاشته‌اید تا آن‌ها بتوانند ایده‌های خود را به خوبی آماده کرده و ارائه دهند.

البته درست است که گاهی اوقات، برگزاری جلسات فوری غیر قابل اجتناب است، اما باز هم می‌توانید تا جای ممکن زمان کافی را به کارمندان درونگرای خود داده تا درباره این جلسات فکر کنند. پس از جلسات هم می‌توانید از آنان بازخورد بگیرید.

بعضی افراد بر این باورند که اختصاص زمان کافی به کارمندان درونگرا در این جهانی که به سرعت در حال تغییر است، تنها باعث از دست دادن زمان و عقب ماندن از رقبا است. در این باره باید گفت راه‌حل سریع و نیمه پخته بهتر است یا راه‌حلی دقیق و پایدار؟

به فضای شخصی آن‌ها احترام بگذارید

به طور معمول کارمندان درونگرا در زمان‌هایی که مجبور به تعامل بیش از حد با دیگران هستند کلافه و خسته می‌شوند. بنابراین دفاتر شرکت‌هایی که دارای فضای باز (Open Office) هستند، چالشی بزرگ برای این افراد و سازمان خواهد بود.

اگر در سازمان خود چنین شرایطی دارید، سعی کنید قسمتی از دفتر را برای کارمندان درونگرای خود در نظر بگیرید تا این افراد بتوانند در این فضا برای لحظات کوتاهی هم که شده در خلوت خود فرو رفته و از شلوغی و همهمه کار فاصله بگیرند؛ حتی یک فضای بسیار کوچک هم که شده تا برای لحظه‌ای کوتاه از استرس کار دور شوند، کمک مناسبی به آن‌ها و همین‌طور سازمان خواهد بود. توصیه می‌شود در این فضا کتابخانه کوچکی نیز داشته باشید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

نکته دیگری که باید در خصوص کارمندان درونگرا در نظر داشته باشید این است که در زمانی که نیاز به همکاری‌های تیمی لازم است، اگر به افراد درونگرا اجازه فعالیت به صورت مستقل را بدهید، نتیجه کارشان بهتر خواهد بود. بنابراین به آنها اجازه دهید تا بدون دخالت دیگران کار را به دست گیرند. دخالت‌های سایر اعضای تیم ذوق، نبوغ و خلاقیت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به سکوت کارمندان درونگرا احترام بگذارید

سکوت موضوع دیگری است که برای کارمندان درونگرا اهمیت زیادی دارد. متاسفانه بیشتر مدیران سکوت را به درستی درک نمی‌کنند. کارمندان درونگرا معمولاً به دو دلیل ساکت هستند: یا اینکه از نظر آن‌ها همه چیز پیش از این گفته شده است. یا اینکه او وقتش را ندارد که درباره این موضوع اظهار نظر کند.

بنابراین به سکوت او احترام گذاشته و برای او محیطی فراهم کنید که در آن هیچ پافشاری برای سخن گفتن وجود نداشته باشد.

ارتباط مجازی خود با کارمندان درونگرا را بیش از پیش کنید

اگر در ارتباطات خود با کارمندان درونگرا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، می‌توانید از این طریق ایده‌های فوق‌العاده‌ای از ذهن آن‌ها بیرون بکشید. برای مثال اگر شما از طریق یک پیام رسان درخواستی را با کارمند درونگرای خود مطرح کنید، او زمان و آزادی کافی را برای تصمیم‌گیری ساختارمند و ارائه راهکارها و ایده‌های مناسب خواهد داشت.

بنابراین اینجاست که می‌توانید از او انتظار ایده‌های فوق‌العاده را داشته باشید. اما اگر شما همان درخواست را به طور حضوری از او داشته باشید، خواهید دید که او ایده‌ای برای ارائه نداشته و احتمالاً ساکت می‌ماند زیرا فرصت کافی و آزادی عمل لازم را ندارد.

در زمان‌هایی که لازم است صدای کارمند درونگرای خود باشید

به عنوان یک مدیر حتماً تا به حال متوجه این موضوع شده‌اید که کارمندان درونگرا از خود و عملکردشان تعریف نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند نتایج کارشان، تخصص‌شان را به رخ بکشد. اما باید بدانید گاهی لازم است که شما نماینده آن‌ها باشید:

  • به آنان فرصت دهید صحبت کنند و بدون اینکه کسی وسط صحبت‌هایشان بپرد، دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند.
  • در زمان استخدام‌، معمولاً افراد کاریزماتیک، اجتماعی و برونگرا بیش‌تر به چشم می‌آیند، اما بدانید که بیل گیتس، وارن بافِت،  آلبرت انیشتین، مایکل جردن و بسیاری دیگر از افراد مطرح جهان، درونگرا بوده‌اند. بنابراین اجازه ندهید درونگرا بودن افراد مانع جدی گرفتن‌شان شود و خودتان را از داشتن چنین نیرویی محروم کنید.
  • تلاش‌ها و مشارکت‌هایشان را بشناسید و پاداشی برای آنان در نظر بگیرید. شاید آن‌ها ساکت باشند، اما شما باید تیزبین باشید.

توجهات اخیری که به کارمندان درونگرا در سازمان شده است کمک کرده افراد، سازمان‌ها و کسب‌وکارها بیش از پیش نیازها و نقاط قوت کارمندان درونگرا را بشناسند. با این حال، مهم است که این شناخت را با دقت بسیار زیادی در مدیریت‌تان به کار ببرید تا بهترین عملکرد این افراد نصیب کسب‌وکارکارتان به رشد بیشتری برسند.

آیا سازمان شما برنامه‌ای مشخص برای مدیریت و مواجهه با کارمندان درونگرا دارد؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.