وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه یک شغل نامناسب و کابوس‌وار را شناسایی کنیم؟

در فرآیند مصاحبه شغلی هیچ تضمینی وجود ندارد که شما صاحب شغلی شوید که به تمام نیازهای شما پاسخ دهد. از حقوق درخواستی گرفته تا نیازهای روزانه. با این حال، احتمالاً با ما موافقید که بین شغلی که کاملاً ایده آل نیست و یک شغل نامناسب و کابوس‌وار تفاوت زیادی وجود دارد.

یک شغل نامناسب یا کابوس‌وار، چیزی به‌مراتب بیش از یک انتخاب نادرست است. چنین شغلی انرژی و اعتمادبه‌نفس شما را تحلیل می‌برد و باعث می‌شود حتی قدرت برنامه‌ریزی برای خروج از این وضعیت نامطلوب را هم از دست بدهید. در بعضی موارد، این مسئله می‌تواند به توانایی‌های فردی و ویژگی‌های شخصی مرتبط باشد. مثلاً اگر شما فردی درون‌گرا باشید و شغل‌تان نیازمند شرکت در مهمانی‌های پرسروصدا برای پیشبرد اهداف فروش باشد، احتمالاً هیچ‌وقت احساس راحتی، موفقیت و شادی در شغل‌تان نخواهید کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در موارد دیگر، شغل نامناسب ممکن است به معنای داشتن یک مدیر منفی‌نگر که شما را دست کم می‌گیرد، کار برای مجموعه‌ای که مشکلات شدید اقتصادی دارد یا بسیاری موارد دیگر باشد.

ما در این مطلب تلاش داریم تا با معرفی علائم و نشانه‌های یک شغل نامناسب و بد شما را نسبت به چنین پیشنهاد‌های شغلی آگاه کنیم. در صورتی که دانستن چنین اطلاعاتی برایتان مفید است از شما دعوت می‌کنیم تا مطلب پیش‌رویتان را با دقت بخوانید.

فرآیند مصاحبه یک شغل نامناسب بی‌نظم و بی‌برنامه است

اگر قرار است با چند مدیر مختلف مصاحبه کنید، قابل درک است که مکان و زمان مصاحبه چند باری تغییر کند. اما اگر قرار مصاحبه مکرراً تغییر می‌کند یا مسئولان استخدامی همواره با تاخیر در جلسات مصاحبه حاضر می‌شوند، این نشانه‌ها را باید جدی بگیرید.

اگر همیشه پاسخ ایمیل‌ها با تأخیر داده می‌شود یا آدم‌ها در ارتباطات‌شان بی‌ادب به نظر می‌رسند، به هیچ‌وجه این موارد را نادیده نگیرید. به این فکر کنید که اگر کارکنان مجموعه در فرآیند مصاحبه (که همه مجموعه‌ها تلاش می‌کنند در آن چهرۀ خوبی از سازمان‌شان به نمایش بگذارند) تا این حد نامنظم عمل می‌کنند، پس از طی کردن مراحل استخدام و پیوستن به مجموعه چگونه با شما رفتار خواهند کرد؟

شکایات دیگران را می‌شنوید و افراد ناراضی به نظر می‌رسند

ایده خوبی است که ارزیابی دیگران از فرآیند مصاحبه یا کار با مجموعه مورد نظر را در فضای مجازی بخوانید. اگر موردی منفی به صورت مکرر در بازخوردها عنوان شده، از مسئول استخدام بپرسید که آیا سازمان از این مسئله آگاه است و آیا قصد دارد درباره آن کاری انجام دهد یا خیر. شاید ارزیابی‌های فضای مجازی چندان قابل‌اتکا نباشند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر اظهارنظرهای آنلاین در طول مصاحبه به حرف‌هایی که افراد درباره شرکت می‌زنند، دقت کنید.

از همکاران احتمالی‌تان بپرسید؛ فرهنگ سازمانی اینجا چطور است؟ و گوش‌هایتان را برای شنیدن شکایات (خصوصاً آنها که مدام در حرف‌های افراد مختلف تکرار می‌شوند) باز نگه دارید.
در مسیر رفتن به اتاق برگزاری مصاحبه به اطراف‌تان دقت کنید تا جوّ حاکم بر سازمان را دریابید. آیا کسی را در گوشه و کنار می‌بینید که تلاش کند بغضش را نگه دارد؟ آیا صدای مکالمه‌ای را می‌توانید بشنوید چرا که طرفین صدای‌شان را از حد متعارف بالاتر برده‌اند؟ اعلان‌ها و علائم روی دیوارها چطور؟ آیا به طرز عجیبی اتهام‌آمیز یا عصبانی به نظر می‌رسند؟ ممکن است آدم‌های آن شرکت تنها در حال گذراندن یک روز بد باشند، با این حال این موارد می‌تواند نشانه پایین بودن روحیه سازمانی و ناراحتی کارمندان باشد.

