وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه کارفرمای احتمالی را تحت تاثیر قرار دهیم؟

آیا به دنبال راهکاری هستید تا کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید؟ آیا می‎خواهید رزومه و درخواست کاری خود را از بقیه درخواست‌ها متمایز کرده و منحصر به فرد به نظر بیایید؟

ما پس از بررسی حدود ۵۰۰ رزومه که برای چند موقعیت شغلی خاص ارسال شده بود، متوجه شدیم که ۲۳ نفر برای مصاحبه دعوت شدند که تنها ۶ نفر به  مصاحبۀ مرحله دوم راه یافتند. با این حال، این شش نفر چطور توانستند کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهند؟

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تحت تاثیر قرار دادن کارفرما دقیقاً موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله درباره آن صحبت کنیم. بعضی از نکات پیش‌رو می‌تواند شما را شگفت زده کند. بعضی دیگر شاید شما را عصبانی کند و احساس کنید درست و منطقی نباشند.

با این حال، واقعیت این است که شواهد نشان می‌دهد کارفرمایان با برخی رفتارها و حرکات ما تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم به استخدام‌ ما می‌گیرند. حال با هم این نکات را بررسی خواهیم کرد.

تنها برای مشاغلی که خود را شایسته آن می‌دانید رزومه بفرستید

شاید جالب باشد بدانید که بخش بسیار بزرگی از رزومه‌ها که کنار گذاشته می‌شوند، مربوط به افرادی است که خودشان هم خود را واجد شرایط آن فرصت شغلی نمی‌دانند.

اگر تنها دلیل شما برای ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی، علاقه به آن شغل و آن صنعت باشد، باید بگوییم که در حال اتلاف وقت هستید. شما باید در ابتدا واجد شرایط باشید. در واقع هم باید سابقۀ شغلی مرتبط داشته باشید و هم ویژگی‌ها و شرایط احراز شایستگی برای آن موقعیت شغلی را داشته باشید. تنها در این صورت است که شانس تحت تاثیر قرار دادن کارفرما را خواهید داشت.

در نظر داشته باشید رزومه‌هایی که شرایط مورد نظر کارفرما را نداشته باشند، تنها برای چند ثانیه دیده می‌شوند.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

ویژگی‌ها و شرایط شما در نامه پوششی (Cover Letter) باید با موقعیت شغلی هماهنگ باشد

حتی اگر نام کارفرما یا فرد استخدام‌کننده را می‌دانید، باز هم سعی کنید نامه را با لحنی رسمی نوشته و به جای به کار بردن نام او از عبارت «مدیر محترم استخدام» استفاده کنید.

نامۀ پوششی شما باید به موقعیت شغلی موجود اشاره کند، همین‌طور باید نکات مربوط به دستور زبان، علائم سجاوندی، نکات دیکته‌ای به دقت مورد بررسی قرار گیرد و رزومه شما فارغ از هر نوع اشکال باشد.

ظاهر رزومه و نامه پوششی نیز بسیار مهم است، ظاهر رزومه باید حس مثبتی را به کارفرما بدهد. در درخواست‌های شغلی آنلاین نیز باید تمام این نکات به دقت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز، با چشمانی باز تصحیح گردند.

رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی به صورت اختصاصی ویرایش کنید

در دوران فعلی، متفاوت بودن و اختصاصی‌سازی است که می‌تواند شرایط را به نفع ما تغییر دهد. بنابراین برای فرصت‌های شغلی متفاوت باید رزومه‌های متفاوت و اختصاصی در نظر داشت.

بسته به موقعیت شغلی، شرایط، حقوق دریافتی، نوع سازمان و انتظاراتی که آن سازمان از شما دارد، باید رزومه خود را تغییر بدهید. رزومه غیراختصاصی و یکسان شانس تحت تاثیر قرار دادن کارفرما را در موقعیت‌های شغلی مختلف از شما خواهد گرفت.

برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما نقاط قوت خود را در ابتدای رزومه بیاورید

فکر می‌کنید چه چیز می‌تواند رزومۀ شما را از ده‌ها یا حتی صدها رزومه ارسال شده دیگر متمایز کند و کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد؟

در رزومه اختصاصی خود همیشه سوابق، تجربیات، و توانمندی‌هایی که برای آن موقعیت شغلی حائز اهمیت است را در صدر رزومه قرار دهید. باید تمام سعی خود را به کار گیرید تا کارشناس استخدام، شما را واجد شرایط برای آن موقعیت شغلی یافته و شما را به مصاحبه دعوت کند.

باید به دنبال راهی باشید تا کارفرما را تحت تاثیر قرار داده و راه را برای یک دیدار رو در رو باز کنید. معمولاً بدون یک مصاحبه مناسب، شانس به دست آوردن شغل را نخواهید داشت. بنابراین رزومه شما باید طوری باشد که کارفرما را تحت تاثیر قرار داده و باعث شود تا با شما تماس بگیرد.