مسئولان استخدامی بیش از حد معمول مشتاق جذب شما هستند

خواسته شدن همیشه خوشایند است، اما تفاوت زیادی وجود دارد بین مسئول استخدامی که می‌گوید: «شما برای این شغل مناسب به نظر می‌رسید!» و کسی که در همان لحظه به شما جواب قطعی می‌دهد و کار را به شما می‌سپارد. اینجا دقیقاً جایی است که می‌دانید با یک شغل نامناسب روبرو هستید.

به جواب‌های مثبتی که در لحظه مطرح می‌شوند، حساس باشید. به جز مواردی که شرکت بسیار کوچک است، معمول نیست که بدون مشورت داخل سازمان، مسئولیت شغلی را به طور قطعی به شخصی بسپارند. این مسئله می‌تواند نشانه این باشد که مجموعه بیش از حد نیازمند و درمانده است یا مسئولان استخدام نگران هستند اگر برای تحقیق درباره سازمان به شما وقت بدهند، به نتایج خوبی دست نرسید.

موضوع دیگر که باید به آن توجه کنید، مدیری است که به نظر می‌رسد شیوۀ کارش با سبک کاری شما سازگار نیست. اگر مصاحبه‌کننده درباره کارمندان دیگر بدگویی می‌کند و شما می‌دانید که نسبت به انتقاد خردمندانه و فضای کار تیمی واکنش بهتری نشان می‌دهید، احتمال دارد برای تعامل یا ایجاد ارتباط مثبت کاری با مشکل مواجه شوید.

فرآیند مذاکره به جنگ شباهت دارد

طبیعتاً همه به دنبال منافع خود و سود حداکثری هستند، اما اگر پیشنهاد حقوقی مجموعه‌ای کمتر از میانگین بازار است، این نشانۀ چندان خوبی نیست. در اینجا باید از خودتان سوال کنید که آیا هرگز قرار است در چنین مجموعه‌ای افزایش حقوق داشته باشید یا سازمان قرار است همیشه تا این حد خسیس باشد؟ درست است که به طور طبیعی کارجویان به دنبال دریافت بیشترین حقوق و مزایای ممکن هستند و از طرف دیگر کارفرمایان هم تمایل دارند کمترین حقوق را پیشنهاد دهند؛ با این حال، حقوق پیشنهادی از سوی کارفرما همچنان باید منطقی و عقلانی باشد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در حین مذاکره برای شغل باید احساس کنید با کارفرمای بالقوه‌تان هم‌راستا هستید و دنبال راه‌حلی هستید که به نفع هر دو طرف باشد. با این حال اگر کارفرما اصرار داشت تا حقوقی نامعقول را به شما پیشنهاد دهد، باید بدانید که با یک شغل نامناسب روبرو هستید.

نمی‌توانید بفهمید مسئولیت شما دقیقاً چیست

یکی دیگر از نشانه‌های یک شغل نامناسب مفهوم نبودن مسئولیت دقیق شماست. یک مسئول استخدام می‌گوید شما سرپرست ۴ کارمند دیگر خواهید بود و دیگری می‌گوید شما هیچ مسئولیت مدیریتی نخواهید داشت. حال کدام یک درست است؟

اگر واضح نیست که شما قرار است چه نقشی در سازمان ایفا کنید یا نمی‌توانید از مسئولان استخدام پاسخ‌های هماهنگ بگیرید، به پرسیدن ادامه دهید تا جوابی مشخص و همگن دریافت کنید. اگر همچنان جواب روشنی به شما داده نشد، بهتر است موقعیت شغلی موردنظر را نادیده بگیرید. حتی در یک شرکت تازه تأسیس یا استارتاپ هم باید مسئولیت‌ها و وظایف افراد تا اندازه‌ای واضح و مشخص باشد. در غیر این صورت، چطور شما یا مدیرتان می‌توانید بفهمید که کارها را درست انجام داده‌اید؟

شرح شغلی شما برای سمت موردنظر باید واضح باشد و با توضیحات افراد مسئولان استخدام مطابقت کند. مسئولان استخدام همچنین، باید بتوانند در مورد مزایا و دشواری‌های شغلتان و آینده شغلی پیش روی شما با جزییات توضیح دهند.

نرخ خروج و جایگزینی کارمندان در سازمان بالا است

رفت و آمد افراد به یک سازمان طبیعی است. این روزها، کمتر نیروی تازه‌کاری آنقدر در یک شرکت ماندگار می‌شود تا بازنشستگی‌اش را در همان سازمان جشن بگیرد، اما گاهی اوقات در بعضی شرکت‌ها شاهد چیزی شبیه «مهاجرت» یا «کوچ دسته‌جمعی کارمندان» هستیم. این پدیده لزوماً نشانه بدی نیست، اما می‌تواند حاکی از ضعف مدیریت، مجموعه‌ای بدون آینده مالی و … باشد.

یک راه برای پی بردن به این موضوع پرسش درباره همتایان پیشین است. از مصاحبه‌کننده بپرسید فردی که قبلاً در جایگاه شما بوده به چه دلیلی شغلش را ترک کرده است و به پاسخ مصاحبه‌کننده به دقت گوش کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.