کارفرمایان علاقه ندارند تا برای بررسی رزومه با آن‌ها تماس بگیرید

تصور کنید اگر تمام متقاضیان تماس بگیرند و در خصوص رسیدن رزومه سوال کنند، چه اتفاقی می‌افتد. اگر شک دارید که رزومه شما توسط کارفرما دریافت شده، نسبت به ارسال دوباره آن اقدام کنید. تماس گرفتن تنها باعث می‌شود وقت آن شرکت را گرفته و آن‌ها را ناراحت کنید. این ناراحتی باعث می‌شود شانس استخدام شما پایین بیاید.

حتماً در رزومه‌تان شماره تماس خود را درج کنید

رزومه‌هایی که شماره تماس ندارند، هرچقدر هم که کامل و خوب باشند، هیچ دردی از کارفرما دوا نمی‌کنند. مطمئن باشید اولین ابزار کارفرما برای هماهنگی زمان مصاحبه احتمالی، شماره تلفن همراه شما بوده که بسیار راحت‌تر و در دسترس‌تر از ایمیل است. به علاوه، امروزه مصاحبه تلفنی یا مصاحبه از طریق تماس تصویری بسیار متداول‌تر از گذشته شده است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مصاحبه تلفنی به اندازه مصاحبه حضوری اهمیت دارد

کارفرمایان آینده‌نگر برنامه‌های دقیقی دارند و اصلاً دوست ندارند که وقت خودشان و شما را تلف کنند. به همین دلیل، در ابتدا و پیش از دعوت به مصاحبه حضوری، یک مصاحبه تلفنی با شما ترتیب می‌دهند. به همین دلیل بهتر است که پیش از ارسال رزومه کمی درباره آن شرکت تحقیق کرده تا با دستی پُر در مصاحبه تلفنی حاضر شوید.

سعی کنید در ساعات کاری، زمان خود را برای مصاحبه‌ها تنظیم کنید

انتظار نداشته باشید کارفرما برای مصاحبه با شما ساعاتی غیر از ساعات کاری را در نظر بگیرد. سعی کنید با محل کار حال فعلی خود، صادقانه و با رعایت اصول اخلاقی رفتار کرده و به آن‌ها بگویید قصد ترک سازمان را دارید. از آن‌ها بخواهید به شما اجازه دهند تا برای مصاحبه به بیرون از شرکت بروید.

کارفرمایان معمولاً دوست دارند متقضیان شغلی را عصرها ملاقات کنند، بنابراین سعی کنید زمانی را برای این کار اختصاص دهید. اگر بتوانید در جلسه مصاحبه به موقع حاضر شوید شانس تحت تاثیر قرار دادن کارفرما بیش از قبل خواهد بود.

در جلسه مصاحبه حتماً فرم‌های خواسته شده را پُر کنید

اطلاعات این فرم‌ها برای درج‌ در پرونده‌های درخواست شغلی و اسناد سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پُر کردن این فرم‌ها کار استخدام شما را آسان‌تر می‌کند. بنابراین پُر کردن این فرم‌ها را جدی گرفته و نهایت دقت و البته صحت کامل را لحاظ کنید. هیچوقت به کارفرما نگویید که برای یافتن پرسش‌های درون فرم، به رزومه شما مراجعه کند.

طی مصاحبه خود و سوابق‌تان را به خوبی معرفی کنید

بدانید که بزرگ‌ترین ماموریت شما این است که این پیام را به کارفرما منتقل کنید: شما می‌توانید از پس این کار برآمده و همراه با مجموعه، شروع به رشد کنید. اگر بتوانید این پیام مهم را به خوبی منتقل کنید، شما کارفرما را تحت تاثیر قرار داده‌اید و برای مصاحبه دوم یا استخدام دعوت خواهید شد.

پس از مصاحبه از کارفرما تشکر کنید

مطمئن باشید رفتار خوب و حرفه‌ای شما همیشه در سرنوشت شما موثر خواهد بود. تحقیقات ما نشان داد پس از ۲۳ مصاحبه‌ای که انجام گرفت، تنها سه ایمیل قدردانی و دو تماس تلفنی برای تشکر و پیگیری وضعیت انجام گرفت. مطمئن باشید این کار، کارفرما را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود او شما را شخصی حرفه‌ای قلمداد کند.

اجرای درست موارد بالا به مصاحبه‌های بیشتر، پیشنهادات شغلی بهتر منجر خواهد انجامید. اگر اندکی برای انجام هر یک از این موارد وقت بگذارید به شما قول می‌دهیم خواهید توانست در تحت تاثیر قرار دادن کارفرما موفق باشید.منبع: TheBalanceCareers

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.